menu

Film / Algemeen / Testscreening

zoeken in:
Bij Vox Populi (2008):

Lijkt me niet logisch wanneer films al beoordeeld worden na een market screening. De film is nadien vijf minuten ingekort. De muziek is er bij gekomen en de geanimeerde titels zijn daarna gemaakt.
Film is dan maar 95% te beoordelen. Normaal gesproken is de film beter geworden daar na (naar mijn mening) Ieder geval anders.

Nu het daar toch over gaat, een tip... Market screening is nuttiger dan gedacht geweest. Aanvankelijk was ik daar huiverig voor.
Beste is nog om videocamera te laten meedraaien met publiek op voorgrond en scherm op achtergrond zodat je kunt zien en horen waar de lach zit. Soms lachen mensen ook door eerste zin van volgende scene heen dus dan weet je dat je in het begin van de volgende scene twee seconden of zo ruimte moet laten om "uit te lachen". Dat is deze keer niet gebeurd. Maar bij bijv de Boekverfilming wel.

avatar van Stephan
phone home schreef:

Beste is nog om videocamera te laten meedraaien met publiek op voorgrond en scherm op achtergrond zodat je kunt zien en horen waar de lach zit. Soms lachen mensen ook door eerste zin van volgende scene heen dus dan weet je dat je in het begin van de volgende scene twee seconden of zo ruimte moet laten om "uit te lachen". Dat is deze keer niet gebeurd. Maar bij bijv de Boekverfilming wel.

Dat deden ze in het oude Hollywood heel vaak. Niets is zo pretentieus om "blind" een "lachpauze" in te monteren. Overigens is het dan ook maar weer afhankelijk, hoe vol de zaal zit. Bij mijn film heb ik gemerkt dat bij een goed gevulde zaal men elkaar wat meer meeneemt met lachen dan wanneer de zaal minder gevuld is.

avatar van kos
kos
Ik neem aan dat je dan ook een zaal met alleen je doelpubliek of zo moet hebben? Vind het wel een wat rare, niet zo artistiek integere ontwikkeling.

Ik bedoel, het lijkt me dat je je film gewoon maakt zoals jij dat wil.. en dat je niet schrikt als iemand in 1 of ander publeik niet op het juiste moment lacht en dan maar de scene gaat aanpassen..
Maar het zal commercieel ongetwijfeld zeer nuttig zijn.

avatar van Stephan
kos schreef:
Ik bedoel, het lijkt me dat je je film gewoon maakt zoals jij dat wil..

Je maakt een film voor het publiek. Toch?

kos schreef:
Ik neem aan dat je dan ook een zaal met alleen je doelpubliek of zo moet hebben? Vind het wel een wat rare, niet zo artistiek integere ontwikkeling.
Gebeurt al decennia geloof ik. Kijken hoe een zaal reageert op een film, nuttig voor de maker (die evt. nog aanpassingen kan doen e.d.) en de distributeur (welke marketingstrategie, hoeveel kopieën, etc.).

Gelukkig is niet iedereen blind artistiek ingesteld.

avatar van kos
kos
Stephan schreef:
(quote)

Je maakt een film voor het publiek. Toch?


Maar je bent een artiest/kunstenaar die iets aan zijn publiek wil laten zien toch? Niet iemand die puur maakt wat de mensen willen zien? dan kun je net zo goed nieuwe Big Brother-rommel gaan maken.

avatar van kos
kos
Quido schreef:
(quote)
Gebeurt al decennia geloof ik. Kijken hoe een zaal reageert op een film, nuttig voor de maker (die evt. nog aanpassingen kan doen e.d.) en de distributeur (welke marketingstrategie, hoeveel kopieën, etc.).


Wat ik al zei dus: het zal commercieel vast erg interessant zijn.

avatar van Stephan
kos schreef:
Maar je bent een artiest/kunstenaar die iets aan zijn publiek wil laten zien toch? Niet iemand die puur maakt wat de mensen willen zien? dan kun je net zo goed nieuwe Big Brother-rommel gaan maken.

Ik snap dat het beeld van de "kunstenaar" zodanig is, dat zijn visie heilig is. Dat hij het licht heeft gezien en ons allen een soort "waarheid" verkondigd. Je hebt zulke filmmakers ja, die zelf nooit kunnen toegeven dat ze er op bepaalde fronten net "naast kunnen zitten".
In mijn film zit ook een zin die "verloren gaat" omdat hij NA de eerste titel aan het einde nog gezegd wordt. De spanningsboog is dan ineens ingelost en men mist de zin volkomen. Vaak ook omdat men ook regelmatig (bij een volle zaal) een kort applausje gaf.
Had ik dat geweten, dan had ik de tekst vóór de titel geplaatst.

Ben ik dan ineens commercieel of mag ik als kunstenaar mijn "foutje" toegeven?

kos schreef:
Maar je bent een artiest/kunstenaar die iets aan zijn publiek wil laten zien toch? Niet iemand die puur maakt wat de mensen willen zien? dan kun je net zo goed nieuwe Big Brother-rommel gaan maken.
Een boodschap overbrengen kan op vele manieren. Lijkt me niks mis mee om dat op zo'n manier te doen dat hij voor veel mensen werkt en toegankelijk is. Film is bij uitstek een medium dat op vele niveau's (tegelijkertijd) iets kan vertellen en dus meerdere lagen kan bezitten.

avatar van kos
kos
Stephan schreef:
(quote)

Ik snap dat het beeld van de "kunstenaar" zodanig is, dat zijn visie heilig is. Dat hij het licht heeft gezien en ons allen een soort "waarheid" verkondigd. Je hebt zulke filmmakers ja, die zelf nooit kunnen toegeven dat ze er op bepaalde fronten net "naast kunnen zitten".
In mijn film zit ook een zin die "verloren gaat" omdat hij NA de eerste titel aan het einde nog gezegd wordt. De spanningsboog is dan ineens ingelost en men mist de zin volkomen. Vaak ook omdat men ook regelmatig (bij een volle zaal) een kort applausje gaf.
Had ik dat geweten, dan had ik de tekst vóór de titel geplaatst.

Ben ik dan ineens commercieel of mag ik als kunstenaar mijn "foutje" toegeven?


Mijns insziens is er een nogal groot verschil tussen hier en daar iets veranderen omdat het effect kennelijk niet helemaal werkt (en zelfs dan... bij de volgende screening kan er wel weer wat anders zijn, dan blijf je bezig) of echt testpanels en dergelijke raadplegen om je film zo te construeren dat je precies iets maakt zoals het publiek dat wil.
En er is een verschil tussen details aanpassen of echt een verhaallijn bijvoorbeeld.

avatar van kos
kos
Quido schreef:
(quote)
Een boodschap overbrengen kan op vele manieren. Lijkt me niks mis mee om dat op zo'n manier te doen dat hij voor veel mensen werkt en toegankelijk is.


Nee, maar er is ook niks mis mee om het zo te doen zoals je het zelf wil zonder het voor iedereen in hapklare blokken te serveren, lijkt me nou niet echt een moeilijke gedachte.

Een shot iets langer laten uitlopen of een ander wat eerder 'snijden' lijkt me geen ingreep die de film en artistieke boodschap (als die er al is) van de regisseur aantasten. Zo'n testscreening is ook niet heilig natuurlijk.

avatar van Macmanus
Quido schreef:
Een shot iets langer laten uitlopen of een ander wat eerder 'snijden' lijkt me geen ingreep die de film en artistieke boodschap (als die er al is)


Kan wel natuurlijk. Denk dat het gemiddelde testpubliek bij Ôdishon het begin veel te lang vinden duren. Maar dat was nou net de bedoeling van de regisseur. Luisteren naar het publiek lijkt me dan niet echt slim voor je film. Snap ik het gebruik van testpubliek bij commerciele producties verder ook, maar het punt van Kos lijkt me meer te gaan over auteurfilms te gaan. En als het over kleine stukjes editing gaat mag ik toch hopen dat de editors goed genoeg zijn om dat zelf te zien.

Als een regisseur echt iets wil zeggen met een bepaald shot of bepaalde blik, zal ie die na een testscreening echt niet verwijderen, opschuiven of op een andere manier aanpassen. Vox Populi is in eerste instantie een komedie, die het publiek wil vermaken. Dan lijkt me een testscreening geen keuze die Terstall inperkt in zijn vrijheid. Testscreenins kunnen nuttig zijn, maar de invloed moet ook niet worden overschat.

avatar van Macmanus
Ben ik het toch ook niet mee eens. Ik neem aan dat je iets schrijft waarvan je denkt dat het grappig is. Als niemand het dan grappig vind dan lijkt het me dat je dat als je het laat lezen ook snel genoeg weet. Als je daar pas achter komt bij de screening lijk je me te laat. En moet je je dus aanpassen aan je publiek zijn humor dat kennelijk niet de jouwe is.

Humor in film bestaat niet alleen in het scenario. Spel, geluid, montage, mise-en-scène ... het heeft er allemaal invloed op. Als de timing niet de juiste blijkt te zijn, kun je ervoor kiezen het shot ergens anders te plaatsen / te rekken / in te korten.

avatar van kos
kos
Betekent dit dan dat oude komedies die gewoon zonder die fratsen werkten en nog steeds grapppig waren eigenlijk gewoonweg geniaal zijn?

avatar van Macmanus
Owkee ik snap je. Denk dat als je iets grappigs neerzet op papier je het wel een beetje kunt aanvoelen. Maar als een komische talenten hebt gaat het soms wat makkelijker. Maar ik denk niet dat als een komische scene niet werkt je er heel veel aan kunt doen door erin te snijden en het geluid aan te passen. Dan is zo een screening alleen nuttig op bepaalde niet werkende scenes er helemaal uit te laten. En dat lijkt me dan weer een beperking van je regie vrijheid, aangezien de regisseur naar ik aan neem die wel erin had gewild.

avatar van kos
kos
Ik denk dat we op de 1 of andere manier waarschijnlijk langs elkaar heen lullen. De realiteit zal wel ergens in het midden liggen.
Maar het blijft gewoon een apart verschijnsel voor buitenstaanders.

Kos zegt: Ik neem aan dat je dan ook een zaal met alleen je doelpubliek of zo moet hebben? Vind het wel een wat rare, niet zo artistiek integere ontwikkeling. :

Dat is wel zo enm je moet een filmn ook precies zo maken als je wilt anders pas je je aan aan middelmaat, aan de grootste gemene deler.

Maar soms blijkt een grap ierts beter te vallen dan gedacht of een langgerektere lach op te wekken en dan mist een zaalpubliek de eerste zin uit de volgende scene bijvoorbeeld.

Verder; als 80% gvan de respondenten sdezelfde opmerking heeft (iets is onbegrijpelijk of onverstaanbaar of te lang) dan is het wel verstandig om iets aan te passen.

Hoe je dat dan aanpast bepaal je natuurlijk wel zelf.

De test screening was niet mijn idee maar het moet tegenwoordig van het filmfonds. Ik werkte met tegenzin mee maar achteraf vond ik het best.

De waardering warenn bemoedigend. We scoorden nauwelijks lager dan bij simon. Bij mannen zelfs hoger.
Bij Simon was het 3.9. Nu was het 4.2 bij mannen en 3.2 bij vrouwen. Het laatste kan ook iets met onderwerp te maken hebben.

Ze waren heel lovend over de muziek.Probleem was dat dat tijdelijke muziek was. Maar Spinvis heeft topklus gedaan en ziijn werk doet er niet voor onder.

neo (crew)
Natuurlijk wordt er vaak met temp gewerkt en dan pas na testscreenings vervangen door de echte, mede omdat de muziek meestal nog niet klaar is. Ik begrijp dat de muziek van Spinvis al klaar was, maar was te laat om nog voor de temp score te vervangen?

avatar van kos
kos
Verhelderende uitleg p.home. dank. .

avatar van Stephan
Spinvis... Nieuwegein rules

@neo zegt:
Ik begrijp dat de muziek van Spinvis al klaar was, maar was te laat om nog voor de temp score te vervangen?

Ja. Voor test screening (markt screening of hoe dat ook heet) wel. Toen was het nog niet af. Hebben wel een aantal stukken van de muziek die we in de montage hebben gebruikt laten staan (Bach). 20% ongeveer. In overleg met spinvis die de muziek coördinatie voor rekening nam met zijn producer. Daar is hij erg goed in en laat zijn ego daar geen rol in spelen. Hij gaat voor de film en niet voor zijn eigen aandeel. Spinvis uit Nieuwe Gein?

avatar van Stephan
phone home schreef:
Spinvis uit Nieuwe Gein?

En hoe...

uit de biografie op het popinstituut:

Na jaren experimenteren, opnemen, knippen en plakken op een computer in zijn woning in Nieuwegein heeft de inmiddels 41-jarige Erik de Jong eindelijk een cassette met schetsen van drie nummers die hij verstuurt naar platenmaatschappij Excelsior. Labelbaas Ferry Roseboom is direct enthousiast over de - door De Jong zelf benoemde - singer-sample-songwritermuziek en twee weken later besluit Excelsior Spinvis te tekenen.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Op zaterdag 20 augustus vindt er om 15.30 uur een testscreening plaats in CineMec Ede van de nieuwe Nederlandse thriller De Heineken Ontvoering. De hoofdrol van Alfred (Freddy) Heineken wordt gespeeld door Rutger Hauer.

De film is nog in de productiefase. De makers willen de film graag al aan een select publiek laten zien en na afloop uw mening horen. Zij zijn voor het testpubliek op zoek naar testpubliek in de volgende leeftijdscategorieën:

1) 20-49 jr (voornamelijk mannen, maar ook vrouwen)
2) 13-19 jr (man/vrouw)
3) 50+

Voor meer info / aanmelden:
Gratis testscreening De Heineken Ontvoering - CineMec

avatar van Riddler
Is er ook een site/organisatie/platform die bemiddelt tussen testpubliek en film/televisie-producent?

Lijkt me leuk om eens zo'n screening bij te wonen maar kan weinig vinden.

herder
Testscreenings vind ik zeer overbodig. Immers ik ben er niet van de partij, dus die mensen gaan niet voor mij bepalen wat wel en niet kan in een film

Gast
geplaatst: vandaag om 05:47 uur

geplaatst: vandaag om 05:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.