Mijn Series +

Vliegende Hollanders - Seizoen 1 (2020)

Nederland
Avontuur / Drama

ontwikkeld door Jeroen Plesman
met Leny Breederveld, Daan Schuurmans en Fedja van Huêt

Anthony Fokker en Albert Plesman, twee luchtvaartpioniers die aan de wieg staan van de burgerluchtvaart begin 20e eeuw. Twee mannen met dezelfde bevlogenheid en passie voor het vliegen, maar die niet méér van elkaar kunnen verschillen. Toch kunnen ze niet om elkaar heen. Plesman heeft vliegtuigen nodig om de noodlijdende KLM te redden en Fokker heeft een grote klant nodig om zijn vliegtuigen aan te verkopen. Ondanks hun strijd, weten ze samen erin te slagen om Nederland tijdens het interbellum tot een belangrijke speler te maken op het wereldtoneel van de luchtvaart.

1. De Toekomst
  2. Pioniers
  3. De Race
  4. Suze & Violet
  5. Lift
  6. De Uiver
  7. De Rampweek
  8. Vrede
  1. Making of Vliegende Hollanders (special)
  • volgende aflevering: zondag om 21:25 uur (aflevering 8, NPO 1)
Super serie zeer hoog niveau in alles van aankleding tot acteren gewoon een heerlijke serie een echte aanrader.

Familiedrama over luchtvaartpioniers Anthony Fokker (Fedja van Huet/Bram Suijker) en Albert Plesman (Daan Schuurmans/Steef de Bot) in de tijdsspanne 1919 - 1939, het interbellum. De serie focust met name op de rivaliteit tussen de idealistische maar zakelijke familieman Plesman en de opportunistische maar getormenteerde Fokker. Het levert, zeker in de tweede helft, een boeiende serie op. Niet in de laatste plaats omdat hier kosten noch moeite gespaard zijn om het tot een visueel spectakel te maken. Alle oude toestellen komen op één na, allemaal uit de computer via animatietechnieken. En waar die techniek meestal wordt gebruikt om zaken weg te poetsen, worden ze hier juist ingezet om iets toe te voegen. Met spectaculair resultaat.

Een van de hoogtepunten is de vliegrace van de Uiver naar Australië. Knap gedaan. De visual effects zijn concurrerend met series van alle bekende streamingsdiensten. Het acteerwerk is uitstekend. Helaas valt er wel het nodige aan te merken op het verhaal. Dat komt nogal traag op gang, vraagt geduld en is zeker de eerste afleveringen erg fragmentarisch. Maar als je doorzet kun je uiteindelijk trots zijn op dit kwaliteitsproduct uit Nederland.

avatar van Mrs Bruce Willis
Suitehome schreef:
dat had zo fijn in een spoiler gekund

Bedankt suitehome.. Ik kijk de afleveringen per week...

Mrs Bruce Willis schreef:

Bedankt suitehome.. Ik kijk de afleveringen per week...

Dit vind ik geen spoiler. Het gaat mij om de kwaliteit van de visual effects, niet om het verloop van het verhaal. Daar zeg ik niets over. Ik zou in jouw geval dan ook maar niet kijken naar de titel van aflevering 7 . Of de meningen niet lezen, als je vooraf echt helemaal niets wilt weten.

Zonde zoveel geld, moeite en goed spel van de acteurs.
Maar het barst van de regiefouten en onjuistheden! Ze spreken een taal die recent nog als hedendaagse "straattaal" werd genoemd met omgangsvormen uit deze eeuw. Als klap op de vuurpijl kwam nog de grootste blunder (van de eeuw?) een kantoortuin op het KLM kantoor, absurd en totaal niet overeenkomstig de werkelijkheid! De kantoortuin werd pas in de jaren-70 in Nederland ge-introduceert! Het algemene beeld komt zo NIET overeen met de jaren 20 en 30 dat het gewoon pijn doet aan je ogen. Je valt van de ene onzin in een andere anachronisme. Je vraagt je werkelijk af of de rest ook niet bij elkaar is gefantaseerd!

avatar van wimaroca
Ik vind het maar matige acteurs die 2,pas als Daan Schuurmans en vooral Fedja van Huêt in beeld komen,kun je het verschil zien met hun jongere versies,daarom hebben ze zoveel reclame gemaakt met hun twee (Daan Schuurmans en Fedja van Huêt)maar ik vind dat het maar lang duurt voordat ze komen opdraven,

Ik haak af om verder tevolgen