menu

Film / Algemeen / H. P. Lovecraft

zoeken in:
Over Stephen King bestaat een topic, dus waarom niet over Lovecraft dacht ik bij mezelf. Minder bekend dan King, maar daarom niet minder goed. Onbekend is onbemind. Voor zij die deze ondertussen overleden auteur niet kennen is er uiteraard wikipedia.

Van Lovecrafts proza bestaan inmiddels al heel wat verfilmingen. Voor een auteur die de reputatie heeft onverfilmbaar te zijn is dat op zijn minst een beetje gek. De bekendste titels zijn allicht die van Stuart Gordon, zijnde Re-Animator, From Beyond, Dagon, Castle Freak en Dreams in the Witch House.
De eerste Lovecraft-verfilming staat dan weer op naam van Roger Corman, namelijk Haunted Palace uit 1963. Verder zijn er nog wat onbekendere films of films die verwijzen naar het werk van Lovecraft zoals The Call of Cthulhu, Lurking Fear, Necronomicon, The Evil Dead en nog een heleboel andere. Kijk hier voor een lijst van langspeelfilms die rechtstreeks gebaseerd zijn op Lovecrafts verhalen.

Maar interessanter is misschien de hele resem kortfilms die op het werk van de auteur gebaseerd zijn. Die zijn er gekomen naar aanleiding van het H. P. Lovecraft Film Festival dat in 1995 werd opgericht door toegewijd Lovecraft-devoot Andrew Migliore. Zijn betrachting was om het werk van de schrijver weer tot leven te brengen. Het beste van de eerste edities werd door hem verzameld in een DVD-reeks, getiteld The H. P. Lovecraft Collection, met onder andere Cool Air, Dreams of Cthulhu, Out of Mind, Pickman's Model en Strange Aeons. De DVD's bevatten naast de hoofdfilm een heleboel kortfilms, de ene al wat beter dan de andere, maar allemaal gemaakt met respect en liefde voor de auteur.

Tot mijn favoriete Lovecraft-verfilmingen behoren tot nu toe (ik heb nog lang niet alles gezien): Re-Animator, From Beyond, Dreams in the Witchhouse, The Call of Cthulhu en The Hound.
Van The Haunted Palace en The Music of Eric Zahn heb ik hoge verwachtingen.

Wat vinden jullie zoal de beste (kort)films die gebaseerd zijn op het werk van deze schrijver?

Hier mijn favorieten.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:08 uur

geplaatst: vandaag om 22:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.