menu

Filmdragers en apparatuur / Apparatuur / Domotica / huisautomatisering

zoeken in:
Nu de opkomst van domotica (huisautomatisering) een redelijk gemeen goed begint te worden was ik eigenlijk wel benieuwd of er al mensen zijn die hier iets mee doen (al dan niet in relatie met het kijken van films).

Zelf ben ik een jaar of 3 geleden hierin verzeild geraakt toen we elektrische screens hebben laten plaatsen. Deze werken met de Tahomabox van Somfy (in combinatie met een zonnecelsensor en windsensor). De afgelopen 3 jaar is de Tahomabox steeds verder uitgebreid (middels software updates) en zijn er veel meer toepassingen bij gekomen. De box is ook volledig middels een app te besturen. Je kan scenario's aanmaken en alle toepassingen zijn smart.

Inmiddels ben ik ook langzaam gaan uitbreiden, alarmsysteem, slimme rookmelder en slimme verlichting. Middels scenario's zijn hier weer veel handige toepassingen voor te maken, bijvoorbeeld:
Als zonsterkte groter is dan X aantal lumen screens naar beneden.
Indien windkracht 5 of hoger dan screens omhoog.
Indien rookmelder brand detecteert, screens omhoog, verlichting aan en pushbericht naar mijn telefoon. Etc.

Ook is alles inmiddels te bedienen met je stem in combinatie met Google Home (Google assistant), al dan niet weer in combinatie met IFTTT (If This Than That). Voorlopig alleen nog in het Engels maar dit jaar komt het Nederlandse taalpakket voor de Google Home/assistant uit. Ook hier is weer eindeloos mee te spelen (Ok, Google: Goodnight! vervolgens gaat je alarm aan, je screens gaan omhoog en al je verlichting gaat uit).

Sinds kort ben ik begonnen met verdere uitbreiding met Philips Hue verlichting. Ook hier zijn weer eindeloze mogelijkheden mee te creëren. En dan zijn we eindelijk op het filmgerelateerde punt Het is bijvoorbeeld mogelijk om je Hue lampen mee te laten kleuren met je tv (een beetje als de Philips Ambilight tv's).
Als voorbeeld:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=dAbpiCJEges

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Je zou bijvoorbeeld ook het volgende scenario kunnen creeren:
Ok, Google: Open Netflix
Vervolgens start Netflix op gaan je gordijnen of rolluiken dicht en worden de licht gedimd. Alleen je bier moet je nog zelf halen
Zelf heb ik hier nog niet mee geëxperimenteerd (om het eenvoudige feit dat ik nog geen Hue kleurlampen heb alleen wit en ambiance) maar denk dat het wel een extra dimensie kan toevoegen aan de filmbeleving.
Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben? Ook andere domotica ervaringen zijn uiteraard welkom

Gast
geplaatst: vandaag om 16:33 uur

geplaatst: vandaag om 16:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.