• 8.985.783 stemmen

Manhunt - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Manhunt: Unabomber

Ontwikkeld door: Andrew Sodroski

Met: Sam Worthington, Paul Bettany en Jeremy Bobb

Datum van release: dinsdag 1 augustus 2017

Eerst uitgezonden op: Discovery Channel (Verenigde Staten)

Plot Manhunt

Manhunt volgt Jim Fitzgerald, die aan het begin van een veelbelovende carrière staat. Hem wordt gevraagd om de mysterieuze Unabomber te ontmaskeren. Fitzgerald is een nieuwe 'criminal profiler' en het nieuwste lid van de Unabom Task Force. Hij wordt geconfronteerd met een zware strijd tegen de bureaucratie van de UTF, doordat zijn non-conformistische ideeën en nieuwe benaderingen van de forensische taalkunde worden afgewezen. De oplopende spanning toont een strijd tussen een profiler, die de werkelijkheid om zich heen uit het oog verliest, tegenover een crimineel die juist de werkelijkheid van de maatschappij probeert te ontmaskeren.

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. UNABOM

1 augustus 2017 (44 minuten)

In 1995 voegt FBI profiler Jim "Fitz" Fitzgerald zich bij de Unabom Task Force. Fitz beveelt nieuwe methoden voor profilering aan, maar vindt geen bondgenoten onder de verantwoordelijke agenten. In 1997 krijgt Fitz de confrontatie met Ted Kaczynski, de Unabomber.

2. 2. Pure Wudder

1 augustus 2017 (44 minuten)

Wanneer de ongrijpbare Unabomber dreigt een straalvliegtuig op te blazen, moet Fitz bepalen of de dreiging reëel is. In 1997 confronteert Fitz Ted voor de eerste keer.

3. 3. Fruit of the Poisonous Tree

8 augustus 2017 (44 minuten)

Taalwetenschapper Natalie Rogers helpt Fitz aanwijzingen te vinden over de identiteit van de Unabomber in het Manifest, maar hun bevindingen staan ​​voor scepticisme bij het UTF. In 1997 beweert Ted dat hij al het bewijsmateriaal tegen hem kan ontkrachten.

4. 4. Publish or Perish

15 augustus 2017 (44 minuten)

De Unabomber stopt met bombardementen als zijn Manifest wordt gepubliceerd. Fitz vecht hard voor publicatie met S.A.C. Ackerman, die het argument van Fitz aan procureur-generaal Janet Reno presenteert.

5. 5. Abri

22 augustus 2017 (44 minuten)

Fitz ontvangt taalkundig bewijs dat Ted de Unabomber is. Hij spoort Teds broer David op, die verbaasd is over de nauwkeurigheid van het profiel van Fitz.

6. 6. Ted

29 augustus 2017 (44 minuten)

In een brief aan zijn broer vertelt Ted de belangrijkste gebeurtenissen uit zijn verleden, die hem aan hebben gezet tot zijn terroristische activiteiten.

7. 7. Lincoln

5 september 2017 (44 minuten)

FBI-profiler Jim Fitzgerald staat onder druk om het bewijs bijeen te brengen dat nodig is om een ​​huiszoekingsbevel voor de hut van Ted Kaczynski te beveiligen. Waarom het extreme gevoel van urgentie? Omdat het plan oorspronkelijk bedoeld was voor een klein surveillanceteam in Montana om maandenlang een zaak voor een bevelschrift op te bouwen, maar nadat CBS News heeft vernomen dat de Unabomber is geïdentificeerd, heeft de FBI slechts 24 uur voordat het netwerk dit meldt. Nu is het aan Fitz om een ​​taalkundig 'rokend wapen' te vinden dat Kaczynski in de ogen van een federale rechter aan het manifest zal binden.

8. 8. USA vs. Theodore J. Kaczynski

12 september 2017 (44 minuten)

Wanneer Ted er niet in slaagt om het bewijsmateriaal tegen hem ongeldig te maken, doet Fitz een laatste beroep op hem om toch schuldig te pleiten.

Erg goed. Sterke acteerprestatie van Worthington. Ik was niet heel goed bekend met de Unabomber dus dat was wel fijn. Ik liet me verrassen. De serie is spannend, onderhoudend en absoluut met zorg gemaakt. Aanrader.

avatar van scorsese

scorsese

Uitstekende serie over de grootschalige jacht op de Unabomber midden jaren '90. Een boeiend, waargebeurd verhaal waarbij veel verschillende opsporingstechnieken de revue passeren en dit de eerste zaak was waar op basis van taalgebruik een bewijslast naar voren komt. Goed opgebouwd, spannend en ook het acteerwerk is goed (Paul Bettany is prima gecast). Met gemak 4.0 sterren.

In veel opzichten vergelijkbaar met het eveneens recent verschenen Mindhunter.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Prima serie, had ik niet verwacht vooraf. Zat er na de eerste aflevering al in. Ook al weet je hoe bepaalde dingen gaan aflopen (misschien vanuit de werkelijkheid, maar sowieso al gelijk via de serie zelf en de verschillende tijdslijnen), toch weten de makers er spanning in te brengen. Best knap gedaan, vooral vanwege de goede score/muziek en de opbouw van het verhaal, bijvoorbeeld over het leven van Ted (z'n jeugd en het 'heden'). Intrigerende kerel en overtuigend geacteerd.

Tuurlijk is het een en ander gedramatiseerd met clichés zoals de 'clash' tussen één agent en de bad guy (waarbij de agent uiteraard de bekende privéproblemen heeft), maar storen doet het niet, omdat de serie de aandacht vast blijft houden tot en met het einde. Goed.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Inderdaad, een prima serie, kundig gemaakt, prettig tempo en een interessant verhaal als uitgangspunt. Het deed me af en toe denken aan Mindhunter, dat ik niet lang hiervoor had gezien. Aan dat hoge niveau kan 'Manhunt' geen moment tippen, op geen enkel vlak ook, maar het komt er aangenaam dicht bij in de buurt.

Dat er voor gekozen is vooral het onderzoek te volgen valt goed te verdedigen, en het zorgt voor de nodige geconcentreerde spanning, maar het nadeel is dat er niet heel veel verhaal overblijft: zodra de Unabomber na jaren pauze weer actief wordt en de FBI extra mensen inzet, waaronder onze hoofdpersoon, is de 'loopbaan' van de Unabomber eigenlijk alweer ten einde. Het gevolg: sommige gebeurtenissen worden beduidend groter gepresenteerd dan ze werkelijk waren. Niet per se erg, het werkte meestal wel, maar ik vroeg me wel een paar keer af: zat hier niet vooral een intrigerende film van een paar uur in? Nu ja, zoals gezegd een prima serie, alleen vond ik die aflevering waarin de jeugd van de Unabomber op nogal kitscherige en uitgebreide wijze werd belicht zéér storend, die haalde me er helemaal uit. Ook ben ik het eens met bovenstaande kanttekening bij de nogal opgeklopte 'crash' tussen agent en bad guy, en het schakelen tussen de tijden vond ik niet steeds werken, maar daar had ik minder last van.

avatar van Atheistus

Atheistus

Dat springen in de tijd maakte dat er drie sterren afgingen.

Verder best aardig.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

En toch 1 ster?

Best de moeite waard dit. Bettany is echt uitstekend, en het is ook als je de feiten grotendeels al weet behoorlijk interessant en spannend nog, ook al is het geen al te goed geschreven serie. Ted Kaczynski is gewoon een super interessant figuur.

Wat de schrijvers wel echt slecht doen is veel te gemaakt een parallel trekken tussen Kaczynski en Fitzgerald, en de collega's van Fitzgerald zijn werkelijk tenenkrommend overdreven tegenstanders van hem, met name Cole.

Wel goed is Kaczynski niet simpelweg als de bad guy wordt afgeschilderd. De zesde aflevering is zelfs volledig aan hem gewijd en ondanks wat gebreken hier en daar toch best ontroerend. Uiteindelijk zie je aan het einde van de serie de Unabomber toch ook wel als een tragisch figuur. Een dikke 3.0*.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Ted Kaczynski wordt erg goed neergezet, met momenten krijg je ook nog sympathie voor deze man ondanks de ernstige gebeurtenissen. Ik vond de acteur die hem speelt erg overtuigend.

De aflevering van Ted in zijn jeugd vond ik de minste van de reeks, gelukkig was de episode erna gelijk weer spannend en interessant.

Uitstekende miniserie over de jacht van de FBI op de lange tijd ongrijpbare Ted Kaczynski. Spannend opgebouwd, visueel indrukwekkend en mooi gespeeld, met vooral Paul Bettany geweldig als de complexe titelfiguur. Sam Worthington, als de gedreven, autistische profiler die uiteindelijk de zaak weet op te lossen, is ook prima. Van dit soort eersteklas series lust ik wel pap.

avatar van 7 stars

7 stars

Paul Bettany is zwaar onder gewaardeerd als acteur. Fantastische Silas ofcourse. Zodra hij in deze serie komt tilt hij het nivo gelijk omhoog. Plus ik vind het erg sterk dat hier juist de dader wordt uitgelicht ipv de slachtoffers. en dan te bedenken dat dit waar gebeurd is. Elke keer als ik voor een rood stoplicht sta snachts en het heeft totaal geen zin want aan alle kanten geen enkele auto moet ik wel aan de unabomber denken die dus beweert dat wij nu slaven zijn geworden van onze eigen uitvindingen en ik moet zeggen er zit een kern van waarheid in als je nu kijkt dat bijna iedereen altijd bereikbaar moet zijn.

Apart gezet in 'mijn lijst' op Netflix.

7 stars schreef:

...moet ik wel aan de unabomber denken die dus beweert dat wij nu slaven zijn geworden van onze eigen uitvindingen en ik moet zeggen er zit een kern van waarheid in als je nu kijkt dat bijna iedereen altijd bereikbaar moet zijn.

Allemaal al zo oud als bv. Philip K. Dick. En je argumenten kracht bijzetten met bommen... mja. Maar an sich kan dit best een interessante serie zijn. En Bettany is idd een prima acteur!

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Don't you start with this language shit!

Ik ben niet zo'n serie kijker wegens de reden dat ik vaak al snel vind dat een onderwerp te veel uitgesmeerd wordt en aangevuld wordt met bijzaken om er toch maar weer een seizoen van 10 afleveringen uit te kakken. Toch zijn er wel zeker uitzonderingen zoals deze Unabomber die lekker straight to the point is qua opzet en niet weg drijft op randzaken. Profiler jaagt op terrorist, bam! En hier hou ik dus van, en hier vreet ik me met gemak in drie dagen tijd doorheen.

De Unabomber, een fenomeen die de gemiddelde Europeaan weinig zal zeggen, en ik moet zeggen dat mijn kennis ook praktisch ophield bij de naam. Toch kan ik me goed voorstellen dat het land in zijn greep was rond deze bomaanslagen van een terrorist die opdook en weer weg was, en jarenlang zo goed als ongrijpbaar bleek. Een nieuwe weg moest geboden worden door de frisse kijk van hot new prospect Fitzgerald. Toch loopt hij al snel vast in een moeras van bureaucratie, eigenwijsheid en star gedrag. Je zou zeggen waarom biedt je deze man een kans als je er toch niets mee doet en vast blijft houden aan een oudere profiel?

Dat profiling en überhaupt dergelijk speurwerk ondankbaar, uitzichtloos en de spreekwoordelijke naald in de hooiberg is, blijkt maar weer uit de 'call Nathan R' aanwijzing. Om gek van te worden, de krantenkiosk poging vind ik dan nog niets zo gek bedacht of het nu veel werk is of niet. Het blijft voor Fitz een gevecht tegen de windmolens die maar niet uitbetaald en waarmee hij alleen maar hoon oogst vooral bij Stan Cole, wat een nare gast is dat joh. Niet minder boeiend is de kant van Kaczynski die uitermate goed vertaald wordt van jeugd en universiteit tot zijn isolement en wording van alle zaken, het manifest en de bommen. Niets dat goed te praten is natuurlijk, maar tragisch en sneu is het wel.

Puntje van de stoel zijn de opbouw naar de arrestatie en de arrestatie zelf, maar ook de achtervolging met de verdachte van de krantenkiosk is sterk te noemen. Worthington en Bettany erg sterk, een klein rolletje voor de Nederlandse Katja Herbers en valt Jeremy Bobb op als stuitende adjunct Cole die alleen in zijn eigen aanpak gelooft. De soundtrack is prima, het tijdsbeeld is fraai en het einde van de rechtzaak, met de bekentenis en de overlevers en nabestaanden die hun gram halen is aangrijpend te noemen. Daar lijkt Kaczynski toch niet helemaal te beseffen wat hij gedaan heeft en dat zijn eigen visie en boodschap op vreselijke wijze onderuit gehaald heeft. Een visie overigens waar best wel een interessante kern in zit.

Dit alles maakt Manhunt: Unabomber toch wel tot een intrigerende en erg boeiende serie. Laatste opmerking is over Lowell Bergman van 60 minutes, in The Insider over klokkenluider Jeffrey Wiggand en de sigarettenindustrie, neergezet door Al Pacino. In The Insider geeft Bergman aan te weten dat er iets speelt en op de hoogte gehouden wil houden/CBS de primeur wil. Een heel verschil met het dreigement dat hij hier uit aan Ackerman's adres, binnen 24 uur publiceren we of je hem nu hebt of niet. Ronduit walgelijk eigenlijk en ik vraag me af welke versie de echte is.