• 8.985.960 stemmen

Bassie en Adriaan en de Geheimzinnige Opdracht (1992)

Familie / Avontuur | Miniserie

Alternatieve titel: Bassie en Adriaan op Reis door Europa

Genre: Familie / Avontuur

Ontwikkeld door: Aad van Toor

Met: Aad van Toor, Bas van Toor en Paul van Gorcum

Datum van release: vrijdag 7 februari 1992

Eerst uitgezonden op: Nederland 2 (Nederland)

• Videoland Bekijk miniserie via Videoland

Plot Bassie en Adriaan en de Geheimzinnige Opdracht

De Baron wordt uit de gevangenis ontslagen en wil nog altijd wraak op Bassie en Adriaan. Hij vervangt zijn helpers B2 en Vlugge Japie door B100 en Handige Harry. Bassie en Adriaan krijgen ondertussen de opdracht pakjes op te halen in verschillende Europese landen voor een geheimzinnige opdrachtgever. Elke opdracht omvat een cryptische omschrijving van de plek waar het pakje zich bevindt. Hoewel Adriaan sceptisch is over de opdracht, spoort Bassie hem aan deze toch aan te nemen. Bij hun bezoekjes aan elk land worden landelijke gewoontes, gerechten en de taal geleerd aan de kijkers.

1. 1. Een Vreemd Verzoek

7 februari 1992 (30 minuten)

Een onbekende man vraagt aan Bassie en Adriaan of ze pakjes willen opsporen in Nederland en Frankrijk. Om die pakjes te vinden, moeten ze eerst vreemde raadsels oplossen. Op hun speurtocht naar het pakje in Nederland, in Westland, stuiten ze op het volgende raadsel: 'voordat de bloemen op reis gaan, gaan ze eronderdoor, het pakje ligt erachter'. Ze merken echter niet dat de Baron, Handige Harry en B100 ze in de val proberen te lokken. Zo begint er een spannend avontuur!

2. 2. Het Verschil Tussen Hoog en Laag

14 februari 1992 (30 minuten)

Op hun reis door Frankrijk, ontdekken Bassie en Adriaan mooie en interessante plaatsen. Ze proberen het volgende raadsel op te lossen: 'ga naar waar het verschil tussen hoog en laag water het grootst is, daar staat een eiland waar je naartoe kunt lopen als je op tijd bent. Als je in de put zit, vind je het pakje'. Ze hebben hierbij niet in de gaten dat B100 hen achtervolgt.

3. 3. Het Einde Van het Goede Spoor

21 februari 1992 (30 minuten)

Bassie en Adriaan reizen kriskras door de mooiste delen van Groot-Brittannië, op zoek naar een pakje. Ze staan voor het volgende raadsel: 'hoog boven Wales ligt het pakje. Zoek het goede spoor, al is het nog zo smal. Aan het eind van het spoor krijg je hulp'. B100 is nog steeds op zoek naar het duo, maar hij heeft pech.

4. 4. De Weg van de Wijndruif

28 februari 1992 (30 minuten)

Bassie en Adriaan reizen ze verder naar Portugal. Daar volgen ze de weg die een wijndruif af moet leggen om port te worden. Via de hoofdstad Lissabon komen ze in de wijnstreek. Vandaar varen ze met een speciale boot naar Porto en ontdekken bijzondere dingen. Maar ze hebben niet in de gaten dat de Baron een valstrik voorbereidt.

5. 5. Zon en Regen Wijzen de Weg

6 maart 1992 (30 minuten)

Bassie en Adriaan vliegen met een watervliegtuig, varen met een kano en rijden met een huifkar door een prachtig Iers landschap om een pakje op te sporen. Tijdens hun zoektocht ontdekken ze niet alleen dat Ierland heel mooi is, maar maakt Bassie ook kennis met geheimzinnige kleine mannetjes.

6. 6. Als Je bij de Hand Bent

13 maart 1992 (30 minuten)

Het avontuur wordt nog spannender wanneer de clown en acrobaat een brief krijgen om naar Italië te gaan. In de omgeving van Pesaro zoeken ze naar het pakje. Daar zijn de Baron en Handige Harry ook om voorbereidingen te treffen voor een valstrik!

7. 7. Waar Zingen Gevaarlijk Was

20 maart 1992 (30 minuten)

Bassie en Adriaan gaan op zoek naar een pakje in Duitsland en dat vindt Bassie leuk, want die heeft wel zin in een reisje langs de Rijn. Maar Bassie ontdekt niet dat Handige Harry een zender in zijn walkman heeft gebouwd en dat de boeven hem nu kunnen volgen op een speciaal beeldscherm.

8. 8. Op 42.195 Meter

27 maart 1992 (30 minuten)

Op het scherm zien de boeven dat Bassie en Adriaan naar Griekenland reizen. Daar moeten ze een pakje opsporen met behulp van een zeilboot. Hierdoor zien ze veel van Griekenland, maar ze weten niet dat er een duiker onder hun boot is en dat kan nog wel eens heel gevaarlijk worden!

9. 9. De Kindervriend

3 april 1992 (30 minuten)

Bassie en Adriaan zijn in Denemarken. Daar zullen ze het pakje ontvangen uit de handen van een kindervriend, maar wie is dat? Als Bassie tijdens de zoektocht door Denemarken een Vikingschip ziet, denkt hij dat hij droomt. Maar als hij plots B100 ziet, weet hij dat hij klaarwakker is.

10. 10. Het Allerkleinste is Heel Groot

10 april 1992 (30 minuten)

Na Denemarken gaan Bassie en Adriaan naar België. Op weg daarnaartoe hebben ze het ontzettend naar hun zin, ze reizen namelijk met een heteluchtballon. Vanuit de luchtballon kijken ze uit over mooie Belgische steden en dorpen. Maar ze zien niet dat onder de ballon B100 een valstrik voorbereidt.

11. 11. Onder Water op een Droge Plaats

17 april 1992 (30 minuten)

Als Bassie en Adriaan in Madrid zijn, horen ze dat het pakje waar ze naar op zoek zijn in de buurt van Valencia moet liggen. Ze reizen daar direct naartoe, maar de Baron is er eerder en die bereidt een gemeen plan voor.

12. 12. De Geheimzinnige Opdrachtgever

24 april 1992 (30 minuten)

Wat voor plan heeft de Baron voorbereid? Daar komen Bassie en Adriaan achter als ze na veel omzwervingen in Luxemburg komen. Daar maken ze niet alleen kennis met de Baron, B100 en Handige Harry, maar ze komen ook te weten wie de geheimzinnige opdrachtgever is.

Hoewel ik "Bassie en Adriaan en de Verdwenen Kroon" kwalitatief misschien iets beter vind, is "Bassie en Adriaan en de Geheimzinnige Opdracht" mijn favoriete serie van Bassie en Adriaan. De afleveringen in Portugal en Denemarken vind ik de leukste.

Ik heb thuis een hele stapel videobanden van Bassie en Adriaan. Dit zijn de oude versies met achtergrondmuziek van Vangelis, Clannad etc. Jammer dat die muziek op de latere uitgaven van de serie niet meer aanwezig is, aangezien die muziek de sfeer van de serie ten goede kwam. Ook de tunes van Aad Klaris mis ik bij de nieuwere edities. De muziek is verwijderd na een ruzie tussen Bassie en Adriaan en Aad Klaris. Op de nieuwere edities staat muziek die gemaakt is door Bert Smorenburg.

Ik lees vaak dat mensen Bassie en Adriaan's reizen door Europa en Amerika minder vinden dan, bijvoorbeeld, "Het Geheim van de Schatkaart", "De Verdwenen Kroon" en "De Verzonken Stad". Ik ben, geboren in 1987, juist opgegroeid met deze reisseries en daardoor zijn deze series voor mij het meest nostalgisch. Ik waardeer deze serie dan ook met 5 sterren.

Volkomen onterecht, maar deze bak nostalgie krijgt van mij vijf volle sterren voor de fijne jeugdherinneringen. Uit een tijd dat een bejaarde clown en stramme acrobaat nog subsidiegeld mochten opstrijken voor een weinig eurosceptische blik op de toekomst van Europa. Ook voor het olijke duo heeft de werkelijkheid (belastingschuld en ruzies) de mooie droom ingehaald. Desalniettemin een fijn stukje jaren '90-sentiment. Nog eens herzien als eind tiener, begin twintiger toen alcohol in mijn leven kwam en Nickelodeon het in hun nachtprogrammering had opgenomen. Deze reeks deed het toentertijd goed binnen onze vriendengroep.

avatar van Quido_mm

Quido_mm

Tegenwoordig kijk ik ook vaak nog even een stuk op - ik meen - Telekids24 als ik 's nachts thuis kom na een avondje alcohol genuttigd te hebben. Geen idee wie op het briljante idee is gekomen dit midden in de nacht te programmeren, maar één kijker hebben ze soms in ieder geval te pakken!

avatar van Macady

Macady

Jammer dat de legendarische b2 niet mee doet in deze reeks.

avatar van tbouwh

tbouwh

Dit is ultiem jeugdsentiment hoor. Ik denk dat ik van B&A letterlijk alles heb gezien, waaronder de meeste films en series meerdere malen. Als je nog eens iemand nodig hebt om de Baron na te synchroniseren...

avatar van Petey_mm

Petey_mm

De bekende clown en acrobaat ontvangen een anonieme brief met een geheimzinnige opdracht een pakje op te sporen, wat het begin is van een avontuurlijke rondreis door Europa. Elke opdracht omvat een cryptische omschrijving van de plek waar het pakje zich bevindt, bijv: Het allerkleinste is in Brussel heel groot. Ook de Baron, net ontslagen uit de gevangenis, is weer van de partij en zint op wraak op het olijke tweetal dat steeds maar weer zijn snode plannen dwarsboomt. Hij vervangt zijn oude handlangers B2 en Vlugge Japie door twee nieuwe: B100 en Handige Harry, wat eigenlijk wel een beetje jammer is. Maar Paul van Gorcum maakt alles weer goed en zet een geweldige schurk neer. Ziet er zo komisch uit vind ik wanneer hij boos wordt als er weer iets fout gaat, rood aanloopt en steeds die telefoon doormidden breekt: Stommeling, uilskuiken, zak patat, frikandel!! Van Gorcum deed ook de stemmen van Zazoe in De Leeuwenkoning en Gargamel in de Smurfen.

Kortom: een leuke en tevens leerzame serie van Blaffie & Adriaan... Euh, ik bedoel natuurlijk Bassie & Adriaan.

Dit is veruit de meest leerzame serie van Bassie & Adriaan. Waarschijnlijk heb ik dit seizoen het meeste gezien en heeft het bij mij als kind een onderdeel van mijn ontwikkeling gespeeld. Op die leeftijd had ik nog niet echt een beeld bij landen als Denemarken, Ierland en Portugal, maar daar brachten die "vervelende clown en acrobaat" verandering in. De liedjes en de inhoud daarvan zijn allemaal vrij goed blijven hangen, maar ik moet toegeven dat ik die vroeger tijdens de zoveelste kijkbeurt doorspoelde.

Ik ben al een tijdje bezig met het opnieuw bekijken van de hele Bassie en Adriaan collectie en eindelijk dan aangekomen bij de series die ik het leukste vind. De reis door Europa en daarna die door Amerika. Als kind heb ik erg vaak naar Bassie en Adriaan gekeken, heb de seizoenen grotendeels wel gezien, maar vooral deze twee verhalen bleven me bij. Vermoedelijk door de mooie locaties en de geweldige Baron, die hier werkelijk op zijn allerbest is.

Erg fijn om te constateren dat De Geheimzinnige Opdracht na 25 jaar (jeetje, wat gaat de tijd toch snel) nog altijd staat als een huis. Het is erg vermakelijk en ook absoluut leerzaam om ons duo in flink wat Europese landen te zien lopen. Ik ben in een hoop van die landen (en ook wat van die steden) geweest en dan is de herkenbaarheid net nog wat leuker. Wat je als kind niet door hebt is dat het wel een heel opzichtig verhaal is om de Europese Unie te promoten en wel heel positief neer te zetten met verhalen over open grenzen, lekker makkelijk betalen met 1 centrale munt en leren van elkaars culturen. Allemaal leuk bedacht, maar de werkelijkheid liep en loopt wel wat anders. Toch steekt alles wel intelligent in elkaar op kinderniveau. Bassie die steeds aan Adriaan vraagt waar een land ligt, Adriaan die er wat feitjes over vertelt en uiteraard ook de bekende liedjes over hoe je heel snel een taal kan leren. Grappig dat je zo al die jaren later zulke liedjes nooit bent vergeten. Tijdloze fun.

Maar goed, op zich wel vrij slim bedacht van ik vermoed onze overheid om Bassie en Adriaan te sponsoren met een avontuur om kinderen van de EU bewust te maken. Helemaal op het einde volgt nog een moralistisch praatje van de minister om het af te maken. Maar boven alles is dit gewoon een erg geinig avontuur waarin we constant pakjes zoeken die door raadseltjes te vinden zijn en waar we ook weer eens de Baron en zijn boevengroep volgen. Alleen is dit wel een redelijk losstaand verhaal, want de boeven komen pas in de laatste aflevering in aanmerking met Bassie en Adriaan, die ook niet wisten dat zij achter hen aan zaten. Zonder de boeven zou het denk ik wel een wat te leergierige serie zijn geworden, want zij zijn een welkome afwisseling op de zoektocht naar de pakjes. Ditmaal geen dove B2 en Vlugge Japie (je krijgt even kort mee wat er met hen is gebeurd), maar B100 en Handige Harrie. Dat zijn toch ook wel 2 leuke iconische boeven geworden. Harrie met zijn bommen en B100 met zijn eeuwige pech hebben een leuke chemie met de fantastische Paul van Gorcum, die van mij echt de allerleukste van de serie is als de Baron. Hij speelt met zoveel enthousiasme en overtuiging, schitterend. Zijn ''Drommels, drommels en nog eens drommels'' en ''Bamibal, zak patat, frikandel'' zijn echt van die scheldwoorden die net zo herkenbaar zijn in de Nederlandse filmwereld als pakweg de ''Buurman, wat doe u nu?'' quote denk ik. Ook B100 zijn ''Ik heb ook altijd pech, ze moeten altijd mij hebben'' is fantastisch. Het was ook wel eens aangenaam om wat nieuwe boeven te zien, aangezien de voorgangers jarenlang mee hebben gedaan.

De Geheimzinnige Opdracht is voorlopig de leukste B&A serie, al moet ik de reis in Amerika nog opnieuw zien. Die was altijd mijn nummer 1 geweest.

Ik mis de link die deze (mini)series met elkaar verbind... of is dat niet mogelijk?

Donkerwoud schreef:

Hebben ze het niet weer bijgelegd? Ze zaten in het laatste seizoen van De Slimste Mens toch een paar keer heel vrolijk naast elkaar (niet als kandidaten btw).

avatar van EMBV_mm

EMBV_mm

De Geheimzinnige opdracht of bij andere weer bekend als Reis door Europa is een van de laatste avonturen van het Duo. In deze serie reizen ze door de verschillende landen ( lid van de EU) en moeten op zoek naar een pakje… Met hun zoektocht krijg je een mooi beeld van het des betreffende land, dus best wel leerzaam. Het programma/ serie kreeg in der tijd subsidie en werd gemaakt ter promotie van de weg vallende grenzen in Europa en de gezamenlijke munt de ECU zoals in de jaren 90 de bedoeling was.

De liedjes waren in deze serie allemaal van hetzelfde deuntje. Het werd eerder gebruikt in de verzonken stad alleen nu telkens in een ander arrangement en tekst. Zelfde geld voor het liedje vanuit de luchtballon, die werd al eerder gebruikt in de Huilende professor. Dat is dus weinig creatief van duo die toch ook wel bekend stonden als componisten van vele (carnaval) hits.

In deze serie ook een nieuw stelletje boeven, dat is best wel wennen na jaren Snelle Japie en B2. Briljant boeven duo. Nu krijgen we te maken met B100 ( ik heb ook altijd pech) en Handige Harry. Vind hun verhaallijn nu maar dunnetjes en in deze serie doen ze Snelle Japie en B2 echt niet vergeten. De baron wordt ook nu weer meesterlijk neer gezet door Paul van Gorcum.

Ook dit is een van mijn favoriete series, ook al is het hele avontuur een nauwelijks verhulde promotie voor de EEG waarbij de boeven eigenlijk maar weinig meer te doen krijgen dan Bassie en Adriaan steeds achtervolgen. De afleveringen voelen meer als losse afleveringen dan als een groot avontuur, maar de locaties maken veel goed. Vooral de afleveringen in Frankrijk, Wales, Duitsland, Denemarken en Griekenland zijn echt leuk.

De Baron is hier opvliegender en theatraler dan ooit, en eigenlijk precies zoals ik me hem herinnerde van vroeger, met steeds dat rood aangelopen gezicht en de telefoons die hij breekt etc. Vlugge Japie mis ik wel een beetje, dat is mijn favoriete boef, maar B100 is een goede tweede. Zijn karaktereigenschap is dat hij altijd pech heeft, maar daar kan je een stuk mee doen dan de eeuwig flauwe grappen over B2 die doof is. Handige Harry is wel erg saai.

Verder mis ik Robin wel een klein beetje. Die voegde toch wat persoonlijkheid toe. Uiteindelijk heef hij dus eigenlijk maar relatief kort in de serie gezeten. De liedjes zijn trouwens over het algemeen echt vreselijk in deze serie. De educatief bedoelde liedjes over verschillende talen zijn op de meest luie manier in elkaar geflanst. De melodie en tekst wordt amper veranderd en er zit ook weinig energie in de liedjes.