• 10.980 nieuwsartikelen
  • 9.002.143 stemmen

Masters of the Air (2024)

Drama / Oorlog | Miniserie

Show titel: Masters of the Air

Genre: Drama / Oorlog

Afleveringen: 9

Speelduur: 8 uur en 28 minuten

Ontwikkeld door: Gary Goetzman, Steven Spielberg en Tom Hanks

Met: Austin Butler, Barry Keoghan en Callum Turner

Datum van release: vrijdag 26 januari 2024

Eerst uitgezonden op: Apple TV+ (Verenigde Staten)

• Apple TV+ Bekijk miniserie via Apple TV+
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Masters of the Air

Het is de Tweede Wereldoorlog. Een speciale eenheid van de Amerikaanse, luchtmacht wordt gevormd door elf mannen, die kilometers boven de grond achter de vijandelijke linies in een bommenwerper betrokken zijn bij tijdens de zogeheten 'daglichtbombardementen' door de geallieerden op Duitsland, die van medio 1942 tot het einde van de Tweede Wereldoorlog plaatsvinden. Zo nemen de geallieerde strijdkrachten het op tegen de zwermen Duitse jagers van Hitler.

Afleveringen

1. 1. Part One

26 januari 2024 (1 uur en 02 minuten)

Onder leiding van majoors Cleven en Egan arriveert de 100ste Bomb Group in Engeland. Ze voegen zich bij de Achtste Luchtmacht voor de campagne tegen Nazi-Duitsland.

2. 2. Part Two

26 januari 2024 (55 minuten)

Het 100ste bombardeert Duitse U-bootbunkers in Noorwegen. Crosby leidt een beschadigde B-17 terug naar Groot-Brittannië.

3. 3. Part Three

2 februari 2024 (48 minuten)

De groep neemt deel aan hun grootste missie tot nu toe, het bombarderen van belangrijke vliegtuigfabrieken in Duitsland.

4. 4. Part Four

9 februari 2024 (52 minuten)

Rosenthal voegt zich bij het 100ste, precies op het moment dat een van de bemanningsleden een mijlpaal bereikt. De U-bootbunkers in Bremen worden opnieuw een doelwit.

5. 5. Part Five

16 februari 2024 (53 minuten)

Rosies volgende missie luidt een grote verandering in de strategie van het 100ste in. Crosby krijgt promotie, maar die komt hem duur te staan.

6. 6. Part Six

23 februari 2024 (1 uur en 01 minuut)

Rosie en zijn bemanning moeten naar een landgoed. Crosby ontmoet een interessante Britse officier in Oxford. Egan ontdekt de essentie van Nazi-kwaad.

7. 7. Part Seven

1 maart 2024 (49 minuten)

De gevangenen van Stalag Luft III proberen contact te leggen met de buitenwereld. Berlijn wordt het nieuwe doelwit van het 100ste. Rosie neemt een belangrijk besluit.

8. 8. Part Eight

8 maart 2024 (51 minuten)

Crosby bereidt zich voor op D-day. De krijgsgevangen vragen zich af welke gevolgen de landing van de geallieerden voor hen zal hebben. Tuskegee-piloten richten zich op doelwitten in Zuid-Frankrijk.

9. 9. Part Nine

15 maart 2024 (1 uur en 17 minuten)

Nu de oorlog op zijn einde loopt, doorkruisen de krijgsgevangen Duitsland en doet Rosie een gruwelijke ontdekking.

Alle Acteurs en Actrices

Sgt. Clifford “Cliff” Starkley

Lt. Oscar C. Amison Jr

avatar van hkoster16

hkoster16

Het was zo spannend dat ik maar 2 delen gekeken heb terwijl ik alle 9 delen op schijf had staan. Ik had het idee dat ik naar een aquarium zat te kijken. Hele serie verwijderd.

avatar van rondh

rondh

Je moet dit dus niet gaan vergelijken met band of Brothers of the Pacific. Het is compleet anders. Zelfde oorlog, ander strijdtoneel. En dus ook ander sfeertje. Maar, zeker niet slecht. Geromantiseerd... Jazeker, maar ik vond het zeker niet vervelend. Veel gepraat, maar, deze mensen komen dan ook iedere keer terug(als ze het tenminste overleven) op vriendelijk grondgebied. Dus niet continu op het slagveld. Zeker een goede serie. Gevecht scènes zien er goed uit. En ook het verhaal is prima. Als je van oorlogsfilms/serie's houd, zou ik hem zeker kijken.

avatar van Thomas83

Thomas83

Deze serie was altijd gedoemd overschaduwd te worden door Band of Brothers. Een stel piloten volgen kan onmogelijk zo pakkend zijn als het volgen van een compagnie soldaten tijdens hun campagne om Europa te bevrijden van de Nazi's. Het gevoel van kameraadschap onder de soldaten is wat Band of Brothers zo sterk maakt, en piloten zijn een stuk meer solisten. Je hebt dan echt goed geschreven en gespeelde personages nodig om het helemaal te laten werken, en op dat vlak schiet de serie toch behoorlijk tekort. Het is behoorlijk oppervlakkig en sentimenteel allemaal, en op misschien een personage of vier na doet niemand er echt toe.

Ook de manier waarop het verhaal verteld wordt had beter gekund. Waar sommige afleveringen traag zijn wordt er op andere momenten weer door de gebeurtenissen heen gejaagd. De eerste paar door Fukunaga geregisseerde afleveringen zijn ook behoorlijk repetitief en onpersoonlijk, en ik miste toch een beetje een trainingsaflevering ter introductie van de personages, ook al is dat in BoB al gedaan. Later wordt alles op een wat meer creatieve manier verteld, maar op een gegeven zijn er wel erg veel verhaallijnen, waarbij ook niet ieder subplot echt wat toevoegt of op een bevredigende manier wordt afgesloten. De Tuskegee Airmen in de een na laatste aflevering introduceren is bijvoorbeeld een dubieuze keuze.

De serie heeft overigens ook een wat overgeproduceerde look, met niet altijd even overtuigende CGI, maar dat kan je de makers ook niet helemaal verwijten. Niet alleen moeten ze noodgedwongen CGI gebruiken, er moet ook heel veel van in beeld gebracht worden, verspreid over vele afleveringen. Dat is natuurlijk heel anders dan als je het voltallige budget aan een paar scènes in 1 film kan besteden. Wel teleurstellend is dat de spanning vaak een beetje uit de meer intense scènes gehaald wordt doordat de muziek nooit ophoudt.

De cast is nog wel redelijk over het algemeen. Al zegt dat ook niet zo veel, want echt leuk zijn Buck en Bucky niet, waarbij de aanwezigheid van Butler ook nog best afleidend is. Hij ziet er te aantrekkelijk en "cool" uit, en zet een raar stemmetje op. Boyle en Mann vond ik uiteindelijk nog het beste. Wat mij betreft was Crosby echt de centrale figuur geweest. Ik vond hem veruit de meest innemende van het hele stel.

avatar van james_cameron

james_cameron

Hier had ik vooraf veel zin in, maar deze derde oorlogsserie van producenten Tom Hanks en Steven Spielberg, na Band Of Brothers en The Pacific, valt helaas flink tegen, zeker gezien het betrokken talent. Het enorme budget zag ik er ook niet aan af. De vele luchtgevechten zijn spectaculair in beeld gebracht en de reeks kent een aantal spannende en aangrijpende momenten, maar op de grond is het behelpen. De verhaallijnen en personages zijn erg geromantiseerd en abstract, net als de dialogen. Naar het einde toe wordt de boel wel wat meer meeslepend, maar ook dan blijft de benodigde impact uit.