menu

Film / Algemeen / Sekscènes en komische elementen in een horrorfilm storend?

zoeken in:
Je kent ze wel die hororfilms waar heel wat blootscenes en sexscenes inzitten (bloody murder 2....) en dan heb ik het niet alleen over de B films. Zelfs in de laatste Halloween (2007) film kwam veel seks en bloot in voor. Natuurlijk is dit allemaal heel fijn om naar te kijken, maar als je er beter over nadenkt, kan dit niet storend werken?

Ik begrijp in de Friday the 13th films en andere wel dat er seks moet inzitten, degen die seks en drugs gebruiken sterven normaal als eerste. Zo gaat het moraal. Maar wat als een hororfilm voor een groot stuk gevuld wordt met seks? En zo zijn er wel heel wat.

En wat met komische elementen? Zijn de latere Freddy Krueger films nog te pruimen? Is het storend?

Ik wil jullie ongezouten mening

combi
horror ipv. horor

combi schreef:
horror ipv. horor

forumvulling?

Sexscenes storen me niet zo; dat zie je in elk genre terug. Komische elementen echter wel, die verpesten echt de film.

Vind het niet storend. Weer eens wat anders dan al dat afgeslacht altijd. Een beetje ontspanning tussen de slasher scenes door is nooit weg

In sommige Freddy films, net zoals in de eerste twee Wishmaster films werkt de humor wel. En is de humor trouwens ook broodnodig, want als pure horror slaat het verder nergens op.

Ik hou er doorgaans wel van, zeker als de balans ver doorgedreven is (Black Sheep, Braindead). Alleen vereisen die films wel een andere instelling dan dat je naar een gewone horror/suspense/gore film gaat kijken.

't Is in ieder geval wel een dankbaar genre op humor in te steken, alleen valt het niet echt te mixen met suspense. Daarvoor liggen beide emoties iets te ver uit elkaar.

Goto
Komische scenes zijn toch vaak leuk in horrorfilms, splatter komedies zijn gewoon heerlijk. Braindead, Bad Taste, Versus en The Machine Girl zijn gewoon heerlijke films.

Seksscenes zijn soms wel storend, vooral als ze nogal serieus aanvoelen. Maar ook daar kan de nodige humor worden ingestoken. Vind het allemaal dus wel best, spannend zijn films toch zelden, geef me dan maar een portie (zwarte) humor.

Onderhond schreef:
In sommige Freddy films, net zoals in de eerste twee Wishmaster films werkt de humor wel. En is de humor trouwens ook broodnodig, want als pure horror slaat het verder nergens op.

Ik hou er doorgaans wel van, zeker als de balans ver doorgedreven is (Black Sheep, Braindead). Alleen vereisen die films wel een andere instelling dan dat je naar een gewone horror/suspense/gore film gaat kijken.

't Is in ieder geval wel een dankbaar genre op humor in te steken, alleen valt het niet echt te mixen met suspense. Daarvoor liggen beide emoties iets te ver uit elkaar.

Dat denk ik ook: alles heeft met instelling te maken. Bij black sheep stoorde mij dat totaal niet. Terwijl ik bij Freddy toch wel wat meer enge sfeer verwacht had.

De Police Academy-achtige kolder in The Town That Dreaded Sundown verpestte voor mij de hele film.

In sommige horrorfilms zijn sexscenes verplicht!!!! Hoewel je het ook kan overdrijven zoals in House on the Edge of the Park...Maar een beetje sadisme en wat sex in horrorfilms kan geen kwaad

Komedie elementen horen bij horror. Zoals Hitch ooit eens zei; spanning moet zo nu en dan onderbroken worden door iets luchtigs anders wordt het irritant en haakt het publiek af. Sex in horror heeft misschien te maken met het feit dat horror vooral wordt geconsumeerd door jonge mannen.

Chainsaw (moderator)
Komedie hoort inderdaad bij horror. Dit kan alles behalve subtiel (Braindead, Bad Taste, Evil Dead 2) en dat resulteert vaak in heerlijke horrorkomedies, die vermaken als geen ander. Maar ook vervolgen van bekende horrors krijgen vaak een heleboel komedie met zich mee om de boel vers te houden. Zie bijvoorbeeld het derde deel van Nightmare on Elm Street, de tweede Texas Chainsaw Massacre of de vierde Child's Play. Maar goed, zoiets ligt ook maar net aan je gevoel voor humor, voor mij bevat zelfs zogenaamd 'serieuze' horror als Hellraiser wel een bepaald soort van komische elementen.

Ook wat betreft naakt- en seksscènes in horrorfilms heb ik weinig problemen, hoewel het soms wel erg geforceerd overkomt. Je ziet de schrijvers op dat moment gewoon denken: "Goed, in welke scènes kunnen we nog meer heel veel tieten laten zien?!" In de tienerhorror van de jaren '70 en begin jaren '80 (Friday the 13th, The Burning, Bloody Birthday) stoor ik me daar niet echt aan, maar dergelijke scènes in een hedendaagse horror voorbij zien komen vind ik toch een beetje sneu. Jongeren zijn inmiddels écht wel meer gewend dan PG-13 seks in een horror. Ga als maker dan wat meer tijd besteden aan de gore of zo.

Sex in horror is tegenwoordig toch een beetje op retour??? Ik zie het zelden tegenwoordig. Misschien, maar ik weet het niet, dat de tienerhorror vanuit de underground naar de commercie is getrokken.

Mescaline (moderator)
Sex scenens in welk gerne dan ook vind ik opzich nietzo erg om naar te kijken haha..
Maarzoals Chainsaw al zegt.. ze moeten het niet forceren.. het moet wel op een natuurlijke manier van het scherm komen.. anders kunnen ze het idd netzo goed overslaan en die tijd voorwat beters besteden..

Tja wanneer is bloot functioneel? In ieder geval niet skinny dipping en daarnaast zijn douchescenes te allen tijde geforceerd!! Wil je echt naakt in de film proppen, doe het dan maar zo over the top mogelijk zoals in The Sopranos. Sex in tienerhorror is wat mij betreft ook acceptabel. Dat is gewoon grappig.

Mescaline (moderator)
Het heet niet voor niks *Tiener* Horror toch? haha.. idd in zulke films hoord dat gewoon

IcU
Ik heb het niet meer op van die tiener horror's. Dat komt ook met name door de seksscenes. Dat maakt de film allemaal zo voorspelbaar, en ik heb vaak het 'daar gaan ze weer' gevoel. Het zijn ook altijd de zelfde soort personages die met elkaar in bed belanden (cheerleaders, football gasten). Als ze nu eens wat originaliteit in de seksscenes doen, vind ik het allemaal wel te pruimen. Je ziet nooit een onzeker meisje ontmaagd worden door de macho van de school terwijl ze eigenlijk niet wilt omdat ze weet dat hij het toch alleen maar voor de seks doet, maar niet durft te zeggen (ok, het zal wel eens gebeurt zijn, maar niet in een tienerhorror). Misschien geeft dit ook wel te veel diepgang aan de film, wat ook eigenlijk niet hoort bij een slasher. Maar storend vind ik het eigenlijk wel.

En dan de humor. Tja, die Freddy films vond ik steeds slechter worden met humor. Deel 1 vind ik nog steeds een topper. Als je dat gaat vergelijken met deel 5 of 6 zie je dat het alleen maar berg afwaards ging met die serie. Freddy is door zijn domme humor steeds minder eng geworden, waardoor zijn status van eng horror icoon voor mij de kelder trap afgelazerd is. Ook een goed voorbeeld is de child's play serie. Chucky was eerst eng, nu is het een soort mini caberatier die zijn grappen steeds herhaalt. Ik moet wel zeggen dat ik zijn uiterlijk toch verfrissend vond in die laatste 2 films.

IcU schreef:
Je ziet nooit een onzeker meisje ontmaagd worden door de macho van de school terwijl ze eigenlijk niet wilt omdat ze weet dat hij het toch alleen maar voor de seks doet, maar niet durft te zeggen (ok, het zal wel eens gebeurt zijn, maar niet in een tienerhorror).
Nou, ik keek laatst naar Friday deel 5 en daar had je toch wel degelijk en affaire tussen de brave en maagdelijke truus en de coolste knul van het stel (en dat allemaal onder de douche zeg). Trouwens Carrie had ook het thema (zonder sex dan wel). Met daarbij het feit (ahem) dat de koppeling maagdelijkheid en niet aan het spit, hand in hand gaan. Vooral in de teenslasher genre.

Ik zou zeggen "ja" en "nee". Horror mixen met komedie is een zeer moeilijke evenwichtsoefening waar slechts weinig filmmakers succesvol in zijn geweest. Voor mij ligt de humor dan ook vooral in visuele grappen, dan wel in dialoog. Bijvoorbeeld over the top gore in films als Planet Terror, Braindead en Re-Animator. Dat zijn voor mij ideale films die op een juiste wijze horror met humor vermengen. Zelfreflecterende humor als in Scream werkt voor mij ook, maar dan moet het wel feilloos uitgevoerd worden.
Wat me sowieso niet ligt zijn Troma-mopjes of flauwe onderbroekenlol zoals in Shaun of the Dead. Al moet ik toegeven dat, in de juiste stemming en met het juiste gezelschap, films als Shaun en Hot Fuzz me wel kunnen bekoren tot op zekere hoogte.

Chainsaw (moderator)
IcU schreef:
Tja, die Freddy films vond ik steeds slechter worden met humor. Deel 1 vind ik nog steeds een topper. Als je dat gaat vergelijken met deel 5 of 6 zie je dat het alleen maar berg afwaards ging met die serie. Freddy is door zijn domme humor steeds minder eng geworden, waardoor zijn status van eng horror icoon voor mij de kelder trap afgelazerd is.

Hoewel ik me dit prima kan voorstellen, persoonlijk ben ik toch blij dat de Nightmare serie (voor een groot deel te danken aan Chuck Russell en Frank Darabont) die weg in is geslagen. Er worden idiotere dingen ondernomen om een filmreeks vers te houden. Zo hebben we onder andere Jason en Pinhead in de ruimte gezien, heeft Michael Myers in een sequel een wel heel apart motief voor zijn daden gekregen en is Leatherface in een vervolg een irritante, schreeuwende vrouw geworden.

Van personages als Freddy, Chucky of de Sawyers was het vanaf de eerste film al wel duidelijk dat ze een soort sadistisch gevoel voor humor hadden en dat hier meer in zat. De one-liners en dergelijke bestonden ook toen al. Toegegeven dat sommige schrijvers ietwat te ver zijn gegaan in deze humor naar de voorgrond te schuiven, ik ben toch blij dat films als TCM 2, Nightmare 3 of Bride of Chucky de weg van de humor zijn ingeslagen. Ik moet in ieder geval niet denken aan een Freddy in Space.

IcU
mikey schreef:
Nou, ik keek laatst naar Friday deel 5 en daar had je toch wel degelijk en affaire tussen de brave en maagdelijke truus en de coolste knul van het stel (en dat allemaal onder de douche zeg).

Haha, dat is dan stom toeval, ik had dan beter een ander voorbeeld kunnen verzinnen. Maar je snapt me punt wel, toch?

Chainsaw schreef:

Er worden idiotere dingen ondernomen om een filmreeks vers te houden. Zo hebben we onder andere Jason en Pinhead in de ruimte gezien, heeft Michael Myers in een sequel een wel heel apart motief voor zijn daden gekregen en is Leatherface in een vervolg een irritante, schreeuwende vrouw geworden.

Ja dat is waar, in dat geval is de Nightmare reeks het best geslaagd. Toch vind ik dat ze een aantal delen wat serieuzer hadden mogen aanpakken. Mijn voorkeur gaat toch naar deel 2 (die zichzelf toch nog wel een beetje serieus nam) dan een deel dat daarop volgt. Althans, ik kon me herinneren dat deze nog eenigsinds serieus was. Geen flauwe grapjes e.d. Kan zijn dat ik er naast zit, het is alweer een tijdje geleden.

Ik moet in ieder geval niet denken aan een Freddy in Space.

Je weet maar nooit

Chainsaw (moderator)
IcU schreef:
Ja dat is waar, in dat geval is de Nightmare reeks het best geslaagd. Toch vind ik dat ze een aantal delen wat serieuzer hadden mogen aanpakken. Mijn voorkeur gaat toch naar deel 2 (die zichzelf toch nog wel een beetje serieus nam) dan een deel dat daarop volgt. Althans, ik kon me herinneren dat deze nog eenigsinds serieus was. Geen flauwe grapjes e.d. Kan zijn dat ik er naast zit, het is alweer een tijdje geleden.

Dat klopt wel aardig ja, Nightmare on Elm Street 2 is net als de eerste film een stuk donkerder en serieuzer van toon. Desondanks is Krueger ook daar toch al behoorlijk de clown; zijn kwaadaardige lachje en zijn one-liners zijn vanaf de start al flink aanwezig. Toen Chuck Russell en Frank Darabont het redelijk serieuze script van Wes Craven en Bruce Wagner voor Nightmare on Elm Street 3 gingen herschrijven, kreeg Freddy de lading humor met zich mee.

Mescaline (moderator)
Zelf ook nietzo gek op *Tiener* Horrors.. al moet ik bekennen dat ik Cabin Fever een goede tiener horror film vond

Niet altijd storend, in b.v. Braindead is het juist die mix van gore en humor die het tot een onvergetelijke horrorfilm maken. Zie ook: Re-Animator,Black Sheep in die films lopen humor en horror hand in hand en het werkt perfect!
Suspense en humor in een film verwerken heeft niet veel zin, beide emoties werken totaal niet samen.
In de Nightmare On Elmstreet films vond ik de humor ook wel passen, het was niet zo dat het de sfeer schade aanbracht.

Het is natuurlijk niet altijd goed op zijn plek soms moet een film serieus zijn en zou humor de sfeer juist wel schade aanbrengen.
Seksscenes heb ik geen last van Maar in Bloody Murder 2 dus wel, wat was dat meisje lelijk.. Maar in Hostel 1 vond ik Svetlana en die andere wel een prettig gezicht

Gast
geplaatst: vandaag om 02:09 uur

geplaatst: vandaag om 02:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.