menu

Filmdragers en apparatuur / Apparatuur / Is DVD-r betrouwbaar op lange termijn?

zoeken in:
Heel wat van mijn DVD-r s van het merk Exel kan ik vandaag de dag niet meer spelen in mijn DVD-players. Bad sectors. (Ik had de films overgetapt van oude Betamax banden en was zo stom deze laatste weg te gooien.) Ik dacht dat het misschien aan het merk lag maar nu stel ik vast dat andere merken ook beginnen te sneuvelen. Voorlopig werken deze die ik via Midnight Video heb gekocht enkele jaren geleden nog, die zijn op Maxell gebrand.
Ik heb een aantal films in de States gekocht van Warner en Sony op DVD-r media (video on demand). Moet ik mij daar nu ook zorgen beginnen over te maken?

Dat is slecht nieuws.
ik begin mij nu ook zorgen te maken over mijn verzameling.

Dick2008
Edit: excuses ik heb dvd+r.en cd-r (dus geen dvd-r)

Ik had al heel vroeg last van haperingen met dvd+r, hierop had ik videobanden overgezet. Dan bleef het beeld staan en ging dan weer verder. Daarom heb ik ook zoveel originele dvd's gekocht wat ik eigenlijk niet van plan was al heeft het heel lang geduurd voordat ik dat en dan weer dat op dvd kon vinden, en sommige dingen nog niet (mopper mopper).

Het enige wat je volgens mij kan doen is met de computer een kopie maken van de dvd die hapert. Indien alles er nog opstaat moet je toch blijven controleren en om de zoveel tijd weer een kopie maken.
Dat geldt ook voor opneembare cd's.

Ik wilde ook even een kleine tip geven, en een ervaring delen.

Wat de houdbaarheid van dvd's etc kan ik zeggen uit eigen ervaring dat het goed bevalt. ook ik heb heel veel cd's en dvd's met films overgekopieerd van vhs naar dvd. Het gaat hierom om enkele duizenden video's die ik in mijn handen heb gehad en heb kunnen kopen via veilingen omdat de videotheek steeds schaarser worden en steeds vaker falliet gaan. Alle dvd;s die ik gekopieerd heb werken nog steeds prima. Wel heb ik wat problemen gehad met hardware, oftewel de dvd players. Je kan nog wel een stereo van duizenden euro's in bezit hebben, dat zegt niks over het afspelen van dvd;s. Mijn ervaring is hoe duurder de hardware hoe minder dvd;s die speelt. Ik heb naast mijn dure installatie een dvd player van nog geen 20 euro bij de aldi gekocht ruim 9 jaar geleden en die speelt tot nu toe alles wat ik gekopieerd heb van mijn eigen vhs collectie.

Ook ik heb geregeld foutmeldingen gehad over bad sectors etc we kennen ze allemaal wel.
Uit eigen testen heb ik ook opgenomen dat dvd.s slecht tegen volle zonlicht kunnen. Heb ooit eens een hele spindel van 25 dvd;s kunnen weggooien omdat ik het niet tijdig had opgeruimt en een heel weekend in de zon gelegen heeft, ik kon niks meer gebruiken, terwijl ik een andere spindel die ik wel opgeruimd had prima werkte. Dus zorgvuldig omgaan ermee is ook essentieel, en donker opbergen in grote tassen of in mijn geval koffers waar je er tot wel 1000 tegelijk kwijt kan. Wat krassen betreft.. Een zacht doekje en tandpasta, die ideale remedie en dan snel weer kopieren op de computer zodat je de film niet verliest. Het heeft dus totaal niets met +r of -r te maken want ik heb beiden in bezit. Hopelijk was de info een beetje nuttig

Veel filmkijkplezier verder

Dick2008
Dick2008 schreef:
(mopper mopper).

Het enige wat je volgens mij kan doen is met de computer een kopie maken van de dvd die hapert. Indien alles er nog opstaat moet je toch blijven controleren en om de zoveel tijd weer een kopie maken.
Dat geldt ook voor opneembare cd's.

De kopie cd's blijven het merkwaardig nog steeds goed doen, toch al zo'n 15 jaar geleden. Al heb ik in de meeste gevallen een compilatie cd uit mijn verzameling gemaakt. Dus kan het niet zoveel kwaad, mochten ze het niet meer doen.
De dvd's zijn echt een heel stuk slechter vind ik, waarschijnlijk vanwege de grotere hoeveelheid data. Veel heb ik gelukkig al op origineel en veel valt na jaren ook tegen, dus smijt ik die gelijk maar weg. Ik heb die dingen eerst van video overgezet. Op de computer doen ze nog wel maar niet op de dvd speler.
Ben er niet zo blij mee. Zoals ik al zei, blijven controleren. Dus zal ik dat de komende dagen weer even doen.
Ik dacht ik laat het even weten.

606
Ik heb vraag over DVD-RW van Philips.

Dvd is niet bekrast, maar geeft wel elke keer melding dat er iets mankeert als ik een films erop wil zetten.
Er mankeert niks aan het schijfje ???

Wat kan ik er aan doen ?

Dick2008
Is hij nog niet eerder gebruikt.

De RW's zijn wel beter dan de R's maar steeds weer wissen en opnieuw gebruiken.....

Ik zal vandaag nog even verder gaan met ze één voor één nalopen. Ik kopieer eigenlijk niks meer, de films die op de rw staan laat ik erop staan en deden het allemaal nu nog goed.
Ik heb een alles in één pakket met opnemen erbij.

606
Heb de dvd gewist en opnieuw gebrand, het is nu gelukt maar met veel moeite. Ik heb er nog zo een die moeilijk doet.

Dick2008
Nou ik stop er maar mee. Om vervolgens opnieuw te beginnen. . In 2004 heb ik een dvd recorder gekocht en ben toen begonnen met overzetten en later via de computer. Kan er geen touw aan vastknoppen. Van de oudste lezen sommigen probleemloos in één keer in, alsof ze vandaag nog zijn gemaakt. Veel geven melding aan: leeg of onbekend of niks.
Ik heb een bak met nog zo'n 200 stuks, ben nu op de helft. Ongeveer een kwart daarvan komt met foutmeldingen. Maar van die het wel goed doen, zitten ook een hoop rommel tussen, met lelijke beeldkwaliteit, en allang veel mooier op origineel en op het internet is ook een hoop te vinden. Achterhaald systeem inmiddels. Dus tijd om de bezem er door te doen.

606
Ja het is vreselijk soms, vaak gaat het bij me gewoon goed.

Dick2008
Ik ben weer op de helft, een aantal heb ik maar meteen weggegooid. Omdat ik het destijds al onbetrouwbaar vond heb ik van belangrijke opnamen een extra kopie gemaakt, daarom valt de schade mee. Die doen het vaak nog, alleen voor hoelang? Het is handig voor tijdelijk maar verder vind ik het maar rommel. Heb in het verleden ook veel kopiën gemaakt van dvd's van de bibliotheek. Had ik net zo goed niet kunnen doen, als je de prijzen ziet van dvd's.

Van die, die het niet doen, doen veel het wel op de portable dvd speler maar ook niet allemaal. Niet erg betrouwbaar. Ben gelukkig niet zo dom geweest om kopiën te maken van originelen, en vervolgens die weg te doen.

606
Ik heb een tip gekregen van stinissen ConvertXtodvd daarmee kan je bestanden omzetten en ik kan nu avi omzetten naar VIDEO_TS en kan nu makkelijker afspelen op mijn dvd speler. echt vet goed. Dus nu zijn mijn schijfjes dvd rw ook niet snel weggegooid.

Dick2008
Mijn tweede dvd-recorder, dus die ik nu heb begon kuren te vertonen. Dan nam ik wat op en vervolgens stond er niks op. Heb daarom ik nu opneempakket, dat gaat goed en hoef ik ook geen schijfjes meer te kopen. Ik heb de recorder nu als afspeelapparaat, geen problemen met originele dvd's, zelfs niet als er wat krassen ofzo opzitten.

Sommige dingen zijn moeilijk te vinden, maar veel is al gewoon uit op dvd. Dat was 10 jaar geleden wel anders.

606
Ja oke, dat is ook heel makkelijk maar niet alles komt op tv.

Dick2008
Zeg maar gerust bijna "niks" meer. Mijn eerste videorecorder was ongeveer in 1990, het ding raakte overbelast.

In de tijd van de Videocassettes had ik eigenlijk bijna geen koopvideo's. Ik had heel veel opgenomen op cassettes. Opnemen is iets wat ik nu nog heel zelden doe. Bij het uitkomen van DVD's zijn het merendeel van mijn filmcollectie op originele DVD. Opgenomen dingen en overgezette dingen van VHS naar DVD- of +R zijn heel beperkt omwille van het kwaliteitsverlies. Sommige dingen zijn nu ook eenmaal niet op DVD uitgebracht, dus opnemen of downloaden lijkt dan de enige optie. Blu-rays heb ik helemaal niet. Aan de prijs zal het niet liggen, maar ik heb geen blu-ray speler en mijn zij het goedkope maar nog nog niet zo oude DVD-speler doet het nog prima. Misschien dat er in de tussentijd wat anders komt en hoef ik me helemaal niet aan blu-rays te wagen Betere beeldkwaliteit is voor mij geen must, DVD en een plat beeldscherm bieden voldoende kwaliteit voor mij.

Dick2008
Ik denk er net zo over. Een videoband kostte wel al gauw 10 à 11 gulden. Dus was het wissen en nieuwe film erop. Erg onhandige dingen trouwens, dik en steeds terugspoelen. Kwaliteit is ook maar zo zo. Helaas zaten daar ook films op die ik nu niet meer zo gemakkelijk kan terugvinden, danwel wordt niet meer op tv uitgezonden.

Downloaden is voor mij meer een must, ook vanwege hoge prijzen voor dvd / import / regio indeling / helemaal nog niet op dvd / of met het risico de film valt bij herkijken tegen.

Dvd-r zijn meer bedoeld voor op vakantie, o.i.d. Als ze dan zoek raken heb je je originelen nog thuis. Tegenwoordig zijn daar alweer andere middelen voor.

Dick2008 schreef:

Downloaden is voor mij meer een must, ook vanwege hoge prijzen voor dvd / import / regio indeling / helemaal nog niet op dvd / of met het risico de film valt bij herkijken tegen.

Is regio indeling voor jou een groot probleem? IK heb een aantal regio 1 films omdat ik de regio 2 versie niet kon vinden of omdat de regio 2 wegens "rarity" veel te duur was naar mijn mening. Die regio 1 DVD's kan ik niet op mijn DVD-speler via TV afspelen, maar op mijn PC wel. Op die manier kan ik ze dan converteren naar avi of divx waardoor ze regiovrij worden en ik alsnog via een schijfje of USB stick via de DVD-speler op TV kan kijken. Regiocodes vind ik trouwens oneerlijker dan kopie-protecties. Omdat ik toevallig in de verkeerde regio woon zou ik geen recht hebben om een bepaalde film niet te mogen zien, dat is natuurlijk onzin. Als ik een film heel graag wil hebben maar die wegens populariteit of wat dan voor reden niet in regio 2 beschikbaar is, dan hoef ik me daar toch niet zomaar bij neer te leggen maar zoek ik naar een oplossing om ze alsnog te kunnen afspelen. Die regiocodes waren oorspronkelijk in het leven geroepen om te vermijden dat mensen buiten Amerika al te snel DVD's konden bestellen uit Amerika en niet zolang moesten wachten totdat ze in Europa verschenen. Europse distributeurs zouden zo natuurlijk geld mislopen. Het gevolg is dat enkele de populairste, meest verkochte bij ons komen. De oorspronkelijke bedoeling van regiocodes is dus een beetje verloren gegaan. Dat lijkt op het eerste gezicht logisch, maar wel vreselijk oneerlijk. Gelukkig dankzij internet kunnen we nu ook films ontdekken die hier onbekend zijn en die ons wel eens kunnen aanspreken. Zo heb ik al enkele "pareltjes" ontdekt waar de meeste mensen in Europa wellicht nog nooit van heeft gehoord. Uiteindelijk beslis ik nog steeds zelf wat ik wil kijken en hebben. Dat distributeurs gaan bepalen wat we wel en niet mogen kijken, dat zou de omgkeerde wereld zijn, maar het is eigenlijk wel een beetje zo. Als hetgene dat ik wil hebben niet beschikbaar is via de lokale markt, dan hebben ze pech gehad en lopen ze mijn centjes mis

Gast
geplaatst: vandaag om 00:34 uur

geplaatst: vandaag om 00:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.