Mijn Series +

Kamp Waes - Seizoen 1 (2019-2020)

Belgiƫ
Reality / Avontuur

met Tom Waes

Vijftien mannen en vrouwen proberen een deel van de loodzware selectieproeven af te leggen van de Special Forces, de minst bekende eenheid van het Belgische leger. Doorheen de reeks leren de kandidaten hun eigen grenzen kennen en krijgen we een unieke inkijk in de wereld van de Special Forces. In Kamp Waes volgt Tom Waes vijftien gewone burgers op het avontuur van hun leven. Wie van de geselecteerde mannen en vrouwen slaat zich door een loodzware week vol fysieke en mentale tests uit de opleiding van de Special Forces?

1. Aflevering 1
  10. Aflevering 10
avatar van The Goss
Amai!

avatar van Donkerwoud
Is het naar uw goesting?

avatar van Dorstigjimmyke
De eerste afleveringen waren echt tof om te kijken, maar na een tijdje verveelt het wel.

avatar van Kronos
Vervelend vooral hoe Tom Waes, de acteur, staat te spelen hoe erg hij onder de indruk is in een poging het programma wat indrukwekkender te maken.

In de eerste aflevering zagen we iemand die zich letterlijk in de vernieling liep, zagen we hoe iemand die zegde NOOIT op te geven zielig janken, omdat hij boven op het klimtouw net het belletje had gemist (ik was er! ik was er!), in plaats van de resterende tijd te gebruiken voor een nieuwe kans. Beter is het daarna niet geworden.

avatar van Dorstigjimmyke
Dat is wat eigen aan Tom Waes. Bij reizen Waes deed hij ook altijd heel overdreven. In het begin stoorde dit niet, maar nu wordt het een beetje een karikatuur.

avatar van Ste*
Geweldig programma! Zelf was ik vanaf de eerste minuten hooked. Interessant om te zien waartoe mensen, ondanks slaapgebrek en vermoeidheid, toe in staat zijn (zat met plaatsvervangende pijn en moeite te kijken naar bijvoorbeeld die Devils Run) en hoe hard en skilled je moet zijn voor de special forces. Die Fly is ook echt een mooi figuur.

Wel mee eens dat de eerste afleveringen boeiender zijn dan de latere. Die missies zijn net wat minder interessant. En Tom Waes overdrijft inderdaad regelmatig qua gevoeligheid, maar blijft voor de rest toch een zeer prettig tv-man.

avatar van Esteban
Goh, ik begrijp uiteraard wat men bedoelen wil met "overdreven". Maar dat is nu eenmaal Tom Waes zijn manier van uitdrukken. De man "overdrijft" niet, maar is merkbaar heel oprecht, zijn gekende stopwoordjes komen naar goede gewoonte langs. Hij doet dit duidelijk niet met de bedoeling de boel wat indrukwekkender te maken, hij is écht onder de indruk. En hij staat er natuurlijk ook écht bij. Dat komt heel anders binnen dan bij ons, wij die vanop afstand naar een scherm staat te loeren.

Esteban schreef:

Kom kom, natuurlijk zal een en ander best wel een beetje indrukwekkend zijn. Maar vergeet niet dat Tom Waes een acteur is en als hij zich speciaal tot de camera richt gewoon zijn rol speelt. En dan is er ook nog de montage die wat in het echt een vrij saaie bedoening zal zijn spectaculair moet maken.

avatar van Esteban
Tom Waes drukt zich al sinds het begin van zijn carrière op die manier uit. Of dat nu in een panel-show, interview, documentaire, reality-programma of in eender wat is. Hij gooit met woorden als "onwaarschijnlijk", "heftig" en "man, man, man" alsof het om de woorden "ja" en "neen" gaat. Hetzelfde met zijn gezichtsuitdrukkingen. Dat is eigen aan Waes, m'n grapt er zelfs voortdurend mee dat het een tic is, dat het zijn stopwoorden zijn. Het is net wanneer hij bewust een rol speelt, dat hij het bijna niet doet.

avatar van Kronos
Oké, daar heb je wel een punt Esteban. Inderdaad ook dat het in het echt wel indrukwekkender zal zijn dan het op tv overkomt, waardoor de reactie soms overdreven lijkt.

avatar van Esteban
Zoals ik zei, ik begrijp het wel hoor. Alles is bij Waes al snel "onwaarschijnlijk straf" enzo. Hij uit zijn indrukken nogal snel en vaak op die manier. Maar net omdat ze oprecht zijn, stoor ik er mij niet aan.

avatar van Kronos
Die laatste aflevering gisteren voegde echt niks toe.

avatar van arevee
Over het geheel gezien vond ik het toch minder dan ik verwacht had. Ik ben het eens dat één van de meest straffe momenten misschien nog kwam in de allereerste proef toen Riet volledig maar dan ook volledig kapot op een meter of tweehonderd van de streep neervalt en blijft neervallen na pogingen om recht te staan. Zijn nog zeker sterke stukken, Ik denk aan de uren gijzeling bijvoorbeeld maar ik weet het zo niet. Waes zijn rol was enorm beperkt en ik ben in feite niet eens écht zoveel meer te weten gekomen over het hoe en wat van de special forces.