• 8.251.860 stemmen

Show titel: Masters of the Universe: Revelation

Afleveringen: 6

Speelduur: 2 uur en 06 minuten

Ontwikkeld door: Kevin Smith

Met: Chris Wood (stemrol), Mark Hamill (stemrol), Chris Wood (stemrol) en Liam Cunningham (stemrol)

Datum van release: vrijdag 23 juli 2021

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Masters of the Universe: Revelation

Masters of the Universe: Revelation culmineert de oorlog voor Eternia. Na een groot gevecht tussen He-Man en Skeletor ligt het gebroken achter en zijn de Guardians of Grayskull verspreid. Na decennia van geheimen die hen uit elkaar dreven, is het aan de Teela om hen weer bij elkaar te brengen en het geheim van het vermiste Sword of Power op te lossen.

Afleveringen Seizoen 1 (2021)

1. 1. The Power of Grayskull

23 juli 2021 (25 minuten)

2. 2. The Poisoned Chalice

23 juli 2021 (24 minuten)

3. 3. The Most Dangerous Man in Eternia

23 juli 2021 (24 minuten)

4. 4. Land of the Dead

23 juli 2021 (26 minuten)

5. 5. The Forge at the Forest Forever

23 juli 2021 (27 minuten)

6. Aflevering 6

23 november 2021

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

Nice, zin in!

Today is the day!

avatar van Grsbk

Grsbk

Ondank de initiële teleurstelling dat He-Man eigenlijk bijna niet aanwezig is in deze serie heb ik er toch enorm van genoten.

Het is voor mij ook pure nostalgie en ik heb zelfs nog de (zwaar gehavende) action figures van enkele karakters in mijn bezit.

Esteban

Alvast even het volgende meegeven: Dit project vanaf de eerste geruchten op de voet gevolgd. Alle betrokken hadden het van begin af aan over één seizoen van 10 afleveringen, nog steeds. Netflix vind het interessanter om zo'n event in twee parts van elk 5 afleveringen te kappen en daar enkele maanden tussen te laten, om abonnees vast te houden naar 't schijnt. Maar Part I en Part II zijn samen dus wel nog steeds Seizoen 1. IMDB heeft dat (voorlopig?) anders geïnterpreteerd. Onjuist. Zoals de makers het zelf al wisten aan te geven op Twitter.

Enfin, ik kan het maar vermelden, dacht ik zo. Zodat het geen gevalletje "Disenchantment" gaat worden alhier.

• 2022 stemmen

Eerste aflevering was wel leuk nostalgisch met dosis jaren tachtig cringe.

Aflevering twee, de reboot, vind ik na tien minuten al compleet oninteressant.

avatar van moorswat

moorswat

Politiek correcte feministische meuk!

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Fans rammen dit echt diep de grond in lees ik. Heeft niks meer te maken met de klassieke serie.

• 2022 stemmen

Afgekeken omdat het maar twintig minuutjes zijn. Maar buiten de eerste aflevering en de laatste paar secondes erbarmelijk.

avatar van korenbloem02

korenbloem02

Ik weet dit is een beetje vloeken in het filmhuis; ik vind het echt een gemis dat er geen Nederlandse nasynchronisatie is. Zou erg leuk zijn om te kijken met de kinderen.

korenbloem02 schreef:

Afhankelijk van de leeftijd is dat begrijpelijk hoor. Deze herfst komt er wel die andere He-Man reeks aan bij Netflix, computergeanimeerd en gericht op de nieuwe generatie jongelingen. Vermoedelijk is die beschikbaar met Nederlandse dub.

avatar van as

as

Goed! Tof dat er een duidelijk kantelpunt is na de eerste aflevering waardoor de wereld van Masters piekfijn naar het nu wordt vertaalt.

moorswat schreef:

Politiek correcte feministische meuk!

Onzin natuurlijk. Die kritiek van de "grote Teela show" en ook die bashing van oude fans snap ik niet zo (zie dat verschil van rating tussen critici en fans). Die IMDB rating is helemaal schandalig. Lijkt wel wat op de Star Wars controverse van Return of the Jedi ( duidelijk de beste van de laatste drie). Fanboys kunnen er niet tegen dat er wat nieuws wordt geprobeerd, wat deze show wel kan gebruiken...

In essentie is het een road movie waarbij we de klassieke characters onderweg tegenkomen. Erg toffe vorm en ik ben erg benieuwd wat het tweede deel van het eerste seizoen ons gaat brengen. Cool!

^

Precies.

Dat is gelukkig niet de algemene consensus onder de fans, ver van. Aan deze kant van 't scherm zit zo'n "original" wiens jeugd helemaal in het teken stond van Masters of the Universe, een liefde die nooit echt helemaal verdwenen is. Wat overigens niet wil zeggen dat ik niet streng ben voor wat ze aanvangen met het merk. Tussen mij en de 80s live-action zal het bijvoorbeeld nooit helemaal klikken. Dat terzijde.

Wat er wel gebeurde?

Ik hang al een eeuwigheid rond op fora en andere platformen die in het teken van MotU staan. Als je dacht dat Star Wars fans op dat vlak van het ergste soort waren, heb je vast nog geen kennis gemaakt met die grote harde kern van He-Man aanhangers die in een kramp schieten als iets niet gaat zoals ze 't in hun hoofd hadden. Ik heb het ook wel zien aankomen, aangezien de show ruim op voorhand al ongelooflijk veel (ongefundeerde) haat kreeg vanuit die groep.

Dat kreeg meteen een staartje vanaf het moment dat Revelation beschikbaar was. Ellenlange YouTube-rants -waarin de zin voor redelijkheid bij momenten helemaal zoek is-, het bewust posten van screenshots met de belangrijkste gebeurtenissen (waaronder de dood van de personages) op sociale media -waarna velen de moeite niet meer gedaan hebben om effectief zelf te kijken maar wel een mening hadden-, oproepen om massaal de allerlaagste score te geven op alle mogelijke ratingsites -wat nog gelukt is ook-, desnoods met extra accounts, etc. Enfin, dát niveau.

Die lastige kern mag dan wel de luidste stem zijn, het is zeker niet de standaard mening onder de fans. Helemaal niet.

Ik kan -bij wijze van spreken- uren doorgaan over wat Revelation, ondanks enkele flaws, allemaal goed doet, soms erg goed zelfs. Met énorm veel liefde en respect voor het bronmateriaal, waaruit ook blijkt dat ze de essentie vatten. Maar voor nu ga ik het even bij Teela houden:

Teela, de krijgers-dochter (en ook van je-weet-wel-wie), is altijd al een vrij belangrijk personage geweest, met een sterk karakter. In verscheidene YouTube-rants doen ze 't lijken alsof zij een aanhangsel was dat nooit enige aandacht kreeg. Dat is absoluut niet zo. Er is ooit een DVD uitgegeven met de 10 beste afleveringen as voted by the fans. In de meeste van die episodes draait het voor een groot deel rond Teela, meer nog, af en toe komt ze de boel redden. Dat terzijde. Het is ook niet uitzonderlijk dat ze haar eigen missie binnen een verhaal heeft, dat ze het voortouw neemt.

Er werd bij de dark side onder de fans bijvoorbeeld gewezen naar het ogenblik waarop Teela Prince Adam in haar greep hield en dus "de overhand" had. "Feministisch!" werd dat moment genoemd. Hoezo? Die verhouding is nooit anders geweest. Adam is degene die al iets sneller opgeeft of geen zin meer heeft, speelser ook. Terwijl Teela een gedreven iemand is die het allemaal heel serieus neemt en wiens leven helemaal in het teken staat van het dienen van de man-at-arms. Ze heeft wel een boontje voor He-Man, of keek er in ieder geval héél erg naar op, en Prince Adam is niet alleen haar trouwste vriend, ze ziet hem ook ietwat als haar broertje.

Haar reactie in Revelation is dan ook niet meer dan logisch. Het is ineens veel. Niet alleen blijkt dat ze al die jaren voorgelogen werd door de mensen die haar het meest dierbaar waren, ze verliest in één klap He-Man én Prince Adam. Daarbovenop werd haar vader, voor wie ze immens veel respect had, ook nog eens met de vinger gewezen en de rug toegekeerd door King Randor, de man waar ze heel hun leven voor gevochten hebben.

Al wat belangrijk was en haar leven bepaalde, is in een vingerknip verdwenen. Wel vind ik dat het moment beter kon gebracht worden. Die eerste aflevering, die ongelooflijk amusant was en mij vaak wist te verrassen, had gerust dubbel zo lang mogen duren. Het verliep erg gehaast, waardoor de impact van al wat gebeurde niet de kans had om te bezinken. Die laatste ontwikkelingen vroegen meer tijd, imo. Dit had beter tot z'n recht gekomen in twee episodes.

Het is ook zo dat tal van personages aandacht krijgen, wat ik persoonlijke ten zeerste kan waarderen. Ook al is het mij soms iets te vluchtig. Moss-Man bijvoorbeeld. Want Masters of the Universe is méér dan He-Man, zonder zijn trouwe kompanen was de krachtpatser nooit zo ver gekomen. Het is de eindeloze reeks aan andere personages die de wereld mee vorm gaven en onze harten wisten te veroveren. Op dat vlak helemaal geen klagen. Al hoop ik wel op een tweede seizoen om nóg meer karakters, goed en slecht, zien langs te komen.

"Kevin Smith is f*cking liar and total bastard and he should pay for this! He promised He-Man action and made the show all about women! It's ruined!" Komaan. Wel een beetje serieus blijven hé. Dit is slechts de eerste helft van het seizoen met tien afleveringen. Die beloofde He-Man actie hebben we effectief gehad, ook al was het veel minder dan gehoopt, en zit er bovenal zeker en vast nog aan te komen. Ik weet (helaas) zelfs al in welke episode we gaan kunnen smullen. En dat is sneller dan verwacht. Uiteraard is de eerste helft van dit seizoen slechts de opbouw naar wat komen moet. Ik kijk eerder naar Netflix, zij hadden dit nooit in twee mogen kappen. Dan hadden we deze heisa vermoedelijk niet in deze mate gehad.

Het verhaal? Ik was een beetje bang dat we een "monster / issue of the week" zouden krijgen. Dat hebben we allemaal al gehad in de originele reeks. Wat valt daar nog aan toe te voegen in een vervolg? De insteek is even slikken / aanvaarden, maar ook interessant. Als kind heb ik mij wel vaker afgevraagd: Wat als ... ? En nu krijgen we zo'n verloop. In de comics is dat ook niet ongewoon. Om uiteindelijk ongetwijfeld min of meer terug te gaan naar wat we kennen.

En politiek correct? We hebben het over een show waar in de classics zowat elke aflevering een korte preek volgde. Dat ging van "Drugs don't take your problems go away, they just create more." (over het gebruik van medicatie) tot depressiviteit, eenzaamheid en bovenal het belang van inclusiviteit en diversiteit in al z'n facetten. En over hoe er nog steeds ongelijkheid bestaat (ook wat mannen en vrouwen betreft) en dat niet zo hoort te zijn. Als er over "brave men" werd gesproken, volgde er een "and heroic women" op. Er is in de jaren 80 geen cartoon-show geweest die méér politiek correct (als je dat zo wil noemen) was dan He-Man, zeker voor die tijd.

Revelation heeft álles te maken met datgene waar Masters of the Universe voor staat, alleen lijkt een deel van de fans dat te zijn vergeten. Vertekend beeld van 't origineel in hun hoofd? Of ze zijn zodanig in hun gat gebeten door die ene gebeurtenis, dat de bovenkamer een 'error' veroorzaakt heeft en ze niet meer verder kunnen. Ook mogelijk.

Heel opgelucht dat er ook massaal veel tegengeluid is, de bright side zeg maar. Vooral naar de meningen van bepaalde figuren, die best wel weten waarover ze 't hebben wat MotU betreft, was ik benieuwd. En die zijn eveneens vrij positief. En wie toch ietwat teleurgesteld was, kon met enige nuance naar de minpunten kijken en wist alsnog de positieve elementen te benoemen. Dat is zoveel waardevoller dan wat die harde kern zie doen. Met volle overgave iets helemaal de grond in boren is vooral heel erg makkelijk.

Ik denk vooral: Wees geduldig, wacht de tweede helft af alvorens dit volledig af te schrijven. En stel jullie eens wat meer open voor frisse ideeën binnen dit universum.

Tof om te zien: Er is wel degelijk een nieuwe generatie fans nu. Dat het mede door het enthousiasme van de ouders is, maakt weinig uit. Leuk om alle oude en nieuwe foto's op mijn tijdlijn voorbij te zien komen van kinderen met MotU-figuren. Benieuwd wat zij van die andere nieuwe reeks zullen vinden, die meer op hen gericht is.

You have the Powerrrrr!

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

''In het tweede seizoen hoop ik wel dat He-Man zijn eigen ballen heeft teruggevonden, want hij zegt 'By the Power of Grayskull' wel erg verwijfd.

De karakters zijn qua tekenstijl en kleurgebruik goed afgestoft. De serie ziet er mooi en kleurrijk uit, maar is dat genoeg? Ik heb me eigen prima vermaakt, toch kan ik één punt niet loslaten en of over me heen laten gaan..... de stemacteurs, geef mij de originele stemmen maar. Dat ze van het vaste verhaal afstappen doet mij niet zo veel. Bv, de moeder van He-man is op de hoogte van zijn geheim. Dat He-Man en Skeletor in dit seizoen weinig te zien zijn..... ja jammer, maar het is niet anders. Gelukkig maakte Man-At-Arms een hoop goed voor mij.

Op naar seizoen 2.

***

HALVE TAMME. schreef:

Not sure if serious. *kijkt argwanend*

avatar van legian

legian

Ik begrijp niet waarom deze serie zo veel negativiteit ontvangt. Deze vijf afleveringen (ik hekel deze manier van releasen nog meer dan de traditionele wekelijkse release trouwens, gooi gewoon het hele eerste seizoen in plaats van een paar afleveringen online.) zijn erg vermakelijk namelijk. Daarbij moet ik vermelden dat ik He-Man alleen ken van de meme's. Verhaaltechnisch is het allemaal niet voor me. Ik heb nergens echter het idee iets te missen. De personages zijn leuk en tonen ook wel enige diepgang. Hopelijk bouwen ze daar verder door in de komende afleveringen.

Ben erg benieuwd naar de komende afleveringen in ieder geval.

Esteban

De tweede helft van dit seizoen komt op 23 november. Via 't artwork en nieuw speelgoed, is nu al duidelijk dat bepaalde "zorgen" van een deel kijkers wel erg voorbarig waren. Een beetje zoals verwacht.

• 2022 stemmen

Er is nog een tweede He-Man serie verschenen op Netflix. Iets meer kiddie achtig volgens mij.

He-Man and the Masters of the Universe - Seizoen 1 (2021) - MovieMeter.nl

Gericht op de hedendaagse jeugd. Maar duidelijk ook z'n volwassen publiek gevonden en best wel relatief goed ontvangen, ook al zijn er serieus wat wijzigingen op meerdere vlakken. Blijkbaar aanvaarden ze 't hier wel.