• 12.682 nieuwsartikelen
  • 167.976 films
  • 10.905 series
  • 31.285 seizoenen
  • 626.375 acteurs
  • 195.682 gebruikers
  • 9.160.275 stemmen

Surround Set volume + hapering

zoeken in:

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4100 stemmen

Wie kan mij eventueel helpen. Ik heb een sony surround set aangesloten op een versterker van pioneer. Daarbovenop heb ik een JVC dvd speler. Allebei ondersteunen ze ook DTS.

Nou is het zo, wil ik echt lekker hard geluid hebben, dat ik de volume op zn max! moet zetten of echt stevig geluid te hebben. Dit is vooral bij 5.1, met DTS is het geluid wel wat harder.

Daarnaast heb ik bij bijna elke DVD dat het geluid niet goed verspreidt lijkt te worden tussen de boxen. Het geluid hapert n beetje lijkt het wel. Hard en dan weer een beetje zacht en dan weer een beetje hard. Alsof de sporen op de DVD niet goed gescheiden zijn ofzo. Moet wel zeggen dat ik mn oor er bijna tegaan moet houden om het te horen. Ben nou eenmaal een perfectionist.

Ligt dit aan de DVD of ligt dit aan de versterker of DVD speler.

Hebben meerderen hier last van of weet iemand of dit normaal is of niet?

Goodfella_90

• 10403 berichten
  • 2540 stemmen

Over het volume weet ik ook niks.

Over het geluid dat vreemd klinkt: Heb je toevallig de boxen op verschillende afstanden van elkaar staan? In dat geval moet je of ze normaal neerzetten, of instellen hoe lang de vertraging is per box.

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4100 stemmen

Op de versterker kan ik instellen hoe ver de speakers van mij staan in meters. Bedoel je dat?

Goodfella_90

• 10403 berichten
  • 2540 stemmen

Sorry, ik had je eerste berichtje niet helemaal correct gelzen. Wat ik zei zal waarschijnlijk niets helpen.

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Gebruik je een digitale kabel? [haast wel, anders zou je geen DTS kunnen krijgen]

Analoog blijkt nl. de audiokanalen niet optimaal naar de speakers verzonden te worden.

Overschat het surround geluid niet, btw.

Vaak hoor je alleen secundaire omgevingsgeluiden. Spraak etc gaat vnl. via de center.

Mijn versterker heeft voor elke preset [DTS, 5.1, 2.0 etc] aparte settings. Dus elke preset [en elke speaker] wordt afzonderlijk afgestemd.

Misschien heb je dat over het hoofd gezien.

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4100 stemmen

Mijn versterker heeft dat ook wel. Vandaag dus toch zo'n digitale glasvezelkabel gehaald want die had ik niet, had nml analoog. Ik hoop dat dit de kwaliteit zal verbeteren. Iig bedankt!

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb ook een vervelend probleempje met het geluid af en toe. Bij sommige films is het namelijk zo dat bepaalde geluiden veel minder hard uitkomen dan de rest. Met name wanneer er geschoten wordt in een actiefilm komt het geschiet soms abnormaal zacht over. Vooral als er luide omgevingsgeluiden of achtergrondmuziek is, doet zich dat voor, en vooral ook bij de nieuwste films.

Zo heb ik dat erg gehad bij A Man Apart, maar was het probleem geheel onbestaande bij iets oudere films zoals True Lies, Commando (schrok mij dood wat mijn woofer deed toen arnie aan zijn m60 trok) enz.

Anderzijds is het ook zo dat er soms erg stil gesproken wordt (dus zet ik het luid), maar wanneer er dan ineens actie is, moet ik plots koortsig naar mijn afstandsbediening graaien om de buren niet op mijn dak te krijgen (enorm niveauverschil). Heb al vanalles geprobeerd (de center luidst zetten, de woofer, geluidsschema's wijzigen...) Momenteel staat het gewoon weer op 'Theater', met alle boxen op max, woofer wat minder. Voorlopig wel 't beste.

Kent iemand deze problemen en is daar een oplossing voor? Of ligt dat louter aan de DVD's zelf misschien? Ik heb zo'n Harman Kardon avr 130 setje (met jbl boxen en Harman Kardon DVD speler) voor mocht dat er iets mee te maken hebben.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Niemand?

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Heeft de subwoofer een aparte (handmatige) bass-instelling?

Verder kan het gewoon zijn dat het geluid van de desbetreffende DVD's onevenwichtig is gemixt (met bv nadruk op effecten).

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

ToNe schreef:

Heeft de subwoofer een aparte (handmatige) bass-instelling?

Ja.

Verder kan het gewoon zijn dat het geluid van de desbetreffende DVD's onevenwichtig is gemixt (met bv nadruk op effecten).

Het zal dan dat wel zijn zeker (gezien het bij de ene DVD wel en de andere niet is).

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Je zou handmatig de woofer op 20/25% kunnen zetten (of minder) en het basgeluid via de versterker regulieren.

Je zet het basniveau dan standaard op een acceptabel niveau, die je alleen hoeft verhogen als het geluid tegenvalt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.