Mijn Series +

Levenslied - Seizoen 1 (2011)

Nederland
Drama / Muziek

ontwikkeld door Willem Zijlstra
met Anna Drijver, Hans Dagelet en Cees Geel

Levenslied volgt de levens van de diverse leden van een zangkoor in Haarlem. Elke donderdagavond zingen ze alle sores van zich af. De serie vertelt een mozaïek aan verhalen over gewone mensen. Zo gaat het over een jonge bijstandsmoeder, een hardwerkende advocaat, een ambitieuze makelaar en een leraar Nederlands op een scholengemeenschap.

1. Crematie
  8. Turkse Avond
  9. Goede Bedoelingen
  10. Korendag
avatar van Donkerwoud
In deze nieuwe Nederlandse productie staat een amateur-koor centraal waarbij diverse mensen uit verschillende maatschappelijke milieus bij elkaar komen. De serie is opgebouwd als een mozaïekvertelling a la Crash of Babel, waarin de verschillende karakters te maken krijgen met thema's uit het maatschappelijke debat, zoals de financiële crisis en de multiculturele samenleving. In de tien afleveringen worden de gelijkenissen getoond die de personages hebben, ongeacht hun positie, inkomensverschil, afkomst of achtergrond. De afleveringen eindigen dan ook steevast in een samenvatting van de gebeurtenissen aan de hand van een mooi liedje dat ze als metafoor gebruiken voor wat er gebeurd is in de aflevering.

Onder leiding van de ex-delinquent Betty (Anna Drijver) komen een rijkgeschakeerd groepje van mensen bij elkaar die elk een bepaalde positie in de maatschappij hebben. Van de gewiekste zakenman Lucas, die zich bezighoudt met de opkoop van failliete bedrijven (Hans Dagelet), tot bijstandsmoeder Elske (Caro Lenssen), en volkse jongen Thomas (Cees Geel) en Neerlandicus van Libanese afkomst Boutrous (Sabri Saad-El Hamus). En dan zijn er ook nog de fiscaal jurist van een groot advocatenkantoor Jeroen (Tijn Dokter), sexy makelaar Madee (Nadja Hupscher) en grievende wees Dylan (Guy Clemens). En dan zijn er ook nog bijrollen van Antonie Kamerling (zijn laatste rol!), Piet Romer, Peter Faber en Frank Lammers.

Door de imposante hoeveelheid verhaallijnen komt de emotionele ontwikkeling van de karakters dikwijls in de verdrukking. Ook is de balans zoek tussen geloofwaardige ''uit het leven gegrepen'' kleine verhalen en de bijna thriller-achtige wendingen die het soms neemt. Er mist een bepaalde subtiliteit die de boel naar een hoger niveau tilt. Maar, mede door de uitstekende casting, blijft het een onderhoudende serie die vermakelijk genoeg is voor de tien afleveringen die het duurt. De chemie tussen de acteurs vult in ieder geval de gaten die op andere vlakken verschijnen dermate goed op dat het nooit echt gaat storen dat ze niet helemaal de juiste toon te pakken krijgen.

Vond het 2de seizoen nog sterker Donkerwoud

avatar van Donkerwoud
Oh oeps, vergeten weg te halen. Ook al gezien.

avatar van Donkerwoud
Derde mag van mij ook wel iig.