• 8.985.838 stemmen

Doragon Bôru Cho - Seizoen 5 (2017-2018)

Alternatieve titel: Dragon Ball Super

Ontwikkeld door: Akira Toriyama

Met: Masako Nozawa (stemrol), Toshio Furukawa (stemrol) en Ryô Horikawa (stemrol)

Oorsprong: Japan

Datum van release: zondag 5 februari 2017

Eerst uitgezonden op: Fuji TV (Japan)

Plot Doragon Bôru Cho

Dragon Ball Super gaat verder na het einde van Dragon Ball Z, waar Majin Buu werd verslagen en waar de aarde in vrede verder kon leven. Goku leeft nu zijn leven als boer en ondanks de vrede die er heerst is er toch een nieuwe dreiging onderweg, genaamd Beerus, de vernietiger van werelden, die wordt gezien als de sterkste en gevaarlijkste persoon in het universum. Beerus komt over Goku te weten via een profetie waarin hij wordt omschreven als een Super Saiyan God. Als Beerus hiervan hoort zoekt hij Goku op om tegen hem te vechten.

Afleveringen Seizoen 5 (2017-2018)

1. 1. Yarou ze Zenō-Sama! Uchū Ichi Budō-Kai!!

5 februari 2017 (23 minuten)

2. 2. Zen Uchū no Kami-Sama mo Don Hiki!? Maketara Shōmetsu "Chikara no Taikai

12 februari 2017 (23 minuten)

3. 3. Dai Kyu Uchū Keri no Bajiru Basasu Dai Nana Uchū Majinbū!!

19 februari 2017 (23 minuten)

4. 4. Nemutta Tōshi o Yobisamase! Son Gohan no Tatakai!!

26 februari 2017 (23 minuten)

5. 5. Tsubushi no Berugamo VS Son Gokū! Aotenjō no Tsuyosa wa Dotchida!?

5 maart 2017 (23 minuten)

6. 6. Son Gokū Yurusumaji! Seigi no Senshi Toppo Ran'nyū!!!

19 maart 2017 (23 minuten)

7. 7. Dai-7 Uchū Daihyō Chīmu o Kessei Seyo! Saikyō no 10-ri wa Dareda?

26 maart 2017 (23 minuten)

8. 8. Sukautoman Son Gokū – Kuririn to 18-gō o Izanau

2 april 2017 (23 minuten)

9. 9. Ugokidasu Uchū – Sorezore no Omowaku

9 april 2017 (23 minuten)

10. 10. Hajimete Majiwaru Kobushi! Jinzōningen Jūnana-gō VS Son Gokū!!

16 april 2017 (23 minuten)

11. 11. Mitsuryō-dan o Kare! Gokū to Jūnana-gō no Kyōtō!!

23 april 2017 (23 minuten)

12. 12. Gohan to Pikkoro Shitei Gekitotsu no Genkai Shugyō!

30 april 2017 (23 minuten)

13. 13. Arawareta Nazo no Bijo! Tenshin-ryū Dōjō no Kai!?

7 mei 2017 (23 minuten)

14. 14. Kachinokoru no wa Dono Uchū da!? Zokuzoku to Tsudou Saikyō no Senshi-Tachi!!

21 mei 2017 (23 minuten)

15. 15. Kinkyū Jitai Hassei! Sorowanai Jū Nin no Menbā!!

28 mei 2017 (23 minuten)

16. 16. Jū Ninme no Senshi wa Omē da! Gokū Furīza no Moto e!

4 juni 2017 (23 minuten)

17. 17. Aku no Teiō Fukkatsu! Demukaeru Nazo no Shikaku-Tachi!?

11 juni 2017 (23 minuten)

18. 18. Saikyō! Saiaku! Furīza Ōabare!!

18 juni 2017 (23 minuten)

19. 19. Toki wa Kita! Uchū no Meiun o Kake Mu no Kai e!!

25 juni 2017 (23 minuten)

20. 20. Ikinokore! Tsui ni Kaimaku Chikara no Taikai!!

2 juli 2017 (23 minuten)

21. 21. Ā Mujou! Zetsubō Suru Uchū!!

9 juli 2017 (23 minuten)

22. 22. Misetsukero! Kuririn no Sokojikara!!

16 juli 2017 (23 minuten)

23. 23. Daibōsō! Mezame Araburu Kyōsenshi!!

23 juli 2017 (23 minuten)

24. 24. Semari Kuru Seigi no Senshi! Puraido Torūpāsu!!

30 juli 2017 (23 minuten)

25. 25. Ai no Chikara ga Dai Bakuhatsu!? Dai ni Uchu Majo-kko Senshi!!

6 augustus 2017 (23 minuten)

26. 26. Gohan yo Hijōnare! Dai ju Uchu to no Kessen!!

13 augustus 2017 (23 minuten)

27. 27. Chōzetsu Kōsoku Batoru Boppatsu! Gokū to Hitto no Kyōdō Sensen!!

20 augustus 2017 (23 minuten)

28. 28. Funsen! Mutenroshi Inochi o Moyasu!!

27 augustus 2017 (23 minuten)

29. 29. Mikiwamero! Sugata Naki Atakkā to no Shitō!!

3 september 2017 (23 minuten)

30. 30. Fukushū no Efu! Shikakerareta Kōkatsu na Wana!?

17 september 2017 (23 minuten)

31. 31. Furīza to Furosuto! Majiwaru Akui!?

24 september 2017 (23 minuten)

32. 32. Goku ni Semaru Saikyo no Teki! Ima Koso Hanate! Hisassu no Genki-Dama!!

8 oktober 2017 (23 minuten)

33. 33. Son Gokū Kakusei! Mezameshi Mono no Aratanaru Gokui!!

8 oktober 2017 (23 minuten)

34. 34. I jigen no Kyokuchi Batoru! Hitto Basasu Jiren!!

15 oktober 2017 (23 minuten)

35. 35. Saiya-jin no Chikai! Bejīta no Kakugo!!

22 oktober 2017 (23 minuten)

36. 36. Kiki to Shite! Sentō-kyō Saiya-Jin Batoru Futatabi!!

29 oktober 2017 (23 minuten)

37. 37. Kiki Semaru! Aratana Chō Sen-Shi no Bakutan!!

5 november 2017 (23 minuten)

38. 38. Gokū Vāsasu Kefura! Sūpāsaiya-Jin Burū Yabureru!?

12 november 2017 (23 minuten)

39. 39. Gyakuten no Kizashi! Migatte no Gokui ga Dai Bakuhatsu!!

19 november 2017 (23 minuten)

40. 40. Ai no Daikessen! Jinzōningen VS Dai ni Uchū!!

26 november 2017 (23 minuten)

41. 41. Kasokusuru Higeki Kieyuku Uchū...

3 december 2017 (23 minuten)

42. 42. Kaihi Funō!? Suterusu Kōgeki no Mōi!!

10 december 2017 (23 minuten)

43. 43. Kanpeki Naru Seizon Senryaku! Dai San Uchū Kyōi no Shikaku!!

17 december 2017 (23 minuten)

44. 44. Sōryokusen! Kyūkoku no Yontai Gattai VS Dai nana Uchū Sōkōgeki!!

24 december 2017 (23 minuten)

45. 45. Onore no Hokori wo Kakete! Bejīta Saikyō he no Chōsen!!

7 januari 2018 (23 minuten)

46. 46. Zenshin Zenrei Zenryoku Kaihō! Gokū to Bejīta!!

14 januari 2018 (23 minuten)

47. 47. Shippū-Dotō no Mōshū! Gohan Haisui no Jin!!

21 januari 2018 (23 minuten)

48. 48. Ifu-Dōdō! Hakaishin Toppo Kōrin!

28 januari 2018 (23 minuten)

49. 49. Kami wo mo Koero! Bejīta Sutemi no Ichigeki!!

4 februari 2018 (23 minuten)

50. 50. Semari-Kuru Shōheki! Kibō wo Takushita Saigo no Baria!!

11 februari 2018 (23 minuten)

51. 51. Kedakai Hokori Saigo Made! Bejīta Chiru!!

18 februari 2018 (23 minuten)

52. 52. Genkai Chōzetsu Toppa! Migatte no Gokui Kiwamaru!!

4 maart 2018 (23 minuten)

53. 53. Kūzenzetsugo no Chō Kessen! Kyūkyoku no Sabaibaru Batoru!!

18 maart 2018 (23 minuten)

54. 54. Kiseki no Ketchaku! Saraba Goku! Mataauhimade!!

25 maart 2018 (23 minuten)

55. Koerubeki Kabe o Misuete! Gokū Bāsasu Gohan (special)

14 mei 2017 (23 minuten)

Het duurde even voordat ik het slotseizoen kon kijken, omdat de Engelstalige dub er nogal lang over deed, maar recent hadden ze dan toch de gehele serie in het Engels overgezet. En dat is de enige versie die ik echt goed vind. Heb wel eens een Dragon Ball Z film in het Japans gekeken met Engelse ondertitels, maar dat heeft heel wat minder impact op me.

Anyway, het slotseizoen dus. Met wederom een groot toernooi genaamd Tournament of Power. De gehele Dragon Ball franchise hangt aan elkaar van toernooien, ook eerder bij Super zelfs. Een beetje goedkoop is het wel. Verzin wat vijanden, zet de bekende helden erbij en bedenk een ring waarin ze gaan knokken. Het been there, done that gevoel was hier wel echt enorm. En toch vond ik het wel het leukste seizoen van Super, omdat er behoorlijk veel wordt geknokt, zo'n beetje iedereen die in Dragon Ball Z een rol had hier ook mee doet en omdat zeker de laatste afleveringen enorm episch en bruut zijn. Maar vooral de aanwezigheid van alle personages vind ik echt heerlijk. Android 17 is er zelfs bijgehaald, Frieza heeft een wildcard in zijn persoonlijke hel gekregen en ook Master Roshi knokt nog even lekker mee. Die man is en blijft trouwens briljant, met zijn porno en seksverslaving. Er zitten daarmee echt een paar briljante stukken in, bv met dat meisje die de vechtschool van Tien aan komt vallen. Ook om Yamcha moest ik lachen. Stelt qua niveau niks voor, maar zag zichzelf wel als de verlosser. Zulke humor blijft gewoon ontzettend leuk.

De bad guys in het toernooi vielen me wel wat tegen, vooral de kopietjes van de groep kwamen cheap en overbodig over. Maar er zaten ook wel een paar beste kolossen bij die wel indruk maakten, zeker in de laatste gevechten. Het leverde genoeg vuurwerk op. Wel duurt dit seizoen met ruim 50 afleveringen veel te lang. Ofja, het toernooi duurde me vooral te lang. Er zaten diverse afleveringen in het middenstuk die je meteen weer kon vergeten. Dat is wel een kwaal van de hele franchise ook, het onnodig rekken van het aantal afleveringen. Ik denk dat iedereen die ooit DB Z keek de ''5 minuten voordat Namek ontploft'' afleveringen nog wel zal herinneren, haha. Achja, ik heb er van genoten. Dragon Ball Z is jeugdsentiment bij me toen ik een puber was en dit dagelijks op tv kwam. Ik ben blij dat ik ook zo'n 20 jaar later nog van Goku, Vegeta en Gohan kan genieten. Wat mij betreft volgt er nog een nieuwe serie over een paar jaar.

avatar van Xeeno

Xeeno

Dit was voor mij met afstand de beste saga van Dragon Ball Super. Ik heb echt genoten van deze saga. Volgens mij was ie ook nog niet af toen ik Super keek op mijn tijdelijke Crunchyroll abonnement (die ik toen speciaal voor Super had verlengd), dus ik moest ook telkens weer een week wachten op een nieuwe aflevering (en soms zelfs twee weken).

Tegenwoordig kijk ik veel Netflix en dan heb je een heel seizoen in een keer tot je beschikking, maar het wekelijks uitbrengen van een nieuwe aflevering heeft ook wel wat. Ik had twee collega's die ook Super keken, en maandag bespraken we dan de nieuwe aflevering die in het weekend was uitgekomen en zaten we te speculeren hoe het aankomend weekend verder zou gaan. Dat mis je wel bij Netflix-series.

Het wachten op een nieuwe aflevering is aan de ene kant misschien vervelend, maar het wachten en em dan uiteindelijk krijgen en em de moeite waard zien zijn heeft ook wel weer iets.

Verder...

- De tekeningen waren van hele hoge kwaliteit in deze saga.

- De animatie was "super", vooral tijdens het slotgevecht.

- Heerlijk om te zien hoe Jiren in de pan werd gehakt door Ultra Instinct Goku en later Goku/Frieza/#17

- Dit seizoen had ook "iets" wat in de vorige seizoenen naar mijn idee ontbrak. Ik weet niet precies wat... misschien was het juist wel het oprekken van het aantal afleveringen, of misschien waren de gevechten spannender vanwege de tijdlimiet en vanwege wat er allemaal op het spel stond. Misschien was het wel dat de activatie van Ultra Instinct constant op de loer lag (net zoals Super Saiyan 1 tijdens de Frieza Saga). Ik had iig het idee dat het er toe deed en dat het ergens om ging.

Wel opvallend dat ze volgens mij een aflevering of 5 hebben gemaakt van de laatste twee minuten van het toernooi? lol.

Maar een goeie afsluiter van Super.

Xeeno schreef:

*kuch Namek will explode in 5 minutes kuch*

avatar van Patro88

Patro88

Door het vele thuisblijven deze tijd toch maar even de Super-reeks helemaal uitgekeken. Ik heb zulke toffe herinneringen aan de Z-serie (als 12-jarige elke dag aan de buis gekluisterd om 17:10), dat ik de afgelopen jaren niet zeker wist of ik hier aan wilde beginnen.

Ik heb me prima vermaakt! Het laatste seizoen is natuurlijk wel waar de hele Super-reeks om draait, het leuke is dat bijna ieder personage wel uitgelicht wordt. Prima animatie, prima gevechten, verhaaltechnisch wel wat simpeler dat in de tijden van Z, maar ach, het kijkt prima weg. Wel een paar kleine kritiekpuntjes:

1. De powerlevels. Het is een toernooi met de sterkste vechters van alle universa. Was daarom toch hard aan het schaterlachen dat vechters als Krillin en Roshi zich konden meten met sommige tegenstanders. Ik bedoel, zij stonden stil in hun ontwikkeling sinds de originele DB reeks (volgens mij was Krillin voor het laatst nuttig tegen de Ginyu Force).

2. De overduidelijke knipoog naar de ontploffing van Namek binnen 5 minuten wat uitgesmeerd werd over 20 aflevering in DBZ. Nu was het voor mijn gevoel nog erger.