• 11.795 nieuwsartikelen
  • 9.062.308 stemmen

ALF - Seizoen 1 (1986-1987)

Show titel: ALF

Afleveringen: 26

Speelduur: 13 uur

Ontwikkeld door: Tom Patchett en Paul Fusco

Met: Paul Fusco (stemrol), Max Wright en Anne Schedeen

Datum van release: maandag 22 september 1986

Eerst uitgezonden op: NBC (Verenigde Staten)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot ALF

ALF gaat over een gemiddeld Amerikaans gezin bestaande uit Willie, Kate, Lynn en Brian, waar op een avond een buitenaards wezen (van de planeet Melmac) met zijn ruimteschip in de garage van het gezin neerstort. Ze noemen het wezen ALF en besluiten het in huis te houden maar of dat verstandig is...

Afleveringen Seizoen 1 (1986-1987)

1. 1. A.L.F.

22 september 1986 (30 minuten)

Gordon Shumway, de laatste overlevende van de planeet Melmac, stort met zijn ruimteschip neer in de garage van de familie Tanner. Willie Tanner noemt hem ALF. Nadat ze een militaire official overtuigen dat ze geen buitenaards wezen in huis hebben, besluiten ze om ALF aan te nemen als lid van de familie.

2. 2. Strangers in the Night

29 september 1986 (30 minuten)

ALF besluit grappen uit te halen, terwijl een nerveuze mevrouw Ochmonek op Brian past. Wanneer mevrouw Ochmonek Psycho gaat kijken, kan hij het niet laten om uit de slaapkamer te komen en mee te kijken.

3. 3. Looking for Lucky

6 oktober 1986 (30 minuten)

Als Lucky, de kat, verdwijnt, geeft iedereen ALF de schuld, maar hij zegt dat hij onschuldig is.

4. 4. Pennsylvania 6-5000

13 oktober 1986 (30 minuten)

ALF neemt contact op met de president via een oude radio om zijn zorgen te uiten over nucleaire wapens. De FBI vindt dit niet leuk.

5. 5. Keepin' the Faith

20 oktober 1986 (30 minuten)

ALF is beledigd als de Tanner hem een parasiet vinden en hij gaat proberen wat geld te verdienen door te proberen cosmetische artikelen via de telefoon te verkopen.

6. 6. For Your Eyes Only

3 november 1986 (30 minuten)

ALF wordt vrienden met een eenzame blinde vrouw.

7. 7. Help Me, Rhonda

10 november 1986 (30 minuten)

Brian's zevende verjaardag komt eraan en daar wordt ALF depressief van, omdat hij zich realiseert dat hij zijn vrienden op Melmac nooit meer zal zien. Om hem op te vrolijken beginnen Brian en Willie naar de ruimte uit te zenden, in de hoop een andere overlevende van Melmac te vinden.

8. 8. Don't It Make My Brown Eyes Blue?

17 november 1986 (30 minuten)

Lynn is enthousiast, want Scott wil de instrumenten van zijn band in de garage van de Tanners neerzetten. ALF heeft echter ook een oogje op Lynn en hij saboteert Scott's tijd met Lynn.

9. 9. Jump

24 november 1986 (30 minuten)

Op Willie's verjaardag geeft ALF hem een doos die hij in de garage heeft gevonden. Hierin vindt hij oude foto's en een lijst met dingen die hij en Kate wilden gaan doen in hun leven, maar veel uiteindelijk niet hebben gedaan. Hierop suggereert ALF dat hij moet gaan parachutespringen.

10. 10. Baby, You Can Drive My Car

1 december 1986 (30 minuten)

De auto van Willie en Kate gaat stuk en het wordt een dure reparatie. Om hen te helpen verkoopt ALF een deel van zijn ruimteschip en koopt een Ferrari.

11. 11. On the Road Again

8 december 1986 (30 minuten)

De familie Tanner gaat op vakantie met de camper en ze nemen ALF mee. ALF verveelt zich snel en begint de klagen, waarop Wille hem de auto uit zet.

12. 12. Oh, Tannerbaum

22 december 1986 (30 minuten)

Het is Kerst en ALF sloopt de kerstboom om er haardhout van te maken. De Tanners hebben dan twee taken: een nieuwe kerstboom vinden en ALF te leren over Kerst.

13. 13. Mother and Child Reunion

12 januari 1987 (30 minuten)

Kate's moeder komt op bezoek, waardoor ALF een paar dagen in de garage wordt opgesloten. ALF kan echter niet tegen het leven zonder de luxe die hij gewend is.

14. 14. A Little Bit of Soap

19 januari 1987 (30 minuten)

ALF en Kate's moeder ruziën over de televisie. Om te bewijzen dat hij gelijk heeft, schrijft ALF een script voor een soap-aflevering.

15. 15. I've Got a New Attitude

2 februari 1987 (30 minuten)

Wille betrapt ALF op het eten van chocolaatjes die als cadeau voor Kate waren bedoeld. Kate's moeder vertrekt weer en de buurman biedt aan om te helpen, waarna ALF probeert om de twee te koppelen.

16. 16. Try to Remember (1)

9 februari 1987 (30 minuten)

ALF heeft zijn hoofd gestoten en is ervan overtuigd dat hij een verzekeringsagent is. De Tanners proberen zijn geheugen terug te krijgen door herinneringen op te halen.

17. 17. Try to Remember (2)

9 februari 1987 (30 minuten)

ALF gelooft nog steeds dat hij Wayne Schlagel is en hij heeft zelfs de politie gebeld over de Tanners, die uit alle macht proberen het geheugen van ALF terug te krijgen.

18. 18. Border Song

16 februari 1987 (30 minuten)

ALF heeft zich toegelegd op tuinieren en heeft de hele achtertuin overhoop gehaald. Willie neemt een jonge immigrant uit Mexico mee naar huis.

19. 19. Wild Thing

2 maart 1987 (30 minuten)

ALF krijgt een psychose vanwege zijn honger naar katten. Hij vraagt Willie om hem op te sluiten in een kooi tot de fase voorbij is.

20. 20. Going out of My Head over You

16 maart 1987 (30 minuten)

Brian moet liegen tegen een vriend, aangezien hij niet over ALF te weten mag komen. Vanwege het feit dat ze zo veel moeten liegen, stelt Kate voor dat Brian en Willie met een psycholoog gaan praten.

21. 21. Lookin' through the Windows

23 maart 1987 (30 minuten)

Tijdens een stroomstoring denkt ALF te zien dat er een moord plaatsvindt in het huis van de buren, de Ochmoneks, nadat ze veel ruzie hebben gehad.

22. 22. It Isn't Easy ... Bein' Green

30 maart 1987 (30 minuten)

Lynn heeft ALF kennis laten maken met rap-muziek en ALF helpt Brian die plankenkoorts heeft voor het spelen van een asperge in de musical van school.

23. 23. The Gambler

6 april 1987 (30 minuten)

De Tanners gaan een 'garage-sale' houden om geld in te zamelen voor het huishouden. ALF ontdekt de wereld van het paardenrennen en ontwikkelt een voorkeur voor gokken.

24. 24. Weird Science

13 april 1987 (30 minuten)

De televisie gaat kapot en Willie geeft aan dat hij hem niet laat repareren. ALF probeert dan om hem onder garantie te laten repareren, maar de fabriek zit in Libië. Brian krijgt problemen op school als hij wat kennis van ALF over het universum vertelt.

25. 25. La Cucaracha

4 mei 1987 (30 minuten)

Een insect van de planeet Melmac krijgt een onverwachte reactie wanneer hij wordt blootgesteld aan de chemicaliën van de aarde.

26. 26. Come Fly with Me

11 mei 1987 (30 minuten)

De Ochmoneks gaan op vakantie en ze vragen de Tanners om mee te gaan. Ze besluiten zelf te gaan vliegen, want meneer Ochmonek is een piloot, maar als hij ziek wordt tijdens de vlucht, blijkt ALF mee te zijn gereisd als verstekeling en moet het vliegtuig zien te landen.

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

Willie: This is a jigsaw puzzle.

ALF: It's broken.

Willie: That's the object, ALF. You're supposed to put

it together.

ALF: Why? I didn't break it.

Zeer geslaagde komedieserie. 4 hilarische seizoenen. Goede cast en vele leuke verhalen/scenes passeren de revue. Pure jeugdsentiment.

5 sterren van mijn kant voor 'ALF'.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

Vier seizoenen 'maar'? Leken er toendertijd veel meer (maar ja, herinnering). Prima serie inderdaad, vooral de omgang tussen Willie en Alf.

avatar van PEN15

PEN15

My name is Alf and I am stuck on earth

Can't get back to my place of birth

Making the best of a bad situation

Think of it as an extended vacation!

Klinkt dat iemand nog bekend? Mij wel.

Dit was ook onzettend leuk en zo eighties als wat. ALF hoort op zijn minst op plaats honderd als je een lijstje zou maken echte ikonen van de jaren tachtig. Ik weet nog dat mijn neefje zei: "Elf, elf, zet hem op elf". Kanaal elf? Nee, op ALF!! Mijn broertje van vijf noemde hem Elbie. Dat was eigenlijk die naam van de rode armloze trol in Teddy Ruxpin. Die heette dus L.B. wat voor Lead Bounder staat. Dat hadden ze in de Nederlandse versie vast niet helemaal vertaald.

Over afkortingen gesproken. Ik begreep pas later dat ALF voor Alien Life Form staat. Zijn naam zou Gordon Shumway zijn. Volgens mij werd dit alleen in de allereerste aflevering uitgelegd?

Donkerwoud

Jeugsentiment waarvan ik het karkas waarschijnlijk beter niet opdreg, want het zou zomaar een stuk slechter kunnen zijn dan het in mijn herinnering is. Ik vond het vooral gaaf dat er een beetje zwarte humor zat in een sit-com met een knuffelbare pop in de hoofdrol. Die ALF is eigenlijk een hypocriete, egoïstische rotzak.

avatar van ZAP!

ZAP!

oomhenk Nu doe je ALF volgens mij wat tekort (met die laatste regel dan). Het is lang geleden dat ik dit zag, maar hij schopt vooral tegen de gevestigde (Amerikaanse) orde, Willie voorop. Via de wiki (ALF character) kan je lezen dat hij misschien veel verkeerd doet, maar hij doet altijd weer zijn best het goed te maken. Ik zou zeggen dat hij een wat onderontwikkeld normbesef heeft. En hij vindt katten nu eenmaal lekker, daar kan hij gewoon niets aan doen!

Donkerwoud

Eerlijk gezegd was het ook ironisch bedoeld, want ik weet ook wel dat ALF in de kern een familieshow is waarin niemand echt slecht kan/mag zijn. Maar daarom vind ik het juist frappant dat de figuur best foute kantjes heeft.

avatar van ZAP!

ZAP!

Ik wilde het even voor ALF opnemen, toch een bescheiden held uit mijn jeugd.

Maar veel Amerikaanse sitcoms hebben dat tegenstrijdige wel, denk ik; Married with children, Third rock from the sun, Get a life, Malcolm in the middle, All in the family en zelfs Roseanne, met allemaal zwarte komedie elementen. Het is leuk als het schuurt, ook al wordt het in Amerika vaak flink ingepakt in goedkoop sentiment - waar ik dan op een bepaalde manier aan gewend ben geraakt en ik er een zwak voor heb. Ik denk dat alleen Get a life echt zich nergens wat van aantrok, maar dat was dan weer niet altijd even sterk.

Uit The Simpsons, s11ep17: "So, you want a realistic, down-to-earth show... that's completely off the wall and swarming with robots."

Donkerwoud

Oh jeetje, ik heb me nooit gerealiseerd dat Married With Children en ALF ongeveer tegelijk liepen. MwC is voor mij echt nineties terwijl ALF echt eighties is.

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood

Heb alle seizoenen van ALF in bezit. Leuk om af en toe weer eens een aflevering van die goed gebekte alien terug te zien.Heb altijd van Alf genoten

avatar van Scarafax

Scarafax

Jeugdsentiment.

hatebreeder

Leuke serie die naar mijn mening een te lage waardering krijgt hier op tvmeter. We moeten sommige mensen het stemmen hier maar ontzeggen op tvmeter?

neo

Gezapig is het woord voor de gehele serie. Na een pilot waarin ALF bier dronk, stapte men af van dit soort ideeën (er werd veel geschrapt) en richtte zich vooral op een zo veilig en kinderlijk publiek. Dit neemt niet weg dat door de serie heen de soms gevatte opmerkingen van het karakter tegenover het gezin en de kat nog enigszins onderhoudend waren.

Unhappily Ever After was een latere serie met een soortgelijke ''knuffel''. Los van of die serie beter was, doet een minder braaf karakter grote wonderen. Een roekeloze, ongefilterde Alf zou in samenhang met een gezin die op alle fronten binnen de lijntjes kleurt, een beter idee geweest.

neo schreef:

Nu mag iedereen natuurlijj een eigen mening hebben maar Alf heeft het blijkbaar wel meer seizoenen vol weten te houden dan de door jouw genoemde serie. Overigens ken ik die serie niet die jij opnoemt. Nu weet ik niet of dat na 1 seizoen een zogenaamt afgerond verhaal had maar bij een (groot) suxes zouden ze dan vaak toch wel een 2e seizoen erbij verzinnen. Ik vind 2 sterren wat neerkomt op het cijfer 4 voor de serie Alf wel erg mager.

avatar van renzoroy_mm

renzoroy_mm

ik vond Unhappily Ever After ook leuker dan Alf. Alf was idd meer kindvriendelijker, zo ver ik het mij kan herinneren aangezien ik dat alleen vaak keek als kind.

Btw: Unhappily Ever After heeft 5 seizoenen en Alf maar 4... zuurkool

Btw: Unhappily Ever After heeft 5 seizoenen en Alf maar 4... zuurkool

als je het eens wil kijken:

hier kan je elke ep zien

Unhappily Ever After - TV Series - YouTube

Oke dan is dat mijn fout, ik dacht gezien te hebben dat er maar 1 seizoen van was maar inderdaad je hebt gelijk. Ik zal er binnenkort eens een stukje van kijken.

Denk wel dat het ook belangrijk is de desbtreffende series te hebben gezien in de jaren waarin ze daadwerkelijk op tv waren. Ik ga ervan uit dat dat bij jullie ook het geval was?!

avatar van renzoroy_mm

renzoroy_mm

beide series zijn voor mij erg lang geleden. Alf was dan een alien die per ongeluk bij een gezin terecht kwam en bij Unhappily Ever After was het geloof ik een denkbeeldig konijn die alleen de vader kon zien in de kelder. Dat konijn werd ingesproken door Bobcat Goldthwait (Zedd uit Police Academy) Beide series moet ik binnenkort eens van begin tot eind gaan kijken, kijken wat ik er nu van vind

avatar van Esteban

Esteban

Van de pop was ik als kind sowieso wel fan, ook al vond ik hem bovenal nogal vreemd ogen. Maar wat de verhalen of overige cast betreft, heb ik amper nog herinneringen. Al zal Alf zijn verschijning altijd samengaan met een nostalgisch gevoel. Hoe kan het ook anders.

Nooit gezien. Het lijkt wel of ze "Married with Children" en "Alf" samen gegooid hebben.

hatebreeder schreef:

Los van mijn mening is het aantal seizoenen en/of succes niet onlosmakelijk verbonden met kwaliteit.

ShadowLady

Iedereen heeft natuurlijk zn eigen voorkeur maar Alf scoort bijvoorbeeld op imdb vrij hoog en de door jouw genoemde serie een halve punt minder. Dus ja wat heet kwaliteit? Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat mij dat ook niet alles zegt want zo scoort de serie 'You' geloof ik ook vrij hoog terwijl dat in mijn ogen een baggerserie is.

Ik vind de serie Alf vooral voor die tijd waarin het uitkwam een leuke vermakelijke serie en volgens mij was het toen ook wel aardig populair. Ik kan niks aan jouw cijfer veranderen dat begrijp ik maar een cijfer 4 is wel erg laag.

avatar van Saint_mm

Saint_mm

Leuke comedy serie met een lekkere bijdehante Alf die zijn mondje als buitenaardswezen op degoede plaats heeft.

hatebreeder schreef:

ShadowLady

Alles is subjectief. Imdb is weinig serieus te nemen en juist een zeer treffend voorbeeld dat een veilige serie hoger scoort als een meer politiek incorrecte, satirische serie. Ik vertrouw liever op individuele personen van wie ik weer waar ze van houden. Notabene, Unhappily Ever After is ook een, niet slap maar minder aftreksel van Married with Children. Vind het zonde dat de soms scherpe opmerkingen van Alf niet de basis vormde voor de gehele serie, maar helaas het veilige ´familie thema´ de boventoon voerde.

avatar van weerwolf79

weerwolf79

Bottleneck schreef:

Maar 4 seizoenen maar wel meer dan 20 afleveringen per seizoen.

avatar van Dievegge

Dievegge

Na het succes van E.T. moest dat idee wel uitgemolken worden. Ook hier komt een buitenaards wezen, met een afkorting als naam, toevallig terecht in een Amerikaans modelgezinnetje, dat weggelopen lijkt uit de betere conflakereclame. Het is een typische sitcom uit die tijd, grotendeels opgenomen in een tv-studio met vast decor. Elke aflevering heeft de titel van een liedje.

Het grappige aan ALF is dat hij brutaal en ongemanierd is, ongehinderd door de bij ons geldende regels van goed fatsoen. Hij heeft veel weg van een verwend kind uit de late jaren '80: hij is verslaafd aan kabeltelevisie, houdt van snelle voertuigen en van speculeren op de beurs. Hij is ondeugend, maar heeft een goed hart. Hij richt een hoop materiële schade aan en gooit met geld. Ongeloofwaardig is dat hij Engels spreekt en dingen weet over oude auto's en honkbal.

Poppenspeler Paul Fusco doet de stem en de meeste bewegingen van ALF op weergaloze wijze. Wanneer het wezen volledig in beeld komt, zit de Hongaarse dwergacteur Michu Meszaros in z'n vacht. Het is complete kolder, maar knap uitgewerkt en bij momenten echt grappig.

Favoriete afleveringen: 1, 6, 10.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

als je wilt weten hoe het verhaal afloopt na de enorme clifhanger van het laatste season dan kan DAT!