Mijn Series +

Star Trek: Picard - Seizoen 1 (2020)

Sciencefiction / Actie

ontwikkeld door Alex Kurtzman
met Patrick Stewart, Santiago Cabrera en Isa Briones

De serie bevindt zich chronologisch gezien twintig jaar na de film Nemesis uit 2002. De vernietiging van de planeet Romulus van het Romulaanse Rijk in 2387, zoals vermeld in de film Star Trek, speelt een grote rol in deze serie. Picard leidde de missie die de Romulanen van Romulus moest redden. Er vond echter een tragedie plaats, waardoor hij stopte bij Starfleet en zich terugtrok in zijn wijngaard. De Romulanen voeren experimenten uit op mensen die een Borg zijn geweest. Een van die mensen is Dahj. Ze ontsnapt en wil de hulp van Picard.

1. Remembrance
  8. Broken Pieces
  9. Et in Arcadia Ego, Part 1
  10. Et in Arcadia Ego, Part 2
avatar van eppo349
Aflevering 1 maakt erg nieuwsgierig naar de rest en dan is het behoorlijk klote dat Prime met maar 1 aflevering per week komt.

avatar van horizons
eppo349 schreef:

Lekker retro.

Niet het Star Trek `The Next Generation` van 30 jaar geleden, waarin elke aflevering een eigen verhaal(tje) had. Na twee afleveringen gezien te hebben is het volwassener geworden dan toen, meer dialoog, mooiere beelden en moderner vormgegeven.
Het heeft mij wel positief verrast tot op heden. Op IMDB schrijft men er vooral negatief over, kennelijk verwacht men daar dat het programma op de oude voet doorgaat waar het gebleven was.
Maar veel van het publiek is nu ook ouder en volwassener geworden, ik vind het tot nu toe zeker de moeite waard.

Ook deze serie heeft niet het echte Star Trek gevoel. Maar is vooralsnog beter dan de domper die Discovery bleek te zijn. Ik blijf in ieder geval kijken. Maar toch wat vreemde keuzes: de stokoude Stewart in de hoofdrol. De overload aan vrouwelijke karakters doet ook aan als politieke keuze, net als het hele vluchtelingenscenario. Verder krijg je het idee dat de serie een platform voor fanservice is: Data, Seven en andere geliefde Trek karakters komen allemaal (al is het soms even) terug. Dat Seven Picard kent snap ik overigens niet, het werd ook nergens uitgelegd.

avatar van 3 2 1 cut
Corona tijd, binge tijd ! Dus eens Amazone prime genomen voor deze serie. Maar het valt mij flink tegen en dat is jammer. Ik was nog strijdbaar hoopvol tijdens het kijken van ‘Wie weet komt het nog..’ maar toen mijn vrouw terloops zei “Wat wordt er slecht geacteerd” kon ik niets anders doen dan zachtjes toegeven.

Wat een gewauwel en geklets. En is er enige actie dan valt meteen op dat er stand-ins voor Stewart zijn ingezet. De man is natuurlijk ouder geworden maar het heeft ook best wel een bejaarden tempootje gekregen. Het verhaal grijpt mij ook niet. Chateau Picard heeft een aantal inwoners waarvan in het begin niet duidelijk worden gemaakt wat ze daar nou in de hofhouding van Picard doen. Ik mis ook frisheid en nieuwe werelden om te verkennen. Weinig space maar veel soap verhaal. Ik geef toe, ik heb nog niet alles gezien maar het begin moet wel aantrekkelijk zijn om verder te gaan.

Picard is een gepensioneerde StarFleet admiraal die geniet van zijn pensioen. Je merkt aan zijn manier van praten dat hij al 80 is. De introductie van Dahj en Soji (dochters van Data) is een leuk en uitgewerkt concept. Zij weten zelf niet dat ze synthetisch leefvormen zijn. Narissa speelt een pittige Romulan Tal Shiar agente, die op jacht gaat naar alle synthetische leefvormen en deze wilt uitroeien. Er passeren allerlei bekende gezichten de revue. Het hoogtepunt vind ik dat 7of9 een locale Borg-queen wordt. Die Borgscenes zijn goed in elkaar gezet. Helaas wordt dat niet verder uitgebouwd. Het dieptepunt vind ik de Orchideen als verdedigingswapen van de thuis planeet van Data/Soji/Dahj.

FlorisV schreef:

OK, het hele seizoen afgekeken vorige week. Er is veel kritiek op geweest, zie oa Critical Drinker en Angry Joe op YouTube. Ik ben het er wel mee eens. Soms zijn het kleine dingen, soms grote fouten:
-Picard heeft te weinig te doen;
-personages blijven vlak (Soji) of zijn ronduit irritant (die wetenschapster);
-ze doen niet waar hun karakter ze stuurt maar waar de plot om vraagt;
-er wordt gevloekt door hooggeplaatsten in de Federation terwijl Star Trek altijd een optimistische toekomst wilde laten zien van een beschaafdere mensheid;
-een plot dat gejat is van Mass Effect;
-een zuipende en zure Seven of Nine bekoorde me ook niet echt;
-Riker die na decennia pensioen opeens even de baas mag spelen over de hele Federation vloot, mijn reet!
-een slappe ontknoping die als volgt samen te vatten is: Soji drukt eerst op knop A om het onheil te ontketenen, vervolgens op knop B om het ongedaan te maken.

Pluspuntje was in ieder geval de gespannen, giftige relatie tussen de Romulaanse spion en zijn zus. Het zag er verder beter uit dan Discovery maar dat deed dan ook pijn aan de ogen. En het plot was interessanter maar uiteindelijk eindigde het dus met een sof.

Van alle Star Trek series en films vind ik alleen TNG serie echt leuk, Jean-Luc Picard is echt een icoon. Alleen dat was de reden om Picard te gaan kijken. Nu halverwege de serie bevalt me dat bijzonder goed. Het verhaal ontvouwt zich rustig, en ik geniet meer van de rustige sfeer dan van de spaarzame actie of zelfs maar commotie. Goede keuze eigenlijk, vanuit andere series en filmreeksen komt meer dan genoeg kabaal, daar kun je nooit tegenop boksen. Maar de allerbelangrijkste reden om mijn eerste post op TV Meter te doen is eigenlijk alleen maar om te vertellen dat ik de score bij deze serie echt fenomenaal goed vind, vooral de begin tune. Dat gezegd hebbende, verder met deel 6.