• 8.985.489 stemmen

Show titel: The Dark Crystal: Age of Resistance

Ontwikkeld door: Jeffrey Addiss en Will Matthews

Met: Taron Egerton (stemrol), Anya Taylor-Joy (stemrol) en Nathalie Emmanuel (stemrol)

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Datum van release: vrijdag 30 augustus 2019

Plot The Dark Crystal: Age of Resistance

Dit verhaal is een prequel voor de film 'The Dark Crystal' uit 1982. We bevinden ons op de planeet Thra. Rian, Brea en Deet zijn drie Gelflings die het geheim achter de kracht van de kwaadaardige Skeksis ontdekken. Het zou verband houden met een mysterieus en magisch kristal. Om hun wereld van de ondergang te redden, onderneemt het drietal een queeste. Onderweg stuiten ze op tal van vreemde wezens die al dan niet zouden kunnen helpen dit avontuur tot een goed einde te brengen.

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. End. Begin. All the Same.

30 augustus 2019 (1 uur en 01 minuut)

In het land van Thra ontdekt een jonge bewaker een vreselijk geheim over de opperheren van Skeksis, die de planeet besturen, en het machtige Kristal van de Waarheid.

2. 2. Nothing Is Simple Anymore

30 augustus 2019 (48 minuten)

Deet gaat op haar missie. Aughra wordt na een lange reis wakker. Rian vlucht het kasteel uit. Brea zoekt de betekenis van het mysterieuze symbool.

3. 3. What Was Sundered and Undone

30 augustus 2019 (52 minuten)

Brea heeft moeite met haar onsmakelijke nieuwe taken. Als Deet en Hup naar de Steenwoud Stam gaan, worden ze vijandig bejegend. Rian smeekt zijn Maudra om hulp.

4. 4. The First Thing I Remember Is Fire

30 augustus 2019 (48 minuten)

Brea moet snel een puzzel oplossen in een geheime kamer onder de troon. De Kamerheer smeedt een plan om Rian te vangen en het vertrouwen van de keizer terug te winnen.

5. 5. She Knows All the Secrets

30 augustus 2019 (50 minuten)

De Al-Maudra staat op scherp vanwege een vermiste kudde landrenners en een onverwacht bezoek van de Skeksis. Aughra laat Rian en de rest naar de Droomwereld komen.

6. 6. By Gelfling Hand...

30 augustus 2019 (52 minuten)

Lore ontsnapt uit zijn kamer om Brea te helpen. Als het nieuws over de daden van de Generaal bekend wordt, haalt Seladon de andere Maudra's naar de Citadel.

7. 7. Time to Make... My Move

30 augustus 2019 (46 minuten)

Bij aankomst in de Cirkel van de Zonnen wacht de vermoeide reizigers een zorgelijke verrassing en een lesje in de geschiedenis van Thra. De keizer werft een nieuw leger.

8. 8. Prophets Don't Know Everything

30 augustus 2019 (50 minuten)

Deet neemt Rian mee op een gevaarlijke reis door de tunnels van Thra. Seladon bezoekt het Kasteel van het Kristal en ziet een nieuwe kant van de opperheren.

9. 9. The Crystal Calls

30 augustus 2019 (46 minuten)

De Skeksis proberen wanhopig iemand uit hun midden te redden en sluiten een deal met Aughra. Rian en Deet zetten hun zoektocht voort naar het Dubbele Zwaard.

10. 10. A Single Piece Was Lost

30 augustus 2019 (50 minuten)

Terwijl de Gelflings en de Skeksis zich voorbereiden op een noodlottig gevecht, begint de Wetenschapper te werken aan een nieuw geheim wapen.

avatar van joolstein

joolstein

Tja hoe vond ik de serie?? Het is erg lastig om die vraag te beantwoorden! We zijn inmiddels ruimschoots de veertig gepasseerd en de beleving van een volwassen is toch iets anders. Waar je toen van verbazing aan de buis was gekluisterd, je verwonderde over die prachtige magische wereld, is dat door het vertrouwd raken met films/series (en hun magie) misschien wel iets minder geworden.

Toch vond ik het wel erg goed! Visueel is het verbluffend. Ze weten erg goed de sfeer en de magie van weleer te evenaren. Waar je met de film je maar 93 minuten je kon verliezen in de gecreëerde wereld is dat nu ±503 minuten. Dit is een prequel van wat er voor de film gebeurde dus als het ware een origine verhaal. We zien een paar andere Skeksis en we volgen nog veel meer andere Gelflings. Ook komen we andere bekende in de loop van de serie tegen. Ikzelf was heel erg gecharmeerd van nieuwkomer Deet.

Nadeel vond ik dat, doordat degene die de film al hebben gezien er minder verrassingen zijn! Die weten natuurlijk al lang hoe het met hoofdverhaal zit. Echter is er gelukkig daarnaast ook genoeg te genieten. De serie is een geslaagde poging om van iets ouds iets nieuws te maken! Nu maar hopen dat serie ook aanslaat bij een nieuwe generatie? Of de romantiek en magie ook nog werkt in een tijd van digitalisering en computers?

avatar van FlorisV

FlorisV

Meesterlijk, Jim Henson zou apetrots zijn. In het begin moest ik er toch wat meer inkomen maar met name de laatste afleveringen vlogen voorbij. Het is al met al een sublieme serie geworden met prachtige beelden en muziek, zonder dat het duistere verloren is gegaan. En dat het verhaal een stuk minder zou zijn (wat de VPRO site beweert) is onzin, hier en daar zitten er misschien wat gaten (ik snapte bijvoorbeeld de terugkeer van Aughra in aflevering 10 niet) maar het is zeker onderhoudend. Naarmate je de serie langer volgt herken je de verschillende kleurrijke Skeksis en hun namen ook beter en vanwege het stemmenwerk daarvan genoot ik toch het meest van deze monsterlijke vogels, waarbij vooral de manipulaties van de smiechterige Chamberlain voor de meeste dynamiek in het verhaal zorgen. De stemmen van de meeste poppen bevatten zat bekende acteursnamen maar ze zijn amper te herkennen. Dat is misschien wel een kracht maar toch vind ik het vaak wel leuk als ik stemmen kan herkennen.

De vele verschillende levensvormen zijn allemaal schitterend ontworpen. Hier en daar wordt er beweerd dat de serie het thema racisme behandelt (en dat dit nu in de hele wereld enorm veel erger geworden is, want Trump, ja natuurlijk *zucht*). Gelukkig viel het allemaal reuze mee met politiek correct gevingerwapper want als ik ergens aan de dunne spuitpoep van raak is het dat wel. Het enige wat je ziet is dat er gewoon verschillende Gelfling volkeren zijn met verschillende gebruiken en dat ze elkaar niet allemaal moeten. Met het slavenvolk, de Podlings, krijg je nog het meest te doen en de even dappere als aandoenlijke Hup verwerft daarmee de meeste charmepunten. Het is alles bij elkaar een overtuigende en soms behoorlijk harde en duistere fantasiewereld waarnaar je volledig wordt getransporteerd.

De sets zijn magnifiek. CGI is tot een minimum beperkt, het blijft een groot poppenfeest. De soundtrack maakt het geheel af met een mooie middeleeuwse instrumentatie.

Ik hoop dat dit net zo'n hit wordt als Stranger Things want het verdient een groot publiek.

avatar van pocalan

pocalan

FlorisV schreef:

Hup is mijn favoriet! ? En inderdaad, de serie is aardig duister op momenten en zou het daarom niet aanraden aan jonge kinderen. Ik heb nog steeds een lichtelijk trauma voor poppen dankzij Benjamin Ben en Liegebeest (en Chuckie niet te vergeten). Desondanks trok The Dark Crystal mij enorm aan toen ik het voorbij zag komen op Netflix. Ik had in eerste instantie niet eens door dat het poppen waren. Al drong het wel vrij snel door. Eigenlijk had ik niet eens het gevoel dat ik naar poppen zat te kijken dankzij het beetje aan CGI. Het kwam vrij 'menselijk' over.

De film had ik trouwens nooit eerder gezien. Na seizoen 1 heb ik 'm meteen gekeken. Daar had ik beter mee gewacht gezien er een tweede seizoen komt.

Ik denk dat het bij mij scheelt dat The Neverending Story een van mijn favoriete films is en de serie mij daarom een melancholisch gevoel geeft. Mijn man en een vriendin hebben niks met poppen en die vertikken het om het te bekijken. Ook nadat ik ze over probeerde te halen. Zonde omdat het echt prachtig is gemaakt. Maar ach, niet iedereen hoeft er iets mee te hebben. Hun gemis. Het bereikt desondanks best veel mensen. Ik ga het waarschijnlijk nog een paar keer bekijken omdat er gewoonweg zoveel details in zit en ik vast dingen gemist heb. Ik heb van begin tot eind met verbazing gekeken.