Mijn Series +

Manhunt - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Manhunt: Unabomber

Drama / Misdaad

ontwikkeld door Andrew Sodroski
met Sam Worthington, Paul Bettany en Jeremy Bobb

Manhunt volgt Jim Fitzgerald, die aan het begin van een veelbelovende carrière staat. Hem wordt gevraagd om de mysterieuze Unabomber te ontmaskeren. Fitzgerald is een nieuwe 'criminal profiler' en het nieuwste lid van de Unabom Task Force. Hij wordt geconfronteerd met een zware strijd tegen de bureaucratie van de UTF, doordat zijn non-conformistische ideeën en nieuwe benaderingen van de forensische taalkunde worden afgewezen. De oplopende spanning toont een strijd tussen een profiler, die de werkelijkheid om zich heen uit het oog verliest, tegenover een crimineel die juist de werkelijkheid van de maatschappij probeert te ontmaskeren.

1. UNABOM
  6. Ted
  7. Lincoln
  8. USA vs. Theodore J. Kaczynski
avatar van joy4ever
Erg goed. Sterke acteerprestatie van Worthington. Ik was niet heel goed bekend met de Unabomber dus dat was wel fijn. Ik liet me verrassen. De serie is spannend, onderhoudend en absoluut met zorg gemaakt. Aanrader.

Uitstekende serie over de grootschalige jacht op de Unabomber midden jaren '90. Een boeiend, waargebeurd verhaal waarbij veel verschillende opsporingstechnieken de revue passeren en dit de eerste zaak was waar op basis van taalgebruik een bewijslast naar voren komt. Goed opgebouwd, spannend en ook het acteerwerk is goed (Paul Bettany is prima gecast). Met gemak 4.0 sterren.

In veel opzichten vergelijkbaar met het eveneens recent verschenen Mindhunter.

avatar van Bottleneck
Prima serie, had ik niet verwacht vooraf. Zat er na de eerste aflevering al in. Ook al weet je hoe bepaalde dingen gaan aflopen (misschien vanuit de werkelijkheid, maar sowieso al gelijk via de serie zelf en de verschillende tijdslijnen), toch weten de makers er spanning in te brengen. Best knap gedaan, vooral vanwege de goede score/muziek en de opbouw van het verhaal, bijvoorbeeld over het leven van Ted (z'n jeugd en het 'heden'). Intrigerende kerel en overtuigend geacteerd.

Tuurlijk is het een en ander gedramatiseerd met clichés zoals de 'clash' tussen één agent en de bad guy (waarbij de agent uiteraard de bekende privéproblemen heeft), maar storen doet het niet, omdat de serie de aandacht vast blijft houden tot en met het einde. Goed.

avatar van thomzi50
Inderdaad, een prima serie, kundig gemaakt, prettig tempo en een interessant verhaal als uitgangspunt. Het deed me af en toe denken aan Mindhunter, dat ik niet lang hiervoor had gezien. Aan dat hoge niveau kan 'Manhunt' geen moment tippen, op geen enkel vlak ook, maar het komt er aangenaam dicht bij in de buurt.

Dat er voor gekozen is vooral het onderzoek te volgen valt goed te verdedigen, en het zorgt voor de nodige geconcentreerde spanning, maar het nadeel is dat er niet heel veel verhaal overblijft: zodra de Unabomber na jaren pauze weer actief wordt en de FBI extra mensen inzet, waaronder onze hoofdpersoon, is de 'loopbaan' van de Unabomber eigenlijk alweer ten einde. Het gevolg: sommige gebeurtenissen worden beduidend groter gepresenteerd dan ze werkelijk waren. Niet per se erg, het werkte meestal wel, maar ik vroeg me wel een paar keer af: zat hier niet vooral een intrigerende film van een paar uur in? Nu ja, zoals gezegd een prima serie, alleen vond ik die aflevering waarin de jeugd van de Unabomber op nogal kitscherige en uitgebreide wijze werd belicht zéér storend, die haalde me er helemaal uit. Ook ben ik het eens met bovenstaande kanttekening bij de nogal opgeklopte 'crash' tussen agent en bad guy, en het schakelen tussen de tijden vond ik niet steeds werken, maar daar had ik minder last van.

avatar van Atheistus
Dat springen in de tijd maakte dat er drie sterren afgingen.
Verder best aardig.

avatar van thomzi50
En toch 1 ster?

avatar van Thomas83
Best de moeite waard dit. Bettany is echt uitstekend, en het is ook als je de feiten grotendeels al weet behoorlijk interessant en spannend nog, ook al is het geen al te goed geschreven serie. Ted Kaczynski is gewoon een super interessant figuur.

Wat de schrijvers wel echt slecht doen is veel te gemaakt een parallel trekken tussen Kaczynski en Fitzgerald, en de collega's van Fitzgerald zijn werkelijk tenenkrommend overdreven tegenstanders van hem, met name Cole.

Wel goed is Kaczynski niet simpelweg als de bad guy wordt afgeschilderd. De zesde aflevering is zelfs volledig aan hem gewijd en ondanks wat gebreken hier en daar toch best ontroerend. Uiteindelijk zie je aan het einde van de serie de Unabomber toch ook wel als een tragisch figuur. Een dikke 3.0*.

avatar van Chelsea94
Ted Kaczynski wordt erg goed neergezet, met momenten krijg je ook nog sympathie voor deze man ondanks de ernstige gebeurtenissen. Ik vond de acteur die hem speelt erg overtuigend.
De aflevering van Ted in zijn jeugd vond ik de minste van de reeks, gelukkig was de episode erna gelijk weer spannend en interessant.

avatar van james_cameron
Uitstekende miniserie over de jacht van de FBI op de lange tijd ongrijpbare Ted Kaczynski. Spannend opgebouwd, visueel indrukwekkend en mooi gespeeld, met vooral Paul Bettany geweldig als de complexe titelfiguur. Sam Worthington, als de gedreven, autistische profiler die uiteindelijk de zaak weet op te lossen, is ook prima. Van dit soort eersteklas series lust ik wel pap.

avatar van filmobsessie
Paul Bettany is zwaar onder gewaardeerd als acteur. Fantastische Silas ofcourse. Zodra hij in deze serie komt tilt hij het nivo gelijk omhoog. Plus ik vind het erg sterk dat hier juist de dader wordt uitgelicht ipv de slachtoffers. en dan te bedenken dat dit waar gebeurd is. Elke keer als ik voor een rood stoplicht sta snachts en het heeft totaal geen zin want aan alle kanten geen enkele auto moet ik wel aan de unabomber denken die dus beweert dat wij nu slaven zijn geworden van onze eigen uitvindingen en ik moet zeggen er zit een kern van waarheid in als je nu kijkt dat bijna iedereen altijd bereikbaar moet zijn.

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
Apart gezet in 'mijn lijst' op Netflix.

avatar van ZAP!
filmobsessie schreef:
...moet ik wel aan de unabomber denken die dus beweert dat wij nu slaven zijn geworden van onze eigen uitvindingen en ik moet zeggen er zit een kern van waarheid in als je nu kijkt dat bijna iedereen altijd bereikbaar moet zijn.
Allemaal al zo oud als bv. Philip K. Dick. En je argumenten kracht bijzetten met bommen... mja. Maar an sich kan dit best een interessante serie zijn. En Bettany is idd een prima acteur!