Mijn Series +

Documentaire
Miniserie, 252 minuten

ontwikkeld door France Costrel
met de stem van Charles Martinet

High Score volgt de pioniers die voor een revolutie in de gamesindustrie zorgden. Van de wereldwijde invasie van Pong tot de hardcore fans van games als Street Fighter II en Mortal Kombat. Al die games komen gepaard met talloze fascinerende anekdotes, verhalen en verassingen. Van de pittige concurrentie tussen SEGA en Nintendo tot de opkomst van een miljarden-industrie.

1. Boom & Bust
  2. Comeback Kid
  3. Role Players
  4. This Is War
  5. Fight!
  6. Level Up

Netflix-docuserie High Score belicht gamegeschiedenis | Superguide

Superleuk zeg. Niks van vernomen. Ga dit komende week meteen kijken.

avatar van theo79
Ooo dit vind ik denk ik ook wel interessant, vooral als er inderdaad spellen zoals Street fighter en Mortal Kombat aan bod komen. Ga ik op korte termijn maar eens even checken.

avatar van Esteban
The Games That Made Us. Al een tijdje in 't oog. Het was te verwachten dat zoiets zou gemaakt worden.

avatar van The Oceanic Six
Wow, dit was echt superleuk. Vermoedelijk is het nog veel leuker als je eind jaren 80 of begin jaren 90 games speelde, zoals ik deed, maar het is sowieso voor iedereen met interesse in games zeer de moeite waard. We volgen de opkomst van games in de jaren 80 en de vroege jaren 90, met alle hoogte en dieptepunten. Van de grote game-crash dankzij E.T. the game tot de redding door Nintendo en de evolutie richting 3D games als Doom.

Dit alles wordt opgediend in 6 afleveringen, want er van mij wel meer mochten zijn, maar hopelijk bewaren ze nog wat voor een volgend seizoen dan. Achter elkaar krijgen we alles rondom Atari, Nintendo, adventuregames, Sega, bloederige games en 3D games. Ik vond het heerlijk, echt een trip down memory lane. Ontzettend interessant om een kijkje achter de games te zien, zoals hoe Nintendo en Sega destijds dachten over alles of de interview met Wolfenstein en Doom pionier John Romero. Die laatste heeft het gamingwereldje wel echt de laatste zet naar volwassenheid gegeven met hun first person shooters en online multiplayer.

Wat ik trouwens ook erg tof aan High Score vind is dat ze het met humor en gevoel voor nostalgie brengen. Constant zie je beelden van hoe mensen in de 80's en 90's met technologie om gingen. Even dat geluid van een internetmodem horen of beelden van destijds van kinderen die een mening hadden over Sega en Nintendo. Ook de vele korte onderbrekingen in de vorm van geanimeerde games deden het leuk. Het enige jammerlijke hier is gewoon dat het na 6 afleveringen klaar was. Hopelijk gaat een volgende seizoen verder met de Playstation, N64 en Dreamcast.

avatar van Esteban
Het zal waarschijnlijk nog even duren alvorens ik het hele seizoen uitgekeken heb, maar voorlopig ben ik niet echt onder de indruk van deze docu-reeks. In tegendeel. Inhoudelijk lang niet waar ik op gehoopt had. Misschien komt er nog verbetering in de resterende episodes.

avatar van theo79
Ik heb de eerste 2 afleveringen gezien, en tot nu toe vind ik het ook een beetje matig. Zelf kijk ik uit naar de aflevering waar een aantal fighting games worden besproken. Wellicht dat ik daarna wat positiever ben over deze docu.

Esteban schreef:

Waar had je dan op gehoopt? Je krijgt per aflevering een onderwerp of bedrijf besproken op vlotte en humoristische, maar ook zeker informatieve wijze.

avatar van Esteban
Waar ik op gehoopt had? Een duidelijk geschetst overzicht waarin we stap voor stap een zo volledig mogelijk beeld krijgen binnen de grote bedrijven, hun ontstaan, de evolutie en de impact van hun grootste successen en vergissingen, de turning-points, de klappen van of bij de concurrentie, enz. Een beetje The Toys that Made Us, maar dan met games.

Helaas. Het zit er ergens wel (slechts) gedeeltelijk in, maar het komt nooit echt uit de verf. High Score springt nogal van de hak op de tak en staat vooral erg lang stil bij randfenomenen die in het grote geheel eigenlijk toch wel als minder belangrijk mogen gezien worden. Het staat zelfs wat in de weg van de écht interessante informatie, waarbij ik toch wel op mijn honger blijf zitten. Neem nu aflevering 2. Dat gaat voor 2/3de van de tijd over één of ander kind dat een kampioenschap speelt en een random dude die ooit dienst deed op het callcenter van zo'n game-gigant. Dat is op zich een leuk randverhaal, maar zou nooit de hoofdbrok mogen zijn. Liever had ik al die tijd besteed zien worden aan de zo compleet mogelijke weergave van de geschiedenis van (bv) Nintendo. En dat probleem zit (voorlopig) in alle afleveringen.

Om van een écht goede docu te kunnen spreken, mist hier toch wel structuur en focus. Lukraak worden er wel wat dingen uitgepikt die wat aandacht krijgen, maar echt overzichtelijk is het nooit. Erg diep gaat het ook niet, eerder oppervlakkig, ietwat vluchtig en -eerlijk gezegd- nogal random qua onderwerp-keuzes. Volgens mij hadden ze beter 6 afleveringen gemaakt waarbij ze de hele speelduur voornamelijk focusten op één merk en daar een zo compleet mogelijk beeld van schetsten. Ik denk oprecht dat dit een veel betere keuze zou geweest zijn.

Begrijp me niet verkeerd. Natúúrlijk is High Score leuk om te bekijken. Mijn score zal een voldoende opleveren. Al is het maar omwille van de nostalgie. Maar het had zoveel meer kunnen zijn. Ik heb in ieder geval (nog) niets bijgeleerd, of toch héél weinig. Een leuk tussendoortje, zonder meer.

Het team achter The Toys that Made Us (zij weer) doet dat in alle mogelijke opzichten opvallend beter, en dat in veel minder tijd. Duidelijker, meer chronologisch, vlotter, óók met een kwinkslag en een toch een pak informatiever. Zij slagen er in mij geboeid laten te kijken naar onderwerpen die mij aanvankelijk niet interesseerden. High Score heeft soms moeite om mij te boeien bij een onderwerp dat mij énorm interesseert. Daar zit het verschil. Ik hoop dan ook stiekem dat er ooit een The Games that Made Us volgt.

Ik weet niet of dat ook theo79 zijn gevoel is?

Maar hey, blij dat jij er zo van genoten hebt hoor The Oceanic Six. Ik hoop dat er een 2de seizoen volgt voor jou.

avatar van theo79
Esteban ik heb zo ongeveer het zelfde gevoel erbij. Het is is inderdaad zo dat ondanks dat ik het onderwerp op zich heel interessant vind het me helaas in deze docu niet altijd kan boeien.

Toch benieuwd en ga ik bekijken

wat hadden jullie dan verwacht? een hele uitleg hoe die computers in elkaar zijn gezet ofzo? ga dan how its made kijken...

Heerlijke serie. Gewoon lekker vlot en old skool.