Mijn Series +

Forhøret - Seizoen 1 (2019)

Alternatieve titel: Face to Face

Denemarken
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Ida Holmgren, Fredrik Ljungberg, Nanna Mailand-Mercado en Jakob Mejlhede
met Ulrich Thomsen, Alma Ekehed Thomsen en Søren Malling

Bjørn is een politierechercheur van middelbare leeftijd. Wanneer hij op een dag een bezoek brengt aan het mortuarium voor een zaak, ontdekt hij dat zijn tienerdochter dood is. De morbide verrassing schokt Bjørn die niet gelooft in de uitspraak van de lijkschouwer dat zijn dochter zelfmoord heeft gepleegd. Bjørn begint onderzoek te plegen naar de doodsoorzaak van zijn dochter, ondanks dat iedereen om hem heen hem wil laten geloven dat ze zelfmoord heeft gepleegd.

1. Retsmedicinsk
  8. Sidste Stop
avatar van 606
Komt vanaf vanavond op Canvas om 20.35 stinissen

avatar van Kronos
Ik heb niet zoveel met misdaad - en actieseries, maar de eerste aflevering van Forhøret vond ik alvast de moeite.

Alleen maar dialogen en toch niet saai.

avatar van Kronos
Ik zat me zonet af te vragen waar die volgende aflevering van deze serie blijft maar blijkbaar heb ik de laatste van dit seizoen twee weken geleden gezien.

Een heerlijke serie. Al zal niet iedereen het waarderen om als kijker in het ongewisse te blijven, voor mij was dat juist een pluspunt. Nog steeds is niet helder of Bjørn op het juiste spoor zit of helemaal doorgedraaid is. Het dramatische einde had ik niet zien aankomen. Als er een tweede seizoen komt zal het in de gevangenis starten vermoed ik.

Deze reeks moet het inderdaad hebben van z’n knap scenario en vooral sterke dialogen en subtiele acteerprestaties... heerlijk!

Heel sober gemaakt: bijna elke (korte) aflevering speelt zich op één locatie af met telkens slechts 2 of 3 protagonisten. Niets spektakel, wel een meeslepend geheel. En door deze low budget aanpak kan er geld besteed worden aan straffe acteurs die elk hun verhaal erg geloofwaardig vertellen en de kijker mee sleuren... wat een cast!

Ik sta versteld van de lage score hier... maar de spektakelzoeker en “luie kijker” heeft geen boodschap aan deze verhalende aanpak.

Chapeau aan de scenarist(en) en productie voor dit solide geheel, een brok om zowel als acteur als als kijker jouw tand in te zetten... met een heerlijk opgebouwde ontknoping!

Een bijzondere serie; 8 korte afleveringen van ongeveer 22 minuten, elke afleveringen op een vaste locatie (waaronder club, restaurant, auto, paardenrenbaan), elke afleveringen een zeer beperkt aantal acteurs (face to face, snap je? Het zou in coronatijd opgenomen kunnen zijn), en met de finefleur van de Deense cinema. Levert dat een goede serie op? Ik vind dat de serie aan spanning tekort schiet. Het zijn acht losse puzzelstukjes die naar een ontknoping leiden. Ondanks het redelijke scenario en het uitstekende acteren is de spanningsopbouw gering door de fragmentarische interactie. Origineel is het wel.