• 8.985.869 stemmen

The Terror - Seizoen 1 (2018)

Show titel: The Terror

Ontwikkeld door: David Kajganich

Met: Jared Harris, Tobias Menzies en Ciarán Hinds

Datum van release: maandag 26 maart 2018

Eerst uitgezonden op: AMC (Verenigde Staten)

Plot The Terror

Het is het jaar 1847. De bemanning van de Koninklijke Marine gaat op expeditie in het verraderlijke Noordpool gebied, op zoek naar een passage. De bemanning wordt echter geconfronteerd met een slim en kwaadaardig monster, wat resulteert in een wanhopig gevecht om te overleven. De gevolgen hiervan brengen de regio en haar bevolking in gevaar. De zeelieden beginnen te vermoeden dat het wezen dat hen aanvalt van bovennatuurlijke oorsprong is.

Afleveringen Seizoen 1 (2018)

1. 1. Go for Broke

26 maart 2018 (45 minuten)

Twee schepen, hun moedige kapiteins diens bemanning vechten tegen de elementen en het onbekende avontuur, terwijl zij denken aan thuis en het ontstaan van de missie.

2. 2. Gore

26 maart 2018 (45 minuten)

Na een lange winter vast te zitten in het ijs, worden teams op verkenning gestuurd, op zoek naar open water. Één van de teams doet een angstaanjagende ontdekking.

3. 3. The Ladder

2 april 2018 (45 minuten)

Met iets dat nu de schepen besluipt, debatteren de kapiteins over hun opties, testen ze hun loyaliteit aan elkaar en aan hun bemanningsleden.

4. 4. Punished, as a Boy

9 april 2018 (45 minuten)

Een reeks sluwe aanvallen op de schepen bewijst de mannen dat ze niet vechten tegen een gewone beer. De zeelieden beginnen te vermoeden dat het van bovennatuurlijke oorsprong is. Hickey leidt een missie om Lady Silence te ontvoeren, in de overtuiging dat ze een soort van connectie heeft met het wezen.

5. 5. First Shot a Winner, Lads

16 april 2018 (45 minuten)

Goodsir spreekt met Lady Silence in een poging om haar taal te leren, maar heeft weinig succes. Crozier wordt temperamentvol als hij geen drank meer heeft en stuurt mannen op gevaarlijke missies tussen de twee schepen met als enige doel het stelen van meer flessen van de Erebus. De Tuunbaq vallen de Terror aan en achtervolgen Blankly.

6. 6. A Mercy

23 april 2018 (45 minuten)

Fitzjames is nu de baas over zowel de Terror als de Erebus en is van plan om de schepen te verlaten en de mannen terug naar de bewoonde wereld te leiden. Om de klap van dit nieuws te verzachten, organiseert hij een carnaval op het ijs.

7. 7. Horrible from Supper

30 april 2018 (45 minuten)

De mannen verlaten de schepen en gaan te voet op pad. Crozier ontdekt dat de groep die hij vooruit heeft gestuurd, volledig is afgeslacht en besluit om dit geheim te houden. Hickey wordt zich bewust van de loodvergiftiging en begint een muiterij uit te stippelen, met de intentie om de schaarste aan voedsel in zijn voordeel te gebruiken.

8. 8. Terror Camp Clear

7 mei 2018 (45 minuten)

Een opkomende mist veroorzaakt paniek bij de mannen zodat ze de wapenkamer openen zonder goedkeuring van de kapitein. Crozier onderzoekt de lijken, en merkt snel op dat Hickey verantwoordelijk is en plannen maakt voor een muiterij. Hij veroordeelt Hickey en zijn medeplichtigen.

9. 9. The C, the C, the Open C

14 mei 2018 (45 minuten)

Hickey en zijn mannen stellen hun kamp op en nemen openlijk deel aan kannibalisme. Dokter Goodsir die tegen zijn wil in het kamp van Hickey is, wordt gedwongen deel te nemen. De kapitein en zijn mannen zijn ondervoed.

10. 10. We Are Gone

21 mei 2018 (45 minuten)

De kapitein wordt ontvoerd door Hickey. Dokter Goodsir vergiftigt zichzelf en waarschuwt de kapitein. Hij weet dat de mannen van Hickey hem zullen opeten, waardoor ze zonder het beseffen zichzelf vergiftigen.

avatar van peterjames777

peterjames777

Wauw, wat een serie. Eén en al narigheid. Je moet er van houden. Maar ik vind het top. Dat komt vooral ook door de sfeer, de personages en het acteerwerk. Vooral de 2e helft van het seizoen is indrukwekkend. Schokkend, grimmig, spannend en de juiste dosis drama. Opvallend is dat het de serie het beste is als het focust op 'terrors' zoals honger, ziekte, paranoia en wantrouwen. Het monster lijkt dan bijzaak, hoeveel dat zeker ook wat toevoegd natuurlijk.

Het acteerwerk is puik. Met name Jared Harris steelt de show. Deed me hier veel denken aan Brendan Gleeson. Maar ook de rollen van bijvoorbeeld Paul Ready als Goodsir en Tobias Menzies als Fitzjames zijn genieten.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Ik heb nog maar 1 aflevering gezien, maar ik kan nu al zeggen dat ik de rest ook top ga vinden. En met zo'n cast kan dat alleen maar goed zijn, ik ga deze met plezier verder zien.

avatar van Noud

Noud

]Vraag over S1ep10

Op het laatst als Lady Silence Francis Crozier bevrijdt en zij naar verschillende kampen teruggaan. Dan zijn zij dat het kamp is overvallen. Door wie? Niet door de eskimo's.

Een ander gedeelte wat ik niet snap. Is wanneer een bemanningslid tegen Francis zegt, dat zij hem mogen opeten, omdat hij niet meer lang te leven heeft. Uiteindelijk gaat Francis hierin mee. Maar tegen het einde van de laatste aflevering. als Francis overal lichaamsonderdelen ziet, lijkt wel of hij dit afkeurt.

Waarom ziet Hickey Francis als gelijken?

Waarom worden er tongen doorgesneden?

Waarom weigert Tuunbaq het offer van Hickey?

En waarom geeft Lady Silence de Tuunbaq water

Man, heb ik zitten slapen bij deze serie?

avatar van libra666

libra666

Mooie serie, maar met momenten toch saai door de lange dialogen. De acteerprestaties vond ik puik, de geschoten landschappen waren ook ruim overtuigend wat me niet evident leek door de verlaten vlaktes. Alleen vanaf het ogenblik dat het monster duidelijk in beeld verschijnt, verliest de serie bij mij aan geloofwaardigheid. Niet alleen de CGI was bar slecht , het deed alleen maar afbreuk aan het verhaal. Men had het beter oppervlakkig gehouden op dit gebied zoals bij het eerste gedeelte van de afleveringen, toen het niet duidelijk in beeld kwam en het een meerwaarde aan suspensie toevoegde. Het label horror vond ik ook niet echt passend, de enkele gruwelijke beelden komen hier toch niet echt voor in aanmerking.

Best aardige serie, goed gespeeld en sfeervol en gruwelijk genoeg, maar het kan niet in de schaduw staan van het gelijknamige boek van Dan Simmons. Daar zijn de personages te vlak voor en is het budget te laag. Niettemin bij vlagen best spannend en lekker grimmig, vooral naar het einde toe. Visueel laat de serie hier en daar wel wat steken vallen, maar het kan er mee door. Waarschijnlijk is dit beter te genieten wanneer je het boek niet kent.

avatar van DreamTech

DreamTech

Goeie serie nu al 1 van mijn favorieten !

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Een serie waar ik redelijk hoge verwachtingen van had maar die me uiteindelijk toch wat tegenviel. De afleveringen zijn niet allemaal even interessant en duren soms gewoon net wat te lang. De serie probeert een combinatie van horror en drama te zjn maar kwam naar mijn mening op beide vlakken wat tekort.

2.5 ster

Heb maar weinig mensen over deze kwaliteitsserie horen praten, die alleen al om de historische setting en de grotendeels realistische benadering de moeite waard is. De schrijvers hebben echt de tijd genomen om een waargebeurd en bijzonder grimmig verhaal met wat eigen invullingen te vertellen. Geen aflevering is hetzelfde.

De acteurs, sets, cinematografie en muziek zijn ook allemaal echt klasse. Alleen de CGI van de Tuunbaq is wel duidelijk van een iets minder niveau, maar deze is niet eens nodig voor de horror van de situatie. Tien suspensevolle afleveringen lang zien we de bemanning langzaamaan hun geestelijke en lichamelijke gezondheid verliezen.

Vond het overigens wel wat lastig om alle personages uit elkaar te houden, maar de belangrijkste figuren (Crozier, Fitzjames, Goodsir, Hickey en Franklin) blijven je allemaal echt bij. Nagaitis verdient een speciale vermelding als Hickey. Hij speelt een van de meest memorabele bad guys die ik in een serie heb gezien. Ik had nog nooit van hem gehoord volgens mij.

De serie zit ook vol met verrassingen. Ik had bijvoorbeeld niet verwacht dat Franklin zou snel zou sterven. Of dat Hickey zo'n enorme griezel zou blijken te zijn. Het einde van Horrible from Supper gaf me echt de koude rillingen. Een van de meest effectieve horrorscènes die ik heb gezien. Een andere favoriet was de aflevering daarvoor, A Mercy. Die kermis is zo'n slimme manier om op een bijzonder lugubere en surrealistische manier te tonen hoeveel de bemanning al is doorgedraaid en zijn discipline aan het verliezen is.

De slotaflevering vond ik eigenlijk ietwat gehaast en gekunsteld in hoe mooi alles uitkomt met de vergiftiging en de timing van de aanval van de Tuunbaq, maar het gedeelte hierna is wel indrukwekkend, als Crozier bij de Netsilik besluit te blijven, zelfs als de reddingsexpeditie arriveert twee jaar later. Uiteindelijk bevat deze serie niet eens echt een zwakkere aflevering.

avatar van Fortune

Fortune

Ik kan The North Water wel aanraden aan iedereen die dit goed vond.

avatar van zeemeerna

zeemeerna

Adembenemend mooi en intrigerend verhaal.

avatar van Antonev

Antonev

Wat is het toch heerlijk om zo nu en dan eens op een leuke verassing te stuiten. Ik vraag me oprecht af waarom dit nog niet gevonden is door een breder publiek, want laten we wel wezen, dit is echt pure kwaliteit.

Ten eerste kan de serie leunen op een uitstekende cast, waarin bekende en minder bekende gezichten sterk op elkaar zijn ingespeeld. Dit heeft prachtige scènes en idem dito conversaties tot gevolg. Bijzonder boeiend, zelfs als het maar om een wissewasje gaat.

Ten tweede zijn de aankleding en de door God verlaten landschappen indrukwekkend. Je waant je zo nu en dan in de ruim van het schip en dan weer op de meest barre ijstoendra die je je maar voor kunt stellen. Prachtig gewoon. Dat geldt ook voor de kostuums en alles wat daar dan bij mag horen.

Ten derde het verhaal en de opbouw. Men slaagt er in om de spanning en de drama op te laten lopen tot het absolute kookpunt. En dan, boem. De laatste aflevering gaat de lont in het vat met kruit en komt alles tot uitbarsting. Het bevat echt alles wat je je maar van zo’n serie kunt wensen, spanning, drama, droevenis, gevechten op leven en dood. Noem het allemaal maar op. Zelfs een lichte krulling van de mondhoeken wordt niet geschuwd.

Ik heb er van genoten en in 2 dagen de hele serie uitgekeken.