Mijn Series +

Archer - Seizoen 8 (2017)

Alternatieve titel: Archer Dreamland

Animatie / Komedie

ontwikkeld door Adam Reed
met de stemmen van H. Jon Benjamin, Aisha Tyler en Jessica Walter

Archer speelt zich af op het hoofdkwartier van de spionnenorganisatie ISIS. De hoofdrol is weggelegd voor meesterspion Sterling Archer, ook bekend onder de codenaam "Duchess". Archer's moeder Malory is de baas bij ISIS en de ex van Archer is spionne Lana Kane, die nu een relatie heeft met de saaie controller Cyril Figgis.

1. No Good Dead
  6. Waxing Gibbous
  7. Gramarcy, Halberd!
  8. Auflösung
avatar van Robbie.T.
Hmm.. zojuist de eerste aflevering van dit seizoen gezien. Niet al te sterk. De richting die het verhaal opgaat kan me niet bekoren en daar was ik al bang voor gezien het einde van seizoen 7 waar Archer gestorven zou zijn. Deze eerste aflevering van seizoen 8 mist de ouderwetse Archer humor en ik begin te vrezen voor de rest van het seizoen.

avatar van Robbie.T.
Swing and a miss.... De humor die zo typerend was voor Archer mis ik volkomen in dit seizoen. Ik heb slechts sporadisch een keertje moeten glimlachen gedurende acht afleveringen en het verhaal kon me ook vrij weinig boeien dit seizoen. Ik hoop van harte dat seizoen 9 (komt dat er überhaupt?) weer terug gaat naar de 'oude' Archer, want deze nieuwe weg is het toch echt niet.

avatar van DionneDarko
Ik vind het tot nu toe ook een vreselijk seizoen. Kom er maar niet doorheen. Als in elke keer geen zin om een nieuwe aflevering op te zetten. Heel jammer hoor!

avatar van Robbie.T.
Same here, kwam er ook lastig doorheen. Helaas worden de afleveringen er dit seizoen ook niet beter op naarmate je verder kijkt....

avatar van Thomas83
Veruit het minst grappige seizoen tot nu toe. Ik ben geen bijzonder groot fan van Archer, maar normaal is de serie toch grappiger. De eerste twee seizoenen vond ik erg grappig. Lekker lomp en met gevoel voor komische timing. De personages zijn weinig leuk, maar Archer en zijn moeder alleen zijn al genoeg. De grappen over Krieger vind ik al vanaf het begin van een dramatisch niveau.

In het derde seizoen begon ik al wat minder plezier in de serie te krijgen. Misschien niet eens omdat er zozeer wat anders wordt gedaan, het is gewoon geen serie waar enorm veel rek in zit. Eigenlijk is het verbazingwekkend dat er nog zoveel seizoenen zijn gemaakt.

In het vijfde seizoen leefde de serie wel weer wat op, mede door de nieuwe setting met de Miami Vice-achtige inslag. In dat seizoen is ook niets te gek meer. Dat werkt wel goed. Pam is ook zo lekker op dreef dat seizoen. Die is ook nog wel leuk. Seizoen zes is ook krankzinnig, nog meer zelfs. Dat kopieerapparaat met toastfunctie is zo mooi, en de afleveringen met het babysitten, Area 51 en die ene die zich volledig in een lift afspeelt zijn ook erg leuk bedacht.

Seizoen 7 heeft behalve die dubbelaflevering (of eigenlijk alleen het tweede deel van de aflevering) met de overvallers verkleed als clowns weinig te bieden. Het beste is er duidelijk allang af, zo bewijst dit seizoen wel. Van mij mogen ze er wel mee stoppen, maar ik zal wel door blijven kijken denk ik. Het is toch maar een serie die ik vaak met een half oog kijk.

avatar van AOVV
Het zwakste seizoen tot nu toe, maar niet bepaald dramatisch. Dat dit zou afwijken van vorige seizoenen was wel te voorspellen, gezien de finale van seizoen 7. Dit is ook het kortste seizoen, en zie ik vooral als een overgangsseizoen. Want ja, de reeks werd hernieuwd voor nog 'ns twee reeksen!

Dit seizoen speelt zich volledig af in Archer's droomwereld, terwijl hijzelf in coma ligt. Archer is een private eye in het naoorlogse L.A., die de moord op zijn partner Woodhouse (die ook in de werkelijkheid dood blijkt te zijn) wil oplossen, en vervolgens verstrikt raakt in een web waar hij steeds moeilijker uit zal geraken.

Hoewel deze animatieserie ook als actieserie te boek staat, is het toch vooral de humor waar de show het van moet hebben. En die is, toegegeven, van een lager niveau dan - zeker! - de eerste zes seizoenen. Dat komt natuurlijk deels doordat de gekende personages nu een wat andere invulling krijgen, en dat vraagt om gewenning. De setting wérkt minder goed dan die dat in de vorige seizoenen deed, maar ik heb toch geregeld moeten lachen met vooral de capriolen van Archer, maar ook bijvoorbeeld het jazzkwartet.

Het moet wel gezegd dat er dit seizoen enkele leuke gastrollen zijn, met Keegan-Michael Key en Wendell Pierce (Bunk uit The Wire) als jazzmuzikanten en Eugene Mirman (Gene uit Bob's Burgers) als prettig gestoorde broer van Charlotte Vandertunt. Daardoor toch een halfje extra; anders was dit een zéér nipte voldoende geweest.

3 sterren