• 8.985.711 stemmen

Tropenjaren - Seizoen 1 (2022)

Show titel: Tropenjaren

Ontwikkeld door: Elzelien Peters

Met: Henry van Loon, Jelka van Houten en Eva Crutzen

Datum van release: zondag 17 april 2022

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

• NPO Start Bekijk seizoen 1 via NPO Start

Plot Tropenjaren

Comedy over de ongemakken van het kersverse ouderschap en een vorig leven dat nooit meer terugkomt. Wanneer tv-presentratice Rosa en schrijver Jelle hun eerste kind krijgen, begint een nieuwe fase in hun leven. De jonge ouders proberen niet alleen het beste te doen voor hun dochter Stella, maar proberen ook hun werkende leven en relatie voort te zetten zoals het altijd was: sexy en ambitieus. Uitgaan en feesten lijken echter plaats te maken voor luiers en babysitters. Kortom, het stel maakt zich op voor de tropenjaren. Rosa doet haar best om alle ballen in de lucht te houden, maar verlangt ondertussen ook naar een avondje zonder Stella: eindelijk weer even los met harde muziek en seks. Jelle heeft daarentegen meer de behoefte aan rust. Om de drukte thuis te ontlopen gaat hij vaak langs in het café van zijn beste vriend Steve. Steve is een gescheiden vader die niet alleen worstelt met het feit dat zijn dochter begint te puberen, maar ook met de liefde. De zus van Rosa, Bregje blijkt juist de eeuwige vrijgezel, die in iedere nieuwe date haar potentiële ware liefde ziet. De serie focust zich op de humor van het menselijk tekort en gênante alledaagse momenten. Zo zien we hoe Rosa op haar werk last heeft van lekkende borsten, wordt Jelle doodsbang van de nieuwe strenge oppas, zien we Steve’s ongemak tijdens de eerste ongesteldheid van zijn dochter en rijdt Bregje tijdens een proefrit een auto in de prak.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

1. 1. Seks op de Ouderwetse Manier

17 april 2022 (25 minuten)

Dan nu: waarom zouden we dit doen? Wat zijn de voordelen? 1) Consistentie en duidelijkheid aan beide kanten van de site. Duidelijkheid is gewenst, zeker bij toevoegers, omdat ze soms niet goed van de regels op de hoogte zijn. Dat bespaart ons dan ook weer werk. Het is niet wenselijk dat er nog tegenstrijdige regels op de aparte delen van de site staan; dat zijn eerder ongewenste restanten van voor de fusie. Zo doet men het dan ook op het filmgedeelte: daar wordt ook veel nagegaan qua incomplete data, posters &c. Een flexibele crew kenmerkt zich als zodanig, en checkt die titels. 2) Een groot deel van het plezier van de site bestaat uit de voorpret en het bespreken van nieuwe en opkomende producties. Dat is er nu niet, en de serieskant is ook niet echt levend. Een goede heropleving zou goed zijn, en dit kan een grote stap en goede aanleiding daartoe zijn. Het zorgt dan voor een positieve impuls. Het geeft dan ook gewoon veel plezier aan om hiermee bezig te zijn. Het is dan alleen maar goed dat de nieuwe films en series toegevoegd kunnen worden. Dat kan alleen maar de community actiever maken, zodat het op beide kanten een beetje gelijkgetrokken wordt. 3) Er ontbreken best wat series waar nu al bijvoorbeeld trailers of posters of ... van zijn, zonder dat de precieze releasedatum bekend is. Het is echt een trend: complete trailers zijn bekend van series die dit jaar uitkomen, en de releasedatum wordt pas op een later moment verklapt. Daar zijn al veel voorbeelden van. Deze veranderende trend in de wereld der series zou ook zijn weerslag moeten vinden in onze flexibiliteit en het openstaan om mee te denken met een veranderende wereld. Dat zijn ook vaak bekende en populaire series, nieuwe projecten en nieuwe seizoenen van bestaande series. Het is onwenselijk als een site als deze nieuwe releases en bijbehorende trailers niet gauw plaatst: dat is ook slecht voor de Google-ranking van de site, zulke missende titels.

2. 2. Lekkage

24 april 2022 (25 minuten)

Nu Rosa's zwangerschapsverlof erop zit, moet er snel een geschikte oppas worden gevonden. Buurvrouw Mira helpt hen uit de brand met haar oude oppas, al heeft Jelle zijn twijfels over deze nieuwe aanwinst. Rosa heeft ondertussen moeite om er weer in te komen op haar werk en dan wil Bregje ook nog daten met haar vervelende co-presentator Janko.

3. 3. Bridget M

1 mei 2022 (25 minuten)

Als Rosa hoort dat Bridget Maasland haar niet heeft uitgenodigd voor een feestje, besluit ze zichzelf uit te nodigen. Jelle heeft hier totaal geen zin in en zou het liefste thuisblijven, maar hij moet mee. Bregje is ondertussen op zoek naar een leuke man voor een leuke avond en Steve heeft twijfels over de loyaliteit van zijn nieuwe, veel jongere vriendin.

4. 4. Seks of Slapen

8 mei 2022 (25 minuten)

Jelle verrast Rosa met een romantisch weekendje weg in een fantastisch huisje met een jacuzzi, een heerlijk ontbijt en prachtig uitzicht... op Kamp Westerbork. Ondertussen passen Jelles ouders op Stella, totdat Jelles vader een hartaanval krijgt. Stella wordt ondergebracht bij Bregje die echter haar eigen plannen heeft. Steve heeft zich door Anna laten overhalen om een tatoeage te nemen.

5. 5. Je Mag Ze Wel Even Aanraken

15 mei 2022 (25 minuten)

Jelle is bijna jarig en mag van Rosa, als cadeau, een dure leren jas uitzoeken. Bovendien is ze gestopt met borstvoeding dus nu kunnen ze de verjaardag nog fatsoenlijk vieren ook. Maar voordat het zover is moet Jelle op zoek naar een jas en krijgt Rosa ruzie in de speeltuin. Ondertussen probeert Bregje een hondeneigenaar aan de haak te slaan.

6. 6. Papa Is een Sterretje

22 mei 2022 (25 minuten)

Rosa wil graag dat Stella een felbegeerd plekje bij Jip en Janneke krijgt: de ultieme kinderopvang. Daarnaast probeert ze een goede vriendin te zijn voor Marina die nog altijd rouwt om haar overleden man. Jelle krijgt na een medische check-up zowel goed als slecht nieuws.

7. 7. Fifty-fifty

29 mei 2022 (25 minuten)

Rosa en Jelle gaan uit eten met een jeugdvriendin van Rosa, die er nog altijd jaloersmakend jong uitziet. Rosa overweegt vervolgens botox om haar tv-carrière op de rit te houden. Jelle heeft na het etentje grote moeite met de verdeling van de rekening en zint op wraak. Bregje probeert ondertussen een tweedehandsauto op de kop te tikken.

8. 8. De Dochter van de Baas

5 juni 2022 (25 minuten)

Rosa wil haar plekje veroveren in het old boys network op haar werk, maar dat valt nog niet mee. Om toch te scoren bij haar baas, haalt ze zijn dochter in huis als oppas. Jelle heeft zo zijn twijfels, totdat hij haar ontmoet. Steve probeert zich ondertussen staande te houden in een open relatie met Anna.

9. 9. Boebie

12 juni 2022 (25 minuten)

Als Stella's lievelingspop Boebie wordt verscheurd door een hond, proberen Rosa en Jelle zo snel mogelijk exact dezelfde pop te vinden. Dit blijkt een stuk ingewikkelder dan gedacht. Bregje krijgt het ondertussen aan de stok met een fanatieke stadswacht en Steve moet zijn dochter bijstaan tijdens een heel belangrijk moment in haar leven.

10. 10. De Huwelijksboost

19 juni 2022 (25 minuten)

Rosa probeert haar huwelijk met Jelle een boost te geven door een parttime scheiding voor te stellen. Jelle hunkert ondertussen naar een positieve reactie op zijn nieuwe manuscript en vindt een verrassend lezerspubliek. Terwijl Rosa en Jelle bang zijn om uit elkaar te groeien, bloeit een heftige romance op tussen Bregje en Steve.

Normaal niet zo'n fan van dit soort series, maar vooral door de herkenbare humor van Van Houten en Van Loon toch zeer vermakelijk. Goed geschreven en geacteerd. Af en toe iets te veel Gooische Vrouwen-achtige scènes die ik dan wat minder vond.