• 8.254.917 stemmen

TRECX - Seizoen 1 (2021)

Show titel: TRECX

IMDb beoordeling: 6,8 (111)

Afleveringen: 6

Speelduur: 3 uur en 09 minuten

Met: Michiel Romeyn, Jim Deddes en Arjan Ederveen

Oorsprong: Nederland

Datum van release: maandag 1 maart 2021

Eerst uitgezonden op: Amazon Prime Video (Nederland)

• Amazon Prime Bekijk seizoen 1 via Amazon Prime
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot TRECX

TRECX is een absurdistische satirische comedyserie met een frisse, moderne blik. Het geheel is een mengeling van kleinere groepsscènes en spannende, filmische sketches – soms gebracht als terugkerende miniseries met sitcom-elementen.

Afleveringen Seizoen 1 (2021)

1. Aflevering 1

1 maart 2021 (30 minuten)

We volgen cabaretier JP tijdens zijn eerste repetitiedag op weg naar zijn nieuwe show. Krordog, Britius, Wyninn en Ivior zijn op weg naar Arazahrs kasteel om het kristal van eenheid terug te stelen. Koekeloerus duidt. En Frits probeert naar Zeewolde te komen.

2. Aflevering 2

1 maart 2021 (27 minuten)

Een verhitte discussie tussen een landschapsschilder en een passant. Cabaretier JP probeert zijn ideeën uit te leggen aan zijn team. Een reality docu-drama over een welgesteld gezin in Oud-Zuid en de mensen in hun leven. En Frits lijkt maar niet in Zeewolde te komen.

3. Aflevering 3

1 maart 2021 (32 minuten)

Een kerstdiner in een chique restaurant. JP probeert het lied goed te krijgen. Wim helpt een nieuwe klant. Dina treedt op in ouderencentrum 'De Mar'. Frits probeert wederom een lift te krijgen naar Zeewolde.

4. Aflevering 4

1 maart 2021 (33 minuten)

Lex en Henk verhoren arrestant Theo. Dina skyped met Barry Haye. Frits is in de veilinghal van het dorpje Blokker waar hij het optreden van The Beatles herbeleefd. JP heeft een nieuw idee voor in zijn programma.

5. Aflevering 5

1 maart 2021 (29 minuten)

Twee broers bouwen een speedliner om een poging te doen een nieuw snelheidsrecord te vestigen. Een Kunstkenner duidt de performance art van Yoko Ono. De laatste repetitie van JP gaat goed. In de reality docu drama ontstaat een discussie over het nalatenschap / werk van Kurt Cobain.

6. Aflevering 6

1 maart 2021 (38 minuten)

Frits krijgt eindelijk een lift maar wel uit onverwachte hoek. JP beleeft zijn langverwachte première. De buurman komt langs bij Maarten en Myrthe met een fles wijn.

avatar van brawljeff

brawljeff

Inmiddels heb ik de eerste aflevering gezien. Ik hou enorm van absurdistische hunor, dus dit valt erg in mijn straatje (heeft wat weg van 'Rundfunk' en 'Joardy Film). Nog niet omver geblazen, maar Michiel Romeyn speelt zeer sterk.

kappeuter

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de serie aanvankelijk niet goed vond en er na iets meer dan een aflevering gestopt ben te kijken.

Ik ben blij dat ik de serie deze week een tweede kans heb gegund. Nu is de serie me wel goed bevallen.

Michiel Romeijn zoekt de pijnlijke en ongemakkelijke situaties op. Zijn repertoire aan maffe types is breed. Het is de grote Michiel Romeijn show. De andere acteurs spelen in feite ten dienste van zijn rol(len) in de scènes. Waar je in Jiskefet 3 mannen hebt die een zelfde soort komische rol hebben.

Het is verleidelijk om het 1-op-1 met Jiskefet te vergelijken. Trecx bevindt zich ontegenzeggelijk in hetzelfde sterrenstelsel, maar het is natuurlijk wel een iets ander concept.

Het geheel is meer dan de losse onderdelen. De 'werkelijkheid' wordt met een leuke dosis surrealisme en absurdisme opgediend.

Ik vind het onderdeel in het theater met JP eigenlijk het minste onderdeel, maar het fungeert wel goed als rode draad. Arjan Ederveen is een held uit mijn jeugd, maar hier is hij helaas wat een vervelende brompot.

De meer filmische elementen die meestal wat korter duren zijn zeker een welkome afwisseling en geven het net even wat meer vaart.

Leuk om Herman Koch in 2 cameo's terug te zien.

Ik vind het geen serie om in een paar dagen te zien, maar verspreid vond ik het zeer amusant kijkvoer.