- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Apparatuur
- Digitaal fototoestel
Digitaal fototoestel
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
Blijft echt een hele moeilijke keuze, wil natuurlijk geen miskoop. Kan dus kiezen voor een Digitale compact camera, zoals die Coolpix B900, of een losse body met losse lensen combineren ook van Nikon.
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1374 stemmen
Hey SouthParkFan ben vandaag naar een winkel geweest voor advies ect, en kwam uit op deze, wat denk je ?
Ziet er wel uit als een mooie camera. Hij kan alleen niet in RAW fotograferen zie ik. Als je je foto's wilt nabewerken, zul je dit absoluut missen. Het is slechts één feature, maar voor mij zou het zeker een dealbreaker zijn.
Maar ja het ligt dus ook aan je stijl en wat je zelf het fijnst vindt werken. Dat kan ik niet zo makkelijk beoordelen natuurlijk. Persoonlijk zou ik dan ook voor een dslr gaan. Mooie lenzen, mooie platen. Wellicht minder mobiel, maar naar mijn mening een camera waar je langer mee kunt spelen.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
Ziet er wel uit als een mooie camera. Hij kan alleen niet in RAW fotograferen zie ik. Als je je foto's wilt nabewerken, zul je dit absoluut missen. Het is slechts één feature, maar voor mij zou het zeker een dealbreaker zijn.
Maar ja het ligt dus ook aan je stijl en wat je zelf het fijnst vindt werken. Dat kan ik niet zo makkelijk beoordelen natuurlijk. Persoonlijk zou ik dan ook voor een dslr gaan. Mooie lenzen, mooie platen. Wellicht minder mobiel, maar naar mijn mening een camera waar je langer mee kunt spelen.
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1374 stemmen
Klopt, het neemt wel meer ruimte in. Dus je hebt automatisch meer sd-kaartjes nodig en schijfruimte op je pc. Als je echter ziet wat een details er in die RAW afbeeldingen zitten, dan ga je niet snel meer terug naar jpg.
Ik importeer na het fotograferen alles in Lightroom. Foto's waar ik iets mee wil 'flag' ik. Dan wat presets die ik ooit gemaakt heb, met onder andere lenscorrecties en andere kleine aanpassingen, toepassen. Beetje fine-tunen en klaar. Vervolgens exporteren naar een jpg als je het wil delen. Dat is mijn workflow in een notendop. De foto's die echt bagger zijn verwijder ik ook wel, maar de meeste bestanden blijven gewoon op de drive staan. Die USB western digital harde schijfjes van 1 terabyte kosten tegenwoordig niks meer en zo snel raken ze nu ook weer niet vol.
Maar ja dit gaat meer over editen dan een fototoestel. Ik kan niet meer zonder RAW. Kan de camera die je nu hebt wel RAW schieten? Anders zou je het gewoon eens moeten proberen. En dan foto's 1-2 stops onder- of overbelichten (jpg en raw). Dan zie je gelijk wat een details je overhoudt. Is ook logisch dat je kwaliteit verliest als je ziet dat een gemiddelde RAW-file >30mb is en een jpg meestal maar rond de 5mb.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
Mijn huidige camera is zo' n 6 jaar oud, dus denk niet dat er daar RAW opzit.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
Gebeurd het met losse lensen snel dat er stof ergens bij komt of op met het verwisselen. SouthParkFan
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1374 stemmen
Gebeurd het met losse lensen snel dat er stof ergens bij komt of op met het verwisselen. SouthParkFan
Bedoel je in de lenzen zelf, tussen de lensgroepen? Of in de camerabody? Zitten wel kleine stukjes stof in de lens, maar dit gebeurt bij praktisch elke camera als ze veel gebruikt worden. Zie je ook niet terug op de foto. Die komen er ook wel in als je je lenzen niet zo vaak wisselt.
Bij een spiegelreflex zit de spiegel voor de sensor, dus die wordt niet zo snel smerig. Wat je door de zoeker ziet, zit dus ook vaak op de spiegel. Met een blaasbalgje is dit gemakkelijk schoon te blazen. Die stukjes zie je dus ook niet op de foto, omdat die spiegel omhoog klapt bij het afdrukken.
Als je niet weet wat je doet, moet je nooit zelf je sensor schoonmaken. Kan je geloof ik eens in de zoveel tijd doen bij bijvoorbeeld konijnenberg. Kost je rond de €10 en dan maakt een specialist je hele ding van binnen schoon.
Zolang je met het wisselen van lenzen niet treuzelt, het niet in een zandstorm doet of überhaupt ergens in de volle wind, moet dat wel goed gaan. Er zal waarschijnlijk ooit wel eens iets op komen en dat is behoorlijk balen, vooral de eerste keer. Maar uiteindelijk blijft het een instrument dat je gebruikt dus dat hoort er ook bij.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
Ik kreeg wel te horen SouthParkFan dat die 70-300mm niet goed is, dat ik beter, met VC USD kan kiezen.
deze
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1374 stemmen
Ik kreeg wel te horen SouthParkFan dat die 70-300mm niet goed is, dat ik beter, met VC USD kan kiezen.
deze
VC staat bij Tamron voor vibration compensation, dus beeldstabilisatie. Hun nieuwere lenzen hebben dat allemaal volgens mij. De andere 70-300 zal dan misschien een ouder model zijn. Die beschikt echter wel weer over een macro functie, maar dat is bij dit soort all-round lenzen meer een marketing term dan iets anders.
Die 18-270 is wel érg all-round met een zoombereik van meer dan 250 mm van heel erg wijd tot het tele-eind. Als je slechts één lens wilt, is dat prima. Maar je levert natuurlijk wel in qua beeldkwaliteit, want als je zoveel bereik in een lens wil proppen moet je bepaalde zaken opofferen. Zo ook bijvoorbeeld de donkere diafragma van f/6.3 op het tele-eind.
De tweede 70-300 met VC krijgt inderdaad bijna alleen maar lovende reviews. Zou ook een stuk scherper zijn dan de andere 70-300. Zou ik wel de camera met een kitlens kopen, zodat je ook wel een lens hebt voor het wijde werk.
Die d5300 is wel een mooie camera trouwens! Zeker met de ingebouwde GPS. Ik vind dat altijd leuk om later terug te kunnen zien waar de foto is genomen. Schijnt ook een goede sensor te zijn zonder aliasing filter, voor extra scherpte.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
De tweede 70-300 met VC krijgt inderdaad bijna alleen maar lovende reviews. Zou ook een stuk scherper zijn dan de andere 70-300. Zou ik wel de camera met een kitlens kopen, zodat je ook wel een lens hebt voor het wijde werk.
Die d5300 is wel een mooie camera trouwens! Zeker met de ingebouwde GPS. Ik vind dat altijd leuk om later terug te kunnen zien waar de foto is genomen. Schijnt ook een goede sensor te zijn zonder aliasing filter, voor extra scherpte.
Ze heeft die lens nu niet in de winkel, grrrrr.
Ze gaf me net telefonisch nog de 18-270mm aan, maar die is dus niet helemaal top begrijp ik.
Maar deze kan ook, mits financieel haalbaar.
16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD - Tamron België
Krijg wel 50 cashback + de standaard lens kan ik laten vervallen, is ook weer 70 eraf. en inruil voor de oude camera, laat staan dat ik er ongeveer 70 voor krijg. Is die lens een mogelijkheid.
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1374 stemmen
Ze heeft die lens nu niet in de winkel, grrrrr.
Ze gaf me net telefonisch nog de 18-270mm aan, maar die is dus niet helemaal top begrijp ik.
Maar deze kan ook, mits financieel haalbaar.
16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD - Tamron België
Krijg wel 50 cashback + de standaard lens kan ik laten vervallen, is ook weer 70 eraf. en inruil voor de oude camera, laat staan dat ik er ongeveer 70 voor krijg. Is die lens een mogelijkheid.
Ja die twee geeft wel een mooie combinatie denk ik. Voor lens reviews kijk ik vaak op sites als DPreview of The-Digital-Picture. Op YouTube zijn de kanalen van Christopher Frost, Matt Granger, Tony Northrup en natuurlijk DigitalRev TV ook wel goed. Als je wat lenzen hebt geselecteerd, kun je ze via die bronnen van informatie goed met elkaar vergelijken.
Wat betreft die 18-270, ik weet niet hoe goed of slecht die lens is (geldt overigens ook wel voor die andere lenzen). Ik kijk persoonlijk nooit naar dit segment lenzen, omdat ik weet dat ik liever een paar lenzen meer koop dan inlever op bijvoorbeeld lichtsterkte. Maar je kan wel ongeveer inschatten hoe dit soort lenzen presteren, onder meer door de eigenschappen die ze bezitten zoals het grote zoombereik en variabele diafragma.
Ik zou overigens wel de camera altijd met een kitlens kopen. Dan heb je in ieder geval toch nog een lens, mocht de Tamron (als je die zou nemen) tegenvallen. En wanneer je later eventueel upgrade naar een andere camera, kan je ze weer als set verkopen en dat is zeker een meerwaarde. Plus die kitlenzen zijn meestal erg goedkoop bij de body en vaak van behoorlijke kwaliteit. Waarschijnlijk ook beter dan bijvoorbeeld die Tamrons zijn op het 18-55mm eind.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
Oké, thx blijft wel lastig zeg dit. Pfff
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1374 stemmen
Klopt. Als je denkt dat je je keuze hebt gemaakt, valt je oog weer op iets anders dat ook weer mooi is. En zo blijft dat wel even doorgaan hahah.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
Nou SouthParkFan morgen ga ik het aanschaffen zeg maar, dus haha zoveel tijd heb ik niet meer. Die van 16-300mm is best prijzig, buiten dat je mij adviseert om de kitlens te behouden. Dus wordt het 2x 549 euro. Dan nog 30 euro voor een pakket met tas, geheugenkaart en 2 cursus avonden, regenjasje voor camera en beschermfolie voor de lensen.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
Hey SouthParkFan
Het is de D5300 geworden met de 18-270mm Lens, zonder kitlens omdat ik toch de body niet verkoop. Alles zit in de 18-270mm. Volgend jaar koop ik de lens speciaal voor landschappen los erbij. Ben mijn oude gelijk kwijt ook.
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1374 stemmen
Hey SouthParkFan
Het is de D5300 geworden met de 18-270mm Lens, zonder kitlens omdat ik toch de body niet verkoop. Alles zit in de 18-270mm. Volgend jaar koop ik de lens speciaal voor landschappen los erbij. Ben mijn oude gelijk kwijt ook.
Veel plezier met je nieuwe kit! Ben benieuwd naar je eerste paar foto's!
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen