• 11.468 nieuwsartikelen
  • 9.040.576 stemmen

Formula 1: Drive to Survive - Seizoen 4 (2022)

Show titel: Formula 1: Drive to Survive

Afleveringen: 10

Speelduur: 6 uur en 46 minuten

Ontwikkeld door: James Gay-Rees, Paul Martin en Sophie Todd

Met: Max Verstappen, Lewis Hamilton en Sergio Pérez

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Datum van release: vrijdag 11 maart 2022

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk seizoen 4 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Formula 1: Drive to Survive

Documentaire die de kijker meeneemt in de cockpits, de paddock en het leven van de hoofdrolspelers in de Formule 1. De serie gaat over het Formule 1 Wereldkampioenschap 2018 en heeft een ongeëvenaarde en exclusieve toegang tot de snelste coureurs, teamleiders en eigenaars, evenals het eigen managementteam van de Formule 1.

Afleveringen Seizoen 4 (2022)

1. 1. Clash of the Titans

11 maart 2022 (38 minuten)

Het Formule 1-seizoen van 2021 begint met de Grand Prix van Bahrein, waar coureurs alles op alles zetten om de eerste geblokte vlag van het jaar te veroveren.

2. 2. Ace in the Hole

11 maart 2022 (41 minuten)

Daniel Ricciardo, die nu voor McLaren racet, wil bewijzen dat hij nog steeds meetelt op het circuit. Ondertussen voert teamgenoot Lando Norris de druk op.

3. 3. Tipping Point

11 maart 2022 (45 minuten)

Max Verstappen van Red Bull behaalt een reeks overwinningen. Lewis Hamilton van Mercedes kan het tempo nauwelijks bijhouden. Later leidt een ongeluk tot polemiek.

4. 4. A Mountain to Climb

11 maart 2022 (39 minuten)

Team Haas probeert het tij te keren met een nieuwe sponsor en twee beginnende coureurs: Nikita Mazepin en Mick Schumacher.

5. 5. Staying Alive

11 maart 2022 (33 minuten)

Op de Italiaanse Grand Prix trapt de tijdelijk onsuccesvolle Ricciardo van McLaren hard op het gaspedaal. Hij hoopt Ferrari's terugkeer naar zijn thuisbasis te verpesten.

6. 6. A Point to Prove

11 maart 2022 (36 minuten)

Nu Williams Racing een nieuwe leider heeft, kan het legendarische team de recente problemen achter zich laten en weer naar de top klimmen.

7. 7. Growing Pains

11 maart 2022 (36 minuten)

Zij hebben echt talent, maar kunnen zij de druk wel aan? Yuki Tsunoda en Esteban Ocon worden voor de leeuwen van de Formule 1 gegooid.

8. 8. Dances with Wolff

11 maart 2022 (42 minuten)

Geruchten doen de ronde dat een aanstormende coureur zich bij Hamilton in Team Mercedes zal voegen, waardoor Valtteri Bottas mogelijk buiten de boot valt.

9. 9. Gloves Are Off

11 maart 2022 (51 minuten)

Er zijn nog maar een paar races te gaan en de coureurs die wanhopig een voordeel proberen te behalen, schakelen nog een tandje hoger.

10. 10. Hard Racing

11 maart 2022 (45 minuten)

Nu dit heftige seizoen ten einde loopt, nemen Mercedes en Red Bull het tegen elkaar op in mogelijk de grootste alles-of-nietsrace van een generatie.

Formula 1: Drive to Survive S4 | Official Teaser | Netflix

"it's constant warfare" Zo jemig lekker dramatisch weer

11 maart, ik heb er zin in.

avatar van mrdig

mrdig

Begonnen met de laatste aflevering en die is zeker de moeite waard, daarna ging ik echter op zoek naar Zandvoort in de andere afleveringen maar wat blijkt: nergens te bekennen, hoe dan!? Hoe kan je die race er nu uit houden? Pesterijtje richting Max omdat hij niet mee wilde werken?

The Oceanic Six

Veruit het beste seizoen van de 4 die er nu bestaan, maar dat komt natuurlijk ook door de waanzinnige uitkomst met Max Verstappen die op legendarische wijze de wereldtitel pakte. Die laatste aflevering heb ik van begin tot eind met een enorme lading kippenvel op mijn armen bijna ademloos weer bekeken vandaag. Dat laatste rondje...

Ongelofelijke beelden en wat komt het in Drive to Survive schitterend in beeld. Wat een dag was dat, ik denk dat het een van de belangrijkste momenten ooit in F1 is, maar ook voor de Nederlandse sport in zijn algemeenheid. Schitterend shot ook na de race, als Max met zijn pa even een momentje heeft. Wat was het heerlijk, Max kampioen en die vreselijk achterbakse Lewis Hamilton en Toto Wolff met helemaal niks. Mercedes heeft dat seizoen tot de laatste ronde zoveel geluk en voordeel gehad, echt niet normaal. Dat einde voelt dan ook als karma. Zeker Wolff komt echt als een zure, sneue eikel uit deze nieuwe reeks. Dat allerlaatste interview met hem in de slotseconden van de laatste aflevering is puur goud

Het is jammer dat Max niet mee wilde werken aan de reeks, omdat hij vind dat Netflix er een niet correct spektakelverhaal van maakt, maar ik vraag me af waar dan, want volgens mij is het behoorlijk waarheidsgetrouw. We volgen elk team wel een aflevering en in een aantal afleveringen ligt de focus op de strijd tussen Mercedes en Red Bull, die steeds harder en killer werd. De laatste twee afleveringen waren op dat gebied grote klasse als de afkeer naar elkaar eraf spat, zeker na dat interview waar Christian Horner en Toto Wolff naast elkaar zaten. Priceless. Verder komt het gewoon flitsend en scherp in beeld, waardoor de 10 afleveringen voorbij gevlogen zijn. Wel vreemd dat de oranjerace in Zandvoort gewoon niet in beeld komt, best gek.

The Oceanic Six schreef:

Het valt best mee hoe belangrijk moment het voor de F1 is hoor. Voor Nederlanders lijkt het belangrijker omdat het een wereldkampioen opleverde. Toevallig de eerste Nederlandse, maar dat is ook wel het meest speciale hieraan voor de F1.

Haha, deze serie is meer een 'gebaseerd op' dan een daadwerkelijke vertelling van de gebeurtenissen. Er zijn meer coureurs die zich ondertussen negatief hebben uitgelaten over de vele aanpassingen die ze doen. Wat voor aanpassingen vraag je dan? Wat te denken van radioberichten van andere races invoegen in races waar dat helemaal niet gezegd is (zoek die van Norris maar op) of de elle lange gemaakte pauzes, vuile en boze blikken die vaak vanuit andere races worden geplukt om maar in het 'verhaal' te passen. Of wat te denken van de gemaakte rivaliteit tussen coureurs, dat wordt zo enorm dik uitgesmeerd terwijl het vaak helemaal niet waar is. Zo neemt DTS ook beelden op omdat het hun beter uitkomt voor het verhaal, terwijl ze daadwerkelijke afspraken/deals al gesloten zijn.

Vergis je niet, deze hele serie is gemaakt als entertainment. Niet als documentaire van de sport. Begrijpelijk, want dat zou lang niet zo'n succes zijn als dat het nu is. Het nadeel is dat er dus enorm veel mensen alleen maar bezig zijn met de gemaakte rivaliteit en het zwart maken van personen in de sport die hun sporen gewoon echt verdiend hebben (zoals al die nativiteit op Hamilton).

Nu ben ik wel benieuwd of je de sport zelf ook volgt? of recent bent gaan volgen?

Toch bijzonder hoe ze zo'n saaie race dan toch nog spannend weten te maken. Of hebben ze alleen de focus gelegd op de start, Perez en dat laatste rondje?

Zelf heb ik dit seizoen nog niet gezien, het hele media circus en de vele compleet overtrokken discussies na de races vorig seizoen hebben een bijzonder zure nasmaak achter gelaten. En dan die enorm zure fans die geen enkele nuance of respect kunnen opbrengen hebben ook niets anders te doen. Ik voel er daarom ook weinig voor om dat seizoen nog eens te zien door een overdreven gemaakte lens van Netflix eigenlijk. Gelukkig zijn de eerste twee races van dit seizoen een succes, en daarmee een veel leukere ervaring dan het vorige seizoen.

The Oceanic Six

Ik vind dat je de boel heel negatief bekijkt.

Je kan me alles vertellen, maar dat was een gigantisch moment in de F1 wereldwijd. Miljard kijkers geloof ik. Hamilton die bij winst de meest succesvolle F1 rijder ooit was. De wereld die snakte naar een nieuwe kampioen. Dat krankzinnige slotrondje. Dat heeft helemaal niks met Nederlands perspectief te maken, maar alles met hoe gigantisch dat weekend was.

Verder zal Netflix vast wat dingen gecut hebben zodat het spectaculairder lijkt, maar er is inhoudelijks niks geks aan dit seizoen, gewoon verlopen zoals het is verlopen. Wat betreft die laatste race, het grootste deel ging over dat laatste rondje, maar ook daarvoor kwam de kwalificatie en de race goed naar voren. Hamilton die gewoon een stuk baan af mocht snijden bijvoorbeeld, terwijl Max in de weken daarvoor een paar keer onzinnig is bestraft.

Ik kijk de sport al jaren, maar het heeft weinig zin dit seizoen te bespreken met iemand die het niet gekeken heeft. Je komt ieder geval over als iemand die weinig met Verstappen heeft en vanuit dat perspectief zijn mening geeft. Daar verschillen we dan enorm in.

The Oceanic Six schreef:

Ik vind dat je de boel heel negatief bekijkt.

Ik zie het zelf als meer realistisch

Het was sinds jaren weer eens een daadwerkelijke strijd voor het kampioenschap, dat maakt het niet direct een van belangrijkste gebeurtenissen in de sport. Behalve voor Nederland dan, want het is de eerste Nederlandse F1 kampioen. Wereldwijd was het vooral dat de sport eindelijk weer eens iets 'spannends' wist te leveren. En daar wordt qua marketing slim gebruik van gemaakt natuurlijk. Maar ook dat maakt het niet een van de belangrijkste gebeurtenissen in de sport.

En Hamilton is qua cijfers al de meest succesvolle F1 coureur, die heeft zo'n beetje elk noemswaardig record al verbroken en staat qua kampioenschappen gelijk met Schumacher.

Ze gooien ook niet het hele seizoen overhoop, ze dramatiseren het echter de pan uit. En dat is met elk seizoen eigenlijk erger geworden. Ze bieden leuke blikken achter de schermen, en weten daarmee ook wel wat leuke informatie te leveren. Maar ze 'maken' verhaallijnen die er niet specifiek zijn. Rivaliteiten die in beeld worden gebracht welke nooit een ding zijn geweest. Met Norris en Ricciardo dit seizoen, of Norris en Sainz vorige keer en Ricciardo en Sainz. En zo zijn er nog wel meer. Veel van die gasten kunnen zowel op als naast de baan prima met elkaar leven, maar in de serie worden ze neergezet als aartsrivalen. Of kijk het eerste seizoen nog eens met badguy Verstappen...

Ok, thanks. Dus ze zoeken wel een beetje de controversiële dingen op. Had ik eigenlijk ook wel kunnen weten. Maar geen woord over Perez zijn bazen actie dus. Dat was toch wel een van de mooiste momenten van die race.

Ik kijk de sport al jaren,
Je reactie over Hamilton en Wolff deed anders vermoeden moet ik zeggen. Die klinkt zoals veel F1 fans die sinds Verstappen en/of DTS zijn gaan kijken. Erg fanboy achtig en pro/anti specifieke coureur. Kan een momentopname zijn natuurlijk, vandaar dat ik het even vroeg.

Verstappen is (in mijn mening) cruciaal geweest voor de sport (zowel de races als de wereldwijd aandacht ervoor). Zijn acties, vaak op en soms over de grens hebben ervoor gezorgd dat er weer wat actie en durf bij de sport komt te kijken. Wat het ook weer interessant maakt om te zien. Tevens was hij het begin van de nieuwe generatie die de sport weer interessant maken. Zijn (agressieve) racecraft is iets waar ik erg van kan genieten. En dat hij naast de baan lekker nuchter is ook trouwens. Maar ik kijk de sport voor de races, de techniek en de toffe gevechten. Niet voor een specifieke coureur. Het maakte mij niet uit of Hamilton of Verstappen uiteindelijk wint, zolang er maar goede gevechten op de baan zijn. Die gevechten eindigen echter meestal in controverse (wat zowel in de media als op forums tot in den treure door fanboys wordt herhaalt. Zelfs tijdens de testweken dit jaar ging het op forums nog over Abu Dhabi). Waardoor de lol er snel afgaat voor mij. Zo anders is het dit seizoen (ok nog maar 2 races gehad maar toch). Die gevechten zijn leuk, spannend en controverse vrij.

En om toch nog even terug te komen op het begin. Dit huidige seizoen is voor de sport veel belangrijker dan het afgelopen kampioenschap. Want dat we met de vorige regels een Mercedes overwinning zouden zien was al snel duidelijk. De winst van Verstappen was daarin een verfrissing. Maar dit seizoen, met de nieuwe autos en regels moet ervoor zorgen dat er beter geracet kan worden waardoor gevechten vaker voorkomen en hopelijk ook meerdere verschillende overwinningen gerealiseerd kunnen worden. En dat is voor de sport een vele belangrijker moment, dan een overwinning van een Nederlandse coureur.

The Oceanic Six

Zat er gewoon in. Alle belangrijke momenten van die race, inclusief dat het klaar leek, zat erin.

En ik ben inderdaad een Verstappen fan, net als bijna dit hele land. Je hebt mensen die het pas sinds najaar vorig seizoen keken, maar ik kijk al jaren daarvoor.

avatar van james_cameron

james_cameron

Naar verluidt is er in dit seizoen wel het één en ander gemanipuleerd qua beeldmateriaal en interviews, maar ik als formule 1-leek had daar in ieder geval geen erg in tijdens het kijken. Ook deze vierde reeks is weer bijzonder spectaculair en onderhoudend in beeld gebracht, resulterend in een ijzingwekkend spannende climax van het seizoen. Voor mij dan, want de rest van de wereld had dit natuurlijk allang live gezien, hahaha.

avatar van zoutzak

zoutzak

Toch wel duidelijk het vetste seizoen van deze serie, met de laagste rating. Go figure...