• 8.985.334 stemmen

Series/seizoenen toevoegen aan de site

Jordy

hoe gaan we om met toevoegen?

ten eerste de vraag, wat is toevoegbaar (goede tijden slechte tijden?)

ten tweede de vraag, hoe gaan we om met het toevoegen van series

om met het eerste te beginnen, ik wil in eerste instantie vooral de lopende "grote" series op de site hebben, waar en hoe we de grens moeten leggen weet ik nog even niet

als later blijkt dat er veel bezoekers en veel vrijwilligers zijn, wil ik na gaan denken over het toevoegen van oude series, en van grensgevallen als soaps en andere series waar je bij een site als deze misschien niet gelijk aan denkt

over het tweede punt: het lijkt me zonde om het toevoegproces net zo in te richten als op bv. MovieMeter. Er zijn veel sites waar je informatie over complete series kunt binnen halen, dat kunnen we wel geautomatiseerd doen. Sites als themoviedb (of zijn er betere) bieden een overzicht van de seizoenen, titels, afleveringen, etc. Ik denk dat we dan alleen even de plotomschrijvingen moeten vertalen, en dat zo'n serie er met relatief weinig werk in 1 keer op kan. Ik vraag me zelfs af of "normale" gebruikers ook moeten kunnen toevoegen/corrigeren, of dat we alles met een groepje crewleden kunnen doen

avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

• 1931 stemmen

Mij lijkt het inderdaad een goed idee de ''grote'' series toe te voegen, al zou ik dit persoonlijk niet beperken tot enkel lopende series. Vraag is natuurlijk wat is een 'grote' serie. Baseer je dat dan op kijkcijfers, genre, of het in Nederland uit is gekomen, of iets anders? Ik weet zelf niet echt een goede richtlijn hiervoor.

Denk dat de echte twijfel ontstaat bij andere series zoals inderdaad soaps. Maar bijvoorbeeld ook documentaire of reality-series etc. Zo zullen sommigen misschien graag een 'Jersey Shore' of dergelijke op de site willen, maar als je het genre geheel toestaat laat je echt een hele hoop nonsens toe. Ook webseries bijvoorbeeld.

Wat betreft het tweede punt, denk ik dat het sterk afhangt van wat je allemaal op de site toelaat. Ik heb tv-sites gezien die automatisch info (plotomschrijving, afbeelding etc) ophalen, maar wel een breed scala aan series toelaten (anime-series, reality-shows etc). Dan wordt het echt een rommeltje als dit niet actief door mensen zelf wordt toegevoegd (of gecorrigeerd). Dat geldt natuurlijk ook voor het aantal personen dat je nodig hebt om de site up to date te houden: wanneer een breed scala aan series toegestaan is, lijkt het me imo beter als gebruikers ook kunnen toevoegen/corrigeren.

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

Wat mij betreft mag alles behalve docu/reality, maar maakt het wel veel uitgebreider. Of je zou kunnen zeggen miniseries langer dan....niet, staan ten slotte al op Moviemeter) Geen idee of veel mensen graag GTST erop willen, maar dat moet kunnen, het is tenslotte gewoon een serie, je kan er van houden of niet. Shows als Rectify, Sons of Anarchy en Treme kun je ook wel als soap betitelen, maar dat is dan opeens wel toe tevoegen? Wat is een soap/of vul het discutabel genre in en waarom mag het niet?

avatar van AHWA_mm

AHWA_mm

Epguides.com is een heel handige site, zeker voor afleveringtitels, cast etc.

Misschien dat je voor sommige series, zoals alle crime reconstructie shows een forum topic kunt maken, maar dat daar niet op gestemd kan worden. Ook bij realityseries als Survivor, I'm A Celebrity, Jersey Shore, etc. Misschien dat je daar dan juist weer alleen op de seizoenen kunt stemmen en niet op de losse afleveringen.

Kondoro

Op soaps moet je niet afgaan, dan ben je denk ik een heel aanbod kwijt. Het is misschien beter om te kijken, wil je mini-series of is dat iets om op MovieMeter te houden? Is het leuker om hier de 'grote' series op te zetten?

avatar van mjk87

mjk87

Soaps moet best kunnen, zij het niet per aflevering want dan is het overzicht zoek. Verder zouden miniseries die niet op MovieMeter mogen (ik noem een Band of Brothers) hier best op kunnen.

Verder heet dit tv-meter, maar ik krijg het idee dat je niet Studio Voetbal of VI een cijfer gaat geven? Dus enkel fictie?

En dan is er allicht nog een overlap met MovieMeter, zeker met enkele korte series die daar wel op mogen en eigenlijk ook goed hier passen.

Jordy

Dit wordt inderdaad een site over tv series. seriemeter.nl was niet beschikbaar, en bekt ook minder vind ik

Kondoro

Ik noem Studio Voetbal en VI niet echt een 'serie' , als serie zie ik persoonlijk ook met het fictie gedeelde ja. Tenminste mijn inzicht.

Jordy

Inderdaad geen ruimte voor dat soort programma's op deze site, al moeten we de precieze grenzen nog opzoeken

Ik hoop ook niet dat we hier programma's als Heel Holland Bakt en The Voice moeten tegenkomen. Gewoon series en miniseries (Band of Brothers etc), daar lijkt me ook het publiek van deze site voor.

avatar van mjk87

mjk87

Zolang Bassie & Adriaan maar is toegestaan

Maar zonder gekheid, afhankelijk van hoe breed je de site wil maken zou dat best eens erop kunnen komen.

Kondoro

Waar krijg je bezoekers mee, daar zou ik op af gaan. Krijg je met Heel Holland Bakt en The Voice ook veel bezoekers of, zouden ze eerder afkomen op series zoals de Sons of Breaking Bad??

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Sowieso geen showprogramma's, talkshows en quizjes enzo. Dat kan leuk op het forum zou ik zeggen. Non-fictie ook niet denk ik. Daarvoor is de grens te moeilijk te stellen.

Bassie en Adriaan, ok, maar wat doe je met 315 keer Kabouter Plop? Of zal er iemand plotjes willen schrijven voor elke losse aflevering van de Teletubbies? Ik denk dat het handig is om misschien gefaseerd toe te voegen. In het begin bijvoorbeeld nog geen soaps of kinderseries, maar de overzichtelijk toe te voegen series. Lopende series en bijvoorbeeld relatief recente klassiekers als The Wire, Breaking Bad, The Soprano's en Six Feet Under. En dan stap voor stap uitbreiden en de grenzen gaan verkennen en bepalen.

Dan zijn er voor series geen filmposters. Je kunt gaan voor DVD-covers (NL versie of land van herkomst?) of stills. Wat is leuker?

Kondoro

Wat je aangeeft is leuk ja. Samson en Gert en dat soort series kun je denk ik na een wat langere tijd toevoegen wanneer er vaak na gevraagd word en ja, talkshows etc. is iets voor op het forum.

avatar van misterfool

misterfool

Ik hoop dat Anime-series ook op de site mogen . Dingen als Berserk en Cowboy Bebop etc. Voor de rest zou ik inderdaad geen nieuwsprogramma's doen, of realityprogramma's, aangezien dat programma's zijn zonder een overduidelijke artistieke merit. Dat is meer iets voor een forumdiscussie zou ik zeggen. Ik zou wel kinderseries toevoegen. Irritant in het geval van iets als kouter Plop, maar wat dacht je van iets als Ducktales of Alfred jodocus Kwak. Kinderseries, jazeker! Ik zou er echter wel een hoge stem aan kwijt kunnen.

avatar van Teunnis

Teunnis

Ik hoop ook dat mijn toekomstige #2 (top-10 invoeren lijkt nog niet te werken) toegevoegd mag worden: Adventure Time. Ik denk dat het uiteindelijk wel mee gaat vallen met de choas wat betreft animatie, kinder-tv en soaps. Ik denk dat het criterium dat het fictie moet zijn in de praktijk genoeg zal blijken. Als iemand gek genoeg is om alle 5000+-afleveringen van GTST toe te voegen dan is daar niks mis mee lijkt me. Al zou het wel schelen als het ook mogelijk is voor series als GTST dat niet per se alle afleveringen toegevoegd hoeven worden.

starbright boy schreef:

Voor internationale dingen overweg ik gewoon alles (cast, aflevering titels, afbeeldingen) van een van de vele bestaande serie sites te halen, en dat je als toevoeger alleen nog de NL plotjes moet schrijven. Voor Nederlandse en/of obscure dingen moeten we inderdaad terugvallen op dvd's of promotie afbeeldingen, met daarbij wel weer de noodzaak om er goed op te letten dat we wel afbeeldingen gebruiken die voor dat doel gebruikt mogen worden.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ziet er alvast goed uit. Eens het begint te groeien zal wel duidelijk zijn wat er op de site kan en wat niet. Basic tv-series is een goeie start. Later de oudere bekende series. En ik zie persoonlijk ook graag documentaireseries (ik denk aan Classic Albums bvb). Of live shows (Saturday Night Live of Later with Jools Holland). We zullen al beginnen met het begin.

avatar van Arnie

Arnie

starbright boy schreef:

Bassie en Adriaan, ok, maar wat doe je met 315 keer Kabouter Plop?

De cruciale vraag voor deze nieuwe site.

Gefaseerd opbouwen lijkt me inderdaad de beste optie. Niet alleen qua type serie, maar ook met het toevoegen van plots voor individuele afleveringen. Een serie kan in het begin best op de site met enkel een plotomschrijving voor het geheel, terwijl dat bij de individuele afleveringen nog even leeg blijft.

Datzelfde lijkt me overigens ook te gelden voor het uitbrengen van stemmen (hoewel dat vast in een ander topic wordt besproken): stemmen op het geheel van een serie en eventueel de afzonderlijke seizoenen moet natuurlijk alvast kunnen, maar op elke aflevering, dat hoeft in elk geval geen prioriteit te zijn.

En mijn complimenten voor het opzetten van deze site! Het zal zeker in een grote behoefte voorzien.

Arnie schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, liever 3 goed toegevoegde series dan 100 slechte. En in eerste instantie nog niet de randjes opzoeken, laten we gewoon eerst maar even de bekende, lopende series toevoegen om te kijken tegen welke problemen we aan lopen.

Ik ga nu beginnen met het toevoegproces, Ik denk over een week of 2 de mogelijkheid te hebben om voor mensen met (tijdelijke) crewrechten, seizoenen toe te voegen. Ik wil dit een beetje gebruiksvriendelijk maken. Dus invoeren imdb code + welk seizoen, en de site zoekt automatisch titels + originele uitzenddatum + afbeelding bij.

De toevoeger moet er dan "alleen" de plotomschrijvingen toevoegen. Goede beheersing van de Nederlandse taal zal dus, net als op MovieMeter, erg belangrijk zijn voor toevoegers en crewleden.

Het toevoegen van de Nederlandse uitzenddata zal dan een losse taak zijn, die uitgevoerd kan worden door een reeds toegevoegd seizoen te bewerken en bij elke aflevering een datum+tijd+zender in te voeren. Mza heeft al aangeboden ook hier graag de tv-datums in te willen voeren

Jordy schreef:

stinissen schreef:

En dat doe ik met liefde

avatar van Metalfist

Metalfist

Beetje muggenziften natuurlijk, maar wanneer je over het sterretje hovert dan staat er 'markeer als je favoriete track' in plaats van 'markeer als je favoriete episode'

okee bedankt

Waarom maak je geen gebruik van de API van TVmaze?

Jordy

Steeksproefgewijs lijkt TVmaze een minder uitgebreide (tv) database te hebben dan IMDb. Ook wil ik graag de tijdsduur van afleveringen gaan tonen, en die klopt bij TvMaze niet, daar staat de tijd incl. reclame, bv. 30 of 60 minuten.

Wel fijn dat ze een goede API hebben, bij IMDb kost het iets meer moeite om de gegevens van hun website op te halen.

Misschien moet het uiteindelijk een mix worden van diverse bronnen.

Jordy

Ben bezig met het afronden van het toevoegproces voor/door crewleden, rechtstreekse toevoegingen dus. Dus nog zonder de mogelijkheid voor correcties, en zonder dat er crewleden tussen zitten om toevoegingen te beoordelen, dat wordt daarna een aparte klus.

Bij recente series kan ik vrijwel alle benodigde informatie wel automatisch uit verschillende bronnen halen (tvmaze, themoviedb, imdb) en alvast invullen. Het schrijven van Nederlandstalige plotomschrijvingen zal het grootste onderdeel worden van het toevoegproces.

Mocht iemand al zin hebben om iets te doen, dan ontvang ik graag (evt. via PM) van een paar series/seizoenen de NL plotomschrijvingen, zodat ik het toevoegproces even kan testen. Ik zal de toevoeging op je naam zetten als beloning

Voor plotomschrijvingen moet denk ik gelden dat ze niet te lang zijn, kijk anders even bij de reeds toegevoegde serie voor een voorbeeld. En ze moeten vanzelfspreken in goed Nederlands zijn.

Als er eenmaal een paar series via deze weg zijn toegevoegd, kunnen we gaan kijken of we vinden dat de juiste gegevens op de juiste manier worden opgeslagen en getoond.

Jordy

Voor de duidelijkheid, bij elk toegevoegd seizoen moet dus voor elke aflevering een korte plotomschrijving worden ingevoerd

avatar van mrdig

mrdig

Wat gaaf dit! een tvmeter! En Jordy al gekeken naar Online TV Database - An open directory of television shows for HTPC software - thetvdb.com ? Daar haalt xbmc/kodi ook zijn tv info vandaan. Overigens: ook een idee om, naast de posters, wat meer met fanart te doen? Dit soort banners vind ik altijd wel cool.

Jordy

Dat laatste past niet echt binnen het huidige Meter-concept. Thetvdb ken ik inderdaad, al heb ik het momenteel nog niet gebruikt.