• 8.985.334 stemmen

Murphy's Law - Seizoen 1 (2001-2003)

Show titel: Murphy's Law

Ontwikkeld door: Colin Bateman

Met: James Nesbitt, Del Synnott en Claudia Harrison

Datum van release: maandag 28 april 2003

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Murphy's Law

Tommy Murphy is een politieman van het type 'ruwe bolster, blanke pit'. Hij komt uit Noord-Ierland, waar zijn gezin ooit werd gegijzeld door terroristen. Mede door de keuzes die Murphy destijds maakte, liep de gijzeling voor zijn dochter dodelijk af. De gebeurtenis heeft nog steeds een enorme impact op zijn leven, ook nu hij in Londen als undercoveragent infiltreert in criminele kringen. Murphy heeft zich heilig voorgenomen nooit meer verkeerde compromissen te sluiten, met alle gevolgen van dien.

Afleveringen Seizoen 1 (2001-2003)

1. 1. Electric Bill

28 april 2003 (1 uur en 30 minuten)

Richard Mooney, de meest beruchte kidnapper uit Londen, wordt opgepakt. Voor Annie en Murphy begint nu een race tegen de klok om het laatste slachtoffer van Mooney te kunnen redden. Murphy moet undercover gaan in de gevangenis om meer over het slachtoffer te weten te komen.

2. 2. Manic Munday

5 mei 2003 (1 uur en 30 minuten)

Mickey Munday, een wereldberoemde Ierse snooker speler, wordt onder druk gezet om zijn wedstrijd op het eerstvolgende prestigieuze toernooi met opzet te verliezen. Murphy en Annie gaan undercover om zijn leven te beschermen en de dader te pakken.

3. 3. Reunion

12 mei 2003 (1 uur en 30 minuten)

In de sprankelende omgeving van het Londense West End wordt de hoofdbeveiliger van een beruchte bendeleider dood aangetroffen. Carl Tate, leider van de rivaliserende bende, wordt als hoofdverdachte aangewezen. Murphy gaat samen met Carl undercover om deze zaak uit te zoeken.

4. 4. Kiss and Tell

19 mei 2003 (1 uur en 30 minuten)

Murphy en Annie proberen een uitgebreide Russische criminele organisatie op te rollen. Gedurende dit proces raken ze betrokken bij wat lijkt op een crime passionele. Een onbekende blondine is succesvolle Londense zakenmannen aan het omleggen.

5. Pilot: Murphy's Law (special)

24 september 2001 (1 uur en 34 minuten)

Een team begrafenisondernemers klussen bij als diamantendieven en de lichamen stapelen zich op. Murphy infiltreert de groep en ontdekt een sinistere connectie met Japanse heroïne dealers.

Dit eerste seizoen drijft volledig op het charisma van James Nesbitt, en laat hem daar in ieder geval geen tekort van hebben. Het is alleen jammer dat de losstaande episodes enorm verschillen in niveau. De serie schijnt beter te worden in de latere seizoenen, maar ik ben destijds afgehaakt na één seizoen omdat het niet genoeg mijn aandacht trok om door te zetten.

Hier mist nog de pilot. Die, en 'Electric Bill' (vrij vertaald: 'de elektriciteitsrekening'), hebben me goed vermaakt. Slim geschreven, ook al was het over the top soms... uitstekend gespeeld.