• 10.590 nieuwsartikelen
  • 8.967.490 stemmen

Dad's Army - Seizoen 4 (1970)

Alternatieve titel: Daar Komen de Schutters

Afleveringen: 13

Speelduur: 6 uur en 30 minuten

Ontwikkeld door: David Croft en Jimmy Perry

Met: Arthur Lowe, John Le Mesurier en Clive Dunn

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Datum van release: vrijdag 25 september 1970

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Dad's Army

De serie draait om een peloton van de British Home Guard (Britse binnenlandse strijdkrachten), dat in de Tweede Wereldoorlog in het fictieve plaatsje Walmington-on-Sea actief is. Kapitein Mainwaring en zijn bekakte secondant sergeant Wilson staan aan het hoofd van dit peloton, dat voor de rest bestaat uit de enthousiaste korporaal Jones, sterke verhalenverteller soldaat Frazer, de oude soldaat Godfrey, de jonge soldaat Pike, en sjacheraar soldaat Walker.

Afleveringen Seizoen 4 (1970)

1. 1. The Big Parade

25 september 1970 (30 minuten)

Het is 'Spitfire Week'. Een grote parade maakt deel uit van het evenement. Het peloton wil meelopen in deze parade, maar dan moeten ze natuurlijk wel een goede indruk maken. Een mascotte moet daarbij helpen, maar waar haal je die zo snel vandaan?

2. 2. Don't Forget the Diver

2 oktober 1970 (30 minuten)

Het peloton neemt deel aan een oefening met de mannen van kapitein Square. De mannen van Square verdedigen een windmolen en het peloton moet daar een nepbom plaatsen. Ze bedenken een plan waarbij Jones in een boomstam wordt verstopt en waarmee ze hem de rivier opduwen.

3. 3. Boots, Boots, Boots

9 oktober 1970 (30 minuten)

Mainwaring heeft maar weer eens een nieuw plan. Hij vindt dat zijn peloton meer moet trainen en hij start looptrainingen en voetbalwedstrijden op blote voeten.

4. 4. Sergeant - Save My Boy!

16 oktober 1970 (30 minuten)

Grote paniek! Spike zit midden in een mijnenveld vast in de prikkeldraad. De specialist die hem moet komen redden laat lang op zich wachten zodat het peloton beslist om zelf tot actie over te gaan.

5. 5. Don't Fence Me in

23 oktober 1970 (30 minuten)

Het peloton krijgt de opdracht een kamp met Italiaanse gevangenen te bewaken. Het valt Mainwaring op dat Walker veel gevangenen blijkt te kennen. Wanner hij één en ander onderzoekt, blijken de Italianen een wel heel bijzondere groep gevangenen te zijn.

6. 6. Absent Friends

30 oktober 1970 (30 minuten)

Mainwaring is even niet aanwezig. De leden van het peloton maken van de gelegenheid gebruik om deel te nemen aan een dartswedstrijd tegen de ARP-bewakers. Wanneer Mainwaring dit ontdekt heeft hij grote moeite om iedereen weer in het gareel te krijgen.

7. 7. Put That Light out

6 november 1970 (30 minuten)

Het peloton bemant een plaatselijke vuurtoren als verdediging tegen een aanval vanuit de zee. Tijdens een luchtaanval gaat er per ongeluk een licht aan en wordt het dorp helemaal verlicht.

8. 8. The Two and a Half Feathers

13 november 1970 (30 minuten)

Jones gaat naar een reünie van zijn oude leger eenheid. Daar gaat de beschuldiging te ronde dat Jones een lafaard was. Echter heeft hij een totaal andere versie van het verhaal te vertellen.

9. 9. Mum's Army

20 november 1970 (30 minuten)

Mainwaring staat toe dat ook vrouwen zich kunnen aansluiten bij zijn peloton. Hij is echter zo onder de indruk van één van de vrouwen die zich als vrijwilligster komt aanmelden dat er sprake is van verliefdheid.

10. 10. The Test

27 november 1970 (30 minuten)

De ARP-bewakers dagen de 'Home Guard' uit voor een cricket wedstrijd. Terwijl Mainwaring graag een gelijke, eerlijke wedstrijd wil spelen, rekruteert Hodges een professionele speler om de wedstrijd in zijn voordeel te beslissen.

11. 11. A. Wilson (Manager)?

4 december 1970 (30 minuten)

Mainwaring is geschokt wanneer Wilson een nieuwe baan aanneemt bij een andere bank. Wanneer er luttele uren later een bom valt op zijn nieuwe arbeidsplek, moet Wilson toch weer bij Mainwaring aankloppen.

12. 12. Uninvited Guests

11 december 1970 (30 minuten)

Nadat het ARP-hoofdkwartier is gebombardeerd, moet het peloton de kerkzaal met hen delen. Hier is natuurlijk geen beginnen aan. Een schoorsteenbrand zorgt er echter voor dat de twee partijen wel heel snel moeten samenwerken.

13. 13. Fallen Idol

18 december 1970 (30 minuten)

Mainwaring heeft altijd het principe van militaire somberheid gehanteerd, maar daar komt een einde aan wanneer hij op een avond toch wat drankjes nuttigt.

avatar van Dk2008

Dk2008

De eerste aflevering The big parade is leuk maar het laatste gedeelte is erg leuk (en dat al vele malen gezien). Er kan maar één groep voorop lopen, daarover volgt een discussie en het slot is hilarisch.

avatar van Dk2008

Dk2008

Dit is dan dvd 5 en 6 seizoen 5 en kom ik zo aan het eind bij seizoen 10 (dvd 12) wat op de site 9 is. Ook staan niet alle afleveringen erop (ook niet op de site), er missen een paar, hier bijvoorbeeld Battle of the giants. Maar goed ik beschrijf ik toch alleen maar de beste afleveringen en schijnt aflevering 13 ook een hele leuke te zijn. Deze binnenkort nog eens checken.