• 11.257 nieuwsartikelen
  • 9.023.569 stemmen

Mr Bates vs The Post Office (2024)

Drama | Miniserie

Show titel: Mr Bates vs The Post Office

Genre: Drama

Afleveringen: 4

Speelduur: 3 uur en 13 minuten

Ontwikkeld door: Patrick Spence, Gwyneth Hughes, Natasha Bondy, Ben Gale en James Strong

Met: Toby Jones, Monica Dolan en Julie Hesmondhalgh

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Eerst uitgezonden op: ITV1 (Verenigd Koninkrijk)

• NPO Start Bekijk miniserie via NPO Start
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Mr Bates vs The Post Office

Mr Bates vs The Post Office vertelt het verhaal van een van de grootste gerechtelijke dwalingen in de Britse rechtsgeschiedenis. Honderden onschuldige postmedewerkers werden ten onrechte beschuldigd van diefstal, fraude en valse boekhouding vanwege een defect IT-systeem. Veel van de onrechtvaardige arbeiders werden vervolgd, van wie sommigen gevangen werden gezet voor misdaden die ze nooit hadden begaan, en hun levens werden onherstelbaar geruïneerd door het schandaal. Na de baanbrekende beslissing van het Hof van Beroep om hun strafrechtelijke veroordelingen ongedaan te maken, hebben tientallen voormalige medewerkers vrijgesproken terwijl ze vochten om eindelijk hun naam te zuiveren. Ze hebben meer dan tien jaar gevochten om uiteindelijk hun onschuld te bewijzen en een klinkende overwinning te behalen, maar alle betrokkenen geloven dat de strijd nog niet voorbij is, nog lang niet.

Afleveringen

1. Aflevering 1

1 januari 2024 (47 minuten)

Als het nieuwe computersysteem Horizon in gebruik wordt genomen, begint er van alles mis te gaan in postkantoren overal in het land. Alan Bates en andere postkantoorhouders trekken aan de bel, maar krijgen te horen dat ze echt de enige zijn met een probleem. Als Alan doorkrijgt dat er meer gevallen zijn, besluit hij ze te verenigen om samen de strijd aan te gaan.

2. Aflevering 2

2 januari 2024 (47 minuten)

Alans Steungroep voor Postkantoorhouders wordt steeds groter. Er duiken steeds meer trieste verhalen op, zoals dat van Sam Kaur. Ze krijgen ook langzaam maar zeker wat bondgenoten, zoals parlementslid James Arbuthnot, die het postbedrijf aanspreekt op de problemen. Directeur Vennells wil echter niet weten van fouten in Horizon. Onderzoeker Bob Rutherford gaat zich verdiepen in de kwestie.

3. Aflevering 3

3 januari 2024 (47 minuten)

Alan en zijn Steungroep zetten door, en directeur Paula Vennells komt met een compensatieplan. Het mediationtraject met de post wordt geleid door Angela van den Bogerd, die het niet bepaald soepel laat verlopen. Alan vraagt hulp aan Arbuthnot. Als hij afschuwelijk nieuws krijgt, begint zelfs hij de hoop op te geven.

4. Aflevering 4

4 januari 2024 (52 minuten)

Alan heeft ondertussen 555 gedupeerde postkantoorhouders gevonden die hun verhaal willen doen voor de rechter. Alles hangt nu af van een klokkenluider bij Fujitsu. Het postbedrijf gooit alles in de strijd om hun gelijk te halen, en het geld raakt snel op. Zelfs als de waarheid boven tafel komt, is het nog maar de vraag of iedereen gecompenseerd kan worden.

Alle Acteurs en Actrices

Pam Stubbs

Min Howard

avatar van Mondragon

Mondragon

Een overheid die onschuldige burgers als fraude verdachte aanwijst en ze alles afpakt. Waar hebben we dat vaker gehoord? Echt een fantastische serie.

Ben wel benieuwd, dit is zo'n beetje het grootste schandaal in de recente Britse geschiedenis.

Dus idd zoals hieboven al aangegeven vergelijkbaar met onze toeslagenaffaire.

Mooi item daarnet op de radio.

Dit verhaal speelt kennelijk al bijna 20 jaar maar na deze serie heeft de overheid door alle ophef een zeer ongebruikelijke maatregel genomen, namelijk een noodwet om de gedupeerden per direct vrij te stellen.

Dan heeft zo'n tv-serie opeens behoorlijk impact.

avatar van badfans69

badfans69

Vanaf donderdag 25 januari verschijnt er wekelijks een aflevering van Mr Bates vs. the Post Office op NPO Start.

avatar van IsaacNeumann

IsaacNeumann

Echt gebeurd verhaal met veel onrecht, dus je MOET het als reviewer een goed cijfer geven. Nou, spijt me, ik vond er niet veel aan. Te poezelig met veel overacting. De kijker wordt behandeld als een klein kind met deze acteerprestaties. Tenenkrommend.

avatar van lang pee

lang pee

Na de eerste aflevering zijn o.a de Premier ermee aan de slag gegaan, dit is toch echt afschuwelijk. Het is 25 jaar na de eerste melding en de politiek wist hier al lang van, dus dit is wat een drama op tv kan doen. Gelukkig was er Mr Bates, want de meeste waren gewone mensen met weinig geld en kennis om dit schandaal aan te pakken waardoor hun levens zijn verwoest. De winst en de naam van het bedrijf waren belangrijker...

avatar van depri83

depri83

Jammer dat een serie nodig is om mensen echt in beweging te krijgen om iets te gaan doen aan het onrecht, maar het lijden krijgt door deze televisieserie wel een gezicht.

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Verbijsterend dat dit in Engeland zo is gegaan en gruwelijke gevolgen voor de slachtoffers, die pas nu officiële erkenning krijgen. Geen haar beter dan Nederland!

Denk vooral niet dat dat alleen in Engeland gebeurt: Nederland is net zo gruwelijk met alle onschuldigen in het toeslagenschandaal. dat nog steeds voortduurt. Ook geen affaire, maar een schandaal!!!

Of ik naar Mr. Bates ga kijken is zeer de vraag, opeenstapeling van overheidsfouten, arrogantie van de macht en gruwelijk lot van betrokken burgers. En een parlement dat pas nú in actie komt door deze film.

avatar van Movsin

Movsin

Niet te geloven zoveel "willekeur" vanwege een overheidsinstantie.

De gerechtelijke dwalingen zijn één, maar de houding van de Posterijen is zonder meer crimineel.

De gewone man met de rug tegen de muur.

Serie doet het allemaal goed uit de doeken, laat ons van de ene verontwaardiging in de andere vallen, plaatst de inzet van Mr. Bates en van diegenen die hem volgen sterk in het daglicht, maar ondanks dat het meerdere malen wordt geciteerd, worden te weinig de sociale en financiële gevolgen bij de getroffene in concrete voorbeelden in de serie aangehaald.

Toby Jones is geknipt voor dergelijke rol.

avatar van Suitehome

Suitehome

Het drama Mr. Bates vs The Post Office lijkt nog het meest op een Britse versie van het toeslagenschandaal. Een - nog altijd - slepende kwestie. Het vierdelige drama belicht een tijdsperiode van bijna 20 jaar. Dat is ambitieus, zeker als ook het persoonlijk leven van enkele slachtoffers een plek moet krijgen. In die zin voelt Mr. Bates vs The Post Office onevenwichtig.

Het centrale thema is herkenbaar; hardwerkende ondernemers en burgers worden vermorzeld door de overheid en een staatsbedrijf. En in dit geval ook nog eens door een techbedrijf. De landelijk-Britse sfeer wordt zwaar aangezet. Deze kneuterigheid en luchtigheid doet niet altijd recht aan de omvang en impact van het drama. Hoewel sympathiek opgezet - van acteurs tot scenario - blijft het gevoel van gemiste kans toch een beetje hangen.