Mijn Series +

Verenigd Koninkrijk
Miniserie, 353 minuten

ontwikkeld door Russell T. Davies
met Emma Thompson, Rory Kinnear en Anne Reid

De drukke familie Lyon woont in Manchester. Daniel gaat trouwen met Ralph, Stephen en Celeste maken zich zorgen over hun kinderen, Rosie achtervolgt een nieuwe man en Edith is al jaren niet meer thuis geweest. Over hen allen waakt hun grootmoeder, de gebiedende Muriel. Hun hele leven komt samen op één cruciale nacht in 2019, waarna het verhaal versnelt naar de toekomst. De komende 15 jaar verlaten de Britten de EU, Amerika wordt een eenzame wolf, China handhaaft zichzelf en een nieuwe wereld begint zich te vormen. Op dat moment begint Vivienne Rook aan haar opmars naar de macht. Deze nieuwe soort politicus, een entertainer, een rebel, een bedrieger en een monster leidt het gezin naar een onbekende toekomst waar ze doorheen moeten worstelen.

1. Aflevering 1

avatar van Kos
Kos
klinkt vreemd.

avatar van Esteban
Ow, ik dacht even dat het om een serie over de band ging.

Klink niet slecht, deze. Intelligent geschreven reeksen over politiek, kan ik doorgaans wel smaken.

avatar van Ste*
Leuk en interessant uitgangspunt. Het scheelt dat de serie kiest voor slechts 5-10 jaar later, en dat vrijwel alles dat we zien eigenlijk nog gewoon relatable en heel goed voorstelbaar is.

Moet wel zeggen dat ik de eerste aflevering het sterkst en interessantst vond. Het concept wordt mooi en ook wel spannend geïntroduceerd, met terloops voorzichtige kijkjes in de toekomst (ook op technisch gebied) en een zeer sterk einde van de eerste aflevering, met het afvuren van een nucleaire raket in de laatste dagen van de tweede termijn van Trump.

Naarmate de serie vordert vond ik het af en toe wat minder worden, het geheel focust zich soms wat onevenwichtig op de grotere zaken die spelen en op het meer 'soapy' element van de familie zelf. De laatste afleveringen, en vooral het einde, worden iets meer 'vergezochte' sci-fi, zeker met de 'transhumane' staat van Bethany dat ik persoonlijk nooit 100% begreep hoewel de makers het wel open hebben proberen te houden en er ook weer nooit echt overboord mee zijn gegaan.

De rol van Emma Thompson is overigens een leuke toevoeging, hoewel ik het vooral veel 'buitenkant' vond (hoe gedraagt zo iemand zich in de media) en weinig inhoud over wat ze nu eigenlijk allemaal van plan was met de koers van de UK, maar dat raakt eigenlijk natuurlijk ook precies aan hoe zo'n politicus opereert.

Af en toe wellicht ook wat openlijk 'prekerig'. Verder genoeg kijkplezier (de Notre Dame die af is in 2030, de wereldpremière van Guardians 4, dat soort details zijn gewoon leuk), spanning en interessante maatschappijkritiek.