• 8.985.783 stemmen

Seven Worlds, One Planet - Seizoen 1 (2019)

Show titel: Seven Worlds, One Planet

Ontwikkeld door: Jonathan Keeling

Met: David Attenborough

Datum van release: zondag 27 oktober 2019

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Seven Worlds, One Planet

Miljoenen jaren geleden scheurde de landmassa uiteen en werden er zeven verschillende continenten gevormd, met allemaal hun eigen klimaat, landschappen en flora en fauna. Maar hoe verschillend zijn deze continenten? Hoe heeft deze afscheiding invloed gehad op de flora en fauna aldaar? We maken een adembenemende reis langs alle continenten.

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. Antarctica

27 oktober 2019 (1 uur)

Antarctica is het koudste, winderigste en meest vijandige continent waar enkel de sterksten kunnen overleven, van weddellzeehonden die het ijs afschrapen met hun tanden tot kleurrijke zeesterren die de zeebodem onder het ijs bedekken. Enorme kolonies pinguïns bevolken elk stukje ijsvrij land en zeeolifanten verdedigen hun territorium op het strand. Er is leven mogelijk dankzij de enorm rijke oceaan die het continent omringt. Duizenden pinguïns, zeehonden, albatrossen en meer dan 100 grote walvissen doen zich tegoed aan krill. Maar door de opwarming van de oceaan staat hen een onzekere toekomst te wachten.

2. 2. Asia

3 november 2019 (1 uur)

Azië, het meeste gevarieerde en extreme continent, strekt zich uit van de noordpoolcirkel tot de evenaar. Walrussen komen in grote getale samen in het ijskoude noorden en op de afgelegen Russische vulkanen vind je bruine beren. Dit is een wereld van zeldzame dieren, van op yeti lijkende apen in de bergwouden van China tot het meest bizarre roofdier in de schroeiend hete woestijnen van Iran. Azië is het grootste continent, maar toch lijkt er niet genoeg plaats te zijn voor dieren in het wild. Enkel diep in het oerwoud vinden de laatste Sumatraanse neushoorns een thuis.

3. 3. South America

10 november 2019 (1 uur)

Nergens vind je zoveel diersoorten als in Zuid-Amerika. Of de dieren nu in het Andesgebergte leven of in het Amazonewoud, ze moeten allemaal weten hoe ze een nest moeten maken. In Patagonië haalt een puma alles uit de kast om een prooi te vangen die drie keer zo veel weegt. In het nevelwoud zien we de zeldzame brilbeer dertig meter hoog klimmen om fruit te vinden. Pijlgifkikkers blijken zeer vindingrijk te zijn wanneer het om de bescherming van hun kikkervisjes gaat, terwijl anaconda's de jacht hebben geopend op kapucijnaapjes. In Iguaçu wagen gierzwaluwen hun leven wanneer ze door een van de grootste watervallen ter wereld vliegen.

4. 4. Australia

17 november 2019 (1 uur)

Australië, het land dat in de tijd van de dinosaurussen op drift raakte. Hier tref je merkwaardige en wonderlijke dieren aan die je nergens anders ter wereld vindt. In de jungle ontmoeten we de kasuaris, een van de gevaarlijkste vogels op aarde. Meer in het binnenland trotseren kangoeroes en wombats sneeuwstormen, en bossen vol gombomen worden bevolkt door nooit eerder geziene roofdieren. In het rode woestijnhart van het continent drinken reptielen via hun huid en gaan grote zwermen grasparkieten op zoek naar water. Op verborgen eilanden zwerft de Tasmaanse duivel rond en in zee komen duizenden haaien samen voor een heel speciale gebeurtenis.

5. 5. Europe

24 november 2019 (1 uur)

Dit overbevolkte continent is de thuis van enkele verrassende diersoorten die in kleine stukjes wildernis leven. Boven Gibraltar bestaat het leven van de enige Europese primaat uit ontvoeringen en veel drama, en op de kerkhoven in Wenen vechten Europese hamsters met elkaar. De Italiaanse bergdorpjes zijn 's nachts het jachtgebied van zeldzame wolvensoorten en in de Spaanse bossen ligt de lynx op de loer. Diep in de Sloveense grotten leven grotsalamanders die wel meer dan 100 jaar oud kunnen worden. Aan de oppervlakte is het continent ondertussen dan weer zo getransformeerd dat het amper nog herkenbaar is.

6. 6. North America

1 december 2019 (1 uur)

Geen enkel continent kent zulke extreme seizoenen als Noord-Amerika. Tornado's trekken over de prairie en wind uit de Noordpool raast over de vochtige moerassen in het zuiden. In dit land moeten de dieren creatief zijn. In de winter jagen lynxen op de Yukon naar sneeuwhazen en in Florida gaan zeekoeien op zoek naar warme bronnen om aan de kou te ontsnappen. In de kreken van Tennessee bouwen vissen spectaculaire onderwaterpiramides om te paren. Vuurvliegjes verlichten de bossen tijdens de zomernachten, renkoekoeken doorkruisen de wonderbaarlijke woestijnen van Arizona en ijsberen lonken vanop de rotsen naar beloegawalvissen.

7. 7. Africa

8 december 2019 (1 uur)

Afrika bevat de grootste dierenconcentraties ter wereld, maar zelfs in dit continent van overvloed zijn er grote uitdagingen. In de jungle leren jonge chimpansees gereedschap gebruiken om aan voedsel te komen. In de savanne moeten enkele cheetabroers jagen op een prooi die dubbel zo groot is als zij. In de kristalheldere zoetwatermeren worden zorgzame vismoeders bedot door slinkse bedriegers. En in de woestijnen van Afrika is het ook niet bepaald een pretje. In de Namib gaan hyena's op zoek naar voedsel op het strand en in de Kalahari moet het aardvarken dan weer diep in de grond graven om een maaltijd te vinden. Maar de allergrootste bedreiging van het Afrikaanse continent is toch wel de mens...

Weinig dat we nog niet eerder hebben gezien in vergelijkbare documentaire-series van de BBC, maar visueel is het wel weer een oogstrelend spektakel. De titel zegt het al; zeven afleveringen over steeds een ander continent, zoals altijd voorzien van de statige voice-over van David Attenborough. De sombere visie op de toekomst is meer dan ooit prominent aanwezig, maar dat is natuurlijk onvermijdelijk. Prachtige serie.

• 1917 stemmen

Af en toe kijk ik wel 'ns graag naar een natuurdocu, en dan spant BBC de kroon natuurlijk. Alleen al de voice-over van Attenborough maakt deze reeks. Daarnaast zien we weer prachtige beelden, interessante schepsels en mistroostige toekomstvisies. Op elk vlak ongelooflijk relevant, dus!

Wederom een prachtige documentairereeks van de BBC. Het is prettig de wereld zo per continent te bekijken. Gelukkig is er niet altijd gekozen voor de standaardbeelden waar je aan denkt bij bepaalde continenten, maar binnen de afleveringen zit veel variatie. Wel had ik het idee sommige scènes elders te hebben gezien. De afleveringen eindigden meestal met een maatschappelijke boodschap, met de nadruk op klimaat en milieu, wat ik hier prima vond passen.