• 8.518.187 stemmen

The Mist - Seizoen 1 (2017)

Show titel: The Mist

Afleveringen: 10

Speelduur: 7 uur en 14 minuten

Ontwikkeld door: Christian Torpe

Met: Alyssa Sutherland, Isiah Whitlock Jr. en Bill Carr

Datum van release: donderdag 22 juni 2017

Eerst uitgezonden op: Spike (Verenigde Staten)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Mist

The Mist volgt een kleine dorpsfamilie, die overhoop gegooid wordt door een brute misdaad. Plotseling trekt er een dichte mist over het dorp heen, waardoor de bewoners worden afgezonderd van de buitenwereld en, in sommige gevallen, van elkaar. Familie, vrienden en rivalen moeten het samen opnemen tegen de mysterieuze mist en de bedreigingen in de mist. Ondertussen krijgen ze te maken met krankzinnigheid en morele dilemma's.

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. Pilot

22 juni 2017 (45 minuten)

De bewoners van het dorpje Bridgeville, Maine, worden verrast door een mysterieuze mist, die onverklaarbare en bizarre bedreigingen bevat. Hun menselijkheid wordt onmiddellijk op de proef gesteld. Wat doen mensen om te overleven wanneer ze in pure doodsangst verkeren?

2. 2. Withdrawal

29 juni 2017 (45 minuten)

Het complete dorp is nu bedekt met de mysterieuze mist. Eve, Alex en de andere bezoekers van het winkelcentrum proberen met de paniek om te gaan. Ondertussen trekken Kevin, Adrian, Mia en Johan de mist in op zoek naar de familie van Kevin.

3. 3. Show and Tell

6 juli 2017 (45 minuten)

In de kerk worden Mia, Jonah en Kevin in de kelder opgesloten door Connor. In het winkelcentrum probeert Jay Alex ervan te overtuigen dat hij haar niet heeft verkracht.

4. 4. Pequod

13 juli 2017 (45 minuten)

Kevin, Mia, Jonah en Adrian arriveren bij het verlaten benzinestation, waar Kevin probeert om met Clay probeert te praten. In de boekenwinkel in het winkelcentrum komt Alex oog in oog met de Mist te staan.

5. 5. The Waiting Room

20 juli 2017 (45 minuten)

Kevin en de anderen bereiken het ziekenhuis. Hier heeft Kevin een onverwachte en pijnlijke ontmoeting met zijn broer, Mike.

6. 6. The Devil You Know

27 juli 2017 (42 minuten)

In het ziekenhuis wordt Kevin onvrijwillig het proefkonijn van wat de Mist aanstuurt. Nadat Nathalie haar discussie over 'The Black Spring' verliest, heeft ze een gewelddadige ontmoeting met Link.

7. 7. Over the River and Through the Woods

25 augustus 2017 (42 minuten)

Opgesloten op de psychiatrische afdeling, komt Bryan de waarheid onder ogen. Mia krijgt een behandeling en Adrian wordt gevangengenomen. Romanov heeft een rigoureus plan.

8. 8. The Law of Nature

25 augustus 2017 (42 minuten)

Nathalie en Connor plannen hun vertrek. Kevins groep ontvlucht het ziekenhuis. Adrian biecht iets op. Een rouwende moeder veroorzaakt een crisis in het winkelcentrum.

9. 9. The Waking Dream

25 augustus 2017 (42 minuten)

Lopen door het stadje komt de gewonde Kevin in contact met de mist. Connor en Nathalie banen zich een weg door het riool. Alex wordt beschuldigd van moord.

10. 10. The Tenth Meal

25 augustus 2017 (41 minuten)

Wegen komen samen in het winkelcentrum, waar Connor zowel iets opoffert als een ingeving krijgt. Kevin maakt een keuze die velen dwingt hun lot onder ogen te komen.

avatar van AOVV

AOVV

Deze reeks is losjes gebaseerd op de gelijknamige thriller van Stephen King, een boek dat eerder reeds werd verfilmd. In de genre-aanduiding bij deze reeks staat drama/horror, en het is terecht dat drama op de eerste plaats staat. De horror-elementen zijn slechts spaarzaam aanwezig, hoewel het geenszins een vrolijke serie betreft. The Mist handelt vooral over een gemeenschap die opeens wordt afgesloten van de buitenwereld, en dat zorgt voor de nodige spanningen en machtsontplooiingen tussen de verscheidene mensen.

De serie is erg vergelijkbaar met Under the Dome, ook een King-bewerking, en dat is net waar de serie de mist ingaat; het komt allemaal wat slapjes over en geeft me nauwelijks koude rillingen. Ik begrijp ook niet goed waarom de makers dit verhaal over tien afleveringen uitsmeren. Ik heb in de commentaar hierboven gelezen dat er geen tweede seizoen zal komen, en op basis van de behoorlijk goeie finale vind ik dat best jammer. Was het niet beter geweest het eerste seizoen tot een aflevering of 6 te beperken (zoals bijvoorbeeld het eerste seizoen van The Walking Dead)? Op die manier was het wat minder langgerekt geweest, en had men toch tot dezelfde conclusie kunnen komen. Vooral in het middenrif zitten een aantal afleveringen met heel wat overbodig materiaal.

Ik had een tweede seizoen best zien zitten, want er leek genoeg stof voor te zijn. Anderzijds zijn er series genoeg om te volgen, ook in dit genre, dus een echt gemis zal het niet zijn.

2,5 sterren

avatar van clockwork72

clockwork72

I give this show four out of five stars, finished it last week.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2036 stemmen

Vind het een redelijk 'kijkbare' serie, meer ook niet. De opzet is aardig maar al vrij snel zakt het in. Ik stoorde me net als Biosguru aan allerlei 'themaatjes' die de revue nogal opzichtig passeren (moeizame relaties tussen ouder-kind en broers, een soort high school liefde voor de tiener-kijkers, genderneutr. etc.), maar veel belangrijk vind ik het gebrek aan een goede soundtrack/score en spanning, dingen die onmisbaar zijn voor een mystery/drama/horror.

avatar van pocalan

pocalan

Fijne serie. Ik heb me geen moment verveeld. De laatste drie afleveringen hadden me echt in mijn greep. De lage score (vooral op IMDB) begrijp ik dan ook niet. Vanwege die score heb ik het lange tijd opzij geschoven, maar dit vind ik leuker dan bijvoorbeeld Van Helsing die net een beetje hoger scoort. Jammer dat The Mist gecancelled is gezien het einde van dit seizoen. Ik heb nu net zo'n zin in meer hiervan. De film vond ik trouwens een draak van een vertolking.