menu

Film / Algemeen / Origineel vs. Director's cut

zoeken in:
Ik stoor mij eigenlijk wel soms aan de driector's cut van bepaalde films. Eigenlijk heb je 2 soorten director cuts. De 1ste soort zijn de films die ze opnieuw uitbrengen met extra materiaal er in verwerkt (een soort uncut version) zoals: Das Boot, Amadeus enz... die soorten van director cuts vindt ink niet zo erg.

Maar de tweede soort. Dat ze een oude film (op DVD) uitbrengen en hellemaal remasteren met nieuwe (CGI) achtergronden en nieuw toegevoegde Special Effects.
En soms zie je dan bevoorbeeld een (digitale) pasage in een film van bv. de jaren 70, terwijl je er dan bijna zeker van bent dat deze er niet was in de Theatrical version. dat zijn zo'n films als bv. THX 1138 (1971), Blade Runner: final cut (1982) Dat haalt die klasieke sfeer van die film weg (vooral bij THX 1138)

als er nog mensen zijn die hun mening willen geven over een director's cut van een oude klasieker...

Reinbo
Je hebt nog een derde director's cut en dat is de commerciële. Dat is dan eigenlijk gewoon de film zoals die in de bios draaide met enkele scenes die niet toevoegen erbij. Of een seconde gore die in Europa er altijd al in zat. Op de hoes prijkt dan de kreet:

"DIRECTOR'S CUT". pure interessantdoenerij voor marketing redenen.

Als er overigens een director'scut authentiek is, is het wel die van Balde Runner. daar had de regisseur flinke ruzie met de studio en kan je nu eindelijk zijn versie zien. Weet ook niet welke scenes daar nu inzitten die zouden detoneren.... Ze hebben enkel wat klein poetswerk verricht.

Wat doet dit in filmgames?

Nu ja, Donnie Darko:

het origineel vs. de director's cut

1-0

Madecineman (moderator)
Maar even uit de filmgames gehaald... Lijkt me hier meer op z'n plek.

Pastichio Rocker
Nee, een director's cut wordt niet altijd gemaakt voor marketingsredenen of winstbejag. Soms is een film door bemoeienis van studio's, advocaten en geldschieters zo uit zijn verband gerukt dat de uiteindelijke versie niets meer weg heeft van originele visie van de regisseur. Een director's cut biedt dan mooi uitkomst.

Goeie director's cuts:

- Aliens
- Alien 3 (assembly cut in dit geval)
- Blade Runner (final cut)
- Brazil
- Caligola
- Hero
- Kingdom Of Heaven
- Léon (international cut)
- Mallrats
- Payback

Één van de meest beruchte voorbeelden van studiobemoeienis en getouwtrek zijn mijns inziens toch wel Blade Runner, Alien 3 (David Fincher wil tot op de dag van vandaag niks met de film te maken hebben) en Brazil.

George Lucas doet het volgens mij wel gewoon puur voor de cash. Hoeveel special editions er al niet van Star Wars zijn verschenen... Bij THX1138 heeft hij zich wat dat betreft nog ingehouden.

Ik vind de director,s cut van King Arthur veel beter dan de bios versie omdat de bios versie geschikt gemaakt was voor vannaf 12 jaar.
Ook de director,s cut van Dancis with wolves vind ik veel mooier uitgewerkt!

Bij natural born killers vind ik het origineel gewoon prima.

Das boot ken ik alleen maar als director's cut en van Blade runner de final cut omdat ik hem zo op Blu- ray heb.

Sommige director's cuts zijn eigenlijk compleet anders dan het origineel. Neem The Killing of a Chinese Bookie, Apocalypse Now en in mindere mate the Exorcist. Alle 3 films waarvan ik de 2 versies een verschillende waardering zou geven. Is er geen mogelijkheid om van sommige films de director's cut hier apart te weer te geven?
Ghost in the Shell 2.0 en Ghost in the Shell 2: Innocence staan hier toch ook allebei op de site, of is dat zo omdat de titel verschillend is?

Pastichio Rocker
Interessant. Ghost in the Shell 2.0 is niets anders dan een opgewaardeerde versie van het origineel, met meer computeranimaties, maar mag blijkbaar wel apart worden toegevoegd, terwijl director's cut's en langere versies weer niet mogen... hmmm.

Nomak
Die twee versies van Ghost in the Shell staan ook allebei apart op imdb. Dat zal wel de reden zijn.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=oTrV2okbuwo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Man jezus cristus! met THX 1138 hebben ze echt zitten prutsen hoor! Allemaal CGI efecten in een film van begin jaren 70!
kijk maar (vooral vanaf minuut 4:15 tot 4:42)!!!

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=KuK3MSqKnV0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

of wat ze hier hebben gedaan met die Shell Dwellers, man toch. Ze hebben die gewoon vervangen door enkele slacht uitziende soort chimpansees! en als ze die shell dwaller dan toch echt willen vervangen (als ze het echt niet kunnen laten), zorg er dan voor dat je er géén vergeet!(zie: de shot van de donkere ruimte boven die parkeer-tunnel in minuut 0:24 tot 0:28!!)echt erg!!!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:01 uur

geplaatst: vandaag om 03:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.