• 8.985.489 stemmen

Phoenix Rising (2022)

Documentaire | Miniserie

Show titel: Phoenix Rising

Genre: Documentaire

Ontwikkeld door: Nancy Abraham, Geralyn White Dreyfous, Lisa Heller, Nancy Abraham, Kirsten Sheridan, Regina K. Scully en Tina Nguyen

Met: Evan Rachel Wood

Datum van release: dinsdag 15 maart 2022

Eerst uitgezonden op: HBO Max (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk miniserie via HBO Max

Plot Phoenix Rising

De actrice en activiste Evan Rachel Wood gebruikt haar ervaringen van huiselijk geweld om naar gerechtigheid te streven, en personen van generationele trauma's (trauma's die van de ene generatie op de andere overgaan) te laten herstellen. Ook wil ze haar verhaal vertellen en, beter nog, uitleggen aan het algemene publiek. We leven immers nog steeds in een cultuur die, als het ware instinctief, vrouwen, die toch meestal het slachtoffer zijn in een dergelijke situatie, nog steeds de schuld neigt en dreigt te geven. Ze begint haar verhaal met het noemen van haar notoire mishandelaar, misbruiker en verkrachter: Brian Warner, beter bekend als Marilyn Manson.

1. 1. Don’t Fall

15 maart 2022 (1 uur en 17 minuten)

2. 2. Stand Up

15 maart 2022

Self - Evan's Mother

Self - Evan's Brother

Self - Artist / Activist

Self - Evan's Dad

avatar van 1AngryMan

1AngryMan (moderator series)

De eerste aflevering is 22 januari jl. al in première gegaan, t.w. op het Sundance Film Festival.

avatar van John Milton

John Milton

Indringende docu over de verwoesting die systematisch misbruik teweeg kan brengen. Ontroerend en pijnlijk. Als docu misschien niet perfect, maar vaker raak dan mis wat mij betreft. Derde keer dat regisseur Amy Berg raak schiet, van wat ik gezien heb.

Aangezien ik deze ontwikkelingen destijds niet gevolgd heb, was dit voor mij een zeer interessante en verrassende documentaire. Goed dat dit soort issues een podium krijgt. Door de lange speelduur kwamen de twee afleveringen wel eerder over als een Evan Rachel Wood biografie dan een documentaire over huiselijk of seksueel geweld. Hierdoor zwakte de boodschap wat mij betreft enigszins af.