Mijn Series +

Samson en Marie - Seizoen 1 (2020)

Alternatieve titel: Samson & Marie

1 stem

Belgiƫ
Komedie / Familie

met Marie Verhulst, de stem van Dirk Bosschaert en Walter Baele

Met "Samson & Marie" leren we een nieuw maar vertrouwd duo kennen. De avonturen spelen zich niet meer af in de Dorpstraat 101, maar in een busje met nummerplaat bus 101. Elke aflevering trekken de twee dikke vrienden er op uit met hun kampeerbusje en beleven ze veel kleine avonturen. Ze lachen, spelen en zingen er op los en maken soms ook eens ruzie, net zoals alle dikke vrienden. Af en toe duiken er ook een aantal vertrouwde gezichten op, zoals de burgemeester, Alberto en Van Leemhuyzen.

1. De Hik
  18. Het Klavertje Vier
  19. Samson Heeft Pijn
  20. Samson Zegt Marie Na
Kos
Samson ziet er een beetje uit alsof ie aan de xtc is.

avatar van Donkerwoud
Marie Verhulst heeft vagelijk wel wat weg van haar vader.

avatar van The Oceanic Six
Ik snap het wel, het is commercieel handig om Samson in the picture te blijven houden, maar voor zijn legacy had je beter kunnen stoppen. Nieuwe hoofdrolspeelster, afleveringen van 5 minuten, Samson die qua looks ook niet meer lijkt op waar ik als kind naar keek. Het is een beetje droevig.

avatar van Esteban
Ik heb gekeken uit nieuwsgierigheid. Mijn petekind, ook grote Samson & Gert fan, was ook zeer benieuwd.

Gemende gevoelens :

Marie. Waar Gert ondanks een zekere stijfheid toch met enige naturel acteerde en vooral de doorsnee buurman speelde, kiest Marie voor een meer aanwezige stijl, nogal over the top. Van naturel is weinig sprake, in tegendeel. Gert was het contrast met de ietwat gekkere randfiguren en was gewoon een iets bravere versie van zichzelf, daarom werkte dat altijd zo goed. Het is afwachten wat Marie in combinatie met de andere personages zal doen.

De speelduur. In amper (gemiddeld) 3 minuten kan je amper iets opbouwen, laat staan een verhaal brengen. En al zeker niet als het zich beperkt tot twéé figuren in een rijdende bus. Dan blijft het steken bij "Samson is z'n balletje kwijt, ah nee, toch niet." avonturen. Het resultaat is heel simplistisch, wat niet persé gelijk staat aan slecht, het is gewoon anders. En meer geschikt voor een (nog) jonger publiek. In principe waren de avonturen van Samson & Gert in de kern niet veel gecompliceerder, maar de randfiguren, de verschillende locaties en de speelduur zorgden ervoor dat er véél meer mee gedaan kon worden.

Samson. In vergelijking met "Winterpret", "Zomerpret" of de Kerstshows van de laatste 5 jaar, is huidige Samson-bezieler Dirk Bosschaert aan de zijde van Marie duidelijk wat vrijer in zijn vertolking. Niet alles kon ik smaken, bijvoorbeeld die vreemde lach en soms vreemde uitschieters qua stem.

Vond ik goed :

Het feit dat Samson zelf meer aan bod komt. Dat werd de laatste jaren soms wel eens vergeten, vooral in de live-shows. Alles draaide volledig rond de randfiguren, wat ik ergens ook wel kan begrijpen. Maar nu gaat de aandacht haast volop naar de pratende hond. En dat is geen slechte keuze. Bosschaert geeft hem hier ook iets meer eigen persoonlijkheid, wat in de beginjaren van Samson ook wel duidelijker aanwezig was, Verbist deed dat toen ook.

En eerlijk is eerlijk, voor wat het "maar" is, is dit eigenlijk niet slecht gemaakt. Zeer geschikt ook voor de aandachtsspanne die ik bij de jongsten vandaag de dag zie. Dit was ook een bewuste keuze nét om die laatste reden. Misschien hebben ze geen ongelijk.

Conclusie van het petekind:

"Die verhalen zijn nogal onnozel, dat lijkt meer voor kleuters ofzo. Samson was nog altijd grappig hoor, maar ik ga daar niet meer kijken, denk ik. Het is niet hetzelfde. En waar was De Burgemeester enzo?"

Vreemd uitzendschema ook. 3 nieuwe afleveringen per dag en nu (de tweede week) zitten we al met de herhaling daarvan. Waar zijn die overige episodes dan? Want De Burgemeester, Van Leemhuyzen en Alberto hebben wel degelijk aan opnames deelgenomen. Of waren deze S&M shorts een opwarmertje voor méér?

Enfin.

Om de vergelijking te trekken ... Er is al een generatie die Karen, Kristel en Josje als de originele K3-bezetting zien. Die kennen Kathleen helemaal niet. Terwijl die wissel nog maar een dikke 10 jaar geleden gebeurde. Meer nog, de huidige opgroeiende generatie kent zelfs die oude madammen niet. Hanne, Marthe en Klaasje zijn hun K3. Dat zal met Samson niet anders zijn, vrees ik. Hoop ik. Liever zie ik Samson een nieuwe generatie aanspreken en bekend blijven, dan dat hij uiteindelijk helemaal de vergetelheid in raakt. Voor de oude generatie zal er altijd Samson & Gert zijn, die zijn niet gewist.

PS: Dat Samson er heel anders zou uitzien dan vroeger, klopt echter helemaal niet. Dat werd bij de serie Samson & Gert al eens besproken. Meer nog, enkel kenners kunnen de minieme verschillen er uit halen. Zoals het feit dat de pop nu (enfin, al véle jaren) wat kleiner is dan in het begin. Wel is het zo dat hij er anders lijkt uit te zien op promo-foto's en dergelijke, omdat hij zo afgeborsteld is en elk haartje perfect moet liggen, steeds uit zijn gezicht ook. Dat deden ze vroeger niet. Photoshop doet ook geen goed.

avatar van The Oceanic Six
Wat is er mis met herhalingen uitzenden voor de nieuwe generatie kijkers van de ouderwetse Samson en Gert? Dat is gewoon tijdloze kinder-tv, net als Bassie en Adriaan. Die ga je ook niet rebooten.

Kos
Bassie en Adriaan lijkt me juist uitstekend geschikt om te rebooten.

Kos schreef:
Bassie en Adriaan lijkt me juist uitstekend geschikt om te rebooten.

Maar waarom zou je het doen als het originele materiaal nog steeds tijdloos leuk voor kinderen is?

Ik heb nooit grote problemen met een remake of reboot van iets, maar alleen als het origineel niet meer voldoet of echt gedateerd is.

Ik denk dat als je me een uurtje Samson en Gert zou laten bekijken, dat ik me als dertig plusser nog steeds wel vermaak. Laat staan als ik 8 zou zijn.

Kos
Bassie en Adriaan is echt 1 van de meest gedateerde series die er is...

Kos schreef:
Bassie en Adriaan is echt 1 van de meest gedateerde series die er is...

Als kinder tv? Hoezo dan? Ze lopen niet met een iPad of een drone rond, maar het is toch prima iets wat je nog kan bekijken?

Ik zou zo weer uren klaar gaan zitten voor de reis door Amerika

Kos
In omgangsvorm, muziek, beelden, humor, alles is achterhaald.

avatar van Donkerwoud
The Oceanic Six schreef:

Ik zou zo weer uren klaar gaan zitten voor de reis door Amerika

Ik denk wel dat 't als format nog altijd zou werken: een clown en een acrobaat leren in hef buitenland nieuwe talen en nieuwe gebruiken kennen. Maar het heeft wel echt een ander tempo dan de series die kinderen van nu gewoon zijn.

avatar van JorisTVmeter
Veel reacties, maar geen stemmen. Ik ga het ook nog wel zien. Op een uurtje ben je erdoor he?

avatar van Esteban
Yep, een uurtje dekt de lading. Hoewel ...

4 nieuwe afleveringen vandaag, waarvan 1 met de burgemeester.