Mijn Series +

ALF - Seizoen 1 (1986-1987)

Komedie / Familie

ontwikkeld door Tom Patchett en Paul Fusco
met de stem van Paul Fusco, Max Wright en Anne Schedeen

ALF gaat over een gemiddeld Amerikaans gezin bestaande uit Willie, Kate, Lynn en Brian, waar op een avond een buitenaards wezen (van de planeet Melmac) met zijn ruimteschip in de garage van het gezin neerstort. Ze noemen het wezen ALF en besluiten het in huis te houden maar of dat verstandig is...

1. A.L.F.
  2. Strangers in the Night
  3. Looking for Lucky
  4. Pennsylvania 6-5000
  5. Keepin' the Faith
  6. For Your Eyes Only
  7. Help Me, Rhonda
  8. Don't It Make My Brown Eyes Blue?
  9. Jump
  25. La Cucaracha
  26. Come Fly with Me
avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
Willie: This is a jigsaw puzzle.

ALF: It's broken.

Willie: That's the object, ALF. You're supposed to put
it together.

ALF: Why? I didn't break it.

Zeer geslaagde komedieserie. 4 hilarische seizoenen.
Goede cast en vele leuke verhalen / scenes passeren
de revue. Pure jeugdsentiment.

5 sterren van mijn kant voor 'ALF'.

avatar van Bottleneck
Vier seizoenen 'maar'? Leken er toendertijd veel meer (maar ja, herinnering). Prima serie inderdaad, vooral de omgang tussen Willie en Alf.

avatar van PEN15
My name is Alf and I am stuck on earth
Can't get back to my place of birth
Making the best of a bad situation
Think of it as an extended vacation!

Klinkt dat iemand nog bekend? Mij wel.

Dit was ook onzettend leuk en zo eighties als wat. ALF hoort op zijn minst op plaats honderd als je een lijstje zou maken echte ikonen van de jaren tachtig. Ik weet nog dat mijn neefje zei: "Elf, elf, zet hem op elf". Kanaal elf? Nee, op ALF!! Mijn broertje van vijf noemde hem Elbie. Dat was eigenlijk die naam van de rode armloze trol in Teddy Ruxpin. Die heette dus L.B. wat voor Lead Bounder staat. Dat hadden ze in de Nederlandse versie vast niet helemaal vertaald.

Over afkortingen gesproken. Ik begreep pas later dat ALF voor Alien Life Form staat. Zijn naam zou Gordon Shumway zijn. Volgens mij werd dit alleen in de allereerste aflevering uitgelegd?

avatar van Donkerwoud
Jeugsentiment waarvan ik het karkas waarschijnlijk beter niet opdreg, want het zou zomaar een stuk slechter kunnen zijn dan het in mijn herinnering is. Ik vond het vooral gaaf dat er een beetje zwarte humor zat in een sit-com met een knuffelbare pop in de hoofdrol. Die ALF is eigenlijk een hypocriete, egoïstische rotzak.

avatar van ZAP!
Donkerwoud Nu doe je ALF volgens mij wat tekort (met die laatste regel dan). Het is lang geleden dat ik dit zag, maar hij schopt vooral tegen de gevestigde (Amerikaanse) orde, Willie voorop. Via de wiki (ALF character) kan je lezen dat hij misschien veel verkeerd doet, maar hij doet altijd weer zijn best het goed te maken. Ik zou zeggen dat hij een wat onderontwikkeld normbesef heeft. En hij vindt katten nu eenmaal lekker, daar kan hij gewoon niets aan doen!

avatar van Donkerwoud
Eerlijk gezegd was het ook ironisch bedoeld, want ik weet ook wel dat ALF in de kern een familieshow is waarin niemand echt slecht kan/mag zijn. Maar daarom vind ik het juist frappant dat de figuur best foute kantjes heeft.

avatar van ZAP!
Ik wilde het even voor ALF opnemen, toch een bescheiden held uit mijn jeugd.

Maar veel Amerikaanse sitcoms hebben dat tegenstrijdige wel, denk ik; Married with children, Third rock from the sun, Get a life, Malcolm in the middle, All in the family en zelfs Roseanne, met allemaal zwarte komedie elementen. Het is leuk als het schuurt, ook al wordt het in Amerika vaak flink ingepakt in goedkoop sentiment - waar ik dan op een bepaalde manier aan gewend ben geraakt en ik er een zwak voor heb. Ik denk dat alleen Get a life echt zich nergens wat van aantrok, maar dat was dan weer niet altijd even sterk.

Uit The Simpsons, s11ep17: "So, you want a realistic, down-to-earth show... that's completely off the wall and swarming with robots."

avatar van Donkerwoud
Oh jeetje, ik heb me nooit gerealiseerd dat Married With Children en ALF ongeveer tegelijk liepen. MwC is voor mij echt nineties terwijl ALF echt eighties is.

Heb alle seizoenen van ALF in bezit. Leuk om af en toe weer eens een aflevering van die goed gebekte alien terug te zien.Heb altijd van Alf genoten

avatar van Scarafax
Jeugdsentiment.

avatar van theo79
Leuke serie die naar mijn mening een te lage waardering krijgt hier op tvmeter. We moeten sommige mensen het stemmen hier maar ontzeggen op tvmeter?

neo
Gezapig is het woord voor de gehele serie. Na een pilot waarin ALF bier dronk, stapte men af van dit soort ideeën (er werd veel geschrapt) en richtte zich vooral op een zo veilig en kinderlijk publiek. Dit neemt niet weg dat door de serie heen de soms gevatte opmerkingen van het karakter tegenover het gezin en de kat nog enigszins onderhoudend waren.

Unhappily Ever After was een latere serie met een soortgelijke ''knuffel''. Los van of die serie beter was, doet een minder braaf karakter grote wonderen. Een roekeloze, ongefilterde Alf zou in samenhang met een gezin die op alle fronten binnen de lijntjes kleurt, een beter idee geweest.

neo schreef:

Nu mag iedereen natuurlijj een eigen mening hebben maar Alf heeft het blijkbaar wel meer seizoenen vol weten te houden dan de door jouw genoemde serie. Overigens ken ik die serie niet die jij opnoemt. Nu weet ik niet of dat na 1 seizoen een zogenaamt afgerond verhaal had maar bij een (groot) suxes zouden ze dan vaak toch wel een 2e seizoen erbij verzinnen. Ik vind 2 sterren wat neerkomt op het cijfer 4 voor de serie Alf wel erg mager.

avatar van renzoroy
ik vond Unhappily Ever After ook leuker dan Alf. Alf was idd meer kindvriendelijker, zo ver ik het mij kan herinneren aangezien ik dat alleen vaak keek als kind.

Btw: Unhappily Ever After heeft 5 seizoenen en Alf maar 4... theo79

Btw: Unhappily Ever After heeft 5 seizoenen en Alf maar 4... theo79

als je het eens wil kijken:
hier kan je elke ep zien

Unhappily Ever After - TV Series - YouTube

Oke dan is dat mijn fout, ik dacht gezien te hebben dat er maar 1 seizoen van was maar inderdaad je hebt gelijk. Ik zal er binnenkort eens een stukje van kijken.
Denk wel dat het ook belangrijk is de desbtreffende series te hebben gezien in de jaren waarin ze daadwerkelijk op tv waren. Ik ga ervan uit dat dat bij jullie ook het geval was?!

avatar van renzoroy
beide series zijn voor mij erg lang geleden. Alf was dan een alien die per ongeluk bij een gezin terecht kwam en bij Unhappily Ever After was het geloof ik een denkbeeldig konijn die alleen de vader kon zien in de kelder. Dat konijn werd ingesproken door Bobcat Goldthwait (Zedd uit Police Academy) Beide series moet ik binnenkort eens van begin tot eind gaan kijken, kijken wat ik er nu van vind

avatar van Esteban
Van de pop was ik als kind sowieso wel fan, ook al vond ik hem bovenal nogal vreemd ogen. Maar wat de verhalen of overige cast betreft, heb ik amper nog herinneringen. Al zal Alf zijn verschijning altijd samengaan met een nostalgisch gevoel. Hoe kan het ook anders.

Nooit gezien. Het lijkt wel of ze "Married with Children" en "Alf" samen gegooid hebben.

theo79 schreef:

Los van mijn mening is het aantal seizoenen en/of succes niet onlosmakelijk verbonden met kwaliteit.

neo

Iedereen heeft natuurlijk zn eigen voorkeur maar Alf scoort bijvoorbeeld op imdb vrij hoog en de door jouw genoemde serie een halve punt minder. Dus ja wat heet kwaliteit? Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat mij dat ook niet alles zegt want zo scoort de serie 'You' geloof ik ook vrij hoog terwijl dat in mijn ogen een baggerserie is.

Ik vind de serie Alf vooral voor die tijd waarin het uitkwam een leuke vermakelijke serie en volgens mij was het toen ook wel aardig populair. Ik kan niks aan jouw cijfer veranderen dat begrijp ik maar een cijfer 4 is wel erg laag.

Saint
Leuke comedy serie met een lekkere bijdehante Alf die zijn mondje als buitenaardswezen op degoede plaats heeft.