• 8.985.783 stemmen

Extras - Seizoen 1 (2005)

Show titel: Extras

Ontwikkeld door: Stephen Merchant en Ricky Gervais

Met: Ricky Gervais, Ashley Jensen en Stephen Merchant

Datum van release: donderdag 21 juli 2005

Eerst uitgezonden op: BBC Two (Verenigd Koninkrijk)

• HBO Max Bekijk seizoen 1 via HBO Max

Plot Extras

Extras volgt het leven van figuranten in films. Tijdens de opnames toont Extras het wel en wee van hoofdpersonages Andy Millman en Maggie Jacobs, beiden figuranten. Opmerkelijk zijn de bekende gastacteurs die vaak een parodie op zichzelf spelen.

Afleveringen Seizoen 1 (2005)

1. 1. Ben Stiller

21 juli 2005 (30 minuten)

Andy en Maggie figureren in een film geregisseerd door Ben Stiller. De film is gebaseerd op het leven van Goran, een Oost-Europese man diens vrouw en zoon gedood zijn in de Balkanoorlogen.

2. 2. Ross Kemp and Vinnie Jones

28 juli 2005 (30 minuten)

Andy werkt bij een historische dramaserie met Ross Kemp in de hoofdrol. Andy's rivaal, Greg, werkt in dezelfde studio voor een film met Kemps rivaal, voetballer Vinnie Jones.

3. 3. Kate Winslet

4 augustus 2005 (30 minuten)

Andy en Maggie raken bevriend met Kate Winslet wanneer ze met haar werken aan een oorlogsfilm over de Holocaust. Maggie heeft een relatie met een assistent die graag wil dat ze vieze woordjes tegen hem zegt aan de telefoon, maar ze heeft geen idee wat ze moet zeggen.

4. 4. Les Dennis

11 augustus 2005 (30 minuten)

Andy's manager weet hem de rol van Geest in de pantomime versie van Aladdin te regelen waarin Les Dennis de hoofdrol heeft. Dennis is verloofd met de jongere Simone Reynolds, maar het huwelijk staat op springen vanwege de vele teleurstellingen in zijn carrière

5. 5. Samuel L. Jackson

18 augustus 2005 (30 minuten)

Samuel L. Jackson speelt de hoofdrol als Amerikaans politieagent in een Britse politiethriller. Collega figurant Steve Speirs geeft zijn rol met Jackson op ten gunste van Andy.

6. 6. Patrick Stewart

25 augustus 2005 (30 minuten)

Andy en Maggie werken samen met Patrick Stewart aan Shakespeares The Tempest. Andy probeert zijn sitcom script onder de aandacht te krijgen van Stewart. Wanneer dit lukt praat Stewart ronduit over zijn seksueel getinte film waarin hij de hoofdrol wil spelen.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Niet zo scherp als The Office maar toch wel een fijne serie met Gervais als miskend acteur die zich moet troosten met piepkleine rolletjes. Leuk is ook de inbreng van Merchant als agent. Overigens grappig detail dat Kate Winslet in aflevering 3 zegt dat je in een film over de Tweede Wereldoorlog moet spelen om een Oscar te winnen en dat dat enkele jaren later ook gebeurde (The Reader).

Ik zal Ricky Gervais voor eeuwig zien als The Office baas David Brent, zijn grootste succes op tv en absoluut ook zijn leukste werk en zeker zijn beste typetje. Het valt me wel op dat hij dit succes nooit meer heeft weten te evenaren met al zijn andere films en series. Extras is op zich best grappig en af en toe ook gênant pijnlijk, maar wel veel softer dan The Office. Ik blijf zijn werk helaas altijd met die serie vergelijken. De aanwezigheid van oa Ben Stiller, Kate Winslet en Samuel L. Jackson is best tof, maar ze halen er voor mij lang niet alles uit. Tikje langdradig en niet altijd met een doel voor ogen in een aflevering. Maar ondanks dat nog best vermakelijk genoeg voor een voldoende.