Gisteren heeft de Amerikaanse animatiestudio Dreamworks de langverwachte eerste trailer voor hun nieuwe animatiefantasyfilm online onthuld. De film draagt de titel Ruby Gillman, Teenage Kraken en wordt in het Nederlands vertaald als Ruby Kieuwmans, Tiener Met Tentakels. Het veelbelovende werk zal zijn wereldpremière beleven op 15 juni tijdens het Annecy International Animation Film Festival en vanaf 30 juni in bioscopen te bewonderen zijn. Fans kijken reikhalzend uit naar deze betoverende creatie van Dreamworks.
Na een productieperiode van meer dan twee jaar, die aanving in het begin van 2021, lijkt de langverwachte film nu gereed te zijn voor de release. Lana Condor, bekend van films zoals To All the Boys I’ve Loved Before en de serie Deadly Class, neemt de rol van de hoofdpersoon Ruby Gillman op zich. Ook worden belangrijke rollen, zoals die van Ruby's moeder en grootmoeder, vertolkt door Toni Collette en Jane Fonda. Met deze getalenteerde cast kijkt het publiek vol verwachting uit naar de onthulling van dit nieuwe meesterwerk.
Een fantasie-avontuur dat je onder water meeneemt
Op de officiële website wordt het verhaal van de film als volgt beschreven: Ruby Gillman, een lieve maar onhandige 16-jarige, verlangt ernaar om geaccepteerd te worden op Oceanside High, maar ze voelt zich vooral onzichtbaar. Haar wiskundebijles krijgt ze van een skater-jongen die haar bewondert vanwege haar kennis van fractals, maar ze kan niet omgaan met de populaire kinderen op het strand vanwege haar overbezorgde moeder die haar verbiedt ooit in het water te gaan. Wanneer Ruby echter de belangrijkste regel van haar moeder overtreedt, ontdekt ze dat ze een directe afstammeling is van de Kraken-koninginnen en voorbestemd is om de troon van haar grootmoeder te erven. De Kraken hebben gezworen om de oceanen van de wereld te beschermen tegen de hooghartige, machtsbeluste zeemeerminnen waarmee ze al eeuwenlang in conflict zijn. Ruby zal uiteindelijk moeten accepteren wie ze werkelijk is en grootse stappen moeten zetten om degenen van wie ze het meest houdt te beschermen.
Gênant dat Dreamworks 25 jaar na Bugs Life nog steeds zo overduidelijk concepten jat van concurrenten die toevallig rond dezelfde tijd uitkomen. Bugs life & Antz, later Finding Nemo & Sharks Tale, nu weer dit.
Dreamworks: "Hey Disney brengt een nieuwe Zeemeermin uit, een onderwaterfilm met veel kleurtjes.... en Pixar komt met een elementen film met ook veel water en kleurtjes... en dan is er ook nog Avatar.... ik zie een trend waar we op mee kunnen liften!"
Hup snel een ongeïnspireerd idee uitwerken (iets met zeemonsters en volwassen worden; óók al gejat -> Luca), snel door het productieproces heen jagen want de film moet wel ongeveer tegelijk uitkomen en we lopen achter (productie zeemeermin begon in 2016, Elementals van Pixar in ergens in 2015-2016.... deze film begon in 2021 toen ze dus min of meer wisten wat de concurrentie tegen 2023 zou uitbrengen), mooie animatie ondergeschikt maken aan deadlines halen et voila; de rip-off is op tijd klaar.
Gênant dat Dreamworks 25 jaar na Bugs Life nog steeds zo overduidelijk concepten jat van concurrenten die toevallig rond dezelfde tijd uitkomen. Bugs life & Antz, later Finding Nemo & Sharks Tale, nu weer dit.
Dreamworks: "Hey Disney brengt een nieuwe Zeemeermin uit, een onderwaterfilm met veel kleurtjes.... en Pixar komt met een elementen film met ook veel water en kleurtjes... en dan is er ook nog Avatar.... ik zie een trend waar we op mee kunnen liften!"
Hup snel een ongeïnspireerd idee uitwerken (iets met zeemonsters en volwassen worden; óók al gejat -> Luca), snel door het productieproces heen jagen want de film moet wel ongeveer tegelijk uitkomen en we lopen achter (productie zeemeermin begon in 2016, Elementals van Pixar in ergens in 2015-2016.... deze film begon in 2021 toen ze dus min of meer wisten wat de concurrentie tegen 2023 zou uitbrengen), mooie animatie ondergeschikt maken aan deadlines halen et voila; de rip-off is op tijd klaar.
Rip off? Het zijn gewoon leuke films, Dreamworks heeft genoeg originele content uitgebracht, Shrek, Madagascar, Puss in Boots, How to Train your Dragon, Megamind enz... Ja paar keer hebben ze geconcureerd over hetzelfde thema met Disney maar dat gebeurd ook met andere studios en genres (zie Dante's Peak vsVolcano, Deep Impact vs Armageddon). Ik zie het probleem niet. Disney heeft toch Lion King verhaal gejat van een Japanse film. Ga nje daar ook moeilijk over doen?
Rip off? Het zijn gewoon leuke films, Dreamworks heeft genoeg originele content uitgebracht, Shrek, Madagascar, Puss in Boots, How to Train your Dragon, Megamind enz... Ja paar keer hebben ze geconcureerd over hetzelfde thema met Disney maar dat gebeurd ook met andere studios en genres (zie Dante's Peak vsVolcano, Deep Impact vs Armageddon). Ik zie het probleem niet. Disney heeft toch Lion King verhaal gejat van een Japanse film. Ga nje daar ook moeilijk over doen?
Rip Off is geen synoniem voor slecht of stom, het wil alleen zeggen dat het héél erg op iets anders lijkt wat in kwaliteit beter is.
Zoals je zegt ze hebben genoeg (sterke) originele content (maar Megamind is btw weer eigenlijk een Despicable Me rip-off), dat is juist het punt; ze kunnen het wel maar toch als enige grote animatie studio blijven ze regelmatig grote projecten na-apen én ongeveer tegelijk uitbrengen, daarom begon ik ook met gênant. 1x is toeval, maar inmiddels is daar allang geen sprake meer van.
Bij andere films is het ook vaak wel opzet, maar dat zijn meer individuele gevallen. Hier is sprake van een vrij duidelijk patroon over een periode van 3 decennia. Disney doet weer hele andere dingen die ik niet mag, zoals idd Lion King wat eigenlijk niet netjes was. Maar ook dat is toch een ander verhaal; die Japanse film was al eventjes uit en bekend, maar alleen in 1 specifieke kleine markt. Dat is wat anders dan structureel tegelijk de concurrentie na-apen. Maargoed dit artikel ging over Dreamworks nieuwe film vandaar dat ik niet direct de gehele wereldcinemageschiedenis erbij wil betrekken.
Reacties (5)