Mijn Series +

Matroesjka's - Seizoen 2 (2008)

Alternatieve titel: Matroesjka's 2: We Doen het voor Onze Families

Belgiƫ
Drama / Misdaad

ontwikkeld door Marc Punt en Guy Goossens
met Peter Van den Begin, Axel Daeseleire en Eugenia Khirivskaya

Wanneer vrouwenhandelaars Ray Van Mechelen en Eddy Stoefs na drie jaar de gevangenis mogen verlaten, ontdekken ze dat hun voormalige zakenpartner, Jan Verplancke, met al hun spaargeld naar Thailand is vertrokken. Ze reizen naar Pattaya, maar Verplancke blijkt niet van plan om hen zomaar terug te betalen. Hij biedt hen vier Thaise meisjes aan als zoethoudertje. Vrouwenhandel is nog steeds een goed draaiende business: het aanbod is groot, de risico’s beperkt en de winstmarges enorm, maar er is veel veranderd tijdens de afwezigheid van Ray Van Mechelen. Er zijn nieuwe spelers op de markt en Oost-Europese bendes eisen hun plaats op.

1. Aflevering 1
  8. Aflevering 8
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10

avatar van arevee
Enkel een 1* omdat 0,5* toch weinig is voor een serie die zo'n geniale Daeseleire heeft. Seizoen 1 was wel geniaal.

avatar van thomzi50
Tja. Hier kan ik toch moeilijk iets positiefs over zeggen. Alles wat seizoen 1 zo fris maakt - de originaliteit, de gedurfde keuzes, de strakke regie, de spitsvondige dialogen - is hier vreemd en storend afwezig. Het seizoen rammelt op allerlei niveaus, en hoewel de personages her en der nog wel een grappig moment beleven, zit er ook helemaal geen spanning in, gek genoeg. De credits vermelden dezelfde scriptsschrijvers als bij s1, maar het geheel wekte op mij de indruk alsof dit seizoen door een team is gemaakt dat niets met s1 te maken heeft, en dat ook na iedere aflevering weer vergat wat het eigenlijk wilde vertellen: talloze plotlijntjes worden uit het niets opgeworpen en weer even onverklaarbaar gedumpt, elke episodes lijkt men weer vergeten wat in de vorige ook alweer het belangrijkste onderwerp was. Ook raadselachtig is het enorme aantal moorden dat spontaan wordt begaan, en al die crime passionels hebben twee dingen gemeen: 1) ze zijn ongeloofwaardig en overdadig 2) ze worden amper onderzocht door de politie en er wordt er geen een opgezocht.
Jammer: seizoen 1 van Matroesjka's was een scherp, origineel en relevant seizoen over een actuele, belangrijke kwestie; s2 is een ongeloofwaardig allegaartje dat men beter niet had kunnen maken.

avatar van ZAP!
Toch nog weer es checken, beide seizoenen. Ik had eigenlijk weinig te klagen...

avatar van thomzi50
Vond je het niet een stuk rommeliger en onsamenhangder dan S1?

avatar van ZAP!
Wel, maar ik vond dat toen niet zo storend. Ik zou het es opnieuw moeten zien allemaal.

"Money number one!"

thomzi50 schreef:
thomzi50 schreef:
Vond je het niet een stuk rommeliger en onsamenhangder dan S1?
Moet m'n voorgangers toch wel deels gelijk geven; het is bijkans een rommeltje. Dit las ik op wiki: Peter Van Den Begin wordt in het begin van reeks 2 uit de serie geschreven, omdat hij ondertussen een exclusiviteitscontract bij de VRT had getekend. En het dunkt mij dat de makers dit niet voorzien hadden. Ik vind dat ze het nog aardig oplossen, met de spontane, brute moord op den Ray. Wel slechte make-up en idd aan de vergezochte kant... En die andere moorden (Esther, Eddy) waren helemaal op hun plek, hoe bizar ook.

De lijn met het zusje met kanker is behoorlijk cheesy, ook al is op het einde te lezen dat na een strijd van 2 jaar alsnog overlijdt. Dan is er nog Bob Sels en daar was ik niet bepaald van onder de indruk. Ook Tony is een vrij vergezocht karakter. De verwikkelingen met Eddy, Jan, Danny en Esther waren regelmatig wel weer als vanouds. Maar die Morozov voegde weinig toe, net als een aantal andere bijzaken. Het brutale zigeunermeisje is als positieve uitschieter nog het vermelden waard (hier met dat geld of ik steek je neer - arme Eddy). Het wrange einde, Jan die er zo even tussenuit piept met 'ne smerige grijns op zunne bakkes, daarvan weet ik nog niet wat ik ermee moet, maar ik krijg wel het vermoeden dat een en ander op waargebeurde achterklap gebaseerd is - al vind ik dat nergens terug.

Al met al wil ik dit nog geen onvoldoende geven; het blijft toch een redelijk 'charmant' rommeltje met zowel positieve als negatieve uitschieters. Maar mijn cijfer gaat wel een dikke punt omlaag.

4,0* ---> 3,0*.

Echt een vreemd seizoen van Matroesjka's. Lijkt allemaal in een week geschreven of zo, een warboel van halve verhaallijntjes die nooit worden opgelost. De eerste afleveringen in Thailand hebben nog een beetje samenhang, maar vanaf ze terug in België zijn gaat het helemaal bergaf.

De serie voelt heel onafgewerkt aan. In de laatste aflevering zie je bijvoorbeeld Eddy en Jan op zoek gaan naar Tony in het Oostblok. In de volgende scène staan ze dan plots al op de begrafenis van Danny. Voelt heel vreemd aan. En heeft iemand enig idee hoe Jan Verplancke teruggeraakt is uit Bulgarije? Hij ligt daar tot moes geslagen in de gracht zonder een cent op zak en even later hop, hij is in Antwerpen met een schram op zijn gezicht

Er zijn nog wel een paar losse stukjes die leuk zijn. De twee boeren die de Thaise meisjes kopen zijn zo smerig dat het toch een beetje duistere humor wordt. In Thailand zijn er nog enkele leuke quotes, maar na drie afleveringen is ook dat op. De scherpe dialogen en quotes uit Seizoen 1 zijn helemaal weg, ook al is het wel geschreven door dezelfde mensen.

Marc Punt laat op het einde ook zowat iedereen sterven, nooit echt het teken van veel inspiratie. Als je elk hoofdpersonage begint af te maken heeft het op het einde niet veel dramatische impact meer. Bij de dood van Danny en Eddy heb je dan ook vooral een meh-gevoel.

Toch nog 2 sterren omdat het nog altijd wel de Matroesjka's-sfeer heeft. Het is redelijk makkelijk uit te zitten, maar daarmee is alles gezegd.

avatar van Pepino
Alleen Jelle De Beule / Jonas Geirnaert ontbrak nog bij de allerlaatste scène, op zijn Kabouter Wesley's: "Iedereen is dood - Einde."