• 8.985.949 stemmen

Courage the Cowardly Dog - Seizoen 1 (1999-2000)

Alternatieve titel: Courage het Bange Hondje

Ontwikkeld door: John R. Dilworth

Met: Thea White (stemrol), Marty Grabstein (stemrol) en Lionel G. Wilson (stemrol)

Datum van release: vrijdag 12 november 1999

Eerst uitgezonden op: Cartoon Network (Verenigde Staten)

Plot Courage the Cowardly Dog

Courage het hondje is achtergelaten als pup en gevonden door Muriël, die samen met haar man Eustace op een boerderij woont ergens in Nergens. Er gebeuren enge dingen in Nergens en Courage moet zijn angsten overwinnen om zijn nieuwe thuis te redden.

Afleveringen Seizoen 1 (1999-2000)

1. 1. A Night at the Katz Motel / Cajun Granny Stew

12 november 1999 (22 minuten)

Courage, Muriël en Eustace blijven in een motel waar er enge spinnen zitten. Ondertussen worden ze achtervolg door de gekke Katz. Wanneer Muriël en Courage in het park de vogels voederen, komt er een vos langs die Muriël ontvoerd om haar in een stoofpot te verwerken.

2. 2. The Shadow of Courage / Dr. Le Quack, Amnesia Specialist

19 november 1999 (22 minuten)

Wanneer een wetenschapper sterft, blijft zijn geest achter om te spoken in Nergens. Muriël krijgt een klap op haar hoofd, waardoor ze last heeft van geheugenverlies. Courage zoekt hulp bij dokter Le Quack, die een dief blijkt te zijn.

3. 3. Courage Meets Bigfoot / Hothead

26 november 1999 (22 minuten)

Bigfoot komt naar de boerderij in Nergens. Courage en Bigfoot komen goed overeen, maar de pret stopt wanneer een boze menigte achter Bigfoot aankomt. Eustace wil graag meer haar op zijn hoofd en probeert hiervoor een nieuw haargroeimiddel. Er is echter een bijwerking waardoor Eustace zijn woede niet kan controleren.

4. 4. The Demon in the Mattress / Freaky Fred

3 december 1999 (22 minuten)

Muriël bestelt een nieuwe matras, maar wanneer ze erop gaat liggen komt er een demon uit die de controle over haar lichaam overneemt. Muriël nodigt haar gestoorde neef Fred uit bij haar thuis, die koste wat kost Courage een knipbeurt wil geven.

5. 5. Night of the Weremole / Mother's Day

17 december 1999 (22 minuten)

Wanneer Muriël wortels plukt wordt ze gebeten door een mol, waarna ze in een weermol verandert. Eustace en Courage gaan op bezoek bij Eustace's moeder, maar Eustace's moeder heeft enkel oog op Courage.

6. 6. The Duck Brothers / Shirley the Medium

14 januari 2000 (22 minuten)

Wanneer twee eenden Muriël hersenspoelen is het aan Courage om haar te redden. Eustace huurt Shirley de paragnost in om een geschil op te lossen met zijn dode broer, Horace, maar niet alles loopt gesmeerd.

7. 7. King Ramses' Curse / The Clutching Foot

21 januari 2000 (22 minuten)

Courage vindt een tablet die toebehoorde aan Koning Ramses. Eustace weigert om het tablet aan het museum te schenken, waarna de geest van Koning Ramses een vloek uitspreekt op Eustace. Eustace heeft last van voetschimmel dat zoveel groeit dat het zijn lichaam overneemt. De voet dreigen om Muriël iets aan te doen als Courage geen geld steelt voor hun. Het is aan Courage om een geneesmiddel te vinden om de voetschimmel weg te krijgen.

8. 8. The Hunchback of Nowhere / The Gods Must Be Goosey

28 januari 2000 (22 minuten)

Een gebochelde man, door iedereen weggejaagd, komt bij de boerderij in Nergens aan om een slaapplaats te zoeken, maar ook Eustace jaagt hem weg. De man schuilt in de schuur en wordt bevriend met Courage. Een Ganzengod wil trouwen met Muriël, maar Courage steekt hier een stokje voor. Wanneer Muriël ontvoerd wordt is het aan Courage om Muriël te redden.

9. 9. Queen of the Black Puddle / Everyone Wants to Direct

2 maart 2000 (22 minuten)

Een koningin die leeft in een zwarte poel in de boerderij verleid Eustace, maar ze wil hem eigenlijk opeten. Kan Courage hem redden? Twee filmregisseurs ontsnappen uit de gevangenis komen aan in Nergens. Ze willen een film maken met Muriël maar eigenlijk willen ze haar opeten. Het is aan Courage om de regisseurs weg te jagen.

10. 10. The Snowman Cometh / The Precious, Wonderful, Adorable, Loveable Duckling

9 maart 2000 (22 minuten)

Courage, Muriël en Eustace gaan op vakantie naar de Noordpool. Courage gaat brandhout zoeken, maar wanneer hij terugkeert naar de iglo, is iedereen verdwenen. Hij is er zeker van dat Muriël en Eustace ontvoerd zijn door een sneeuwman en gaat op pad uit om ze terug te vinden. Courage vindt een eendenei en geeft het aan Eustace. Eustace wil het opeten als ontbijt, maar het ei breekt uit en er zitten baby-eendjes in die denken dat Eustace hun moeder is.

11. 11. Heads of Beef / Klub Katz

16 maart 2000 (22 minuten)

Muriël is ziek en stuurt Courage en Eustace naar de stad om boodschappen te doen. Eustace beslist om eerst iets te gaan eten in een restaurant, maar Courage denkt dat er iets niet pluis is met de hamburgerzaak... Courage, Muriël en Eustace gaan op cruise maar stranden na een vloedgolf aan op een eiland. De onbetrouwbare Katz biedt hun een verblijfplaats aan.

12. 12. Revenge of the Chicken from Outer Space / Journey to the Centre of Nowhere

23 maart 2000 (22 minuten)

Courage ziet een UFO komen naar de boerderij in Nergens, waarin een kip zit die wraak wil nemen op Courage. Muriëls aubergines krijgen te weinig water en vallen Muriël aan. Courage gaat in de grond op zoek naar water.

13. 13. Little Muriel / The Great Fusilli

30 maart 2000 (22 minuten)

Muriël komt terecht in een tornado waardoor ze weer een baby wordt. Courage moet voor de kleine Muriël zorgen en een tornado zien te vinden die haar weer volwassen kan maken. Eustace en Muriël worden getransformeerd in marionetten en het is aan Courage om dit ongedaan te maken.

Een van mijn favoriete Cartoon Network series. Dit vond ik als kind echt fantastisch. Heerlijke grimmige sfeer en personages. Eigenlijk was het hondje Courage zelf helemaal niet zoveel aan, maar meer alles wat er om hem heen gebeurde.

avatar van Sanderkeuh

Sanderkeuh

Akkoord. Echt bizarre afleveringen soms, zoals The Clutching Foot.

Een paar jaar geleden is er een special uitgekomen maar die had 3D animatie, werkte niet zo goed vind ik.

Surrealistisch en duister, maar altijd met een ontroerende insteek. Misschien wel één van de beste tekenfilms ooit in hoe het zo treffend de sfeer neerzet van een verlaten boerderij te midden van paranormale gebeurtenissen. Ook de soort serie die bij terugkijken nog beter blijkt te zijn dan je in een kinderlijke onschuld dacht. Trendsettend ook naar nieuwe series als Gravity Falls en Adventure Time. Vraag mij af of ik mijn jonge neefje deze naargeestige ellende aan zou doen, maar dat terzijde...;)

Ik vind Courage altijd een bijzondere tekenfilm. Grimmig, duister, soms zelf vrij grof maar tegelijk sympathiek, warm en ook regelmatig grappig. Best opvallend dat dit jaren door Cartoon Network is uitgezonden, tussen alle vrolijke tekenfilms. Zelf vond ik dit als kind al erg tof, juist omdat het anders dan de rest was en omdat het gewoon vrij vreemd aanvoelde. Ook de setting, een verlaten huisje met helemaal niets in de buurt is een grote kracht, net als de 2 vreemde baasjes van Courage. De naïeve, lieve Muriel en de norse, alles ontkennende Eustace. Alles staat in het teken van de soms heerlijk geflipte horrorverhalen vol knipogen naar de horrorfilmhistorie.

Als kind merkte ik dat laatste nog niet zo goed, maar ik zit nu de serie opnieuw te bekijken en heb seizoen 1 er nu opzitten en het heeft absoluut meerwaarde om dit op oudere leeftijd nog eens opnieuw te zien. Een hoop afleveringen herkende ik meteen. Afleveringen als A Night at the Katz Motel (overnachting zoals je in klassieke horrorfilms ziet), King Ramses Curse (waarbij een vervloekte farao de plagen op het huisje loslaat) of Heads of Beef (Eustace en Courage zitten in een wegrestaurant een burger te eten) zijn echt schitterende afleveringen die behoorlijk weird zijn.

Benieuwd naar de komende seizoenen. Herinner me nog wel wat afleveringen die ik graag nog weer eens wil zien.