Mijn Series +

Rebecka Martinsson - Seizoen 1 (2017)

Zweden
Misdaad / Thriller

ontwikkeld door Anni Faurbye Fernandez
met Ida Engvoll, Eva Melander en Jakob Öhrman

Wanneer een goede jeugdvriendin onverwacht overlijdt, keert Rebecka terug naar Kiruna, het plaatsje waar ze opgroeide. Al snel ontdekt ze dat haar vriendin is vermoord. Ze besluit niet naar Stockholm terug te keren tot de zaak is opgelost. Met rechercheur Anna-Maria Mella en haar collega Sven-Erik Stålnacke gaat Rebecka op jacht naar de moordenaar, die elk moment opnieuw kan toeslaan. Terwijl ze steeds dichter bij de waarheid komt, wordt ze tegelijkertijd geconfronteerd met een traumatische gebeurtenis uit haar verleden die haar nog altijd achtervolgt en die haar destijds dwong Kiruna te verlaten.

1. Det Blod Som Spillts: 1
  6. Till Dess Din Vrede Upphör: 2
  7. Till Offer åt Molok: 1
  8. Till Offer åt Molok: 2
avatar van DjFrankie
Niet de sterkste zweedse serie. Weinig diepgang, fladderd wat heen en weer.
Leuk om gezien te hebben maar zal niet lang bijblijven.

avatar van ZAP!
Ik heb Svart Stig gezien en ben redelijk tevreden. Er gebeurt van alles (persoonlijke sores, ook van collega's + moordzaak) en af en toe is het wat te makkelijk geschreven (dat Rebecka zo makkelijk wordt opgesloten als patiënt bv.), maar de prachtige plaatjes van een besneeuwd Zweden maken veel goed. Ida Engvoll is plezant om aan te zien.

avatar van ZAP!
Rebecka Martinsson zelf is niet een rechercheur, maar een OvJ, maar ze doet (al dan niet op eigen houtje) volop onderzoek in de zaken. De vrouwelijke rechercheur doet wel een beetje denken aan Marge uit Fargo (film), en met de omgeving van het noordelijke Zweden levert dat een herkenbaar sfeertje op. Wel eens met DjFrankie dat er van alles gebeurt, en dat de (hoofd)zaken daardoor soms wat naar de achtergrond raken, maar echt storen vond ik dat niet. Eigenlijk juist wel verfrissend hier en daar.

Uiteraard zijn er zat krimi-cliché's te bespeuren, maar dat hoort er nou eenmaal een beetje bij. Zal mij benieuwen of dit nog een vervolg krijgt, van mij mag het. Dikke drie sterren voor dit eerste seizoen.