• 8.986.022 stemmen

Joardy Season - Seizoen 1 (2018-2019)

Show titel: Joardy Season

Ontwikkeld door: Jan Hulst en Jim Deddes

Met: Birgit Schuurman, Jan Hulst en Jim Deddes

Datum van release: vrijdag 28 december 2018

Eerst uitgezonden op: YouTube (Nederland)

Plot Joardy Season

Harco ontmoet de meest uiteenlopende figuren. Ieder uit een eigen milieu, met eigen ambities en bijbehorende twijfels en problemen. Harco zegt precies wat hij denkt, lijkt geen voorbehouden of vooroordelen te hebben en staat voor alles open. Door zijn stoïcijnse houding worden de problemen van anderen in perspectief geplaatst. Of het nou gaat over een overambitieuze millennial, een onzekere performancekunstenaar of een jongen zonder benen die aan een skelter-race meedoet, Harco's onverstoorbare karakter en nuchtere blik plaatst de boel in een fris perspectief. Joardy Season bevraagt alles wat tegenwoordig raar wordt bevonden of wat juist als normaal wordt beschouwd.

Afleveringen Seizoen 1 (2018-2019)

1. 1. Lindsey

28 december 2018 (08 minuten)

In deze aflevering van Joardy Season, een portret van Valentijn Lindsey: een vroeg rijke en gemotiveerde yup die de wereld aan zijn voeten heeft. Of niet?

2. 2. Dick Ryder

28 december 2018 (09 minuten)

In deze aflevering van Joardy Season, een confronterende reportage over de geroemde Rietveld alumna Chelsea Scoutgroen.

3. 3. Dierenquiz

4 januari 2019 (08 minuten)

In deze aflevering van Joardy Season, een dierenquiz waarin onder anderen Harco, Elderin, Birgit Schuurman en rapper Donnie het tegen elkaar opnemen in een bloedstollende strijd om de winst.

4. 4. Stardump Snittin’

11 januari 2019 (08 minuten)

In deze aflevering van Joardy Season, is Harco getuige van het ontstaan van een bijzondere vriendschap tussen een Toko-eigenaar en een klant.

5. 5. Jokkepik

18 januari 2019 (08 minuten)

In deze aflevering van Joardy Season een zenuwslopend avontuur waarin muzikant Dim verzekeringsfraude pleegt en de rest van zijn leven als jokkepik onder deze leugen gebukt gaat.

6. 6. Daentje Visje Trailer

25 januari 2019 (06 minuten)

In deze aflevering van Joardy Season een trailer van een nieuwe speelfilm over de gehandicapte Daentje Visje en zijn laatste wens.

7. 7. Bus Simulator 18 Gameplay

1 februari 2019 (08 minuten)

In deze aflevering van Joardy Season doet Harco een gameplay van het zinderende spel 'Bus Simulator 18'.

8. 8. Harco.exe

8 februari 2019 (08 minuten)

Wekelijks te zien op het YouTube-kanaal van NPO 3.

avatar van marsie&annie

marsie&annie

• 1963 stemmen

Niet één keer gelachen, terwijl Huilon en Kijkon zo goed waren. Dit komt totaal niet uit de verf, slechter dan slecht. Zeer matig geacteerd, vervelend gemonteerd en een meer dan vervelend script. Gemiste kans dit, neppe rommel.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Ik vind het een beetje flauw om het met Huilon en Kijkon te vergelijken: ja, het typetje is hetzelfde, maar die twee filmpjes waren - zéér goed uitgevoerde en inderdaad erg komische - online rants van een paar minuten, om iets dergelijks heen valt geen serie te maken. Dat valt wel te proberen, en de makers van Joardy Season hadden in dit seizoen ook beslist meer in het verlengde van hun eerdere sketches kunnen blijven, en Harco meer tekst kunnen laten geven, misschien had ik dan ook vaker gelachen, maar deze aanpak getuigde wel van een prettige durf. Ik kreeg de indruk dat ze van de VPRO voor dit kleine seizoen alle vrijheid hebben gekregen en dat ze zich hebben voorgenomen die volledig te benutten. Dit 'seizoen' - gewoon een verzameling losse sketches - klotst alle kanten op, qua toon, qua stijl, qua niveau. Soms is het vooral vervreemdend, soms komt het experiment niet uit de verf (Lindsey, Jokkepik), maar ik vond bijvoorbeeld Bus Simulator 18 Gameplay weer héél sterk. Juist omdat het nergens op lijkt. Omdat het zo vervreemdend is. Daarom zal ik een nieuw Joardy-seizoen ook meteen gaan kijken, al betwijfel ik eerlijk gezegd of dat nog gaat komen: het lijkt me zo raar en verwarrend dat het geen heel grote groep kijkers zal geen bekoren. Voor nu houd ik het op een ruime 3*.

Wat zal ik hier eens over zeggen. Ik ga het wel met Huilon, Kijkon en vooral Groeton vergelijken, omdat dit toch de bron is van het typetje Harco. Ik snap dat je daar geen hele serie mee kunt vullen, maar ik verwacht dan wel dezelfde soort humor. Dat heb ik in Joardy Season gedeeltelijk teruggezien. Alle scènes en in één geval complete aflevering met Harco zijn toch wel de hoogtepunten. De beste aflevering was wat mij betreft 'Bus Simulator 18 Gameplay', maar ook 'Daentje Visje Trailer' vond ik erg grappig.

Maar zoals wel vaker met Joardy, het wordt meestal pas later grappig. Als je de scènes nog eens bekijkt of in een situatie terecht komt waarin je aan deze typetjes denkt. Dit seizoen was leuk geprobeerd, maar kan nog veel beter.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Wist niet dat dit een serie (op tv-meter) was. Heb ooit een paar losse delen op zijn YT-kanaal bekeken, waarvan ik de Bus Simulator echt geweldig vind

avatar van T.O.

T.O.

Ik vond de filmpjes op YouTube erg veelbelovend, maar dit seizoen blijft nog iets teveel in de 'TV Lab' modus hangen.

De hoogtepunten zijn hierboven vermeld, ik geef mijn cijfer toch een beetje als aanmoediging.