Mijn Series +

Misdaad
Miniserie, 290 minuten

ontwikkeld door Nina Grosse
met Iris Berben, Peter Kurth en Moritz Bleibtreu

Freya Becker, notuliste bij de Berlijnse politie, leeft teruggetrokken en onopvallend. Het verlies van haar dochter Marie, die 11 jaar geleden spoorloos verdween, heeft ze nooit verwerkt. Als Freya met de zaak Thilo Menken en het verdwenen meisje Sandra wordt geconfronteerd, en kort daarop ook nog de vermoedelijke moordenaar van Marie wordt vrijgelaten, besluit ze de zaak tot op de bodem uit te zoeken.

1. Andere Gesetze
  2. Ein Neuer Chef
  3. Das Haus im Wald
  4. Schuld und Sühne
  5. Die Lichtung

Degelijk Duits drama over een moeder die blijft zoeken naar haar verdwenen dochter. Ohne Ecken und Kanten, soms een beetje traag maar wel weer goed geacteerd: Peter Kurth (Tatort, Babylon Berlin) steelt met zijn omvangrijke gestalte en markante kop de show. Minpunt vind ik dat het allemaal keurig binnen de lijntjes blijft; alle karakters zijn braaf en voorspelbaar, en wanneer ze dat niet zijn, zijn ze niet meer dan ondeugend. Behalve de dwaze moeder dan.

avatar van ZAP!
Vond dit behoorlijk goed. Eerste aflevering moet ik nog es inhalen (hopelijk komt de serie nog es op dvd uit), maar de rest wat erg goed. Goed uitgewerkt verhaal, sterke personages en prima geacteerd, en idd wat aan de bedaarde kant allemaal, maar dat vond ik juist een pluspunt; niks geen overdreven gedoe op welk vlak dan ook.

Vier sterren.

Vond de serie ook niet slecht, maar wie heeft nu Marie vermoordt?

avatar van james_cameron
Uitstekende vijfdelige duitse miniserie, vooral goed uitgewerkt qua personages en spannend opgebouwd. De hoofdrol van Iris Berben is (opzettelijk) nogal kil en afstandelijk, maar bepaalde andere personages zijn zo innemend dat dit geen probleem vormt. Goed gemaakt en fraai in beeld gebracht, met een script dat bovengemiddeld boeiend is. Jammer van het onbestendige einde, dat geen sluitend antwoord geeft op de belangrijkste vraag die de serie oproept.