menu

Filmdragers en apparatuur / Apparatuur / Schijfjes DVD+R en DVD+RW

zoeken in:
Ik heb al een paar maanden geleden een DVD-recorder gekocht, maar door de verbouwingswerken bij ons thuis hem nu pas uitgepakt.
Ik zal wel nog een recorder-encyclopedie en een boel lessen nodig hebben, maar enfin... ik zal mijn plan wel trekken.

Mijn vraag nu:

Graag zou ik 'alles' te weten komen over de schijfjes DVD+R en DVD+RW.
Wat betekenen 4x en 8x speed?
Wat is de gemiddelde 'schrijfruimte' van een schijfje?
Hoe berekent men de 'bestandsgrootte' van een film?
Wat zijn de richtprijzen van schijfjes en welke zijn qua prijs/kwaliteit de beste?
Wat mag ik zeker niet vergeten?

Mij dank zal groot zijn, zeker als ik al mijn tientallen en tientallen films uit de jaren '30, '40 en '50 op DVD kan overzetten.

Ik heb hierzelf niet zoveel verstand van.
Ik gebruikte eerst RW, maar nu gewoon R omdat ik ze toch niet rewrite.

Het ligt volgens mij ook aan het formaat hoeveel films er op een dvd kunnen dus dat kan ik zo niet zeggen.

Ik bestel mijn dvd's in elk geval op www.opus.nl
Goede service en zeer degelijke prijzen.

IcU
Een dvd r is een dvd waar je film of andere bestanden op kunt zetten, maar die blijven daar voor altijd op staan.

Een dvd rw is een schijf die je steeds kunt overschrijven (rw is re-writable). Ik weet niet of je dat al wist, maar ik dacht, ik zeg het toch maar even voor de zekerheid.

Naar jouw vragen: 4x en 8x speed is de schrijfsnelheid van de dvd. Als je een dvd met 8 keer brand, is het schijfje sneller klaar. 4x duurt uiteraard langer. PAS OP: mijn advies is om de dvd met zo min mogenlijke snelheid te branden, zodat er bij een hapering in de computer minder risico is in falen van het schrijven. Hoe sneller de disc draait met branden, hoe groter het risico op hapering van de dvd.

Schijfruimte is gemiddeld 4.7GB (120 min). Als je een film van internet haalt, moet je op letten dat het dvd 5 formaat is. Als je alleen maar oude films op een dvd wilt zetten (heel verstandig) weet ik niet precies waar je op moet letten. Als de dvd grootte meer dan 4.7 GB is, kun je hem niet branden, minder dan 4.7GB maakt niets uit.
Hoe men dat berekent weet ik niet.

Let bij het kopen op dat je een redelijk bekent merk koopt. De prijzen verschillen volgens mij niet zo gek veel, mits ze van een onbekent merk zijn. Maar die merken zijn onbetrouwbaar.

Ik koop meestal 50 schijfjes voor €25,- Ze zijn bij steeds meer winkels te verkrijgen. Los kosten ze iets van 50 tot 70 cent

Bij het eerstegenoemde Opus.nl had ik 100 lege DVD+R's van Philips + 100 lege zwarte dvd hoesjes voor 40 euro... Vond ik nog wel redelijk

Bedankt, ik ben alweer een beetje wijzer geworden.

V
IcU schreef:

Ik koop meestal 50 schijfjes voor €25,- Ze zijn bij steeds meer winkels te verkrijgen. Los kosten ze iets van 50 tot 70 cent

Rewritable? Zo ja, waar?

IcU
Nee, geen rewritables. Ik weet even niet meer hoe duur die zijn.

Als er op zo'n schijfje 120 minuten staat, betekent dit dan opname in hoogste kwaliteit?

Nee. Het ligt een beetje aan de mogelijke opnamekwaliteiten die je recorder je laat selecteren. Mijn Philips +R/+RW recorder kon ofwel een uur in hoogste kwaliteit, ofwel twee uur in 'normale' kwaliteit opnemen, en dan was er ook nog een 4-uurs en een 6-uursstand, meen ik.
Maareh...er zat toch wel een gebruiksaanwijzing bij?

Als je 4 uur of 6 uur opneemt krijg je wel veel slechter beeld met allerlei blokjes in je beeld.

cornelis schreef:

Maareh...er zat toch wel een gebruiksaanwijzing bij?

Jawel, maar die vermeld als opnamenormen ondermeer HQ, SP, LP, enz...

En die vertelt je dan toch ook hoeveel minuten je kunt opnemen op een schijfje in elk van die resoluties?
Schijfjes waarop staat '120 min' zijn hetzelfde als 4.7GB schijven. Die 4.7GB is in te vullen met een uur material in HQ, 2 uur is SP, enz.

20 (verpakt per 5) DVD +RW(120 min. / 4.7 GB) Philips c.a. € 50 bij It's
eind vorige maand gekocht

speedy23 schreef:
Mij dank zal groot zijn, zeker als ik al mijn tientallen en tientallen films uit de jaren '30, '40 en '50 op DVD kan overzetten.

hint Weet je het nog?

tsjidde schreef:
(quote)

hint Weet je het nog?

Nu wel, maar ik moet eerst uit die recorder nog wijs raken. Weer een supermodern ding en ik ben al geen techneut. Op dit gebied heb ik twee linkerpoten én een ouderdomsprobleem. Tegen dat ik dit goed onder de knie heb, is er weer iets nieuws.

litjens999 schreef:
20 (verpakt per 5) DVD +RW(120 min. / 4.7 GB) Philips c.a. € 50 bij It's
eind vorige maand gekocht

Waarschijnlijk zal ik bitter weinig gebruik maken van DVD+RW, gewoon omdat ik mijn films wil houden.

Dan ben je volgens mij beter met deze Philips. DVD+R, 100 voor € 32,99.

Als je dan toch DVD+RW neemt van Philips, neem dan deze. € 17,50 voor 25 stuks (120 min. / 4.7 GB). Alhoewel ik er weinig verstand van heb, vind ik toch dat je zeer veel betaald hebt.

speedy23 schreef:

Waarschijnlijk zal ik bitter weinig gebruik maken van DVD+RW, gewoon omdat ik mijn films wil houden.

Echter, met een +RW kun je een per ongeluk verkeerd gemaakte opname verwijderen en de vrijgekomen discruimte weer gebruiken voor een nieuwe poging. Dat kan met +R niet. Ook is +RW net iets meer compatible met andere DVD-videospelers dan +R. En +RW hoef je niet te finalisen.

Ik had altijd goede ervaringen met deze:
Verbatim

Snellere snelheden zul je ook niet nodig hebben voor een standalone recorder (aan 2x speed heb je meer dan genoeg). Welke recorder heb je nou? Ondersteunt die ook Dual Layer?

cornelis schreef:
Welke recorder heb je nou? Ondersteunt die ook Dual Layer?

Yamada/Chili Modelnummer: DVR-9300HX (250 GB) DVD + HDD Recorder DV in Progressive Scan MPEG4

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.pcclou.de/images/DVR9300hx.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Deze Divx certified recorder neemt zowel op DVD disk als op harddisk op.

De Time-Shift-funktie maakt het mogelijk om gelijktijdig uw favorieten op te nemen en later af te spelen zodat u ongewenste reclameblokken kunt doorsloepen.
De opname wordt automatisch in delen van 5 minuten opgenomen zodat u eenvoudig kunt springen naar het favoriete deel van uw programma.
De DVR-9300HX speelt alle Audio- en Video formaten. Zoals DivX, DVD+R, DVD+RW, DVD-R, DVD-RW, CD, CD-R, CD-RW, JPEG. DivX of andere data kan vanaf DVD of CD op de harddisk worden gekopieerd.

http://www.umax.nl/

Hier staat hij ook. Ik heb hem € 399 betaald.

cornelis schreef:

Echter, met een +RW kun je een per ongeluk verkeerd gemaakte opname verwijderen en de vrijgekomen discruimte weer gebruiken voor een nieuwe poging. Dat kan met +R niet. Ook is +RW net iets meer compatible met andere DVD-videospelers dan +R. En +RW hoef je niet te finalisen.

Als je een spindel van 25 DVD+RW koopt van het merk Verbatim betaal je 80 cent per stuk. Dit is meer dan 2 keer zo duur dan een DVD+R schijf van hetzelfde merk. Dan kunnen er behoorlijk wat overnieuw gedaan worden voor hetzelfde geld.

Nog een tip:

Ik koop Verbatim dvd+r schijfjes voor 35 Euro de 100. Ik heb altijd Platinum gebruikt, die ik kocht voor ongeveer 30 Euro de 100, maar ben daar deze maand mee gestopt vanwege de vele verschillende mediacodes.

Voorheen lukte alles met platinum maar bij mijn laatste bestelling van 6 spindeltjes van 25 stuks zaten 3 verschillende mediacodes met als uitschieter de daxon-az3-00, die van de BenQ fabriek afkwam. Ik heb 2 pc's met in beide een MSI-brander en in beide mislukten ze allemaal.

Ik las al op een site van een grote internetshop, weet zo niet welke, dat ze stopte met het leveren van Platinum.

Wat ik wil zeggen is ga niet blind af op verhalen want de kwaliteit van die schijfjes varieert van dag tot dag. Alleen de mediacode geeft enig houvast.

naar mijn mening stabiele mediacodes(DVD+R):
- Verbatim MCC 004
- Taiyo Yuden TYG02
- Plextor YUDEN000T03

Wiggel

En weer een beetje slimmer. Bedankt.

Ik hoor regelmatig dat de kwaliteit van de schijfjes waarop je zelf kunt branden stukken minder is dan die van de originele dvd. Hoe moet ik dat zien? Houdt dat in dat het schijfje na meerdere kijkbeurten aanmerkelijk slechter wordt?

Madecineman (moderator)
Volgens mij komt dat doordat bij DVD+/-R een laser in een folie-laag brandt originele DVD's worden rechtstreeks gestanst op het schijfje wat een duurzamer product oplevert. Vooral goedkopere DVD+/-R hebben nogal eens een slechte folielaag die na een tijdje soms spontaan loslaat en in stof veranderd! Zelf heb ik veel Arita's gebruikt maar tegenwoordig gebruik ik ook Verbatim (die zijn kwalitatief toch een stuk beter).

Madecineman schreef:
Vooral goedkopere DVD+/-R hebben nogal eens een slechte folielaag die na een tijdje soms spontaan loslaat en in stof veranderd! Zelf heb ik veel Arita's gebruikt maar tegenwoordig gebruik ik ook Verbatim (die zijn kwalitatief toch een stuk beter).

Wat is goedkoop? Ik gebruik schijfjes van ...eh even kijken...imation (?) kosten ongeveer een tientje voor tien stuks...

Nu is het zo dat ik dvd's die ik gebrand heb en goed vind vaak alsnog gewoon aanschaf , maar ik maak ook wel eens back-ups van de originelen. Ik krijg nu de indruk dat ik dat achterwege kan laten aangezien het origineel toch langer mee gaat?

Madecineman (moderator)
E1,-- per stuk vind ik vrij veel, lijken me winkelprijzen, ik koop altijd mijn schijfjes bij online-winkels. Over de kwaliteit van de schijfjes kan ik vrij kort zijn, dat bestaat puur uit persoonlijke ervaringen via "trial and error" en "schade en schande" steeds een beetje wijzer geworden. Persoonlijk vindt ik de A-merken nog steeds het meest betrouwbaar; Philips, Sony, Fuji, Verbatim.
Denk niet dat het veel zin heeft om de levensduur van je DVD's te verlengen door back-ups te maken aangezien de kwaliteit en duurzaamheid van kopietjes inderdaad minder is. Ikzelf doe het niet iig. Het oudste schijfje hier in huis is een originele CD en die is uit 1986 en die speelt... effe kijken... Yup! Nog steeds perfect! Genesis, Invisible Touch klinkt nog steeds even helder dan 20 jaar geleden Belangrijk is dat je ze goed en niet in fel zonlicht bewaard, altijd in het doosje en niet laten rondslingeren en voorzichtig met vette vingers. Kortom, gewoon een beetje zuinig zijn met je spulletjes doet wonderen.

HQ (High Quality) 1 uur. (beste kwaliteit)
SP (Standard Play) 2 uur.
Lp (Long Play) 3 uur.
EP (Extended Play) 4 uur.
SLP (Super Long Play) 6 uur.

Deze formaten ondersteunen de meeste DVD-Recorders, soms kun je er nog meer kiezen (zoals ik) ,licht eraan welk apparaat je hebt.
Als je gewone dvdtjes koopt van 120 min, gelden de regels van hierboven.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://image01.otto.de/pool/formatb/1243600.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Dit apparaat heb ik, dan kun je ook je oude videobanden op dvd zetten, dat is wel zo handig

speedy23 schreef:

Sluit een (oude*) videorecorder op de scart van de dvd-recorder, zo kun je gemakkelijk kopieren.

*= Als je een redelijk nieuwe videorecorder aansluit, heb je kans dat hij niet kopieerd i.v.m. de beveiliging op de video.
Als je een hele oude videorecorder gebruikt kun je ook beveiligde video's kopieeren.
Op die oude apparaten zitten niet die zogenaamde beveiligingsherkenners.

Op de zelf opgenomen video's zit uiteraard nooit een beveiliging en kun je zo kopieeren met de bovenstaande methode.
Kom je er zo uit?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:04 uur

geplaatst: vandaag om 12:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.