• 8.985.839 stemmen

Documentaire | Miniserie

Show titel: High Score

Genre: Documentaire

Ontwikkeld door: France Costrel

Met: Charles Martinet (stemrol)

Datum van release: woensdag 19 augustus 2020

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot High Score

High Score volgt de pioniers die voor een revolutie in de gamesindustrie zorgden. Van de wereldwijde invasie van Pong tot de hardcore fans van games als Street Fighter II en Mortal Kombat. Al die games komen gepaard met talloze fascinerende anekdotes, verhalen en verassingen. Van de pittige concurrentie tussen SEGA en Nintendo tot de opkomst van een miljarden-industrie.

1. 1. Boom & Bust

19 augustus 2020 (47 minuten)

Space Invaders en Pac-Man zorgen voor een rage in de speelhal. Atari's cartridgesysteem domineert het thuisgamen, maar na een opzienbarende blunder gaat het snel mis.

2. 2. Comeback Kid

19 augustus 2020 (44 minuten)

Het Japanse speelkaartenbedrijf Nintendo gaat videogames maken en slaat de spijker op de kop met Donkey Kong. De NES-gameconsole wordt de huiskamerfavoriet.

3. 3. Role Players

19 augustus 2020 (40 minuten)

Met Dungeons & Dragons als lichtend voorbeeld bieden adventure- en role­play­ing­games ontzettend veel opties en complexiteit aan hun spelers.

4. 4. This Is War

19 augustus 2020 (41 minuten)

Sega's Genesis-console en zijn razendsnelle, nieuwe Sonic-personage komen op de markt. Electronic Arts gaat samenwerken met footballlegende John Madden.

5. 5. Fight!

19 augustus 2020 (43 minuten)

Street Fighter en Mortal Kombat zijn verantwoordelijk voor de opkomst van het een-op-eengevechtsgenre. Het toenemende visuele geweld in deze games zorgt voor controverse.

6. 6. Level Up

19 augustus 2020 (37 minuten)

Nintendo maakt Star Fox driedimensionaal. Door Wolfenstein 3D wordt het first-person shooter-formaat populair en Doom legt de lat hoger met netwerkgamen.

Self - Narrator

Netflix-docuserie High Score belicht gamegeschiedenis | Superguide

Superleuk zeg. Niks van vernomen. Ga dit komende week meteen kijken.

hatebreeder

Ooo dit vind ik denk ik ook wel interessant, vooral als er inderdaad spellen zoals Street fighter en Mortal Kombat aan bod komen. Ga ik op korte termijn maar eens even checken.

The Games That Made Us. Al een tijdje in 't oog. Het was te verwachten dat zoiets zou gemaakt worden.

Wow, dit was echt superleuk. Vermoedelijk is het nog veel leuker als je eind jaren 80 of begin jaren 90 games speelde, zoals ik deed, maar het is sowieso voor iedereen met interesse in games zeer de moeite waard. We volgen de opkomst van games in de jaren 80 en de vroege jaren 90, met alle hoogte en dieptepunten. Van de grote game-crash dankzij E.T. the game tot de redding door Nintendo en de evolutie richting 3D games als Doom.

Dit alles wordt opgediend in 6 afleveringen, want er van mij wel meer mochten zijn, maar hopelijk bewaren ze nog wat voor een volgend seizoen dan. Achter elkaar krijgen we alles rondom Atari, Nintendo, adventuregames, Sega, bloederige games en 3D games. Ik vond het heerlijk, echt een trip down memory lane. Ontzettend interessant om een kijkje achter de games te zien, zoals hoe Nintendo en Sega destijds dachten over alles of de interview met Wolfenstein en Doom pionier John Romero. Die laatste heeft het gamingwereldje wel echt de laatste zet naar volwassenheid gegeven met hun first person shooters en online multiplayer.

Wat ik trouwens ook erg tof aan High Score vind is dat ze het met humor en gevoel voor nostalgie brengen. Constant zie je beelden van hoe mensen in de 80's en 90's met technologie om gingen. Even dat geluid van een internetmodem horen of beelden van destijds van kinderen die een mening hadden over Sega en Nintendo. Ook de vele korte onderbrekingen in de vorm van geanimeerde games deden het leuk. Het enige jammerlijke hier is gewoon dat het na 6 afleveringen klaar was. Hopelijk gaat een volgende seizoen verder met de Playstation, N64 en Dreamcast.

Het zal waarschijnlijk nog even duren alvorens ik het hele seizoen uitgekeken heb, maar voorlopig ben ik niet echt onder de indruk van deze docu-reeks. In tegendeel. Inhoudelijk lang niet waar ik op gehoopt had. Misschien komt er nog verbetering in de resterende episodes.

hatebreeder

Ik heb de eerste 2 afleveringen gezien, en tot nu toe vind ik het ook een beetje matig. Zelf kijk ik uit naar de aflevering waar een aantal fighting games worden besproken. Wellicht dat ik daarna wat positiever ben over deze docu.

Spacejet schreef:

Waar had je dan op gehoopt? Je krijgt per aflevering een onderwerp of bedrijf besproken op vlotte en humoristische, maar ook zeker informatieve wijze.

Waar ik op gehoopt had? Een duidelijk geschetst overzicht waarin we stap voor stap een zo volledig mogelijk beeld krijgen binnen de grote bedrijven, hun ontstaan, de evolutie en de impact van hun grootste successen en vergissingen, de turning-points, de klappen van of bij de concurrentie, enz. Een beetje The Toys that Made Us, maar dan met games.

Helaas. Het zit er ergens wel (slechts) gedeeltelijk in, maar het komt nooit echt uit de verf. High Score springt nogal van de hak op de tak en staat vooral erg lang stil bij randfenomenen die in het grote geheel eigenlijk toch wel als minder belangrijk mogen gezien worden. Het staat zelfs wat in de weg van de écht interessante informatie, waarbij ik toch wel op mijn honger blijf zitten. Neem nu aflevering 2. Dat gaat voor 2/3de van de tijd over één of ander kind dat een kampioenschap speelt en een random dude die ooit dienst deed op het callcenter van zo'n game-gigant. Dat is op zich een leuk randverhaal, maar zou nooit de hoofdbrok mogen zijn. Liever had ik al die tijd besteed zien worden aan de zo compleet mogelijke weergave van de geschiedenis van (bv) Nintendo. En dat probleem zit (voorlopig) in alle afleveringen.

Om van een écht goede docu te kunnen spreken, mist hier toch wel structuur en focus. Lukraak worden er wel wat dingen uitgepikt die wat aandacht krijgen, maar echt overzichtelijk is het nooit. Erg diep gaat het ook niet, eerder oppervlakkig, ietwat vluchtig en -eerlijk gezegd- nogal random qua onderwerp-keuzes. Volgens mij hadden ze beter 6 afleveringen gemaakt waarbij ze de hele speelduur voornamelijk focusten op één merk en daar een zo compleet mogelijk beeld van schetsten. Ik denk oprecht dat dit een veel betere keuze zou geweest zijn.

Begrijp me niet verkeerd. Natúúrlijk is High Score leuk om te bekijken. Mijn score zal een voldoende opleveren. Al is het maar omwille van de nostalgie. Maar het had zoveel meer kunnen zijn. Ik heb in ieder geval (nog) niets bijgeleerd, of toch héél weinig. Een leuk tussendoortje, zonder meer.

Het team achter The Toys that Made Us (zij weer) doet dat in alle mogelijke opzichten opvallend beter, en dat in veel minder tijd. Duidelijker, meer chronologisch, vlotter, óók met een kwinkslag en een toch een pak informatiever. Zij slagen er in mij geboeid laten te kijken naar onderwerpen die mij aanvankelijk niet interesseerden. High Score heeft soms moeite om mij te boeien bij een onderwerp dat mij énorm interesseert. Daar zit het verschil. Ik hoop dan ook stiekem dat er ooit een The Games that Made Us volgt.

Ik weet niet of dat ook zuurkool zijn gevoel is?

Maar hey, blij dat jij er zo van genoten hebt hoor aburefan. Ik hoop dat er een 2de seizoen volgt voor jou.

hatebreeder

Esteban ik heb zo ongeveer het zelfde gevoel erbij. Het is is inderdaad zo dat ondanks dat ik het onderwerp op zich heel interessant vind het me helaas in deze docu niet altijd kan boeien.

avatar van shimahero

shimahero

Toch benieuwd en ga ik bekijken

avatar van Royalere

Royalere

Heerlijke serie. Gewoon lekker vlot en old skool.

avatar van legian

legian

Erg vermakelijke serie die het vooral moet hebben van de nostalgische factor. Het is leuk om een stukje geschiedenis te zien. Door interviews met gamers, ontwikkelaars en andere mensen wordt er een levendig beeld geschetst van hoe gaming zich gevormd heeft. Er komen meerdere leuke weetjes langs, zo heb ik nooit geweten dat Kirby vernoemd is naar een advocaat. Het zijn leuke momenten in een vrij vlotte serie.

Helaas zit daarbij direct een gebrek. Het tempo is hoog en de interviews zijn erg kort. Veel wordt opgevuld met humoristische opmerkingen en oude beelden. De serie springt daardoor regelmatig van het ene naar het andere onderwerp. Waardoor er geen ruimte en tijd is om echt de diepte in te gaan. En dat is jammer, want de game geschiedenis is erg interessant. Iets dat hier wel aangekaart wordt. Er hadden makkelijk vier afleveringen bij gekund om het geheel wat meer diepgang te geven. Nu blijft het veelal bij gemiste kansen.

High Score is daardoor vooral een serie voor de nostalgie. Het bied weinig interessants voor de kenners behalve die nostalgie. Maar voor de mensen die er weinig verstand van hebben geeft het wel weer een leuk inkijkje.

Erg leuke, enthousiast gemaakte zesdelige documentaire-reeks over de begindagen van spelcomputers. Een imposante stoet van betrokkenen komt aan het woord met sappige en vaak grappige verhalen, afgewisseld door geweldig archiefmateriaal en, uiteraard, veel fragmenten uit de games van toen. Atari, Nintendo, Sega... het zit er allemaal in. Dat waren nog eens tijden.

Royalere schreef:

wat hadden jullie dan verwacht? een hele uitleg hoe die computers in elkaar zijn gezet ofzo? ga dan how its made kijken....

Aan de verwachtingen (zoals eerder omschreven) ligt het absoluut niet, die waren eerlijk en realistisch. De makers van High Score weten hun beloftes (imo) gewoon niet waar te maken en verliezen zichzelf helemaal in minder belangrijke randverhalen, terwijl ze het weinig gestructureerde overzicht van de geschiedenis van de gaming industrie eigenlijk ietwat uit het oog verliest. Erg random qua onderwerpen, zeer afhankelijk van wie ze voor de camera konden krijgen (en dat is niet bepaald indrukwekkend) en boordevol gaten wat belangrijke sleutelmomenten betreft.

Ik vroeg mij af of ik nu echt de énige was, maar heb gemerkt dat die kritiek érg vaak terugkomt. Hoe meer je gaat lezen (vooral bij de kenners), hoe vaker ook blijkt dat High Score blijkbaar een paar keer licht verdraaide feiten weergeeft om het in hun narratief van diversiteit te doen passen.

A frustratingly unfocused and scattershot affair, based heavily on who could be contacted for an interview or who had the best anecdote.

Instead of connecting the dots between the various stories it tells, and using them to craft a larger, fully fleshed out portrait of games history, it gets lost in the details of those smaller stories.

Disappointingly bad. Instead of actually focusing on gaming history, it sometimes goes off on weird tangents, wasting time on things like an obscure or plain weird political or social aspect of a topic, and sometimes even completely irrelevant to what's being discussed. As a result, there are huge swaths of gaming history left out.

Agree with other reviewers. Unnecessary side stories that are not relevant to video gaming. A lot of time wasted interviewing early developers and gaming champions about their personal life and stupid details like what they ate for dinner the night before instead of talking about what they did, why, how it changed the gaming.

Historical mistakes, a very limited range of console discussion, near absent import games' influence and way-way too much identity politics, makes this hodge podge of video game history interviews look like a B class college project. Compared to some of the most famous retrogaming youtubers' work, watch The Gaming Historian instead.

Not what I was expecting/hoping for. Surprisingly shallow story telling. It's really hard to tell where we are in the timeline, as we jump from interview to interview there's little to no thread between them. And after spending precious few moments in certain aspects of the interviews, it often leaves more questions than answers.

Ook ik zie High Score toch ook wel enigszins als een gemiste kans.

Vind ik het inhoudelijk een goede docu? Neen, niet echt. Dit kon op tal van vlakken veel beter. The Toys That Made Us is een uitstekend voorbeeld van hoe dat wél kan.

Vind ik dat iedereen die in het onderwerp geïnteresseerd is alsnog moet kijken? Ja, absoluut. Het één sluit het ander niet uit. Ik vond het effectief een licht vermakelijk tussendoortje en was uiteraard ook vatbaar voor de nostalgie. Zeker aflevering 4, ik ben (oa) een Mega Drive kid. Maar dat fijne gevoel kon de gebreken niet verdoezelen.

Er komt (wss) een tweede seizoen. Zelf hoop ik eerlijk gezegd eerder op een The Toys that Made Us aanpak door een beter team.

avatar van DragQueen

DragQueen

Heerlijk wegkijkende serie, die bovendien leuk opgezet is. Als je een beetje van gamen houdt is dit best een must om te zien. In een aangenaam tempo wordt je door de opkomst van de game-industrie geleidt. Hier en daar weliswaar iets té snel misschien, maar dat stoorde me nergens. Zelf ben ik een fervent gamer en heb zo'n beetje alle consoles in bezit gehad die tot op heden uit mochten komen. Dit begon in de 80's met de allereerste Nintendo 8-bit. Het maakte het bekijken van deze serie dan ook tot een 'trip down memory lane' voor me. Er is nog genoeg materie over voor een 2e seizoen. Die mag er wat mij betreft komen. 3,5 Ster.