ad

Datum van release: woensdag 22 november 2017

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Godless

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. An Incident at Creede

Als een gewonde crimineel bij haar ranch opduikt, begrijpt een koppige weduwe dat haar leven en dat van haar naasten nooit meer hetzelfde zal zijn.

2. 2. The Ladies of La Belle

La Belle worstelt met een alles-of-nietsaanbod. Bill zoekt een gevaarlijke manier om zichzelf te bewijzen. Frank vertelt een verhaal aan een geboeid publiek.

3. 3. Wisdom of the Horse

Bill stelt zich Roy's noodlottige situatie voor. Een terughoudende Truckee leert paardrijden. Whitey probeert muziek te maken. John informeert iedereen.

4. 4. Fathers & Sons

Bill krijgt verontrustend nieuws. Frank trotseert een ander soort gevaar. Een deel van Alice' duistere verleden komt naar boven.

5. 5. Shot the Head of a Snake

Bill wil graag Frank en zijn team opsporen en roept de hulp in van het leger. Alice en Roy vinden wat ze zoeken. Whitey vertelt Mary-Agnes een geheim.

6. 6. Dear Roy...

Mary-Agnes probeert de vrijgevochten Martha te verlossen van haar verleden. Grigg zorgt ervoor dat Frank op de hoogte blijft. Roy worstelt met zijn gevoelens voor Alice.

7. 7. Homecoming

Terwijl de inwoners van La Belle zich op de aanval van Frank voorbereiden, roept Whitey de hulp in van een onverwachte bondgenoot. Roy en Frank bereiken overeenstemming.

• 20880 berichten

Lijkt me wel wat

avatar van AOVV

AOVV

Ja, dit wordt leuk, denk ik.

avatar van Esteban

Esteban

Hier zat ik écht op te wachten. Hopelijk vanavond mee van start ...

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Mooie start met een stel heerlijke acteurs. Natuurlijk zeer verrassend de rol van (en bijna onherkenbaar) Jeff Daniëls. Ook de zeer charmante Michelle Dockery (Downtown Abbey) heeft een mooie rol. Haar zoon Truckee geeft ook een humoristische kwinkslag.

Het verhaal voor de serie wordt goed opgezet met allerlei herkenbare ‘Western Ingredients’. Soms lijkt het zelfs alsof alle schurken van het Wilde Westen in één clan zitten onder leiding van Daniëls. Heerlijk crimineel. Mooie vrouwen met intrigerende karakters zoals de juf/prostituée Dunne en de Burgemeester. Ook de rol van Roy Goode wordt goed ingevuld. Tel daarbij op dat er ook goed aandacht besteed is aan de setting van de dorpjes, de rekwisieten, de opbouw van scenes en mooie natuurbeelden. Zeer goed verzorgd met aandacht en respect voor ‘die tijd’.

Ik heb nog maar twee afleveringen gezien maar zeker een goede start. Ben zeker benieuwd naar de rest want de climax wordt goed opgebouwd.

scorsese

Goeie mini-serie waarin een bende criminelen op jacht is naar een bendelid dat hen verlaten heeft. De vele personages zijn allemaal goed uitgewerkt. Het verhaal zelf sleept nogal en is traag. Maar daar staan wel genoeg mooie momenten tegenover en bovendien is de western-sfeer en het hele stadje perfect neergezet. Het ziet er ook allemaal prachtig uit.

avatar van peterjames777

peterjames777

Prachtige serie. Het doet ietwat denken aan Deadwood, dus voor de mensen die treurden dat die show na 3 seizoenen werd stopgezet is dit zeker een aanrader. Net zoals die serie is dit een trage, sfeervolle western met geweldige personages. Het verhaal is wel degelijk anders. Godless is een klassiek wraakverhaal en biedt qua verhaal vrijwel niks nieuws of fris.

Wat het de moeite waard zijn de prachtige beelden, sfeer en het acteerwerk. Jack O'Connell, wat een topper is dat. Ik was al fan van hem na de films Starred Up en '71 maar ook hier is hij erg sterk en charismatisch. Qua charisma doet hij me wat aan Tom Hardy denken ookal lijken ze fysiek niks op elkaar. Ook de rollen van Scoot McNairy als de sheriff, Merrit Wever als zijn zus en Thomas Brodie-Sangster als Whitey heb ik erg van genoten. Ook fijn dat McNairy eindelijk een grotere rol kreeg dan ik van hem gewend ben en een keer niet de badguy is. Nog steeds een beetje een dwaas maar ja dan moet je ook geen Scoot heten.

In de afleveringen 5 en 6 gaat het wat slepen en het grote gevecht waarvan we vanaf moment 1 al weten dat die kwam had ik stiekem iets meer van verwacht, omdat alles uiteindelijk daar om draaide. Maar toch heb ik er heel erg van genoten.

avatar van Kasparovski

Kasparovski

Prima uitgewerkte cinematografie, met mooie beelden en een prima Soundtrack om het Western-sfeertje nog wat extra te versterken. Ook niet zo veel mis met de cast trouwens, prima acteerprestaties. Maar het verhaal vond ik niet zo overtuigend en eigenlijk gewoon nogal willekeurig en onsamenhangend.

De motieven van zowel Frank Griffin als Roy Goode waren voor mij een groot raadsel.

Waar waren al die moord- en roofpartijen nou eigenlijk goed voor? Echt alleen maar omdat een van zijn jongens de 'familie' verlaten had? Als Frank een groep melaatsen tegenkomt blijkt het opeens een hele lieve en empathische man te zijn. Is dat dat alleen maar omdat 'god' hun ook verlaten heeft, terwijl hij nou juist de hele serie iedereen aan het overtuigen is dat hij in dat hele concept toch al niet gelooft. Dat en dat geleuter dat hij al zijn eigen dood gezien heeft. Werk het beter uit of doe het gewoon niet zou ik zeggen.

Leverde wel een heerlijke scene op naar het einde toe trouwens

You seen wrong.
Was wel een heel bevredigend moment na al dat gelul over zijn eigen dood moet ik zeggen haha

Begrijp mij niet verkeerd hoor, ze hoeven van mij niet alle onderliggende motieven uitvoerig uit te werken. Niks mis met een sfeervolle, onderhoudende Western zonder al te veel diepgang.

Maar juist dit laatste leken ze erg graag in te willen brengen. Dat vond ik op zijn zachts gezegd niet zo bijster sterk uitgewerkt.

Maar de beelden plus de heerlijke cast hebben mij toch 7 afleveringen prima weten te vermaken. Dus ik hou het nog op een krappe voldoende

avatar van Thomas83

Thomas83

Mooie serie. Een verrassende Jeff Daniels zet een nogal memorabele bad guy neer, maar de serie heeft nog meerdere andere echt leuke personages. Roy Goode is aardig, maar vooral bijrollen als Sheriff McNue, Marshal Cook en Mary Agnes zijn leuk. En Whitey vond ik aanvankelijk een wat irritante verschijning, maar hem begon ik na een paar afleveringen wel te waarderen. Bij Alice Fletcher had ik dan weer het omgekeerde. Die leek me aanvankelijk interessant, totdat het me na een tijdje begon op te vallen dat het personage niets doet dan verwonderd staren, vooral naar Roy als die aan het werk is.

En dan zijn er nog wel een paar echte typetjes helaas, zoals die vrouw die steeds wordt gespiegeld aan Mary Agnes of Ed Logan, maar die laatste vind ik nog wel wat hebben als zo'n personage dat je echt kunt haten. Desondanks is het wel door personages als Logan dat de toon van vrouwenhaat soms wat te aangedikt voelt. Idem wat betreft de spot die met McNue wordt gedreven omdat hij niet aan het archetype van de sterke man kan voldoen.

Daarnaast heeft de serie ook eigenlijk iets te weinig afleveringen dan dat het verdient, waardoor in de een na laatste aflevering het een en ander wordt afgeraffeld. Het is wat raar dat we Roy zo snel zien leren lezen, en die Duitse erfgename of zo zien we pas in deze aflevering echt serieus in beeld komen en ook nog zo laat een geliefde krijgen.

De laatste aflevering vond ik dan wel weer een prachtige afsluiter waarin eigenlijk iedere verhaallijn wel op een bevredigende manier wordt afgerond (hoewel die grote shoot-out eigenlijk heel dom is als je er met logica naar gaat kijken). De serie bewaart ook wat van zijn allermooiste plaatjes voor deze aflevering, en enkel wat lelijke slow motion en slechte CGI (die al eerder in de serie zijn kop opsteekt) doen wat aan de laatste aflevering af.

Vond de flashbackscènes in eerdere afleveringen ook gruwelijk lelijk met van die rare bewerkte kleuren. Dat is niet wat ik in een western wil zien. Wel een grote plus dat de serie vaak ook lekker traag is en niet boordevol geweld zit. Wat dat betreft wordt het genre wel eer aangedaan. Godless schiet tekort om in een rijtje met series als Deadwood te staan, maar ik heb echt genoten. 3.5*.

avatar van Esteban

Esteban

Gezien en goedgekeurd. Uiteindelijk is mijn 4 toch niet helemaal met de volle overtuiging. Er is namelijk geen ontkennen aan dat 'Godless' ondanks de iets modernere verpakking een oer-klassiek en erg lang uitgesponnen verhaal is met een ietwat soap-achtige structuur. Inclusief slow-motion met melige muziek, de verplichte komische noot en de ietwat karikaturale randpersonages. Geen verwijt overigens, 'Downton Abbey' had dat eveneens, toevallig met dezelfde actrice. Niets mis mee wanneer het werkt. Het draait allemaal om een conflict tussen twee mannen, maar we krijgen vooral de vooruitgang van onderlinge relaties te zien bij al wie er bij betrokken geraakt. Allemaal heel klassieke en voor de hand liggende lijnen. Ik had iets veel harder, origineler en minder conventioneel verwacht na alle lof die er werkelijk overal over te lezen viel. Vandaar, toch nog het voordeel van de twijfel. Ik ben met verkeerde verwachtingen beginnen kijken.

Vooral Daniels, McNeiry en O'Connell vond ik uitstekend. Heel de cast eigenlijk, behalve Michelle Dockery, die voor mij een beetje als 'out of place' aanvoelde en gewoon 'Lady Mary' was, maar dan met cowboyhoed.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2017 stemmen

Relaxte serie, met het lekker lome tempo en sfeertje die passen bij een western. Godless begint érg veelbelovend, maar die hoge verwachting wordt niet helemaal ingelost. Soms iets té lang uitgesponnen scènes, zoals het trainen van de paarden en de beruchte groep van Griffin laat zich uiteindelijk nogal dom afknallen. Voor de rest genoten van de settings, soundtrack en personages. Vooral McNue is een leuke antiheld.

‘Godless’ is het bewijs dat de western voor tv nog lang niet dood is. Regisseur/schrijver Scott Frank neemt ruimschoots de tijd om dit epos te vertellen, zonder daarbij in traagheid te vervallen. Vaak gefilmd in de prachtigste herfsttinten, met een meer dan sublieme rol van Jeff Daniels.

avatar van Pecore_mm

Pecore_mm

Erg leuk. Het verhaal kabbelt prettig voort, met op de achtergrond de indrukwekkende landschappen die werkelijk prachtig in beeld worden gebracht. Qua plot en karakterontwikkeling laat het af en toe wel wat te wensen over.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2027 stemmen

Geen groot westernliefhebber, maar hier heb ik me zeer goed mee vermaakt. De trage vertelstijl is er eentje waar je mee overweg moet kunnen, maar het voordeel dat Godless heeft, is dat het verhaal (vooral de onderlinge relatie tussen Roy Goode en Frank Griffin) boeiend blijft. De serie heeft wat dat betreft veel te danken aan het uitstekende acteerwerk van Jeff Daniels en Jack O'Connell, maar ik vond de bijrollen ook goed neergezet. Met name Bill McNue, Mary Agnes en Whitey Winn weten de boel levend te houden wanneer de focus op La Belle komt te liggen. Er is sprake van onderhuidse spanning en de climax is voortreffelijk in beeld gebracht. De laatste 'showdown' doet wat aan Once upon a Time in the West denken. Het niveau van die klassieker wordt nergens gehaald, maar Godless is desondanks onderscheidend en amusant genoeg. De moeite van het bekijken zeker waard!

avatar van Davido

Davido

Een heerlijke Western. Vooral de sfeer, beelden en muziek nemen je helemaal mee terug naar die tijd. Moet zeggen dat ik echt de wereld ingezogen werd. Acteerwerk was zeer goed. Wat ik miste was de actie, daar moet je iets te lang op wachten. Er hadden gelegenheden genoeg geweest om er harde actie scènes tussen te zetten. Misschien hadden sommige scènes wel ingeruild kunnen worden. Te veel drama te weinig actie. Vandaar een 3.5 ipv 4

avatar van Joy4ever

Joy4ever