• 8.985.851 stemmen

ThunderCats - Seizoen 1 (1985)

Show titel: ThunderCats

Ontwikkeld door: Tobin Wolf

Met: Bob McFadden (stemrol), Larry Kenney (stemrol) en Earl Hammond (stemrol)

Datum van release: woensdag 23 januari 1985

Eerst uitgezonden op: Syndication (Verenigde Staten)

Plot ThunderCats

De Thundercats zijn half mens, half katachtigen. Het zijn de enige overlevenden van de verwoeste planeet Thundera. Opgejaagd door boosaardige mutanten weten de Thundercats, onder leiding van hun meester Jaga, koers te zetten naar de dichtstbijzijnde planeet. Het Ruimteschip crasht en Jaga overlijdt maar de andere Thundercats, die elk in een soort van onverwoestbare tijds capsule in slaap werden gebracht, ontwaken op hun nieuwe planeet Third Earth. Ze bouwen een groot fort en maken nieuwe vrienden. De Mutanten en hun bondgenoot Mumm-Ra vormen echter een constante bedreiging. Met behulp van hun nieuwe leider Lion-O en zijn machtige wapen Het Zwaard van Omen, proberen de ThunderCats een eigen bestaan op te bouwen en zichzelf en anderen te beschermen tegen het kwaad.

Afleveringen Seizoen 1 (1985)

1. 1. Exodus

23 januari 1985 (22 minuten)

Jaga leidt de Thundercats naar een andere planeet als die van hen wordt vernietigd door vijandelijke Mutanten

2. 2. The Unholy Alliance

23 januari 1985 (22 minuten)

De mutanten komen in contact met Mumm-Ra en besluiten een verbintenis aan te gaan. Ondertussen proberen de Thundercats zich aan te passen aan hun nieuwe leefomgeving.

3. 3. Berbils

11 september 1985 (22 minuten)

De Thundercats helpen een volkje dat zich Berbils noemt, ze worden vrienden en bondgenoten.

4. 4. The Slaves of Castle Plun-Darr

12 september 1985 (22 minuten)

Wilykat en Wilykit ontdekken dat de Mutanten een onderontwikkeld volk tot hun slaven heeft gemaakt. Dit met als doel een kasteel te laten bouwen met de naam Plun-dar.

5. 5. Pumm-Ra

13 september 1985 (22 minuten)

Mumm-Ra vermomt zich als een Thunderiaan om Cat's Lair te infiltreren en te saboteren.

6. 6. The Terror of Hammerhand

16 september 1985 (22 minuten)

Lion-O moet een groep eenhoorns beschermen tegen piraten die zichzelf de Beserkers noemen.

7. 7. Trouble with Time

17 september 1985 (22 minuten)

Tigra raakt zeer vlug oud door een dodelijke betovering. De Thundercats moeten uitzoeken hoe de betovering te verbreken voor het te laat is.

8. 8. The Tower of Traps

18 september 1985 (22 minuten)

Lion-O en Wilykit moeten Wilycat redden die gevangen zit in een toren vol boobytraps.

9. 9. The Garden of Delights

19 september 1985 (22 minuten)

Tijdens het onderzoek naar een aardbeving, komt Tigra terecht in een magische tuin en stuit op een pratende bloem die haar een stuk fruit aanbied. Het is echter Mumm-Ra die nu Tigra in zijn macht heeft.

10. 10. Mandora: The Evil Chaser

20 september 1985 (22 minuten)

Lion-O helpt de interstellaire politie agent Mandora om drie gevaarlijke boeven te vangen. Hij heeft deze namelijk per ongeluk vrijgelaten.

11. 11. The Ghost Warrior

23 september 1985 (22 minuten)

Als er per ongeluk een tombe wordt geopend, wordt een kwade geest vrijgelaten die Third Earth terroriseert. Hij blijkt een speciale belangstelling voor de Thundercats te hebben, die proberen uit te zoeken wie hij was.

12. 12. The Doomgaze

24 september 1985 (22 minuten)

Mumm-Ra opent een gevangenis en bevrijdt de kwade tovenares Ta-She die mannen met haar blik controleert.

13. 13. Lord of the Snows

25 september 1985 (22 minuten)

Lion-o moet vechten met een zeer gevaarlijke sneeuwman om een energiebron te kunnen bemachtigen.

14. 14. The Spaceship Beneath the Sands

26 september 1985 (22 minuten)

De Mutanten weten Mumm-Ra te overtuigen hun schip uit de woestijn te graven om zo beter de Thundercats te kunnen bestrijden.

15. 15. The TIme Capsule

27 september 1985 (22 minuten)

De Thundercats zoeken wanhopig naar een apparaat, dat alle historie van de planeet Tundera heeft opgenomen.

16. 16. The Fireballs of Plun-Darr

30 september 1985 (22 minuten)

De Mutanten hebben Cats Lair vernietigd met hun zelfgemaakte lange afstandskanon dat zich op Kasteel Plun-Darr bevind.

17. 17. All That Glitters

1 oktober 1985 (22 minuten)

Mumm-Ra fopt Lion-O om het Zwaard van Omen tegen een mede Thundercat te gebruiken, waardoor het in twee breekt. Het enige dat het zwaard kan repareren is een trip naar een vulkaan.

18. 18. Spitting Image

2 oktober 1985 (22 minuten)

Mumm-Ra verwisselt de echte Panthro met een kloon geïnfecteerd met de geest van Hammerhand. Op deze manier worden de Thundercats valselijk beschuldigd.

19. 19. Mongor

3 oktober 1985 (22 minuten)

Wilykat en Wilykit bevrijden per ongeluk Mongor, een demon die zich voedt met angst.

20. 20. Return to Thundera

4 oktober 1985 (22 minuten)

Lion-O aktiveert per ongeluk de tijdscapsule die hem wegstuurt naar Thundera, één dag voor de planeet wordt vernietigd.

21. 21. Dr. Dometone

7 oktober 1985 (22 minuten)

De Thundercats helpen een onderzeese professor om zijn uitvinding te beschermen.

22. 22. The Astral Prison

8 oktober 1985 (22 minuten)

Jaga is gevangen genomen door Nemex een wezen uit de astrale wereld. Lion-O zoekt een manier om zijn mentor te bevrijden.

23. 23. The Crystal Queen

9 oktober 1985 (22 minuten)

Lion-O moet het opnemen tegen een kristal koningin in een ijspaleis om een heilige vogel te redden.

24. 24. Safari Joe

10 oktober 1985 (22 minuten)

De thundercats komen in aanraking met Safari Joe de succesvolste Big Game jager.

25. 25. Snarf Takes up the Challenge

11 oktober 1985 (22 minuten)

Mumm-Ra slaagt erin de thundercats gevangenen te nemen maar Snarf heeft zich kunnen verbergen. Het is nu aan hem om de anderen te bevrijden.

26. 26. Sixth Sense

28 oktober 1985 (22 minuten)

Een vreemd schip dat neerstort op Third Earth vorm een connectie met Cheetara door middel van haar zesde zintuig. Als het schip wordt aangevallen is zij de enige die helpen kan.

27. 27. The Thunder-Cutter

29 oktober 1985 (22 minuten)

Mumm-ra bedriegt een Samoerai krijger van een andere wereld door te vertellen dat de Thundercats slechte indringers zijn.

28. 28. The Wolfrat

30 oktober 1985 (22 minuten)

Vultureman bouwt een infiltratie robot, die door Mumm-Ra wordt voorzien van Krimpgas waardoor de Thundercats verkleinen.

29. 29. Feliner (1)

31 oktober 1985 (22 minuten)

Vultureman en Rataro ontvoeren Snarfs neef, om te dienen als lokaas voor de Thundercats.

30. 30. Feliner (2)

1 november 1985 (22 minuten)

Snarf denkt erover na om weer bij zijn eigen soortgenoten te gaan wonen.

31. 31. Mandora and the Pirates

4 november 1985 (22 minuten)

Mandora komt erachter dat een ruimte vrachtschip toebehoort aan Cracker een kwade robot piraat. Ze vraagt Lion-O om hulp.

32. 32. Return of the Driller

5 november 1985 (22 minuten)

Het is een race tegen de klok als Mumm-Ra Driller de opdracht geeft een tunnel naar Cat's Lair te boren.

33. 33. Dimension Doom

6 november 1985 (22 minuten)

Wizz-Ra een eeuwenoude tovenaar en Mumm-ra's vijand komt na zevenduizend jaar gevangenschap plots tevoorschijn.

34. 34. Queen of 8 Legs

7 november 1985 (22 minuten)

De Thundercats worden gelokt naar het web van de dodelijke spin. Het ziet er slecht voor ze uit.

35. 35. Sword in a Hole

8 november 1985 (22 minuten)

Een SOS blijkt een valstrik te zijn van de kwade huurling kapitein Shiner.

36. 36. The Evil Harp of Charr-Nin

11 november 1985 (22 minuten)

De twee jongste Thundercats vinden een magische harp, die een geest bevat genaamd Charr-Nin. Mumm-Ra stelt voor om de geest te bevrijden als hij de Thundercats vernietigd.

37. 37. Lion-O's Anointment First Day: Trial of Strength

12 november 1985 (22 minuten)

Om zijn waarde te bewijzen moet Lion-O in een reeks beproevingen het opnemen tegen zijn mede Thundercats zonder het zwaard van Omen. Zijn eerste dag is tegen Panthro.

38. 38. The Demolisher

13 november 1985 (22 minuten)

Lion-O leert Demolisher, een sportieve krijger, de ware betekenis van eer.

39. 39. Monkian's Bargain

14 november 1985 (22 minuten)

Monkian belooft alles voor Mumm-Ra te zullen doen als hij hem sterk genoeg maakt om de Thundercats te verslaan.

40. 40. Tight Squeeze

15 november 1985 (22 minuten)

Slithe overtuigd Mumm-Ra om alle technologie in Cat's Lair door middel van magie uit te schakelen.

41. 41. The Micrits

18 november 1985 (22 minuten)

Zonder het te beseffen verwoesten de Thundercats het leefgebied van een Mini volk. Deze Micrits besluiten twee van hen gevangen te nemen.

42. 42. Lion-O's Anointment Second Day: The Trial of Speed

19 november 1985 (22 minuten)

De tweede dag van Lion-O's beproevingen is aangebroken, nu neemt hij het op tegen Cheetara. Zijn aartsvijanden zijn hier ook achter gekomen en doen alles om het te laten falen.

43. 43. The Rock Giant

20 november 1985 (22 minuten)

Lion-O moet het opnemen tegen een stenen reus. Dit blijkt alles behalve een gemakkelijke opdracht te zijn.

44. 44. Jackalman's Rebellion

21 november 1985 (22 minuten)

Jackalman rebelleert tegen zijn eigen kompanen en richt zijn eigen leger op.

45. 45. Turmagar the Tuska

22 november 1985 (22 minuten)

Een vreemde reiziger weet de Thundercats te overtuigen tegen een oorlogsmachine te vechten.

46. 46. Lion-O's Anointment Third Day: Trial of Cunning

25 november 1985 (22 minuten)

Het is de derde dag van Lion-O's beproevingen. Hij neemt het dit keer op tegen Wilykat en Wilykit in een race in een grot. Maar echt gevaar ligt op de loer.

47. 47. The Mumm-Ra Berbil

26 november 1985 (22 minuten)

Mumm-Ra vermomt zich als gewonde Berbil om Cat's Lair te kunnen infiltreren.

48. 48. Mechanical Plague

27 november 1985 (22 minuten)

De Thundercats ondergaan een wanhopig gevecht tegen oude mechanische vijanden, ontwaakt door Mumm-Ra.

49. 49. Trapped

28 november 1985 (22 minuten)

Tijdens een storm op Third Earth raken Wilykit en WilyKat klem te zitten in een ruimtecapsule.

50. 50. Lion-O's Anointment Fourth Day: The Trial of Mind Power

29 november 1985 (22 minuten)

De vierde dag van de beproeving van Lion-O. Hij komt tegenover Tigra te staan. Deze kan illusies ontwerpen via zijn gedachte. Aan Lion-O de taak om echt van onecht te onderscheiden.

51. 51. Excalibur

2 december 1985 (22 minuten)

Mumm-Ra weet door middel van bedrog het zwaard "Excalibur" te ontfutselen van de Dame van het Meer, hij vermomt zich als King Arthur en daagt een onwetende Lion-O uit voor een duel. Het zwaard van Omen tegen Excalibur.

52. 52. Secret of the Ice King

3 december 1985 (22 minuten)

De Thundercats moeten een eeuwenoud raadsel oplossen om de vloek van een boeman te stoppen, die het bergkasteel Hook teistert.

53. 53. Good and Ugly

4 december 1985 (22 minuten)

Lion-O leert dat je niet altijd af moet gaan op het uiterlijk om iemand te beoordelen.

54. 54. The Transfer

5 december 1985 (22 minuten)

Een schip met radioactief materiaal nadert Third Earth. De mutanten en Mumm-Ra willen de inhoud gebruiken om de Thundercats te verslaan.

55. 55. Divide and Conquer

6 december 1985 (22 minuten)

Vulturemans nieuwe uitvinding, een stem imitator, zorgt voor verdeeldheid binnen de Thundercats. Nu ze elkaar bevechten lijkt het voor de Mutanten een koud kunstje om de Thundercats te verslaan.

56. 56. Dream Master

9 december 1985 (22 minuten)

Mumm-Ra dringt binnen in de dromen van de Thundercats om zo hun brein te controleren.

57. 57. Out of Sight

10 december 1985 (22 minuten)

De zweep van Tygra die hem onzichtbaar maakt raakt buiten werking en nu kan hij zich niet meer zichtbaar maken.

58. 58. The Mountain

11 december 1985 (22 minuten)

Lion-O raakt in gevecht met de Mutanten als hij een berg beklimt. Een lawine doet ze in grot opsluiten. Jackalman steelt het zwaard van Omen.

59. 59. The Superpower Potion

12 december 1985 (22 minuten)

Vultureman vindt een drankje uit dat hem zo sterk maakt dat hij Mumm-Ra, zijn mede Mutanten en de Thundercats kan verslaan en de alleenheerser van Third Earth wordt.

60. 60. Eye of the Beholder

13 december 1985 (22 minuten)

De Thundercats nemen de Mutanten in de maling door ze een nep zwaard te laten stelen. maar ze nemen wraak door Snarf te ontvoeren.

61. 61. Lion-O's Anointment Final Day: The Trial of Evil

16 december 1985 (22 minuten)

De laatste test voor Lion-O: hij moet het zonder zijn zwaard en de hulp van de Thundercats opnemen tegen Mumm-Ra.

62. 62. The Trouble with ThunderKittens

17 december 1985 (22 minuten)

Om meer respect bij de ouderen te winnen, lenen Wilykat en Wilykit de wapens van de Thundercats, deze worden echter door de mutanten gestolen.

63. 63. Mumm-Rana

18 december 1985 (22 minuten)

Mumm-Ra bevecht zijn Tegenpool en weet hij haar gedachten te overheersen, nu heeft hij een machtig wapen tegen de Thundercats.

64. 64. The Shifter

19 december 1985 (22 minuten)

Vultureman vindt iets uit waardoor de gedachten van de ene persoon getransporteerd worden in een andere persoon. Snarfs brein komt terecht in het lichaam van Panthro en andersom.

65. 65. Fond Memories

20 december 1985 (22 minuten)

Mumm-Ra lokt Lion-O naar een plek waar hij het moet opnemen tegen geesten van oude vijanden in een poging de leider van de Thundercats te elimineren.

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

Laat ik maar een berichtje zetten bij mijn eigen toevoeging.(als ik genoeg tijd heb seizoen 2 op de site zetten).

Van alle VS tekenfilms die ik mijn jeugd zag was deze toch het meest bijgebleven vooral Mumm ra die toch wel 1 van de engste schurken is uit de jaren 80 animatie. bij herziening een aantal maanden geleden moest ik concluderen dat ik het zelfs nu nog een hele goede animatie serie vind. zowel op technisch als inhoudelijk vlak.

Met zo een 65 afleveringen is niet elke episode even sterk, maar over de gehele lijn is dit toch wel wat beter als bijv G.I. Joe waar ik overigens ook fan van ben/was.

Onlangs nog een foto van mijn kleine zelf gevonden, in de jaren '80 met een ThunderCats speelgoed-mes. Volgens mij gaf het licht. Aan de tekenfilmserie heb ik vreemd genoeg slechts vage herinneringen, al ken ik de personages natuurlijk wel. Maar de nostalgische gevoelens zijn niet zo groot als bij andere series uit die tijd het geval is. Misschien omdat ik bezeten was door Masters of the Universe, dat is mogelijk.