- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Apparatuur
- Advies hoofdtelefoons
Advies hoofdtelefoons

fckn_wckd
-
- 19 berichten
- 29 stemmen
Hallo, mijn eerste topic, dus is het toch vast niet erg als er al een topic bestaat toch :-$.
(ik heb wel even pagina 1 en 2 doorgesnuffeld)
De digtale uitgangen van mijn Z-5500
bleken defect te zijn, nu heb ik die dus teruggestuurd en verwacht ik weer binnen 3 weken een volledig werkend controle centrum.
Enough drama.
Ik heb dus op het moment geen geluid in me kamer. Wel een hoofdtelefoon (Sony MDR-V500) die ik gebruik bij het draaien van plaatjes maar dit dingetje is dus niet geschikt voor films bekijken... zuivere midden en en hoge tonen maar brakke lage tonen...
Onder jullie zullen er vast wel movie viewers zitten die films kijken/ muziek beluisteren met een koptelefoon op.
s'Avonds is dat voor mij benee buren wel zo lief van mij.
Mijn vraag (eindelijk)...
Wat is een lekker comfertabel koptelefoon (die mij niet als een soort mickey mouse look) met zuiver geluidsoutput voor onder de €100 euro
Ik heb ooit een sennheiser HD202 gehad die echt meesterlijke lage tonen weergaf voor nog geen 35eurootjes MAAR....de manier waarop de kabels zijn verbonden zijn brak.. binnen een half jaar kapot en het zat niet echt lekker...
- onder de 100 euro
- lekker comfortabel
- geen HD202
- lage Tonen
ben al wezen kijken bij mediamarkt en daar kan je ze beluisteren maar het geluid staat gewoon te zacht en klinkt gewoon al shit.. dus ja veel wijzer wordt je niet...laat staan van de boys die daar werken...
goed genoeg gelult...bij deze bedankt voor je inzending...

Captain Pervert
-
- 4236 berichten
- 1982 stemmen
Ik heb die Sennheiser HD202 ook en ben er erg tevreden mee. Ik denk dat de prijs een redelijke indicatie is voor kwaliteit in dit geval (alhoewel het natuurlijk, ik weet het is cliché, een kwestie is van smaak, misschien vind je eentje van 50 mooier klinken dan eentje van 150).
Koop een Sennheiser van 35 euro of meer, kijk of hij goed zit en of de kabels beter en robuuster zijn. Ruilen kan altijd nog.

Yak
-
- 4945 berichten
- 827 stemmen
Als je iemand kent die is geabonneerd op de consumentengids: ergens vorige maand hadden ze een hele sloot hoofdtelefoons getest. Schijnbaar zette een tamelijk goedkoop ding (rond de 35 euro) alle dure Sennheisers en Sony's te kakken.

John Milton
-
- 19763 berichten
- 10884 stemmen
Misschien hier je vraag voor een film-kijken-koptelefoon herhalen, TornadoEF5?
Ik zit zelf behoorlijk in hoofdtelefoons, maar doorgaans wel in het duurdere segment en niet voor tv kijken, maar audio. Dat zou uit kunnen maken, aangezien ik hoor dat draadloze Bluetooth headphones een lichte vertraging kunnen hebben. Overigens heb ik dat zelf niet gemerkt wanneer ik mijn noise cancelling bluetooth koptelefoon (Sony) met mijn LG Oled televisie (C8) verbind, al heb ik dat maar een paar keer gedaan. Zoals we op Tweakers altijd vragen:
-Wat is je budget?
-wil je draadloos of mag lange kabel ook? Is je apparatuur al geschikt voor een bluetooth connectie, of moet de koptelefoon dan ook een transmitter hebben die je op pc of televisie aansluit (weet niet of dat überhaupt nog bestaat als set)? Hebben je pc en televisie allebei een audio uitgang voor een koptelefoon? Of alleen een van de twee?
-wil je actieve noise-cancelling of is dat geen noodzaak?
-ik adviseer over-ear voor films kijken ivm comfort, eentje met fijne kussens.
Er zijn genoeg artikeltjes als De 5 Beste koptelefoons onder 100 euro - 2021 - Doorgelicht, maar misschien is eerst even oriënteren via de Pricewatch van Tweakers fijner. Kun je gelijk budget aanpassen, draadloos of bedraad etc.
Onder de 50 euro met 3 meter snoer bijvoorbeeld:
Ik denk dat die laatste misschien we de beste Bang-for-buck is. En als je er jaren mee gaat doen die 2 extra tientjes absoluut waard. In dit prijssegment geeft dat een enorm merkbaar verschil in geluids- en bouwkwaliteit.
Algemeen advies voor draadloze koptelefoons voor onderweg wat ik nu zou geven:
- aangezien de opvolger bijna uitkomt is de Sony WF-1000XM3 nu gezakt tot slechts 113 euro. Dat is vrij weinig geld voor extreem veel koptelefoon, als je op zoek bent naar goede in-ears voor onderweg.
- Ook in het over-ear noise cancelling segment doe je met de WH-1000XM3 of zijn opvolger een hele goede aankoop. Ik heb de eerste generatie nog (de nieuwere zijn hoorbaar nog beter) en die wordt nog steeds meerdere uren per week gebruikt. Een nieuwe kopen terwijl deze het nog zo goed doet, lijkt me zonde, al jeukt het verlangen soms wel.
- als het echt niet teveel mag kosten zijn er genoeg goede dopjes voor een paar tientjes. Ik heb zelf ook een bedraad en een draadloos setje van ali geplukt voor de leuk, prima spul voor het geld.
Vragen zijn altijd welkom!

horizons
-
- 5448 berichten
- 2187 stemmen
^Da's een mooie post!
In goedkope segment laatst een Superlux HD-681 gekocht voor dochter om met name muziek te luisteren. Klink goed voor paar tientjes.
Zelf sinds maart in bezit van de Beyerdynamic dt770 pro: heel erg fijn geluid! Maar inderdaad specifiek voor audio aangeschaft.

John Milton
-
- 19763 berichten
- 10884 stemmen
Sorry, nog een lange post. Bewerking van bericht dat ik een paar maanden terug op MusicMeter plaatste.
Die Superlux kende ik niet horizons, maar heeft idd prima reviews zo te zien voor wat hij kost. Goed gevonden. De DT770 pro is een classic inderdaad, grote naam in Can-land!
Net zoals zovelen ooit begonnen (nadat ik meer wilde dan dopjes of die on-ears met schuimrubber die net je oor bedekten) met een fatsoenlijke Sennheiser van een paar honderd gulden, waar ik jaren met veel plezier naar geluisterd heb en uiteindelijk weg heb gemikt toen de kussens en kabels gaar waren. Jaren later kwam ik erachter dat dat allemaal vervangbaar was. En los van alle goedkope tijdelijke oortjes en on-ears ben ik via AKG-701, Denon, B&W P5, Cocoon headphones, Audeze Mobius aanbeland waar ik nu naar luister:
Achter mijn (stille) PC muziek spelen via Roon met een Audeze LCD2 Planar Magnetic Headphone op een geïntegreerde USB Dac/versterker Denon PMA-1600NE, die ook mijn KEF LS50 monitor speakers aanstuurt. Ideaal voor wanneer je er vrij dicht op zit. Op de versterker na alles trouwens met flinke korting kunnen kopen, zo rijk is JM nu ook weer niet. Ik heb momenteel zowel Tidal als Spotify met een gedeeld family abonnement, zodat het betaalbaar blijft. Eens kijken hoe zich dat ontwikkelt nu zowel Apple als Amazon zonder bijkomende kosten lossless en high-res gaan aanbieden.
Verder luister ik met regelmaat naar
-Shure SE846-CL via Zorloo Ztella USB-C DAC die ik mijn OnePlus 6 prik, bitperfect uitvoer Via USB Audio Pro en Tidal.
-pre-corona in de trein naar werk en nu tijdens wandelingen de draadloze noise-cancelling Sony MDR-1000X, de oervader van de immens populaire Sony WH-1000XM2, XM3 en nu XM4 inmiddels alweer, en als ik even snel graai of het motregent wissel ik die af met Aliexpress QCY oortjes om even snel podcast te luisteren wanneer goed geluid minder belangrijk is. Zijn makkelijk en werken heel behoorlijk, voor effe vlug redelijk geluid hebben zonder draden en dan weer opbergen. Paar keer in een plas laten donderen, doen het nog steeds.
-Voor mijn bejaarde AKG-701 die op mijn nachtkastje ligt, laatst op Ali voor 15 euro nieuwe lamsleren earpads gekocht, ding gelijk weer als nieuw. Tip voor wanneer spul gaar wordt!
Dan heb ik nog wat spul in de la liggen zoals KZ ZS10 Pro Earphones van ALI (verbazingwekkend goed) en oude Philips meuk.
Als ik vooruit kijk naar wat ik de komende jaren zou willen, vind ik de LCD-2 wel zwaar, ik lonk naar een Focal Celestee die net uit is, of misschien iets besparen en een Sennheiser 660S (of hoger wellicht). En ik zou graag een koptelefoon hebben die echt fijn is om mee in slaap te vallen en die ook echt muziek kan spelen, veel sleep buds doen dat niet. En ik ben heel benieuw naar de binnenkort uit te komen draadloze in-ear Sony WF-1000XM4, dat lijken me vrij ultieme true wireless dopjes. Ik wil alleen terug naar iPhone op termijn en dan zit je met AAC als beste codec. Nog maar even over denken.
Blijft een fascinerende hobby, tot er maandag weer een plantronics usb-headset in de laptop gaat voor de conference calls
Tip: koptelefoon versterkers zijn waardevast, dus vrij risicoloos te proberen of het meerwaarde heeft. Ik heb toen ik mijn K701 kocht een Heed Canamp gekocht op Marktplaats voor 150 euro en die jaren en jaren later weer doorverkocht voor hetzelfde bedrag. Dat was echt wel een eye-opener dat ik al die jaren in feite gewoon gratis naar fatsoenlijke versterking luisterde in plaats van de crappy koptelefoon uitgang die mijn instap versterker (en mobiel) toen had. Voor de beginner die een koptelefoon heeft die wel wat versterking lust: check Schiit of iFi audio eens, maar er is een hele wereld aan mooi en betaalbaar spul.
Goed hoeft niet duur te zijn.

kappeuter (crew films)
-
- 69439 berichten
- 5537 stemmen
Als je voor draad gaat:
Ik kan de Sennheiser HD 599 van harte aanbevelen.

John Milton
-
- 19763 berichten
- 10884 stemmen
Ja dat lijkt me voor dat bedrag ook zeker een fijne. Die heeft wat van mijn aller, allereerste fatsoenlijke die ik kreeg toen ik 16 werd. Zoals je in dat bericht leest TornadoEF5, betaalde die musicmeter gebruiker er 15 euro voor (mazzel idd), maar ik zag toevallig gisteren op Reddit deze mazzelpik langskomen. kappeuter, kijk
Even afnemen, evt nieuwe earpads bestellen met oog op hygiene and good to go voor een habbekrats. Al leken me die in de post hierboven idd behoorlijk pristine. Overigens denken ook heel wat mensen op markplaats dat hun afgeragde, bekraste tweedehands koptelefoons beduidend meer waard zijn dan ze zijn, zoals deze pipo. Ga toch weg man, de kringloopwinkel zou ze nog afwijzen.
Maar als je geld wilt besparen, kan tweedehands een goede manier zijn. Al is er ook nieuw genoeg te koop onder de 50 euro. Niet zo goed als die 2 Sennheisers hier gelinkt, maar iig wél nieuw. Pro's and cons.

kappeuter (crew films)
-
- 69439 berichten
- 5537 stemmen
Wow. Alsof het kinderspeelgoed is, zo'n lage prijs. Een ouder modelletje (598, dus niet 599), maar dan nog.
Als je dat op Aliexpress ziet staan weet je dat het een goedkope kloon is.

John Milton
-
- 19763 berichten
- 10884 stemmen
Ja dat zal wel ergens zonder doos uit een warenhuis komen, of een kringloop die complete inboedel opgekocht heeft. Had een stuk meer gevraagd voor kunnen worden

horizons
-
- 5448 berichten
- 2187 stemmen
Mooie aanvulling weer.
Een goede (betaalbare) DAC zou ik inderdaad er nog aan willen toevoegen. On zodoende niet alleen bij m'n versterker in de buurt van de beste kwaliteit te kunnen genieten.

TornadoEF5
-
- 5454 berichten
- 1399 stemmen
Zijn die koptelefonen ook evt. nuttig voor streaming, gezien ik ook overweeg om te streamen terwijl ik mijn spelletjes speel. Op die manier zou ik twee vliegen in één klap slaan.
EDIT: En voor muziek te luisteren natuurlijk ook.

John Milton
-
- 19763 berichten
- 10884 stemmen
Korte antwoord is nee. De sony's die ik hierboven link staan niet bekend om hun goede belkwaliteit (wat de veel mensen niet uitmaakt), en de bedrade hebben geeneens een mic, dus als je de dat wilt doen dan zou je beter een beetje fatsoenlijke gaming headset kunnen kopen (al dan niet met een goede naam voor films en muziek), dan kom je uit op setjes als deze: Beste PC gaming headsets 2021.
In ander nieuws: Sony WF-1000XM4 Product Video [Leak] I wants them!

horizons
-
- 5448 berichten
- 2187 stemmen
Zijn die koptelefonen ook evt. nuttig voor streaming, gezien ik ook overweeg om te streamen terwijl ik mijn spelletjes speel. Op die manier zou ik twee vliegen in één klap slaan.
EDIT: En voor muziek te luisteren natuurlijk ook.
Razer Blackshark V2.
Goed geluid voor gaming. Aanrader.
Esports THX Spatial Audio Gaming Headset - Razer BlackShark V2

TornadoEF5
-
- 5454 berichten
- 1399 stemmen
Laptop (voor gaminggebruik) is een HP Omen 15-dc0111nb Azerty.
TV is een Sharp die ik al een tijd heb, heeft geen bluetooth, wel USB uitgang of HDMI uitgang die ik aansluit met mijn andere laptop voor bepaalde films of nog een PS3 voor dingen die ik op schijf heb. Heb zelfs niet eens digitale TV, een on-demand service zoals Netflix of Disney+ of zelfs kabeltv. Dat heb ik allemaal niet. Andere laptop dus een oudere is van Acer maar is ook wel in een prijsklasse van 800-1000 euro dacht ik indertijd, maar de technologie evolueert snel natuurlijk.
Kan die Razer Blackshark V2 aansluiten via koptelefooningang op TV (ik vermoed van wel), en is de kabel dan evt. lang genoeg, want dat zou anders het probleem zijn natuurlijk? 3 meter is wel lang genoeg. Dan moet er nog een goede microfoon zijn, en natuurlijk goed geluid voor zowel film, muziek als gaming.
Kostprijs ja, 150 euro is goed. Als het goedkoper kan, no problem.

horizons
-
- 5448 berichten
- 2187 stemmen
Die Razer is soms voor 100 te krijgen.
Ja, aansluiting is standaard 3,5mm.
En microfoon is duidelijk.

TornadoEF5
-
- 5454 berichten
- 1399 stemmen
Die Razer is soms voor 100 te krijgen.
Ja, aansluiting is standaard 3,5mm.
En microfoon is duidelijk.
Wat bedoel je met aansluiting 3,5mm? Millimeter?
Met andere woorden hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dat kan aansluiten op de TV (zonder dat ik letterlijk tegen mijn tv geplakt ben?). Dat is vermoed ik het enige obstakel nog.

horizons
-
- 5448 berichten
- 2187 stemmen
Ja, 3,5mm. Dat is vrij gangbare aansluiting op smartphones, tv's, etc.
6mm zie je vaak op echte audio apparatuur.
Kabel is 1 meter 80 centimeter.

John Milton
-
- 19763 berichten
- 10884 stemmen
Dat komt terug op mijn vraag: heeft je laptop een koptelefoon/mic aansluiting (voorkeur als je wilt streamen), 3,5 mm is dit. een tv of laptop zal vrijwel nooit die dikke broer hebben, die mijn beide versterkers dus wel hebben. Maar daar zijn die verloopjes voor.
Maar als je er ook films wilt kunnen kijken moet je dus of een headset met langer snoer doen (meten is weten, pak een rolmaat), OF gewoon de koptelefoon kopen die je wilt en hem simpelweg verlengen wanneer je een langer snoer nodig hebt. De kans dat hij even minder lekker contact maakt en geluid wegvalt of kraakt als je die kabel beweegt, neemt wel iets toe daardoor; maar als het goed sluit werkt het prima.
Maar zorg dat je gemeten hebt wat de afstand van je hoofd tot die ingang is, bij mij paste het NET toen ik nog deze sexy moeder had (nog steeds de strakste cans die ik ooit heb gehad qua looks!), maar met een strak gespannen verlengsnoer, waardoor ik eigenlijk niet meer achterover leunend op de bank kon kijken; dat wil je niet. #fysio.

TornadoEF5
-
- 5454 berichten
- 1399 stemmen
Oké, ik heb mijn aankoop gedaan. Later kan ik evt. indien nodig upgraden, maar voor voorlopig (zeker deze zomer) zal dat wel een goede keuze zijn, want een grotere aankoop zit er niet echt in. Heb meteen ook de Her DVD erbij besteld voor 5 euro (alsook een audioverlengkabel die er zeker oppast zoals JM aanraadde, al is die enkel nodig voor op TV aan te sluiten).
En de films die ik graag wil zien aan een gezapig tempo (dus pak 2-3 films per week, ik ga wellichte vaste filmavonds inplannen ervoor), met ook enkele herzieningen Short watchlist, a list of films by A. • Letterboxd Ben ik daarmee klaar, kijk ik weer verder.

John Milton
-
- 19763 berichten
- 10884 stemmen
what did you buy?!
Moet je natuurlijk wel zeggen

TornadoEF5
-
- 5454 berichten
- 1399 stemmen
Horizon's tip, die jij en die site die je linkte ook aanraadden.
Heb mijn post ook geedited FYI.

John Milton
-
- 19763 berichten
- 10884 stemmen
Dat lijkt me een veilige keuze. Heeft België net als NL een wet koop op afstand, dat als je niet niet happy bent dat je zonder opgave van reden kunt retourneren, mits fatsoenlijk teruggestuurd? Mocht je niet happy zijn?