ad
  • 8.076.184 stemmen

Punk (2019)

Show titel: Punk

IMDb beoordeling: 8,1 (621)

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 4

Datum van release: maandag 11 maart 2019

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Punk

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. Aflevering 1

De proto-punks van de muziekscene Detroit van Detroit, met als bekendste voorbeelden The Stooges en MC5, brengen de jaren '60 naar bed en blazen de New Yorkse muziekscene van het begin van de jaren '70 nieuw leven in. Bands als New York Dolls en de Ramones komen op en een tijd lang lijkt het de goede kant op te gaan voor het genre, dat op dat moment nog geen punk heet.

2. Aflevering 2

De Ramones bezoeken Londen en ontdekken een levendige punk scene, inclusief de eigenzinnige vrouwelijke inbreng van The Slits. De Engelse bands reageren met een tweede Britse invasie van Amerika, dat culmineert in de desastreuze tour van de Sex Pistols. Ze kwamen, ze zagen en gingen als een nachtkaars uit. Maar dat was nog niet alles...

3. Aflevering 3

The Germs, Bad Brains, Black Flag, DOA en anderen gooien olie op het vuur van de woede en vervreemding in de Amerikaanse voorsteden, wat resulteert in een zo extreme vorm van punk dat het een eigen naam krijgt: hardcore. Dat inspireert weer een DIY (Do It Yourself) cultuur en netwerk dat zich over het hele continent verspreid.

4. Aflevering 4

Ondanks dat de punkers het niet blieven, wordt hun genre groot, met grunge exponent Nirvana als bekendste naam, naast Bad Religion en Green Day, die meer in de punk grossieren. Ook de vrouwen betreden de arena, met namen als Bikini Kill en L7. Zo wordt het genre gevestigd als blijvende entiteit binnen de muziek en als bredere cultuur zoals we het tegenwoordig kennen.

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2071 berichten

Op z'n minst een interessante serie, al lijkt het me niet bepaald 100% compleet. Waarom komt bv. een Death niet aan bod? Ik zit verder ook helemaal niet in de punk, maar die hoorden er toch minstens tussen...?

Wat me ook opviel, is dat elk punk icoon helemaal alleen op een luxe fauteuil in 1 of andere loft zijn of haar verhaal doet - gelet op hoezeer men telkens benadrukt dat punk in de kern een gezellige rebellerende boel zou zijn. Ook wel een beetje ongemakkelijk om te zien hoe iedereen uiteindelijk niet goed weet een draai te geven aan wat punk nu werkelijk is (of was)... grof geld verdienen hoort er ook gewoon bij. Of niet?

Mijn zegen hebben ze niet nodig, dat moge duidelijk zijn.

Interessant, op z'n minst.

Ben wel benieuwd naar meer meningen hier.