THX
KillaJah
-
- 356 berichten
- 856 stemmen
Ik heb een logitech 4.1 surround met THX certificaat gekregen. het geluid in o.a. de metropolis heeft ook dit certificaat. Weet iemand of dit de crème de la crème is van de geluidsinstallaties of zijn er nog beter? (bv. van bang & olufsen). Het geluid dat hier uitkomt is in ieder geval fenomenaal.
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
Ik heb een logitech 4.1
Ik hoop 5.1 ?
Alleen hebben de thuisvariant en de bioscoopvariant heel weinig met elkaar te maken.
Dat is natuurlijk subjectief. Je hebt bovendien THX-spul in uiteenlopende prijsklassen. Maar er zijn ook hele goede spullen zonder een THX-certificaat.
Spullen met een THX-certificaat krijgen dat niet voor niets, al is het in principe gewoon een kwestie van dokken voor de producent van het apparaat. In de biosvariant hangen er een veel grotere en belangrijkere criteria aan vast.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3074 stemmen
Waarom zie je eigenlijk nog steeds zo weinig THX op DVD?
We zijn toch alweer bijna 10 jaar verder
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
THX is gewoon een keurmerk, net als "goedgekeurd door de vereniging van huisvrouwen". Staat wel voor een bepaalde kwaliteit, maar zeker voor het low end home cinema segment is het vooral een moneymaker voor Lucas.
THX houdt enkel in dat alles tot 75 hrz via de subwoofer gaat en de hogere tonen via de overige boxen. In de bios wordt dat goed afgesteld, maar bij jou thuis komt niemand dat controleren.
En 4.1? Dan zal het achterkanaal wel mono zijn. Nooit eerder va gehoord.
Edit: Ik zie dat de center speaker ontbreekt. Vreemd, dat is de belangrijkste voor film. Setje lijkt me meer iets voor gaming.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3074 stemmen
Tegenwoordig zijn er wereldwijd meer dan 15.000 van dit soort bioscopen, waarvan 14 in België en 5 in Nederland.
(Wiki)
Toch wel benieuwd hoe dat klinkt.
aspro
-
- 547 berichten
- 1517 stemmen
THX,is in de jaren '80 ontwikkeld door lucasfilm.
Tomlinson Holman werd ingehuurd om de ultime theaterbelevingte ontwikkelen.
dit resulteerde in Tomlinson Holmans eXperiment,THX en bestond uit een aanpak van meer-kanaalsgeluidsmixen in divers studio's waarbij dezelfde waarden gehanteerd wordenvoor akoestiek,noise control,crossoverdesing en luidsprekerinstalatie.
THX is dus meer een normvor weeergave waarbij zwaar geleund wordt op dejuiste installatie.
de eerste film die in deze norm geproduceerd werd was het derde star wars-deel ''The Return of the jedi'' in 1983.
de voor en eindversterkers van Marantz de AV 8003 deze is THX ULTRA2 gecertificeerde voorversterker/processor.
en de mm8003 meerkanaals eindversteker die alles aan boord hebben om het THX zo getrouw mogenlijk weer te geven.
heb ze zelf in mijn bezit,en ben meer als 30 jaar filmoperateur geweest en heb deze ontwikkeling van zeer dichtbij meegemaakt.
en alle films van raiders of the lost ark zijn allemaal met het THX systeem.
groet van Hans Eindhoven
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3074 stemmen
Ik kom wel even langs, kijken of het me bevalt
Alleen jammer van die films, THX1138 is ook goed.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tegenwoordig zijn er wereldwijd meer dan 15.000 van dit soort bioscopen, waarvan 14 in België en 5 in Nederland.
(Wiki)
Toch wel benieuwd hoe dat klinkt.
Ik dacht dat alle moderne bioscopen inmiddels wel met THX waren uitgerust. Blijkbaar niet. Pathe Schouwburgplein 5 in ieder geval wel dacht ik. Avatar klonk in ieder geval waanzinnig.
kappeuter (crew films)
-
- 74045 berichten
- 5899 stemmen
Dat aantal staat al sinds 30 september 2007 op Wikipedia vermeld, dus de aantallen zullen nu hoger zijn.
aspro
-
- 547 berichten
- 1517 stemmen
Dat aantal staat al sinds 30 september 2007 op Wikipedia vermeld, dus de aantallen zullen nu hoger zijn.
Ruim 3/4 van de nederlandse bioscopen (op enkele uitzonderingen na de filmhuizen) zijn uitgerust met het THX systeem.
dat is een geluidspoor dat op de film zelf zit en via optische weg geproduceerd word.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar er is een verschil of het geluidssysteem THX is, of de hele bioscoopzaal THX gecertificeerd is. Daar komt nog en stuk meer bij kijken. Zie Professional « Cinema Certification « THX.com
aspro
-
- 547 berichten
- 1517 stemmen
Maar er is een verschil of het geluidssysteem THX is, of de hele bioscoopzaal THX gecertificeerd is. Daar komt nog en stuk meer bij kijken. Zie Professional « Cinema Certification « THX.com
dat ben ik volledig met je eens daar komt nog al wat bij kijken.
voor een doorsnee home cinemaset in een te kleine huiskamer vindt ik het zonde,en vergeet niet daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
het hele luidsprekerset moet ook aangepast worden luidsprekers die zowel naar voren als naar de zijkanten het geluid verspreiden.
Bi-polaire speakers.
ExToR
-
- 147 berichten
- 116 stemmen
ik heb zelf een z5400 serie van logitech. thx dus.
schitterend apparaat naar mijn mening. heb hem zo'n 4 jaar geleden voor 300 euro gekocht en zou hem zo opnieuw kopen voor hetzelfde geld. wat was ik ongelofelijk verbaasd toen ik deze speakerset voor het eerst aansloot op mijn playstation 3 en het digitale geluid van uncharted 2 eruit kwam rollen. echt fantastisch.meteen daarna een blu-ray film erin geknald en direct daarna nog een. een film kijken werd voor mij meteen iets heel anders (ja, serieus)
of het de creme de la creme is, geen idee. er zal altijd wel ergens wat beters te vinden zijn. maar ik ben er van overtuigd dat het vele malen beter is dan een gemiddeld huis tuin en keukensetje
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
het THX systeem.
dat is een geluidspoor dat op de film zelf zit en via optische weg geproduceerd word.
Nonsens. THX is geen filmgeluidssysteem of -formaat, maar een kwaliteitscertificering van zowel de techniek als de akoestiek van een zaal.
Je bent waarschijnlijk in de war met Dolby Digital / SR-D. Maar dat heeft op zichzelf niets met THX te maken.
Volgens mij zijn er nauwelijks THX-gecertificeerde theaters in Nederland. Bij Pathé denk ik zelfs helemaal niet.
kappeuter (crew films)
-
- 74045 berichten
- 5899 stemmen
Het bekende THX-geluid vlak voor films krijgt 4k-upgrade | Bright
De nieuwe versie is gemaakt voor het 4k-tijdperk. Het geluid is nog steeds herkenbaar, maar klinkt een stuk scherper.
Het nieuwe geluid is gemaakt met THX Spatial Audio. Dat maakt het mogelijk om de verschillende dimensies van het geluid thuis mee te maken met een koptelefoon op.
Groot wereldnieuws...